Ilpin sammuttelu ja käynnistely

Kimmo L.

Jäsen
Mites se taas onkaan, kuinka ilmalämpöpumppua voi sammuttaa talvella pakkasilla esim. yöksi tai lyhyemmäksi ajaksikin ja taas käynnistää uudelleen? Entä nyt syksyllä muutaman plusasteen aikana? Muistelen kuulleeni, ettei tuommoinen jatkuva käynnistely olisi talvella koneelle hyväksi.

Batman

Aktiivinen jäsen
Minulle on opetettu, että ilmalämpöpumppu käynnistetään kun se asennetaan ja sammutetaan seuraavan kerran kun se uusitaan. Käynnissä koko ajan, säädellään toimintomoodia (lämmitys/jäähdytys jne) ja haluttua lämpötilaa. Niin, mutta kyllähän se silloin sammutetaan kun sisä- tai ulkoyksiköitä pestään/huolletaan, ei muuten. En tiedä meneekö näin toimien metsään, mutta näillä mennään.

grendy

Vakionaama
Minulle on opetettu, että ilmalämpöpumppu käynnistetään kun se asennetaan ja sammutetaan seuraavan kerran kun se uusitaan. Käynnissä koko ajan, säädellään toimintomoodia (lämmitys/jäähdytys jne) ja haluttua lämpötilaa. Niin, mutta kyllähän se silloin sammutetaan kun sisä- tai ulkoyksiköitä pestään/huolletaan, ei muuten. En tiedä meneekö näin toimien metsään, mutta näillä mennään.
Itse en nää kyllä _mitään_ järkeä tossa :D.. Meillä on aina pumppu pois päältä ellei sitä tarvita.

Tohon alkuperäiseen kysymykseen että miten talven pakkaset muuttaa tilannetta niin ei tietoa. Kyllähän sitä lyhyeksi ajaksi on voitava sammuttaa huoltoa varten tai kun sähkökatko tulee. Mutta se että kumppu seisoisi kylmänä ja yhtäkkiä pistetään päälle -20C:Ssä niin jaa-a. Plussakeleillä ihan sama, ei mitään merkitystä sammutteleeko vai ei.

Tinkero

Aktiivinen jäsen
Jotkut sanoo, ettei ilppi kestä pakkasilla käynnistelyä. No ainakin 8 vuotta tuo oma on kestänyt käyttöä jossa se käynnistetään tai sammutetaan silloin kun itse haluaa.

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Näistä uudemmista, fiinimmistä inverter pumpuista silleen tiedä, mutta ainakin tuo basic-tyyppinen Ulti meillä tuolla kellarissa on käynyt tasaiseen muutaman tunnin joka yö jo yli 10v ajan (talo valmistu 2010) ja tuo laite tuli meillekin aikanaan käytettynä. Pumppu on wlan-kytkimen perässä, joka ihan kylmästi vaan katkaisee siltä aamulla sähköt ja kun kello taas illalla kilahtaa, laittaa ne vastaavasti päälle. Tuossa on vielä sekin hyvä lisä että tuo kytkin myös mittaa samalla pumpun käyttämän sähkön, joten sekin ihan hyvä lisäfeature.

Arisoft

Hyperaktiivi
Eiköhän noissa kompuraa lämmitetä omilla käämeillään tai vastuksella joten tuskin hajoavat kylmästarteissa

Siinä se yksi jekku onkin että jos laitteen sammuttaa katkaisemalla siltä sähköt niin ei se lämmitä silloin kylmästartissa ellei laitteen logiikka sitä estä. Luulisi asiasta olevan jotain tietoa käyttöohjeessa. VILPin ohjeessa mainittiin että pitäisi pitkän pysäytyksen jälkeen sähköt kytkeä 12h ennen laitteen käynnistämistä.

Kimmo L.

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
Kai se käyttöohjekirja pitäisi kaivaa esiin, josko siinä jotain sanotaan asiasta.

Jostain tosiaan muistan kuulleeni, ettei pakkasella olisi hyväksi käynnistellä.

Oli nyt myrskypäivänä sähkökatko ja sen jälkeen ilppi lähti kyllä pyörimään. Oli seonnut sen verran, että puhalsi todella kuumaa, vaikka pyynti oli 18. Huonelämpötila olikin sitten jo 26 astetta. Uudelleenkäynnistyksellä tokeni.

grendy

Vakionaama
Siinä se yksi jekku onkin että jos laitteen sammuttaa katkaisemalla siltä sähköt niin ei se lämmitä silloin kylmästartissa ellei laitteen logiikka sitä estä. Luulisi asiasta olevan jotain tietoa käyttöohjeessa. VILPin ohjeessa mainittiin että pitäisi pitkän pysäytyksen jälkeen sähköt kytkeä 12h ennen laitteen käynnistämistä.
Joo tää se homman juju taitaa ollakin. Eli jos on täysin virratta ja sit käynnistää niin se on varmaan ihan eri asia, kuin että on virroissa mutta pois päältä.

