Mitä kävis jos tekis maalämpöpumpun itse

HannuSii

Jäsen
Olen tässä ajatellut että tekisin itse maalämpöpumpun. Valmis laite maksaa nimittäin niin hirveästi ...Halvinkin Oilonin Eco13 maksaa 7850€

Pelkkä kompura joka olis saman tehoinen taas on siinä tonnin pintaan ainakin R407C aineelle. Toki kuuma kaasu injektori mallit on melkein 2000€

Lisäksi tarvin 2 lämmönvaihdinta, kaasu/neste kierron suodattimen ja paisuntaventtiilin. Ja maapiirin pumpun ja varaajan latauspumput. Ne tosin taitaa jo löytyä nurkista

Voin käyttää Beckhoffin PLC kontrollereita ja jotain jopa taajuusmuuttajaa ohjamaan max 5,5kW kompuran moottoria ja mahdollista
kompressorin kuumahöyry injektoria jota Copeland kovasti mainostaa nykyään. Sehän on käytännössä pienempi lämmönvaihdin siihen väliin jolla painealenenttua kuumaa kaasua syötetään lauhduttimelta höyrystimen ohi kompressorin Scroll pyöriin suoraan. Lämpötilamittaukset onnistuisi helposti ohjelmoitavalla automaatio PLC:llä samoin kuin mahdollisten venttiilien säätö ja pumppujen käynnistykset ja paine mittaukset. Taajuusmuuttajalla korvaisin kopressorin pehmokäynnistimen ja sillä voisi myös hieman kiusata kompressorista lisää tehoja tai säätää sähkön kulutusta esim kesäkäytössä.

Minunhan ei tarvitse huolehtia patteri tai lattialämmityksen ohjauksista eikä käyttöveden generoinnista koska mulla on kierukat (3kpl) 1000litran
varaajassa. Lataan vain 1000 litran varaajan 45 asteeseen. Kaksi Oumannia huolehtii sitten patteri ja lattialämmityspolen säätötoimenpiteistä
Puulämmitys on kuitenkin koko ajan varalla tuossa ohessa syöttämässä varaajaa toiselta puolen. Maapiirin putket mulla on jo tuolla pellossa 2*400m
Kylmäaineen täyttölaitteet on ja kaasuhitsauslaitteet niin ja autopuolen R134a ainettakin olis jemmassa noin 9kg. Ehkä sitäkin ainetta voisin käyttää mikäli kompura ja valitut komponentit sen kestää. Jos olen oikein ymmärtänyt niin R134a toimisi pienemmillä paineilla. Ja toisaalta maalämmityspiirin keruupiiri ei juuri koskaan mene alle -5 Celciuksen joten mitään -30 asteen ilmasta ei tarvi lämpöä repiä kuten Ilma vesi lämpöpumpuissa pitää. Toisaalta patteripiiri tarvinnee +45- + 50 astetta jotta talo pysyy lämpimänä. Siksi hyvä ja pienipaineinen kylmäaine josta saa kuumat lämpötilat kohtuullisessa paineessa sopisi paremmin.

Minkälaisia ajatuksia tulee ja mitä haasteita arvelette minun kohtaavan tuossa matkalla? Poislukien sen jos innostus matkalla lopahtaa

Mikki

Hyperaktiivi
Niin noh.... älyttömiä hintojahan yleensä pumpuista pyydetään ja siksi kiinalaiset tulevat viemään tämänkin markkinan.
Tässä mallia:

arimika

Vakionaama
Olen tässä ajatellut että tekisin itse maalämpöpumpun. Valmis laite maksaa nimittäin niin hirveästi ...Halvinkin Oilonin Eco13 maksaa 7850€

Pelkkä kompura joka olis saman tehoinen taas on siinä tonnin pintaan ainakin R407C aineelle. Toki kuuma kaasu injektori mallit on melkein 2000€

Lisäksi tarvin 2 lämmönvaihdinta, kaasu/neste kierron suodattimen ja paisuntaventtiilin. Ja maapiirin pumpun ja varaajan latauspumput. Ne tosin taitaa jo löytyä nurkista

Voin käyttää Beckhoffin PLC kontrollereita ja jotain jopa taajuusmuuttajaa ohjamaan max 5,5kW kompuran moottoria ja mahdollista
kompressorin kuumahöyry injektoria jota Copeland kovasti mainostaa nykyään. Sehän on käytännössä pienempi lämmönvaihdin siihen väliin jolla painealenenttua kuumaa kaasua syötetään lauhduttimelta höyrystimen ohi kompressorin Scroll pyöriin suoraan. Lämpötilamittaukset onnistuisi helposti ohjelmoitavalla automaatio PLC:llä samoin kuin mahdollisten venttiilien säätö ja pumppujen käynnistykset ja paine mittaukset. Taajuusmuuttajalla korvaisin kopressorin pehmokäynnistimen ja sillä voisi myös hieman kiusata kompressorista lisää tehoja tai säätää sähkön kulutusta esim kesäkäytössä.

