Sähköt mökkiin virtapankista.

Lurkus

Vakionaama
Ystävällä on mökki johon on aikanaan ollut tarkoituksena ottaa sähköliittymä. Sähköt tehty valmiiksi taulua myöden. Sähköliittymää ei koskaan otettu koska se olikin ollut huiman kallis. Nyt heillä on isohko virtapankki. Onnistuisiko tälläisen kytkentä mökin sähköihin oikein ja turvallisesti. Sulakekokoa voi tietysti taulussa muuttaa yms. Virtapankki on yksivaiheinen ja siinä on vain schuko lähtöjä.
 

kotte

Hyperaktiivi
Periaatteessa mökin tavanomaisia standardeja noudattavan verkon vaihejohdot ja nollajohdon voi liittää tavanomaisen 3-johtimiseen schukolaitepiuhaan ja yhdistää maadoitusjohtimen talon maadoituspisteeseen. Oletuksena on, että virtapankista ei lähde enempää tehoa, kun schuko-standardi sallii (so. 16A). Jos on useampia schuko-pistokkeita, niitä varten ei pidä yrittää rakentaa lisää johtimia talon johtoihin, vaan mahdollisesti korkeintaan käyttää pistorasioita erlllisen roikan kanssa talon ulkopuolella. Maadoitukset menevät kyllä aivan oikein tällaisella kytkennällä, jos virtapankki on säännösten mukainen, tökkääpä schukopistokkeen virtapankkiin miten päin tahansa. Oletan, että rakennuksessa ei ole moottorin kaltaisia kolmivaihekuormia, jotka eivät tietenkään voi toimia yksivaihesähköillä, mutta oikein kytketty kolmivaihemoottorikaan ei toki moisesta vahingoitu, kun ei saa sähköäkään (kolmivaihemoottoreiden tähtipisteitähän ei pitäisi yhdistää nollajohtoon muutoinkaan).
 

Lurkus

Vakionaama
  • Keskustelun aloittaja
  • #3
Periaatteessa mökin tavanomaisia standardeja noudattavan verkon vaihejohdot ja nollajohdon voi liittää tavanomaisen 3-johtimiseen schukolaitepiuhaan ja yhdistää maadoitusjohtimen talon maadoituspisteeseen. Oletuksena on, että virtapankista ei lähde enempää tehoa, kun schuko-standardi sallii (so. 16A). Jos on useampia schuko-pistokkeita, niitä varten ei pidä yrittää rakentaa lisää johtimia talon johtoihin, vaan mahdollisesti korkeintaan käyttää pistorasioita erlllisen roikan kanssa talon ulkopuolella. Maadoitukset menevät kyllä aivan oikein tällaisella kytkennällä, jos virtapankki on säännösten mukainen, tökkääpä schukopistokkeen virtapankkiin miten päin tahansa. Oletan, että rakennuksessa ei ole moottorin kaltaisia kolmivaihekuormia, jotka eivät tietenkään voi toimia yksivaihesähköillä, mutta oikein kytketty kolmivaihemoottorikaan ei toki moisesta vahingoitu, kun ei saa sähköäkään (kolmivaihemoottoreiden tähtipisteitähän ei pitäisi yhdistää nollajohtoon muutoinkaan).
Kiitos Kotte. Näin järkeilin itsekin että periaatteessa ei pitäisi olla mitään ongelmaa. Sanomattakin on selvää että ei moisella kummia kokkailla yms mutta onhan se nyt kätevää jos valot toimii ilman roikkia katossa yms. Onko tämä näteintä tehdä niin että matkailuvaunupistoke seinään ja siitä keskukseen. Virtapankin ja seinän välille sitten lyhyt roikka? Virtapankkina on ecoflow ja sen kaverina 450w paneeli.
 