Luukku

Vakionaama
Mites se taas onkaan, kuinka ilmalämpöpumppua voi sammuttaa talvella pakkasilla esim. yöksi tai lyhyemmäksi ajaksikin ja taas käynnistää uudelleen? Entä nyt syksyllä muutaman plusasteen aikana? Muistelen kuulleeni, ettei tuommoinen jatkuva käynnistely olisi talvella koneelle hyväksi.
Jos on lämmitykseen hankittu niin mikä on se tarve, että pitää sammutella?
Ainakin se haitta on, että jos on lähellä sulatus tulossa ja kenno jo tukossa ja poikkaset virrat niin saattaa jäätää lisää, kun seuraavan kerran käynnistyy ja lämmön tuotto voi olla huonompaa ennenkuin se taas tajuaa, että pitää sulattaa. Riippuen pumpusta, sulatuslogiikat on erilaisia.

Joksa

Aktiivinen jäsen
Olen katkonut Sanyo:sta (123) sähköt poikki pakkasella, ennen kuin menee sulatus "häiriöön" ja pumppuun sähköt sitten kun on vähän lauhtunut. Virittely alkoi ulkotermostaatilla joka vaihtoi pumpun ja kattilavastuksen välillä. Nyt HA:lla on helpompi katkoa: lämpötilan (+-), katkokäynnin ym. Pumpun kestämisestä en osaa vielä sanoa, mutta käytössä olleiden viritysten kanssa on menty 14 vuotta. Riippuu varmaan pumpusta miten kestää.

Kimmo L.

Jäsen
Pumppu on mökillä ja hankittu lähinnä ylläpitämään lämpötilaa jossain 10 asyeen nurkilla. Sitten kun mennään mökille ja kaikki tulipesät paahtaa kuumaa, voisi pumpun sammuttaa. Varsinkin siksi, että tuossa tilassa myös nukutaan ja vaikka pumppu on melko hiljainen, ei sitä hurinaa halua kuunnella.

pökö

Kaivo jäässä
Siinä se yksi jekku onkin että jos laitteen sammuttaa katkaisemalla siltä sähköt niin ei se lämmitä silloin kylmästartissa ellei laitteen logiikka sitä estä. Luulisi asiasta olevan jotain tietoa käyttöohjeessa
Totta.
Laitteen sammuttaminen ja erottaminen verkosta on tietysti eri jutut ja jälkimmäisessä paikat kylmenee varmuudella.

ML

Vakionaama
Eiköhän noissa kompuraa lämmitetä omilla käämeillään tai vastuksella joten tuskin hajoavat kylmästarteissa
Tossa multin ulkoyksiköstä Toshiba

Liitteet

• Ulkoyksikön kolina.PNG
    Ulkoyksikön kolina.PNG
    107,5 KB · Katsottu: 141

Hhartikainen

Aktiivinen jäsen
Pumppu on mökillä ja hankittu lähinnä ylläpitämään lämpötilaa jossain 10 asyeen nurkilla. Sitten kun mennään mökille ja kaikki tulipesät paahtaa kuumaa, voisi pumpun sammuttaa.
Eikö se älyä lopettaa lämmittämistä, kun torppa lämpiää puilla?

Voihan sen sammuttaa kaukosäätimestä itse, niin aiemmin mainittu kompressorin lämmitys toimii.

Kimmo L.

Jäsen
Eikö se älyä lopettaa lämmittämistä, kun torppa lämpiää puilla?

Voihan sen sammuttaa kaukosäätimestä itse, niin aiemmin mainittu kompressorin lämmitys toimii.
Kyllä se ilppi on jäänyt päälle huutamaan, vaikka puulämmitys on nostanut lämpötilan yli pyynnin. Ehkä on vain pyörittänyt sisäilmaa, en ole päässyt selvyyteen.

Voi olla, että olisi joskus sammunutkin mutta hätäisenä miehenä olen sammuttanut kakesta. Siis nimenomaan kaukosäätimestä, en ole talon alle könynnyt turvakytkimen luokse.

oem

Aktiivinen jäsen
Satuin mittaamaan eilen, (ei tieteellinen tarkkuus), pumpun kulutuksia.

