F470 ja sähkönkulutus - Help!

TeroT

Jäsen
Nyt tarviisin apuja kyllä konkareilta, mikä hitto vie taloudessa sähköä.

Minulla on tosiaan hiljattain valmistunut n. 125-130m² yhdessä tasossa oleva omakotitalo. Sähkönkulutus oli viime kuussa 1600kWh ja kuluvalla kuulla n. 800kWh mennyt.

Minulla oli edellinen talo lähes identtisesti rakennettu ja samalla pohjalla (ainoastaan peilikuvana).

Tammikuun pyrkinyt pitämään oikein säästöliekillä kaikkea, mutta jostakin syystä ei tunnu olevan mitään vaikutusta. Saunaa ei ole lämmitetty lainkaan, toisin kuin joulukuussa keskimäärin ainakin kerran viikossa. Toki kuluva kuukausi ollut huomattavasti kylmempi, mitä edellinen, niin tuo ehkä karkeasti kompensoi tuon saunan käytön.

Olen pudottanut pumpun maksimilisäykseen 2.0kW – ajattelin että kompura jauhaisi pidempään, mutta ei tunnu tuollakaan olevan oikein vaikutusta.

Minulla on tallessa kaikki sähkölaskut edellisestäkin talosta, jossa olen parhaana vuonna päässyt 5000kWh. En nyt aivan tuommoista tavoittele, mutta keskimäärin jotakin 7500-8000kWh mennyt ja esimerkiksi todella kylmä kuukausi, niin pahimmillaankin ollut vain 1500kWh kyseisenä kuukautena.

Voisitteko tehdä jonkin check-listin, jos nyt olen unohtanut jotakin tai säädellyt väärin? Ja kysykää, mitä tietoja tarvitsette, niin selvitän parhaani mukaan.

Nyt lämpökäyräkin vain 2+0, niin ihmetyttää mihin tuota sähkö kuluu. Asun tällä hetkellä yksin taloudessa.

Ainakin suihkun aikaan / aamuisin on selkeä kulutuspiikki. Arviolta 6kWh menee 06-08 aamutoimien aikana. En läträile kovin kauaa, tai karkeasti alle 5min suihkuja.

Toinen piikki tulee kun tulen monesti puoliltapäivin etätöihin kotia. Tällöinkin vaikuttaisi, että siinä muutaman tunnin aikana kuluu 4-6kWh. Käytössä vain oikeastaan tietokone, joka ei ihan hirveästi kuluta sähköä. Arvioisin, että oheislaitteineen maks. 0.5kWh.

Öisin ja muutenkin satunnaisesti esiintyy joinakin tunteina poikkeavia kulutuslukemia. Tyyliin 2.5-4kWh saattaa hujahtaa. Jatkuvaa kulutusta tuntuu menevän n. 1-2kWh jokainen tunti. Todella harvoin on käynyt alle 1kWh:ssa.

ILP otti joulukuussa 150kWh ja tässä kuussa mennyt samainen määrä, joka ihan looginen ulkolämpötilaan peilaten. Kokonaislaskussa kuitenkin mielestäni melko pienehkö määrä, kun nyt lämmitän ison takan n. kerran viikossa.

En vain itse pääse pulkan kyytiin, mikä ihme tuota sähköä voisi kuluttaa, tai olen jo kokeillut mielestäni melkein kaikkea, niin apu on kyllä tarpeen. Olen ostanut myUplinkin molemmat tilaukset, mutta en oikein tuosta ota mitään fiksua selkoa.

Alkaa jo epäilyttää, onko pumpussa jotakin vikaa. Esim. jokin vastus käy miten sattuu tms.

Mikki

Hyperaktiivi
Mikäs edellisen talon lämmitysjärjestelmä oli? 5000kWh kulutus on todella pieni, siihen ei ainakaan PILP:llä pääse.

Eihän F470 ole tehokas pumppu ja se käy käytännössä kokoajan ja kun kompressorin antoteho on 1900W, nin tarvitseehan se nyt vastuksia lisäksi, että sekä talo että käyttövesi pysyy lämpimänä ja tuloilma lämpenee.

Millaista lämpötilaa tuloilmassa on? Se kannattaa tarkistaa ja säätää alemmas jos on esim. yli 20C.

Jule

Vakionaama
Jos seuraat tuota kulutusta sähköyhtiön jonkun palvelun kautta, niin kokeile kiusallasi kytkeä sähkö yhden täyden tunnin ajaksi kokonaan pois. Jos kulutusta on vieläkin, niin sä maksat naapurin sähkön.

BBF

Vakionaama
Missäspäin Suomea talo sijaitsee? Pohjoisessa on kai ollut selvästi kylmempää kuin etelässä tänä talvena.

