Panasonic H-sarjan lämpötila-anturit PAW-A2W

Sakarikk

Aktiivinen jäsen
No ihmettelin, kun ensin puhuit booster heaterista ja sillä taas ei ole mitään tekemistä tämän kanssa :huh2:
Ei se varaaja ole buffer tankin tilalla, sillä se varaaja ON se buffer tank. Setti taitaa olla aika samantyylinen, kuin meilläkin.

Jos sen varaajan/buffer tankin pitää seurata patterilämpötiloja, niin silloinhan säädät ainoastaan VILPin käyrää hieman Oumania jyrkemmäksi. Oletan että tuolla zone1 anturilla tuon saa seuraamaan vielä paremmin käyrää, kun VILP tietää myös lähtevän veden lämpötilan.
Noin juuri minä ajoin Hitachilla tähän asti, eli siellä oli varaajassa aste-pari reserviä koko ajan, kun käyrät seurasivat lähellä toisiaan. Tosin Hitachi(kaan) ei tiennyt lähtevän veden lämpöä. Pätkäkäyntiä oli silti ja paljon, sillä ei aste-pari reserviä vaikuta tuohon ollenkaan, kun VILP seuraa ainaostaan omaa käyräänsä ja veden lämpöjänsä.

Mun idea tälle lisäkortille oli juurikin se, että käyntiaikoja voisi pidentää ja samalla purkuaikoja pidentää, jolloin ei tule niin rankkaa pätkäkäyntiäkään. Se taas vaatii ylilämmittämistä, eikä oikein toimi patteriverkon käyrää seuraamalla.

Sinänsä tämä on hassua, että inverter-koneella haetaan on/off-koneen käyntiä :D

Joo näissä ohjeissa onkin fiksummin selitetty toiminnoista ja paljon enemmän infoa.

Sipuli

Jäsen
Luin tätä ja aloin miettimään, että jos kytkee tuon buffer tank sensorin zone 1 sensorin paikalle lisäpiirikorttiin (jos ne on samanlaisia antureita) ja ottaa buffer tank moden pois käytöstä, niin pääseekö tuosta H43 virheestä eroon ja lataileeko pana sitten varaajaa tuon zone 1 lämpötilatiedon perusteella käyrän mukaisesti kun se anturi onkin siellä varaajassa eikä lattialämmityksen menoputken kyljessä? Sekoitus varaajasta lattialämpöön sitten aivan ominaan erillisellä shunttauksella.

Kun jostain ymmärsin että pana haistelee sen käyntiinlähdön siitä pumpulle palaavasta vedestä, enkä haluaisi, että pana menee päälle ja sekoittaa varaajan kun sinne tietty varaajan alaosasta se kylmin vesi menee, vaikka ylempänä lämpöä vielä piisaisikin.

tjani

Aktiivinen jäsen
Jos otat buffer moden pois niin panan pumppu käy koko ajan ja samalla se ei enää tarvitse/vaadi zone 1 sensoria.

Sipuli

Jäsen
Joo niin tekee, vaikka ois zone 1 sensori kytkettynä. Näyttää myös näytön keskellä sen pumpun lämpötilan, eikä sitä zone 1 sensorin näyttämää.

Jos taas pistää buffer moden päälle niin että buffer tank sensoria ei ole, niin sillon näyttää näytössä sen zone 1 lämpötilan, mutta edelleen käy kiertovesipumppu jatkuvasti, ilmeisesti koska ei saa lämpötilatietoa tuolta buffer tank anturilta. Hälyjä ei kuitenkaan tule.

Ei se varmaan auta kun alkaa toista anturia tilailemaan tuohon samaan reikään.

lmfmis

Vakionaama
Muistaakseni sitä ei saa noinkaan näkymään.

Jos otat buffer moden pois niin panan pumppu käy koko ajan ja samalla se ei enää tarvitse/vaadi zone 1 sensoria.

Tämä sit se ratkaisu. Pana on tehty käymään näin.

Varaajan se sotkee, sitten pitäisi olla varaaja väliseinillä tai kiertoveden ohjaimilla.

Ton1A

Vakionaama
Lisäksi buffer modessa se käy aika lailla täysillä käydessään, ja pitää sitten huilitaukoja. Jos buffer mode ei ole käytössä, teho määräytyy tarpeen mukaan, minimiteho on tosin aika korkea. H-sarjalla on hankaluuksia päästä hyvälle hyötysuhdealueelle pakkaskelissä, ainakin mulla tuo buffer mode oli aivan toivoton nollakeliä kylmemmällä.

lmfmis

Vakionaama
Ja bufferilla se uusi käynnistys pakottaa sen cop alhaiseksi pakkasella pitkäksi aikaa...