RW-35​
13.11.24​
Toshiba Optimum 2019​
mode​
fan​
W​
vaihtelu +ja – W​
fan​
W​
vaihtelu +ja – W​
1​
11,1​
0,2​
1​
12,1​
0​
2​
11,8​
0,2​
2​
13,8​
0,1​
3​
14​
0,3​
3​
15,3​
0​
4​
17,8​
0,3​
4​
16,8​
0,2​
5​
22,6​
0,3​
5​
18,6​
0​

Viimeksi muokattu:

_keijo_

Jäsen
Yleissääntö on kai, että pumppua ei pidä käynnistää jos pakkasta on -20C tai enemmän. Jos pumpussa on esilämmitys niin sen pitäisi antaa tehdä töitä ensin. Ihan näin maalaisjärjellä en olisi huolissani pätkäänkään muutaman asteen pakkasista kylmäkäynnistyksen osalta, olettaen siis, että käytössä on moderni arktisiin olosuhteisiin tarkoitettu vekotin.

tet

Hyperaktiivi
Itse en nää kyllä _mitään_ järkeä tossa :D.. Meillä on aina pumppu pois päältä ellei sitä tarvita.

Toki. Itsellä tahtoo olla sellainen tilanne, että pumpulle on yleensä käyttöä lähes vuoden jokaisena päivänä. Pisimmät seis-jaksot ovat olleet yleensä alle viikon mittaisia, joskus on tainnut olla leutona syksynä parin viikon huili. Joinain vuosina ei ole ollut päivääkään seis, kun on tarvetta aina. Usein keväisin olisi tarvetta jopa jäähdyttää päivällä ja lämmittää yöllä, mutta siihen en ole lähtenyt.

Tehari

Aktiivinen jäsen
Ennen kikkailin siten että näillä +5-+8C ulkolämmöillä pidin pyyntiä 20 ja puhallus 3-4. Päiväksi kun kukaan ollut kotona pudotin 19C. Sitten taas iltapäivällä nostin pyynnin 20. Ihan yhtä tyhjän kanssa. Jos siinä säästi jonkun watin päivässä niin ei mitään järkeä. Sitten kun pyyntiä nosti 19->20 niin kulutus nousi korkeammalle kuin mitä se olisi ollut koko päivän kun pyynti olis ollu koko ajan 20.
Pörssisähköllä mennään ja jos/kun jonain tunteina sähkö maksaa vaikka 40-70c/kWh niin sillon mä laitan pois päältä. Ihan vaan siksi etten tue moista kusetusta mitenkään.

Kimmo L.

Jäsen
Ennen kikkailin siten että näillä +5-+8C ulkolämmöillä pidin pyyntiä 20 ja puhallus 3-4. Päiväksi kun kukaan ollut kotona pudotin 19C. Sitten taas iltapäivällä nostin pyynnin 20. Ihan yhtä tyhjän kanssa. Jos siinä säästi jonkun watin päivässä niin ei mitään järkeä. Sitten kun pyyntiä nosti 19->20 niin kulutus nousi korkeammalle kuin mitä se olisi ollut koko päivän kun pyynti olis ollu koko ajan 20.
Pörssisähköllä mennään ja jos/kun jonain tunteina sähkö maksaa vaikka 40-70c/kWh niin sillon mä laitan pois päältä. Ihan vaan siksi etten tue moista kusetusta mitenkään.
Mulla tosiaan pumppu on mökillä mutta käyn paikalla joka viikonloppu ja yleensä myös keskellä viikkoa. Ihan varma en ole, onko sähkönkulutuksen kannalta järkevää pitää pyyntiä yleisesti esim. 12 asteessa ja nostaa se kaksi kertaa viikossa 20 asteeseen. Voipi olla, että tuo lämpöjen nosto haukkaa sähköä enemmän. Saati sitten, mitä se tekee rakenteiden kosteudelle.

Luukku

Vakionaama
Mulla tosiaan pumppu on mökillä mutta käyn paikalla joka viikonloppu ja yleensä myös keskellä viikkoa. Ihan varma en ole, onko sähkönkulutuksen kannalta järkevää pitää pyyntiä yleisesti esim. 12 asteessa ja nostaa se kaksi kertaa viikossa 20 asteeseen. Voipi olla, että tuo lämpöjen nosto haukkaa sähköä enemmän. Saati sitten, mitä se tekee rakenteiden kosteudelle.
Peruslämmön pito ei ainakaan rakenteille huonoa tee. Itse pitäisin peruslämmöllä ja etänä lämmön nosto ennen mökille saapumista, varsinkin, jos viikoittain käydään. Uskoisin, että kosteustuntemus olisi erilainen, jos lämpö nostetaan peruslämmöstä normaaliin kuin ihan kylmästä nostettuna.