TeroT

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
Mikäs edellisen talon lämmitysjärjestelmä oli? 5000kWh kulutus on todella pieni, siihen ei ainakaan PILP:llä pääse.

Eihän F470 ole tehokas pumppu ja se käy käytännössä kokoajan ja kun kompressorin antoteho on 1900W, nin tarvitseehan se nyt vastuksia lisäksi, että sekä talo että käyttövesi pysyy lämpimänä ja tuloilma lämpenee.

Millaista lämpötilaa tuloilmassa on? Se kannattaa tarkistaa ja säätää alemmas jos on esim. yli 20C.
Ihan samainen pumppu oli käytössä. Siellä ei ollut ILPPiä, niin puuta poltin reilusti enemmän.

Nuo perusteet ovat kyllä ihan tutut, tai silloin aikanani opiskelin varmasti useita satoja tunteja. :)

Tuloilma nyt kun ulkona hyvin plussalla, niin noin 21C. Perussäädön olen tehnyt, kun ulkona -5C ja tuossa hetkessä tulo asetettu n. 19C tuntumaan. Ruuvi on ~10min auki, eikä oikein voi kireämmälle laittaa, kun kovilla pakkasilla menisi liian alhaiseksi.

Viimeksi muokattu:

TeroT

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
Jos seuraat tuota kulutusta sähköyhtiön jonkun palvelun kautta, niin kokeile kiusallasi kytkeä sähkö yhden täyden tunnin ajaksi kokonaan pois. Jos kulutusta on vieläkin, niin sä maksat naapurin sähkön.
Joo seuraan. Tämä täytyy testata, sillä naapurissa rakentaa taloa, niin olisi kovin helppo selitys, tai sopisi erittäin hyvin tuohon käyttäytymiseen.

TeroT

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
Missäspäin Suomea talo sijaitsee? Pohjoisessa on kai ollut selvästi kylmempää kuin etelässä tänä talvena.
Itä-Suomessa. On ollut täälläkin keskimääräistä kylmempää. Taitaa olla kuluvan kuun keskiarvo -10C. Joulukuu tosin taisi olla ihan jotakin 0 tai korkeintaan pari pakkasella.

TeroT

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
Kesälläkin ollut noita 500-600kWh kuukausia ja lisäys kuitenkin estetty +2C kohdalla. Toukokuussa muutin taloon. Ilppiä kyllä käyttänyt, jos taas vertaan edelliseen, mutta siellä päässyt helposti alle 500kWh. Muistaakseni oli 200-300kWh luokkaa kesäkelien kulutukset. Tarkistan vielä nämä.

BBF

Vakionaama
Ei nuo kulutukset minusta kuulosta ainakaan hälyttävä suurilta. Nuo edellisen talosi kulutukset kyllä taas kuulostaa hyvinkin pieniltä. Jos tämä on eka talvi niin ehkä talossa on vielä jonkinlainen kuivuminen menossa?

Ei nuo kulutukset minusta kuulosta ainakaan hälyttävä suurilta. Nuo edellisen talosi kulutukset kyllä taas kuulostaa hyvinkin pieniltä. Jos tämä on eka talvi niin ehkä talossa on vielä jonkinlainen kuivuminen menossa?
Täsmälleen samaa mieltä. Ja ainakin NIBE f750 ohjeissa lukee että pumppu käyttää ekat kaksi vuotta enemmän sähköä talon kuivumisen takia. Uskoisin että sama pätee F470 osalta.

juhamat

Aktiivinen jäsen

Minulla on tosiaan hiljattain valmistunut n. 125-130m² yhdessä tasossa oleva omakotitalo. Sähkönkulutus oli viime kuussa 1600kWh ja kuluvalla kuulla n. 800kWh mennyt.

Minulla oli edellinen talo lähes identtisesti rakennettu ja samalla pohjalla (ainoastaan peilikuvana).

Tammikuun pyrkinyt pitämään oikein säästöliekillä kaikkea, mutta jostakin syystä ei tunnu olevan mitään vaikutusta. Saunaa ei ole lämmitetty lainkaan, toisin kuin joulukuussa keskimäärin ainakin kerran viikossa. Toki kuluva kuukausi ollut huomattavasti kylmempi, mitä edellinen, niin tuo ehkä karkeasti kompensoi tuon saunan käytön.

Olen pudottanut pumpun maksimilisäykseen 2.0kW – ajattelin että kompura jauhaisi pidempään, mutta ei tunnu tuollakaan olevan oikein vaikutusta.

Minulla on tallessa kaikki sähkölaskut edellisestäkin talosta, jossa olen parhaana vuonna päässyt 5000kWh. En nyt aivan tuommoista tavoittele, mutta keskimäärin jotakin 7500-8000kWh mennyt ja esimerkiksi todella kylmä kuukausi, niin pahimmillaankin ollut vain 1500kWh kyseisenä kuukautena.