kotte

Hyperaktiivi
Onko tämä näteintä tehdä niin että matkailuvaunupistoke seinään ja siitä keskukseen. Virtapankin ja seinän välille sitten lyhyt roikka? Virtapankkina on ecoflow ja sen kaverina 450w paneeli.
Vierastan ajatusta asentaa (sininen tai punainen) IEC-asuntovaunupistoke schukopistokejohdon päähän, koska tuota on mahdotonta tehdä oikein ja turvalliseksi siltä varalta, että joku meneekin kytkemään johdon sähköverkkoon kytkettyyn schukopistorasiaan. Laittaisin tuohon jonkinlaisen kiinteän vedonpoistolla varustetun kytkentärasian (mieluiten metallista tehdyn) ja siihen sitten yksinkertaisen schukopistokkeen lyhyen kumijohdon päähän roikkumaan. Tuon voisi sitten kytkeä pitempään jatkojohtoon tarvittaessa.

Jos joskus tulee verkkosähkö, kytkentä joka tapauksessa puretaan ja mahdollinen verkonvaihtokytkentä rakennetaan kokonaan uudelleen.
 

markok

Aktiivinen jäsen
Vierastan ajatusta asentaa (sininen tai punainen) IEC-asuntovaunupistoke schukopistokejohdon päähän, koska tuota on mahdotonta tehdä oikein ja turvalliseksi siltä varalta, että joku meneekin kytkemään johdon sähköverkkoon kytkettyyn schukopistorasiaan. Laittaisin tuohon jonkinlaisen kiinteän vedonpoistolla varustetun kytkentärasian (mieluiten metallista tehdyn) ja siihen sitten yksinkertaisen schukopistokkeen lyhyen kumijohdon päähän roikkumaan. Tuon voisi sitten kytkeä pitempään jatkojohtoon tarvittaessa.

Jos joskus tulee verkkosähkö, kytkentä joka tapauksessa puretaan ja mahdollinen verkonvaihtokytkentä rakennetaan kokonaan uudelleen.
Mitä tarkoitat tuolla mahdotonta tehdä oikein kytkettäessä schuko sähköverkkoon kytkettyyn pistorasiaan? Eikös näitä vastaavia kytkentöjä ole karavaanareilla käytössä paljon?
 

kotte

Hyperaktiivi
Mitä tarkoitat tuolla mahdotonta tehdä oikein kytkettäessä schuko sähköverkkoon kytkettyyn pistorasiaan? Eikös näitä vastaavia kytkentöjä ole karavaanareilla käytössä paljon?
Jos schuko kääntyy pistorasiassa, vaihe ja nolla voivat vaihtaa paikkaansa lähdössä (siis IEC-pistorasiassa). Tuolla ei ole merkitystä suojaeristetyllä laitteella kuten virtapankki tai aggregaatti, jotka maadoittuvat talon maadoituksen kautta eikä systeemiä pidä maadoittaa muuta kautta.

Sen sijaan verkkoon kytkettynä systeemin nolla ja vaihe voivat vaihtaa paikkaansa, mikä ei sinällään ole kunnossa olevan laitteen tai asuntovaunun tapauksessa välttämättä suuri käytännön turvallisuusriski, mutta sotii joka tapauksessa vahvasti koko standardia vastaan, jota varten siniset ja punaiset pistorasisysteemit on kehitetty.
 

Lurkus

Vakionaama
  • Keskustelun aloittaja
  • #7
Jos schuko kääntyy pistorasiassa, vaihe ja nolla voivat vaihtaa paikkaansa lähdössä (siis IEC-pistorasiassa). Tuolla ei ole merkitystä suojaeristetyllä laitteella kuten virtapankki tai aggregaatti, jotka maadoittuvat talon maadoituksen kautta eikä systeemiä pidä maadoittaa muuta kautta.