Minunhan ei tarvitse huolehtia patteri tai lattialämmityksen ohjauksista eikä käyttöveden generoinnista koska mulla on kierukat (3kpl) 1000litran
varaajassa. Lataan vain 1000 litran varaajan 45 asteeseen. Kaksi Oumannia huolehtii sitten patteri ja lattialämmityspolen säätötoimenpiteistä
Puulämmitys on kuitenkin koko ajan varalla tuossa ohessa syöttämässä varaajaa toiselta puolen. Maapiirin putket mulla on jo tuolla pellossa 2*400m
Kylmäaineen täyttölaitteet on ja kaasuhitsauslaitteet niin ja autopuolen R134a ainettakin olis jemmassa noin 9kg. Ehkä sitäkin ainetta voisin käyttää mikäli kompura ja valitut komponentit sen kestää. Jos olen oikein ymmärtänyt niin R134a toimisi pienemmillä paineilla. Ja toisaalta maalämmityspiirin keruupiiri ei juuri koskaan mene alle -5 Celciuksen joten mitään -30 asteen ilmasta ei tarvi lämpöä repiä kuten Ilma vesi lämpöpumpuissa pitää. Toisaalta patteripiiri tarvinnee +45- + 50 astetta jotta talo pysyy lämpimänä. Siksi hyvä ja pienipaineinen kylmäaine josta saa kuumat lämpötilat kohtuullisessa paineessa sopisi paremmin.

Minkälaisia ajatuksia tulee ja mitä haasteita arvelette minun kohtaavan tuossa matkalla? Poislukien sen jos innostus matkalla lopahtaa

Niin noh.... älyttömiä hintojahan yleensä pumpuista pyydetään ja siksi kiinalaiset tulevat viemään tämänkin markkinan.
Tässä mallia:

Tän ketjua aloittjalle tää olis just hinnaltaan nappikone. Koska ei sitä tonnilla paljoa tehdä jos laskee ne vamiille tarvikkeille ja työlle mitään hintaa. Parit liitokset ja kone töihin

HannuSii

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
Tässä mallia:

Halpahan tuo olis. Ihmetteelen vaan että miksei kompresorin tyypillä löydy Mitsubishin sivuilta mitään. Mutta sensijaan Qishanr technologiesin sivuilta kyseinen kompressorimalli löytyy SVB172FNPMC. Eli Kiinalaista tavaraa on. Ei sillä,, voihan kiinalainen joskus tehdä hyviäkin vehkeitä. Ainakin Hinta-laatu suhde voi olla kelvollinen. Siellähän varsinkin kylmälaitteille on isot markkinat. Varmaan jopa isommat kuin jossain Euroopassa. Mites se tämä Ultimate marketti on nyt Eestissä? Usaltaako sieltä tilata mitään? Eikös suomalainen saman niminen ultimate marketti jo kertaalleen vienyt asiakkaiden rahat? Miten eivät ole nimeä vaihtaneet, luulis olevan jonkin sortin mainehaitta.
Sittenhän noissa kaupallisissa on vielä se juttu että takuuta minun kohdalla niissä ei ole koska itse kuitenkin sen haluan asentaa. Se on silleen paljon hauskempaa. Ilmalämpöpumpun asensin itse aikoinaan v 2008 ja silloinkaan ei saanut takuuta.

harrastaja

Aktiivinen jäsen
Tosiaan kalliita ovat merkkipumput kaupan hyllyssä, mutta hintoihin tulee myös jos kaupan hyllystä osat ostaa ja rakentaa itse.

Eli joku valmis kiinan pumppu tai sit vanhoista romuista rakentaa mitä jengi myy.

Toisaalta harrastukset maksavat ja niitä ei lasketa.

Mut jos pumppua alkaa itse kyhäilemään ni pitäisi varmaa miettiä mitä ominaisuuksia pitäisi olla eli millä sais paremman pumpun mitä kaupalliset tuotteet ovat. Ei hirveesti järkeä rakentaa jos lopputulos kiinan valmispumpun tasoa.

Eli aihe kiinostelee itseäkin ni kysyn mitä ominaisuuksia pumpussa pitäisi olla?