Voisitteko tehdä jonkin check-listin, jos nyt olen unohtanut jotakin tai säädellyt väärin? Ja kysykää, mitä tietoja tarvitsette, niin selvitän parhaani mukaan.

Nyt lämpökäyräkin vain 2+0, niin ihmetyttää mihin tuota sähkö kuluu. Asun tällä hetkellä yksin taloudessa.

Ainakin suihkun aikaan / aamuisin on selkeä kulutuspiikki. Arviolta 6kWh menee 06-08 aamutoimien aikana. En läträile kovin kauaa, tai karkeasti alle 5min suihkuja.

Toinen piikki tulee kun tulen monesti puoliltapäivin etätöihin kotia. Tällöinkin vaikuttaisi, että siinä muutaman tunnin aikana kuluu 4-6kWh. Käytössä vain oikeastaan tietokone, joka ei ihan hirveästi kuluta sähköä. Arvioisin, että oheislaitteineen maks. 0.5kWh.

Öisin ja muutenkin satunnaisesti esiintyy joinakin tunteina poikkeavia kulutuslukemia. Tyyliin 2.5-4kWh saattaa hujahtaa. Jatkuvaa kulutusta tuntuu menevän n. 1-2kWh jokainen tunti. Todella harvoin on käynyt alle 1kWh:ssa.

ILP otti joulukuussa 150kWh ja tässä kuussa mennyt samainen määrä, joka ihan looginen ulkolämpötilaan peilaten. Kokonaislaskussa kuitenkin mielestäni melko pienehkö määrä, kun nyt lämmitän ison takan n. kerran viikossa.

En vain itse pääse pulkan kyytiin, mikä ihme tuota sähköä voisi kuluttaa, tai olen jo kokeillut mielestäni melkein kaikkea, niin apu on kyllä tarpeen. Olen ostanut myUplinkin molemmat tilaukset, mutta en oikein tuosta ota mitään fiksua selkoa.

Alkaa jo epäilyttää, onko pumpussa jotakin vikaa. Esim. jokin vastus käy miten sattuu tms.
Mulla meni joulukuussa noin 1300kwh ilman auton latausta. ILP käytössä koko ajan PILPin tukena ja viimesen päälle säädelty kaikki. Tuon perusteella sinun kulutus olisi varsin kohtuullista. Kannattaa muistaa että pitää vertailla kuukauden keskilämpötiloja ja toki eri talojenkin eristys voi poikea toisistaan.

Laita siitä uplinkistä käyrät tänne niin me voidaan ottaa kantaa mitä se tekee. Siitähän sinä näät käyrästä mitä sen Nibe tekee silloin, niin ei tarvii arvailla ja helpompi säätääkkin sitten.

Pumpun maksimilisäyksellä ei ole tuossa asiassa merkitystä, vaan muilla säädöillä. Veikkaisin että sulla kuluttaa veden lämmitys aika paljon. Ohjelmoi vesi muuten pois, paitsi siihen aikaan kun haluat sitä lämmitettävän. Tämän toki näkee käyrästä onko asia näin.

Kerran sulla on ILP niin minusta voisit puottaa lisäyksen eston johonki -5, poistaa termarit käytöstä ja kiristää jakotukilta lattiakiertoa. Ehkä tuossa lämmössä jaksaa vielä tehdä käyttöveden kompuralla ja jos ei jaksa niin ohjelmoit luksuksen käyttöveden tekoon päälle niin se käyttää aina vastuksia.

TeroT

Jäsen
Eivät varmasti ihan ”hälyttäviä” ole, mutta juuri tähän liittyen valitsin kyseisen laitteen, koska jäi edellisestä todella hyvät kokemukset. Esimerkiksi VILP:llä ei olisi ollut isossa kuvassa juuri hintaeroa.

Olen rakentanut kuin se kuuluisa Iisakki kirkkoaan, niin arvelisin, että valtaosa rakennekuivumisesta on jo tapahtunut.

Erilaiset rakennuslämmittimet olivat vielä -23 käytössä ja 23/24 vaiheilla pilppi kytkettiin virtoihin. Kevääseen 2024 olivat pelkät Niben vastukset käytössä. Eivät luonnollisesti koko rakennusaikaa, mutta hyvin karkeasti -23 syksystä alkaen. Esim. viime talven pöhisi pelkillä vastuksilla ja tosiaan nyt karkeasti 4-5/2024 kytkettiin ilmanvaihto ym., ja itse pumppukin otettiin käyttöön.