Kimmo L.

Jäsen
Peruslämmön pito ei ainakaan rakenteille huonoa tee. Itse pitäisin peruslämmöllä ja etänä lämmön nosto ennen mökille saapumista, varsinkin, jos viikoittain käydään. Uskoisin, että kosteustuntemus olisi erilainen, jos lämpö nostetaan peruslämmöstä normaaliin kuin ihan kylmästä nostettuna.
Joo, taitaa sääntönä olla se, että sisälämpötilan tulee aina olla muutaman asteen ulkolämpöä korkeampi, jotta rakenteet pysyy kuivina.

Mutta lieneekö sähkönkulutuksen kannalta yksi ja sama, pitääkö lämmöt koko ajan samassa vai sahaako lämpötilaa pari kertaa viikossa muutaman asteen ylemmäs? En tiedä.

Mulla muuten ei ole ilpissä etäkäyttöominaisuutta. Kyllähän tuohon Panasoniciin saisi jonkun wifimokkulan mutta kun en ole halunnut mökille wifiä niin ei onnistu.

Tehari

Aktiivinen jäsen
No tuskin se rakenteiden kosteuteen mitään vaikuttaa. Kyllä 12 asteessa vielä kuivaa. Mut jos sä siellä kuitenkin vähän väliä käyt niin ite tiputtaisin 2-3C jotta haluttu lämpötila saavutetaan nopeammin takaisin. Ja sitä kautta sähköä EHKÄ menee vähemmän.

pökö

Kaivo jäässä
2006 laitettu Fujitsu. Ensimmäiset 12 vuotta ollut lähes kokoajan käynnissä ja sen jälkeen vähemmän. Asennuksesta tähän hetkeen ollut aina sähköt päällä, hämmästyn suuresti jos tuo yhtäkkiä hajoaa.

RauskiH

Vakionaama
No tuskin se rakenteiden kosteuteen mitään vaikuttaa. Kyllä 12 asteessa vielä kuivaa. Mut jos sä siellä kuitenkin vähän väliä käyt niin ite tiputtaisin 2-3C jotta haluttu lämpötila saavutetaan nopeammin takaisin. Ja sitä kautta sähköä EHKÄ menee vähemmän.
Jos halutaan vain pitää rakenteet kuivana niin jo muutaman asteen nosto ulkolämpötilaan nähden alkaa riittämään. Jos pidetään esim 10c korkeampaa sisälämpötilaa niin ollaan jo varman puolella koska tällöin sisäilman suhteellinen kosteus ei voi nousta juurikaan 50% korkeammaksi

Arisoft

Hyperaktiivi

Jos ulkona on 20 ja sisällä on 12 niin eikös siinä ole nimenomaan vaara kosteuden tiivistymiseen kun ulkoilmaa pääsee sisään? Pitääkö tuo ylläpitolämmitys sisäosan aina lämpimämpänä kuin mitä ulkona on?

Kimmo L.

Jäsen
Jos ulkona on 20 ja sisällä on 12 niin eikös siinä ole nimenomaan vaara kosteuden tiivistymiseen kun ulkoilmaa pääsee sisään? Pitääkö tuo ylläpitolämmitys sisäosan aina lämpimämpänä kuin mitä ulkona on?
Itse olen ymmärtänyt, että ylläpitolämmityksessä ei ole sillä tavalla termostaattia, että se sallisi lämpötilan seilata. Vaan pyrkii pitämään lämpötilan koko ajan vähintään asetetussa.

Tehari

Aktiivinen jäsen
No jos ulkona on 20 ni meinaatko että sisällä on 12?

Hempuli

Töllintunaaja
Möksä tai möksä, onhan niillä eroa peruslämpöjen kanssa. Pyöröhirsimökistä on kokemusta reilu 30v. Ensin oli talvella peruslämpö 10-15C, sitten yksi muutaman sadan watin lämpöpatteri pitämässä sisälämmöt muutaman asteen ulkolämpöä parempana ja nykyisin ei lämpöjä lainkaan. Ainoa ero on ollut sähkölaskussa talvisin ja peruslämpöiseen mökkiin oli mukavampi tulla. Mutta eipä ole vettä eikä muoveja mökissä, mitkä tekisivät tilanteen toiseksi.