Mikki

Hyperaktiivi
Halpahan tuo olis. Ihmetteelen vaan että miksei kompresorin tyypillä löydy Mitsubishin sivuilta mitään. Mutta sensijaan Qishanr technologiesin sivuilta kyseinen kompressorimalli löytyy SVB172FNPMC.

Mallinimellä googlesta kuitenkin tulee paljon mainintoja Mitsubishiin. Että olisiko tuo kuitenkin alihankkija mikä toimittaa Mitsubishille(kin).

HannuSii

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
Tosiaan kalliita ovat merkkipumput kaupan hyllyssä, mutta hintoihin tulee myös jos kaupan hyllystä osat ostaa ja rakentaa itse.

Eli joku valmis kiinan pumppu tai sit vanhoista romuista rakentaa mitä jengi myy.

Toisaalta harrastukset maksavat ja niitä ei lasketa.

Mut jos pumppua alkaa itse kyhäilemään ni pitäisi varmaa miettiä mitä ominaisuuksia pitäisi olla eli millä sais paremman pumpun mitä kaupalliset tuotteet ovat. Ei hirveesti järkeä rakentaa jos lopputulos kiinan valmispumpun tasoa.

Eli aihe kiinostelee itseäkin ni kysyn mitä ominaisuuksia pumpussa pitäisi olla?
Joo, harrastukset maksaa, se on totta. Ja aikaa ja rahaa menee. Toisaalta oppii paljon ja rahaa menee silleen pikkuhiljaa. Ei mene kertarysäyksellä koko 10.000€

No ominaisuuksista haluaisin ainakin seuraavat.

Tehoa saisi olla se 11-13kW
Valmius Vapor injectorille, eli pumpussa pitäisi olla se ylimääräinen tuloportti scrollille.
Putkiin ikkunalaseja josta pääsee seuraamaan höyry/neste jakaumaa ja kompuran öljyn värin. Joissain ammattilaite pumpuissa sellaisia onkin
Oma käyttöliittymä jossa pääsee myös etänä näkemään mitä laitteessa tapahtuu.
Kytkennät sivussa ja helposti irroitettava koneikko.

Vanhoja romuja jos jostain löytäisi niin ne olis varmasti hyvin opettavaisia kylmäaine putkien ja muun sijoittelun kannalta.
Lämmönvaihtimet olis hvyä olla uusia, ettei tulis laitettua mitään vanhan kompressoriöljyn sotkemia kennoja.

HannuSii

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
Mallinimellä googlesta kuitenkin tulee paljon mainintoja Mitsubishiin. Että olisiko tuo kuitenkin alihankkija mikä toimittaa Mitsubishille(kin).
Näin se voi olla. Olen katsellut myös Kiinalaisia kompressorivalmistajia mutta rahtikustannukset nostaa yhden kappaleen hinnan aika korkeaksi

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Siam Compressor valmistaa Mitsun kompurat, esim. SVB172FCKMT löytyy täältä. Viimeinen kirjain T= Thaimaa

Epäilen että nuo viimeinen kirjain C=Kiina, vailmistaa joku muu lisenssillä. Kuka?
=>
MGC = Mitsubishi Electric (Guangzhou) Compressor co., LTD (Mitsubishin ja Haierin yhteisyritys)

1730646465596.png

Viimeksi muokattu:

roots

Hyperaktiivi
Vähän tuon tapasen oon tehny juurikin Beckhoffilla, ihan noin syvälle kuitenkaan menemättä. Tyhmin pumppurunko maailmalta joka valvoo itsensä ja Beckhoff hanskaa koska käydään ja kuinka kauan ja koska ei, on/off kompura.

Tuo ultihan saattais olla ok lähtöpalikka, paljokohan siinä on älyä ja kuinka sitä voi ohjata?

HannuSii

Jäsen
Siam Compressor valmistaa Mitsun kompurat, esim. SVB172FCKMT löytyy täältä. Viimeinen kirjain T= Thaimaa

Epäilen että nuo viimeinen kirjain C=Kiina, vailmistaa joku muu lisenssillä. Kuka?
=>
MGC = Mitsubishi Electric (Guangzhou) Compressor co., LTD (Mitsubishin ja Haierin yhteisyritys)

katso liitettä 101292
Kiitos, tuossa olikin hyvä esite Siamilaisesta kompressorista. Niillä tulee näköjään äänenvaimennin integroituna siihen kylkeen. Mitenkähän tuon kylmäaineen kanssa on? Onko mitään haittaa jos käyttää R134a:ta tuossa minun sovelluksessa. Eihän sen kompuran pitäisi tietää mitä ainetta se pumppaa. Ainoa vara lienee se että R134a:n voi olla pienemmän paineen takia herkemmin nesteenä mennessään pumppuun ja sehän on pumpulle haitallista.