En sitten tiedä oliko edellinen vain jotenkin parempi yksilö, koska talot ovat tosiaan lähes identtisiä ja näiden etäisyys maantieteellisesti on alle 10km. Nykyinen pitäisi olla eristävyydeltään parempi. Paremmat ikkunat ja suurempi ulkoseinien eristevahvuus. Edellinen taisi valmistua noin 10v sitten.

Eihän tästä vielä ole varmuutta, onko Nibe se joka kuluttaa tuota sähköä. Edellisessä talossa niistä pumpun virta-antureista ei ollut oikeastaan mitään iloa, niin jätettiin tässä talossa asentamatta, mutta täytyy nekin laittaa kunhan sähkäri käy, niin jos saisi edes jotakin tarkempaa dataa.

Täällä seutua on hieman kankea, mutta melko toimiva yleistys, että suorasähköllä vastaava hökkeli kuluttaa sen n. 10MWh/vuosi, hyvin karkeasti.

Vaikken onnistuisi pääsemään aikaisempiin lukemiin, niin nykyisen alle mielestäni tulisi kyllä pilpillä päästä. Mieluusti vielä normaalikäytöllä, tai ei siten että ”sähköä ei saa käyttää mihinkään”, miten nyt tämän kuun aikana koittanut etsiä kulutuksenlähdettä.

Toivon, ettette nyt mitenkään provosoidu, koska ei ole suinkaan tarkoitukseni. Käytän vain verokkina tuota edellistä taloani. Vaikuttaa, ettei noihin lukemiin ole paluuta, mutta on kulutukset mielestäni liian isoja yhden henkilön taloudelle.

Arisoft

Vakionaama
En vain itse pääse pulkan kyytiin, mikä ihme tuota sähköä voisi kuluttaa

Datahubista varmaan olet kulutustasi varttitunneittain tutkinut. Kyllähän siitä pitäisi näkyä varsin hyvin onko kulutus tasaista vai hetkittäistä.

Jos esim. Niben kulutuksen haluat selvittää niin sammutat sen kokonaan niin pitkäksi aikaa että näet ehkä jo seuraavana päivänä datahubista, paljonko kulutus putosi sen ollessa poissa. Ei siihen tarvita edes koko päivää. Muutama tunti varmaan riittää.

Mikki

Hyperaktiivi
Mutta miten ihmeessä olisi edellisessä mennyt vain 5000kWh ellei siis kyse ole pelkästä PiLPstä ja päälle on hupisähkö.

Jos tuo on ollut kokonaiskulutus niin Nibe on ollut varmaan kiinni kokonaan. Ei 5000KWh kokonaiskulutuksiin pääse kuin pelkällä puulla tai öljyllä lämmittämällä

BBF

Vakionaama
Täällä seutua on hieman kankea, mutta melko toimiva yleistys, että suorasähköllä vastaava hökkeli kuluttaa sen n. 10MWh/vuosi, hyvin karkeasti.
130m2 talo ja 10.000 kWh vuodessa suoralla sähköllä? Pitää olla jo melko passiivitalo... ei minusta mene normitalo tuohon tai sitten palaa puuta reilusti...

Teemu1

Jäsen

Minus tuo ei ole ollenkaan paha kulutus. Täällä pohjoisessa joulukuu 1500kWh 102m^2 kämpässä. Takkaa on polteltu tosi ahkeraan ja hyvin vähän saunottu mutta en saa kulutusta millään alemmas ellen tingi lattioiden ja tuloilman lämmityksestä.

RauskiH

Aktiivinen jäsen
Mutta miten ihmeessä olisi edellisessä mennyt vain 5000kWh ellei siis kyse ole pelkästä PiLPstä ja päälle on hupisähkö.

Jos tuo on ollut kokonaiskulutus niin Nibe on ollut varmaan kiinni kokonaan. Ei 5000KWh kokonaiskulutuksiin pääse kuin pelkällä puulla tai öljyllä lämmittämällä
Meillä meni edellisessä talossa aika tarkkaan tuon verran.... Tosin se kyllä lämpesi kaukolämmöllä

juhamat

Aktiivinen jäsen
Eivät varmasti ihan ”hälyttäviä” ole, mutta juuri tähän liittyen valitsin kyseisen laitteen, koska jäi edellisestä todella hyvät kokemukset. Esimerkiksi VILP:llä ei olisi ollut isossa kuvassa juuri hintaeroa.

Olen rakentanut kuin se kuuluisa Iisakki kirkkoaan, niin arvelisin, että valtaosa rakennekuivumisesta on jo tapahtunut.

Erilaiset rakennuslämmittimet olivat vielä -23 käytössä ja 23/24 vaiheilla pilppi kytkettiin virtoihin. Kevääseen 2024 olivat pelkät Niben vastukset käytössä. Eivät luonnollisesti koko rakennusaikaa, mutta hyvin karkeasti -23 syksystä alkaen. Esim. viime talven pöhisi pelkillä vastuksilla ja tosiaan nyt karkeasti 4-5/2024 kytkettiin ilmanvaihto ym., ja itse pumppukin otettiin käyttöön.