Ilp on ollut harkinnassa, mutta siihen haluaisin, jotta mökille saisi etäkomennettua sähköpatterit ja/tai ilpin päälle tarvittaessa. Ei mahdoton rasti, aloittamista vaille valmis harrastus.

Sikäli ilpin kannalta hyvä, ettei paremmilla pakkasilla tule mökkiin mentyä. Mutta vaikka pakkanen purisi kovemmin, niin siellä viihtyy hyvinkin. Styroksistuin puuceessä tekee siitäkin mukavuuslaitoksen.

pökö

Kaivo jäässä
Meillä on sähkötön mökki merenrannassa, 50- luvun tekoja.
Sinne ei perus- tai ylläpitolämpöjä saa mutta 70 vuotta tuo on pysynyt hajuttomana.

Tuossa mökissä toteutuu kevätauringossa @Arisoft mainitsema 20/12 tilanne.

Batman

Aktiivinen jäsen
Niin, ei meilläkään pumppu olisi päällä, jos sitä ei tarvittaisi mutta kun haluan tehdä asumisoloista mahdollisimman mukavan niin annan pumpun työskennellä koko ajan. Talvisin se lämmittää ja kesäisin jäähdyttää, säätelen vain pyyntiä (sitäkin erittäin harvoin). Varmaan sitä säästäisi jotain, jos pumppua sammuttelisi mutten viitsi. Onhan saunassammekin heti valmis 9kWh kiuas kokoajan päällä, vaikka ei saunota edes joka kuukausi. Olen valmis tekemään ja maksamaan jonkin verran, että asumisolot ovat mieluisat (siis meidän mittapuulla).

Kimmo L.

Jäsen
Niin, ei meilläkään pumppu olisi päällä, jos sitä ei tarvittaisi mutta kun haluan tehdä asumisoloista mahdollisimman mukavan niin annan pumpun työskennellä koko ajan. Talvisin se lämmittää ja kesäisin jäähdyttää, säätelen vain pyyntiä (sitäkin erittäin harvoin). Varmaan sitä säästäisi jotain, jos pumppua sammuttelisi mutten viitsi. Onhan saunassammekin heti valmis 9kWh kiuas kokoajan päällä, vaikka ei saunota edes joka kuukausi. Olen valmis tekemään ja maksamaan jonkin verran, että asumisolot ovat mieluisat (siis meidän mittapuulla).
Ihan asiaan liittymättä kysymys: onko teillä tosiaan kiuas koko ajan lämpimänä odottamassa sitä, että kerran kuussa voisi tulla into saunoa?

grendy

Vakionaama
Kukin tyylillään jos ei sähkönkäyttö ole minkään sortin kiinnostuksen aihe :)

Batman

Aktiivinen jäsen
Ihan asiaan liittymättä kysymys: onko teillä tosiaan kiuas koko ajan lämpimänä odottamassa sitä, että kerran kuussa voisi tulla into saunoa?
Kyllä on. On mukavaa päästä saunaan pikaisesti silloin kun haluaa, eikä välttämättä joka kuukausi.
Kukin tyylillään jos ei sähkönkäyttö ole minkään sortin kiinnostuksen aihe :)
Kyllä meilläkin seurataan sähkönkäyttöä/-kulutusta. Semmoiset 21000 kWh kuluu vuodessa. Olemme asuneet tässä talossa pari vuotta ja ei ole tullut vaihdettua vielä kiuasta. Suunnitelmissa on toki ollut, että jossain vaiheessa vaihtuu. Mukavasti lämmittää myös pesutilan, niin ei tarvitse käyttää niin paljon lattialämmitystä, siis jos jotain positiivista haluaa hakea. Kahden vuoden kiinteällä mennään.

kakesa

Aktiivinen jäsen
Kylmimmillään -25 asteesta oon laittanu Vm. -09 mitsu35 käyntiin, toki kompressorin esilämmitys on ollut ainakin talvella koko ajan päällä. No problems.

Onko järkee vai ei, sitä en tiedä. Epäilisin kuitenkin että jos käy ja kukkuu yhä nykyäänkin uudenveroisesti niin sillä, että sammuttelee välillä jos tarvetta ei ole, on luultavasti vaikutusta ainakin laitteen tekniseen käyttöikään. Tokihan pumppu saa olla päällä jonkinlaisia pidempiä ajanjaksoja mutta lauhemmilla keleillä, miksi pitää päällä?

Back
Ylös Bottom