Copelandilla taas on kokonaan eri tuote sarjat Heat generaattori kompuroille ZH ja Kylmän teko kompuroille, esim ZR vaikka periaatteesa ne tekee samaa asiaa. Mistähän se johtuu?

Arisoft

Hyperaktiivi
Tuo ultihan saattais olla ok lähtöpalikka, paljokohan siinä on älyä ja kuinka sitä voi ohjata?

Maahantuoja ei laitteistaan juuri mitään tiedä. Esim. ei osaa selittää mitä EVU toiminto tekee vaikka sellaista lisämaksulla myy. Mutta sieltä löytynee laitteen ohjekirja ja ohjekirjasta saattaa selvitä miten sitä voi ohjata. Oman VILPin osalta mikään ennakkoselvittely ei kyllä tuottanut hyödyllistä tietoa. Kaiken ohjaamiseen liittyvän on joutunut selvittelemään kolmansien osapuolten kautta.

Jos itsellä olisi lämpökaivo mielessä niin tarttuisin kyllä tuohon tarjoukseen ja tutkisin mitä sillä voi tehdä. Säästöpotentiaali on niin suuri.

HannuSii

Jäsen
Vähän tuon tapasen oon tehny juurikin Beckhoffilla, ihan noin syvälle kuitenkaan menemättä. Tyhmin pumppurunko maailmalta joka valvoo itsensä ja Beckhoff hanskaa koska käydään ja kuinka kauan ja koska ei, on/off kompura.

Mitä tarkoittaa pumppurunko? Onko siinä jo valmiiksi yhdistettynä kompura ja höyrystin/lauhduttimet ja kylmäaineet sisällä? Sellainen vois olla minullekin hyvä.

roots

Hyperaktiivi
Mitä tarkoittaa pumppurunko? Onko siinä jo valmiiksi yhdistettynä kompura ja höyrystin/lauhduttimet ja kylmäaineet sisällä? Sellainen vois olla minullekin hyvä.
Juu semmonen paketti jossa kylmät sisällä ja sisäiset valvonnat, meno ja paluu lämpöanturit vedelle joilla se sitten kävisi jos omalla älyllä ajais.

HannuSii

Jäsen
Juu semmonen paketti jossa kylmät sisällä ja sisäiset valvonnat, meno ja paluu lämpöanturit vedelle joilla se sitten kävisi jos omalla älyllä ajais.
Hmm. Se vois tosiaan olla minullekin hyvä paketti. Pystytkö antaan vinkkiä mistä hommasit? Tai millä hakusanalla löytyy?

HannuSii

Jäsen
Kohta 20v, ei enää löydy enkä ole tutkinut nykyvaihtoehtoja vastaavia onko.
Onko systeemisi toiminut jo tuon ajan moitteetta? Itse ajattelin että tilaan VEVOR:lta isoimmat lämmönvaihtimet mitä löytyy joku 100 malli tai sitten LOVAL:n kotimainen versio jos suostuvat auttamaan mitoituksessa ja ylipäätään myymään yksityiselle 2 kpl ja joku Copelandin 11kW kompura, mutta siinä on aika paljon kieltämättä hommaa kun ne juottelee yhteen. LOVAL tekee ilmeisesti sellaisiakin lämmönvaihtimia jossa on eri puolilla kylmäaine ja vesi. VEVOR:ssa on aina kaikki putket samalla puolen. Alfa Laval on kanssa yksi tekijä, mutta noiden kanssa on se vaikeus että mistäl löytää sen myyjän joka hommaa meikäläiselle 2kpl.

VesA

In Memoriam
sivuilta kyseinen kompressorimalli löytyy SVB172FNPMC. Eli Kiinalaista tavaraa on. Ei sillä,, voihan kiinalainen joskus tehdä hyviäkin vehkeitä.
Kompressorihomma on ollut jo pitkään aika sekavaa - suuri osa kompuroista tehdään joka tapauksessa Kiinassa jonkinlaisissa yhteisyrityksissä tms - valmistusmaa selviää esmes yhdestä kirjaimesta sarjanumerossa.

Tämä putiikki vaikuttaa jotenkin siltä että se tekee varaosakompuroita sellaisista malleista joita valmistaja ei itse enää tee - ja kenelle vaan halutulla tarralla. Ei kuitenkaan alkuperäisellä mallinumerolla - näissä varaosatapauksissa sama kompura saattaa saada useammankin valmistajan tarroja kylkeensä.