En sitten tiedä oliko edellinen vain jotenkin parempi yksilö, koska talot ovat tosiaan lähes identtisiä ja näiden etäisyys maantieteellisesti on alle 10km. Nykyinen pitäisi olla eristävyydeltään parempi. Paremmat ikkunat ja suurempi ulkoseinien eristevahvuus. Edellinen taisi valmistua noin 10v sitten.

Eihän tästä vielä ole varmuutta, onko Nibe se joka kuluttaa tuota sähköä. Edellisessä talossa niistä pumpun virta-antureista ei ollut oikeastaan mitään iloa, niin jätettiin tässä talossa asentamatta, mutta täytyy nekin laittaa kunhan sähkäri käy, niin jos saisi edes jotakin tarkempaa dataa.

Vaikken onnistuisi pääsemään aikaisempiin lukemiin, niin nykyisen alle mielestäni tulisi kyllä pilpillä päästä. Mieluusti vielä normaalikäytöllä, tai ei siten että ”sähköä ei saa käyttää mihinkään”, miten nyt tämän kuun aikana koittanut etsiä kulutuksenlähdettä.

Toivon, ettette nyt mitenkään provosoidu, koska ei ole suinkaan tarkoitukseni. Käytän vain verokkina tuota edellistä taloani. Vaikuttaa, ettei noihin lukemiin ole paluuta, mutta on kulutukset mielestäni liian isoja yhden henkilön taloudelle.
Siitä Niben käppyrästä kyllä näkee milloin se käyttää kompuraa ja milloin vastuksia, niin voi päätellä paljonko niitä käytetään ja kattoa osuuko ne sun kulutuspiikin niihin. Ei varmaan kannata suuremmin spekuloida ennenkuin laitat ne tähän näkösälle ja toki varmistut jollakin tapaa että maksat varmasti omaa, eikä naapurin sähkölaskua.

TeroT

Jäsen

Äkkiseltään en onnistunut löytämään tuohon aineistoa, mutta ehkä tässä kontekstissa tuo yksittäinen lukema on sivuseikka, tai voi olla ihan puhtaasti ns. omia muistelmiani. Ei mielestäni tarvitse takertua tähän, tai sovitaan vaikka että muistelen tuon kohdalla jotakin aivan vika paikan lukuja.

2016-2020 laskukanta kuitenkin oli nyt tuossa helposti saatavilla, jolloin vuosittainen kulutus ollut keskimäärin 7500kWh/a. Tähän validoituun sähkölaskutukseen verraten on eroavaisuus vieläkin merkittävä.

Edit: Sen verran vielä lisänä, että tuolloin oli muistaakseni jokin 3+0 tai 2+1 käyrä ja lattiaa pystyi pitämään lämpinänä siten, että se tuntuikin ihan mukavasti jalkapohjissa. Sähkönhinta on noussut niin paljon, että joistakin mukavuuksista on varmasti pakko karsia, vaan jos pääsisi edes lähemmäksi tuota varsinaista kokonaiskulutusta. Selkeää eroa en keksi muuta kuin, puunpolton. ILP tosin tuo vastaavat sisälämpötilat ja tämän kulutus on tiedossa, jonka valossa takaa ei välttämättä ole järkevää lämmittää yli -10C lämpötiloissa. Polttopuunhintakin on noussut melkoisesti, vaikka verraten täällä spöndellä edullista onkin.

Viimeksi muokattu:

TeroT

Jäsen
Tämä perusteella yhden kuukauden aikajaksolla eroa selvästi täytyy olla. Viime kuukausi ei nyt niin kovin kylmä ollut. Mutta olitko tuon kylmän kuukauden aikana lämmittänyt myös reippaasti muilla tavoilla kuin sähköllä?
Tuo on vertailua edelliseen talooni, mutta on takuulla ollut. Nytkin jos tulee -15C tai kovempia, niin takkaa lämmitän reilusti / "tarpeen mukaan". Puita varasin tälle kuluvalle talvelle n. 4-5 heittokuutiota. Tästä käyttänyt nyt hyvin karkeasti kolmanneksen.

Takka on saman ammattimuurarin tekemä. Vielä isompi, mitä edellisessä. Jos kärtsään koivua sen 3-4h, niin takkaa luovuttaa melko hyvin ~3pv ajan lämpöä.