Sen sijaan verkkoon kytkettynä systeemin nolla ja vaihe voivat vaihtaa paikkaansa, mikä ei sinällään ole kunnossa olevan laitteen tai asuntovaunun tapauksessa välttämättä suuri käytännön turvallisuusriski, mutta sotii joka tapauksessa vahvasti koko standardia vastaan, jota varten siniset ja punaiset pistorasisysteemit on kehitetty.
Jep. Ihan totta. Asiallinen kumikaapeli vaan kytkentään.
 

kotte

Hyperaktiivi
Lisätään nyt vielä, että aggregaatin rungon voi maadoittaa vielä erikseen yhdistämällä laitteen erityisen maadoitusruuvin johdolla maahan pistettyyn maadoituspiikkiin tms. Virtapankissa ei välttämättä tuollaista erillistä maadoitusliitintä edes ole. Ei ole ainakaan haitaksi, että talon ulkopuolelle asennettujen sähkölaitteiden runko vedetään johdolla suoraan maadoituspiikkiin laitteen lähellä. Mitä kauempana laite on talon ulkopuolella, sitä suotavampaa moinen on.
 

Apaneli

Jäsen
Isän saarimökillä on ollut pieni aurinkosähköjärjästelmä jo 30 vuotta. 2. Kpl paneeleja yhteisteholtaan alle 100w. Paneelien teho ei riitä lataamaan akkuja varsinkaan pilvisenä päivänä tarpeeksi. Akut myös ehtoopuolella ja uusien kantaminen työlästä.

Muutenkin olisi aika päivittää niitä nykyaikaan. Tavoite on mahdollisimman helppokäyttöinen ja huoleton systeemi. Mökki on vain kesäkäytössä ja käyttäjä kohta 80v. Tuli ajatus vanhan systeemin korvaamisesta virta-asemalla ja yhdellä 400w paneelilla. Asemaan helppo liittää paneeli ja jos aurinkosähköä ei tule niin 2kw agrekaatilla latautuu nopeasti.

Sähkön kulutus on lähinnä CPAP laite, pieni 12v valaistus ja satunnainen telkkarin katselu. Tukevaisuudessa ehkä pieni jääkaappi kaasukäyttöisen rinnalle. Tuollaisen 2000wh akulla olevan aseman saisi jo alle tonnilla ja paneeli seinäkiinnityksellä kaapeleineen luokkaa 300€. Onko kokemuksia vastaavista?
 

Lurkus

Vakionaama
On, aloitusviestin tuttavalle hommasin ecoflow virtapankin. Noin 1000wh ja 450w paneeli. Sillä on pelannu jääkaappi ja telkkari sen mitä tarvii. Ukkeli kuluttaa olutta kesäisin melkoisesti joten jääkaappi on tehnyt myös töitä. Hienosti on pelannut. Jos hommaat 2000wh pankin ja 500w paneelin niin olette varmasti tyytyväisiä toimintaan.
 

Mekaniker

Vakionaama
Lisäten että yleisimpiin virta-asemiin on saatavissa lisä-akku johto mikä voi liittää suoraan 48V LFP-akkuun

Lisää tietoa Youtube ja haku siellä: adding extra battery to power station

Ja kyseisen kaapelin tuominen tänne on ihan eri kysymys:
WattLINK Cable for 48V 100Ah Server Rack Battery & Ecoflow Expansion M8 to XT150
 

Apaneli

Jäsen
Anker solix c2000 gen 2 meni tilaukseen. Vielä pitäs löytää n. 400w paneeli kaveriksi. Toimituskulut 1. paneelin tilaukselle aika suolaiset 🤔
 

Apaneli

Jäsen
Saarimökille tulee nyt sähköt Anker c2000 kautta. Yksi 460w paneeli seinäasennuksella. Jenkkimallin jääkaapille, C-pap laitteelle ja tv: lle on riittänyt paneelin tuottama sähkö hyvin. Puhetta oli että laitetaan vielä lisäakku virta-asemaan niin ei ole tarvetta agregaattilataukseen ainakaan kesällä.
aac09f3d-887d-40a5-a0a3-c6077196a7dc-1_all_468.jpg
 
Back
Ylös Bottom