Eiköhän tämä ole tehty jatkuvaan ajoon :cool:

Sipuli

Jäsen
Muistaakseni sitä ei saa noinkaan näkymään.
Saa. Silloin kun buffer mode käytössä ja ohjaus käyrän mukaisesti, niin näytössä näkyy zone 1 temp, jos zone 1 anturi on asennettu. Jos tässä tapauksessa ei buffer tank anturia ole asennettu niin kiertovesipumppu käy jostain syystä kokoajan. Luultavasti siksi, että ei saa tuota buffer tankin lämpötilaa tietoon, vaikkakin tuo zone 1 on tässä minun tapauksessa sama asia kuin buffer tank.

Jos zone 1 anturia ei ole asennettu, mutta buffer tank anturi on, näkyy näytössä zone 1 temp tilalla 0 °C ja tulee virheilmoitus H43 puuttuvasta anturista. Tällöin kiertovesipumppu kuitenkin pysähtyy, kun saa tiedon, että buffer tankissa on riittävä lämpötila.

En nyt ihan suoraan osta tuota väitettä, että laite olisi tehty käymään vain yhdellä tavalla kun useita erilaisia ohjaustapoja sille kuitenkin on. Enkä väitä, että olisitte siinä asiassa väärässä, että paras tapa on jatkuva kiertovesipumpun pyöritys. Se selviää varmasti käytön myötä. Sehän voi olla myös muusta laitteistosta hyvin pitkälle riippuvainen mikä se oikea tapa on.
Lisäksi buffer modessa se käy aika lailla täysillä käydessään, ja pitää sitten huilitaukoja. Jos buffer mode ei ole käytössä, teho määräytyy tarpeen mukaan, minimiteho on tosin aika korkea. H-sarjalla on hankaluuksia päästä hyvälle hyötysuhdealueelle pakkaskelissä, ainakin mulla tuo buffer mode oli aivan toivoton nollakeliä kylmemmällä.
Seuraava ajatus tuosta toiminnasta buffer tank modella on siis se, että jos tuota zone 1 sensoria ei ole, niin buffer tank pyritään sitten käyntiin lähtiessä lataamaan mahdollisimman täysillä tavoitteeseen, koska tuo zone 1 näyttää nollaa. Vai oletko kokeillut toimintaa molemmat anturit asennettuna?

tjani

Aktiivinen jäsen
Mulla on molemmat anturit asennettuna.
Kovalla teholla se pöntön silloinkin lataa (esim. ulkona +3c ja kompura 76 Hz, kun n. 100 Hz on maksimi, näyttää tuolla tulevan 9-11 kw teho), en ole kokeillut ajaa ilman zone 1 anturia, että en tiedä vaikuttaako käytökseen. Ulkolämpötilan noustessa hertzit laskee (yli 20c lämmössä 30-35 hz, n. 7 kw teho) ja nousee sitten taas kylmempään mentäessä.

Käytän buffer modea lämpöasteilla kun kävisi pätkää silloin. Silloin kun kulutus on sillä tasolla että kompura käy koko ajan niin ei ole järkeä ajaa bufferilla (copin kannalta), mulla se raja on nollan tuntumassa.

Sipuli

Jäsen
Mulla on molemmat anturit asennettuna.

Käytän buffer modea lämpöasteilla kun kävisi pätkää silloin. Silloin kun kulutus on sillä tasolla että kompura käy koko ajan niin ei ole järkeä ajaa bufferilla (copin kannalta), mulla se raja on nollan tuntumassa.
Onko sulla asetuksista valinnainen piirikortti valittuna kun ajat ilman buffer modea vai otatko sen myös pois käytöstä siinä vaiheessa kun vaihdat pois tuosta buffer modesta?

Kun valinnainen piirikortti käytössähän vaatii ilmeisesti aina tuon zone 1 anturin ettei tule virhettä, vaikka se ei mitään säätäisikään. Täytyy tuo vielä jossain vaiheessa testata.

tjani

Aktiivinen jäsen
On mulla aina valinnainen kortti valittuna.
HA:ssa automaatio naksuttelee bufferia päälle/pois ja säätelee buffer deltaa niin saa haluamansa vaihteluvälin eikä kiinteää viittä astetta.

En ole varma vaatiiko aina sen, jotenkin aattelin että ei.

pumpisti

Aktiivinen jäsen
Sain tänään oman pumppuni toimintakuntoon ja H43 pukkaa mullakin. On kyllä vähän hölmösti tehty systeemi tämän osalta.

Meillä 1800 litran varaaja enkä oikein tiedä miten tuo sitten mahtaisi toimia ilman buffer tankin kytkentää. Lämmitys ilmeisesti perustuu tässä tapauksessa meno- ja tuloputkien lämpötilaeroon? Ehkä se selviää vain kokeilemalla, mutta ei kyllä jaksaisi hirveästi säätää.

Back
Ylös Bottom