Tulihäntä

Vakionaama

Kyllä tuo 5000kwh/v F470:lla on mahdollista kun olen itsekin kolkutellut sitä rajaa. Mut ei se toki pelkällä F470:lla ja normaalilla vuodella onnistu. Mut jos asuu yksin, on ilp, takka ja nykyaikaiset pelit ja vehkeet & on vähäkulutuksinen luonne, niin se se 5000kwh ole utopiaa tai äärimmilleen pihistelyä. Mut jos on pari-kolme viikkoa kovempia pakkasia, niin sitten kyllä jää unelmaksi.

Tulihäntä

Vakionaama
Meillä meni joulukuussa vähän päälle 1000kwh allekirjoituksen talossa. Käyttösähkön määrä on vuosi vuodelta noussut koko ajan. Toki puuta on palanut ihan kohtalaisesti lähes joka päivä.

Tulihäntä

Vakionaama
Aika turhaa on vertailla sähkönkulutuksia jos unohdetaan kokonaan monta mottia koivuhalkoa onkaan menny...
No paljonko menisi enemmän sähköä jos polttaisi motin vähemmän koivua tai mäntyä? Entä paljonko enemmän F470 käyttäisi vastuksia? Nämä on asioita mihin kukaan ei osaa vastata tai laskea. Muuttujia on ihan liikaa. Siksi riittänee maininta että onko puuta poltettu vai ei.

BBF

Vakionaama
No ei ole kauhean vaikea laskea, yhdessä irto-m3 koivua on n.1000 kWh energiaa. Hyvässä takassa siitä saa 80% talteen eli 800 kWh. Sen periaatteessa säästäisi (suorassa) lämmityssähkössä. Käytännössä varmaan vähemmän kun takan lämpötilaa on vaikea säätää ja menee helposti ylilämmölle, mutta sitä luokkaa. Helposti säästää siis tuhansia kWh talvessa.

Teemu1

Jäsen
Vaikuttaa normaalilta ainakin jos meidän kulutukseen vertaa. Itse olen varsin nuuka vedenkäyttäjä mutta tuo puoliso lutraa vähän paljon enemmän ;)

TeroT

Jäsen
No paljonko menisi enemmän sähköä jos polttaisi motin vähemmän koivua tai mäntyä? Entä paljonko enemmän F470 käyttäisi vastuksia? Nämä on asioita mihin kukaan ei osaa vastata tai laskea. Muuttujia on ihan liikaa. Siksi riittänee maininta että onko puuta poltettu vai ei.
Nimenomaan. Tätä mielestäni oikeastaan mahdotonta laskea - ainakaan siten, että toimisi noin yleisesti. Varmasti jotakin hyvin karkeaa suuntimaa voidaan teoriassa laskea.

Takka on massiviinen ja kunhan maltan lämmittää laitosta koko illan, niin luovuttaa vielä viikonkin päästä jämälämpöjä.
No ei ole kauhean vaikea laskea, yhdessä irto-m3 koivua on n.1000 kWh energiaa. Hyvässä takassa siitä saa 80% talteen eli 800 kWh. Sen periaatteessa säästäisi (suorassa) lämmityssähkössä. Käytännössä varmaan vähemmän kun takan lämpötilaa on vaikea säätää ja menee helposti ylilämmölle, mutta sitä luokkaa. Helposti säästää siis tuhansia kWh talvessa.
Tämäkin on varmasti ihan pätevä, suuntaa antava laskelma, johon laskelmia voi jollakin tapaa nojata. Tosin mitä olen nyt lämmittänyt hieman kovemmilla pakkasilla, niin pumppu saa kyllä paljonkin lämmintä poistoilmaa, mutta se on vain ihan hiton kuivaa ilmaa. Tuon vuoksi mieltänyt, että tuo ilpin tuoma lisälämpö ei nyt aivan hirveästi poikkea. Tarkoitan, kun on kuivaa ilmaa, niin eihän se sido samalla tapaa energiaa. Saan kyllä takkaa polttamalla jatkuvan 24C poistolämmön, mutta ilma on todellakin kuivaa (=ei sido energiaa), niin oman kokemuksen mukaan tässä ei välttämättä ole järkeä.

Aika hankala on varmasti kenenkään sanoa mitään absoluuttista totuutta, mutta tuolloin about 10v sitten kun olen samaisesta asiasta ruvennut täällä keskustelemaan, niin pääasiassa on ollut kohtalotavereita, joilla mennyt helposti alle 10MWh/a. Tiedä sitten, ovatko pumput kenties huonontuneet tai jotakin.
Miettiä

Tosiaan jos laitan taas 2+1/3+0 -tyyppiset mukavuuskäyrät ja muutenkin lopetan ns. säästöliekin, niin menee äkkiä kolmannelle tonnille tässä kuussa.

TeroT

Jäsen
Isoin ero on, etten tässä uudemmassa polta takkaa niin paljoa, mitä edellisessä. Tämä siis vain oman käytöksen kannalta tuumailtua, tai jos etsimällä etsitään, mitä tehdään eriävällä tavalla.