Pasikookoo

Aktiivinen jäsen
Ei taida itse tehtykään olla järkevä, kun kunnon levarit ja kompurat maksaa aika tavalla. Kun pelkästään höyrystin pitää olla yli 10kw pumpuissa joku 450kw malli. Osta kompuravikainen valmis pumppu parilla sataa, niin jotain järkeä. Maksaahan sähköosatkin ja kehikko pitää tehdä yms, vaikka ei se hirveän vaikea olisikaan tehdä. Suunnittelin moista itsekin pari vuotta sitten mutta jäi komponenttien hintojen takia.

pjkl

Aktiivinen jäsen
Ite en jaksais kasata noin atomeista vaan ostaisin jonkun 407C-aineen muutaman vuoden käytetyn vehkeen josta on esim. kompura mennyt tai muuta vastaavaa. Olen nähnyt viallisia Lämpöässiä ym. myynnissä aikas edullisesti. Toki sen roudaaminen on oma hommansa, mutta helpompaa kuin atomeista rakentaminen. Harrastukset erikseen :)

HannuSii

Jäsen
Ite en jaksais kasata noin atomeista vaan ostaisin jonkun 407C-aineen muutaman vuoden käytetyn vehkeen josta on esim. kompura mennyt tai muuta vastaavaa. Olen nähnyt viallisia Lämpöässiä ym. myynnissä aikas edullisesti. Toki sen roudaaminen on oma hommansa, mutta helpompaa kuin atomeista rakentaminen. Harrastukset erikseen :)
Kyllä vain. Samaa olen suunnitellut. Tässä tulevana talvena aionkin pitää silmät auki ja katella kaikki mahdolliset huutokaupat ja torit mitä löytyy. Joskus myös alan urakoitsijat vievät pois vanhan laitteen ja vois onnistua silleenkin että laittaa heille tiedon ostohalukkuudesta. Samalla tavalla sain rakentamaani konehalliin Hörmannin nosto-ovet muutama vuosi sitten. Taajuusmuuttajia on kanssa monenlaisilla romukauppiailla ja keräilijöillä joskus myytävänä. Sellaisenkin viallisen hankkiminen olis harkitsemisen arvoinen. Elkot ja IGBT:t vaihtoon ja eiköhä se taas rokkaa. Uudet on siinä 400-1000€. Kiinalaiset allekin. Puulämmitys on tuossa taustalla ollut jo 30 vuotta niin se antaa mahdollisuuden monenlaiseen säätämiseen. Itellä vaan tuo ikä (nyt 60V) alaa olemaan jo yksi puulämmitystä josain vaiheessa rajoittava tekijä.

HannuSii

Jäsen
Sen verran päivitystä, että tilasin EEV kontrollerin ja itse venttiilin ja presson Kiinasta. Sanhua merkkinen.
Olis tuossa mallissa Modbus liitäntä. Mitään kalliita osia kuten kompuraa tai lämmönvaihtimia en uskalla vielä tilata.
Puolasta löytyy hyvä valikoima lämmönvaihtimia. Myös sellasia joissa kaasu ja nestepuolen putkien lähdöt on vastakkaisilla puolilla samoin kuin Niben Fighter malleissa. Eristys tietenkin hankalampaa mutta kun tilankäyttö ei ole ongelma niin miksipäs ei. Selkeyttää rakennetta. Kylmäainepuoli erikseen ja varaajanvesi maapiirin viinapuoli erikseen.
Joku Suomalainenkin firma noita lämmönvaihtimia taisi tehdä mutta eivät vastanneet mitään kun kyselin.

Kompuraksi aion laittaa joko
Copeland ZH38K4E tai ZH26K4E

Työtilanne heikkenee tänä vuonna niin pitää vetää vähän henkeä niin siksi en ole tilannut vielä muuta.

Homeassistantin laitoin kanssa. Sillä pitäis päästä tuohon Sanhuan MODBUS rajapintaan kiinni, vaikka ei se nyt välttämätöntä ole. Tuo Sanhuan kontrolleri hoitelee kylmäpiirin säädön. Jollakin termostaatilla joka mittaa varaajan lämpötilaa voi sitten myös laittaa syteemin käyntiin aina kun tarvii
Home assistantilla voi siten ohjata kompuraa päälle vain halpojen tuntien aikana. Se näyttäisi jo toimivan.
Home assistantin laitoin Raspberry Pi5:lle pyörimään. Beckhoffi tuntui ainakin aluksi paljon kankeammalta ja kalliimmalta järjestelmältä

Liitteet

• IMG_6063.jpeg
    IMG_6063.jpeg
    177,3 KB · Katsottu: 66
Back
Ylös Bottom