Termostaatit ovat itsellä vain varalla, eivätkä ole käytössä. Olen käsin pyöritellyt/jarruttanut tilakohtaiset lämpötilat ja antanut ulkolämpötilan/lämpökäyrän ohjata talon peruslämpöä. Hyvin karkeasti n. 80m² on lämmitettynä ja loput ylläpidolla, n. 17-18C. Kyseessä makareita, jotka eivät varsinaisella käytöllä sekä lämpimän varaston osuus.

Nämä ovat hyvin karkeita arvioita vain, mutta antaa suuntaa siitä, miksi sähkönkulutus kiusaa. Painotan vielä, että tuo vertailupaikkani on lähes identtinen ja käyttötavat myös.

Ja kiitos asiallisesti vastanneille!

RauskiH

Aktiivinen jäsen
Isoin ero on, etten tässä uudemmassa polta takkaa niin paljoa, mitä edellisessä. Tämä siis vain oman käytöksen kannalta tuumailtua, tai jos etsimällä etsitään, mitä tehdään eriävällä tavalla.
Eikö ole ihan luonnollista että kulutus on nyt isompi kun olet aiemmin takasta tullutta lämpöä korvannut ilpillä

TeroT

Jäsen
Eikö ole ihan luonnollista että kulutus on nyt isompi kun olet aiemmin takasta tullutta lämpöä korvannut ilpillä
On luonnollista kyllä. Olet oikeassa, mutta mittakaavassa ei tunnu menevän lukuihin. Ihan vaikka unohdettaisiinkin nuo korkeat kesäajan kuukausikulutukset.

Näin sen kuuluu osittain mennäkin, mutta mainittakoon vielä, ettei takka ole mitenkään jäänyt työttömäksi ja puuta on varattuna / käytettynä tuo mainitsemani keskivertomäärä. Tämä vain osana kokonaisuutta, mutta ei mielestäni selitä näin suurta varianssia. Todella karkeasti, sähkönkulutus on kuitenkin tuplaantunut.

Täytyy harkita, otanko ilpin kokonaan pois käytöstä ja avustan pilppiä vain takalla. Tyyliin helmikuun ajan, niin saadaan tämäkin poissuljettua – mikäli mielestänne ilpin avustus on oikeasti juurisyynä.

Kun ulkoilma on miinuksella - 10-15C kk-tasolla, niin ilppi ottaa n. 10kWh per vrk. On tietty useita muuttujia, mutta hankala kuvitella, että ilp toisi pilpin rinnalla reaali-lisäkustannuksia. Eli kokonaislasku olisi suurempi, mitä ilman pumpun käytöä. Takan lämmittämistä ei ole millään tapaa lopetettu, ainoastaan venytetty kynnystä, milloin koivua käydään polttamaan.

Tulihäntä

Vakionaama
No tuo tuhansia pitää paikkaansa. Mut se kuutio koivua kuukaudessa voi olla 400kwh tai 900kwh sähköä. Ei ole mitään faktaa millä laskea. Ne ei mene 1:1.

juhamat

Aktiivinen jäsen
On luonnollista kyllä. Olet oikeassa, mutta mittakaavassa ei tunnu menevän lukuihin. Ihan vaikka unohdettaisiinkin nuo korkeat kesäajan kuukausikulutukset.

Näin sen kuuluu osittain mennäkin, mutta mainittakoon vielä, ettei takka ole mitenkään jäänyt työttömäksi ja puuta on varattuna / käytettynä tuo mainitsemani keskivertomäärä. Tämä vain osana kokonaisuutta, mutta ei mielestäni selitä näin suurta varianssia. Todella karkeasti, sähkönkulutus on kuitenkin tuplaantunut.

Täytyy harkita, otanko ilpin kokonaan pois käytöstä ja avustan pilppiä vain takalla. Tyyliin helmikuun ajan, niin saadaan tämäkin poissuljettua – mikäli mielestänne ilpin avustus on oikeasti juurisyynä.

Kun ulkoilma on miinuksella - 10-15C kk-tasolla, niin ilppi ottaa n. 10kWh per vrk. On tietty useita muuttujia, mutta hankala kuvitella, että ilp toisi pilpin rinnalla reaali-lisäkustannuksia. Eli kokonaislasku olisi suurempi, mitä ilman pumpun käytöä. Takan lämmittämistä ei ole millään tapaa lopetettu, ainoastaan venytetty kynnystä, milloin koivua käydään polttamaan.
Eihän ILP syyllinen ole, ellei ole rikki. Vieläkin kattosin käppyröistä että kun sulla on niitä sähkönkulutus piikkejä, että käyttääkö PILP sillon vastuksia ja sitten miettisin mitä asetuksia pitäisi rukata ettei se käytä niitä.

Jarppa77

Jäsen
Pakko itsekin tähän keskusteluun laittaa omaa ihmetystä kun en keksi miten laitetta säätäisin kun kulutus tuntuu olevan mielestäni hiukan yläkantissa. Ja asetuksia mielestäni olen saanut hyvään kuntoon täältä saaduilla vinkeillä ja konetta opetellen, mutta nyt loppuu keinot. Eli kyseessä Okt 120m2, rv 2020, vesikiertoinen lattialämmitys, Nibe F470 ja Toshiban Polar 35, ei takaa eikä sähköautoa, neljä henkeä. Esim tammikuussa meni reilu 1900 kWh mikä minusta tuohon tammikuun keskilämpötilaan nähden täällä Pirkanmaalla aika paljon mielestäni. Lämpökäyrä 2+0, tuloilman säätänyt niin että se keskimäärin on esim näillä pakkasilla tuossa 17 asteen hujakoilla. Puhaltimien prosentteja olen nostanut molempia pari pykälää, sisälämpötila on esim keittiö-ruokailutila-oh akselilla näin talvella tuolla 21-21,5 asteen hujakoilla. Kattelin tuossa sähköyhtiön palvelusta ha myUplinkista että kyllä se sähkökulutus selkeästi osuu kun PILP käyttää vastuksia. Lämmintä vettä kyllä koittaa mahdollisuuksien mukaan säästellä mutta sitä teinien kanssa menee esim suihkussa mitä menee. Ajatuksia mitä tuon 470:n osalta voisi miettiä vielä säädettävän?

RauskiH

Aktiivinen jäsen
Pakko itsekin tähän keskusteluun laittaa omaa ihmetystä kun en keksi miten laitetta säätäisin kun kulutus tuntuu olevan mielestäni hiukan yläkantissa. Ja asetuksia mielestäni olen saanut hyvään kuntoon täältä saaduilla vinkeillä ja konetta opetellen, mutta nyt loppuu keinot. Eli kyseessä Okt 120m2, rv 2020, vesikiertoinen lattialämmitys, Nibe F470 ja Toshiban Polar 35, ei takaa eikä sähköautoa, neljä henkeä. Esim tammikuussa meni reilu 1900 kWh mikä minusta tuohon tammikuun keskilämpötilaan nähden täällä Pirkanmaalla aika paljon mielestäni. Lämpökäyrä 2+0, tuloilman säätänyt niin että se keskimäärin on esim näillä pakkasilla tuossa 17 asteen hujakoilla. Puhaltimien prosentteja olen nostanut molempia pari pykälää, sisälämpötila on esim keittiö-ruokailutila-oh akselilla näin talvella tuolla 21-21,5 asteen hujakoilla. Kattelin tuossa sähköyhtiön palvelusta ha myUplinkista että kyllä se sähkökulutus selkeästi osuu kun PILP käyttää vastuksia. Lämmintä vettä kyllä koittaa mahdollisuuksien mukaan säästellä mutta sitä teinien kanssa menee esim suihkussa mitä menee. Ajatuksia mitä tuon 470:n osalta voisi miettiä vielä säädettävän?
Toshibaan pyyntiä lisää ja ilpin käyrää alas?

Nibetys

Jäsen
Korkeahkolta tuntuu kulutus kun meidän tammikuu 1980kwh, 125m2 2,8m sisäkorkeus ja sähköauto jota ladataan kotona. Sisälämpö n. 22 ja tammikuussa kaikki lämpö nibellä, takka on ei poltettu. Ei ilppiä.

Täällä Pohjanmaalla tammikuun sähkönkulutus 1396kwh. 100 neliöta +10 neliön lämmin varasto ja ILP löytyy myös. 2+2 käyrällä. 4 Henkeä ja aika usein tulee käytyä suihkussa täällä myös.

Tuo käyttövesi ja sen lämmitys kyllä vie talvella aika paljon sähköä, keväästä syksyyn on sitten taas paljon halvempaa suihkutella kun kompura lämmittää käyttöveden. Itsellä on käytössä säästötila ja lämmityksen aloitusta laitettu alaspäin (40c) niin vastukset ei mene yhtä usein päälle. Itsellä kompura tykkää mennä levolle hetki sen jälkeen kun vastukset menee päälle (kun ulkona nollasta -10iin). Niin luulen että näin säästän itse pari euroa vuodessa.

daendor

Tulokas
Jyväskylässä tammikuun sähkönkulutus 1112kwh, keskilämpötila vaatimattomat -4,5c. 100m2 okt, 2 hlö, ei sähköautoa ja saunotaan harvemmin kun kerran viikossa, F470 + Mitsun LN25 ILP + varaava takka, takassa poltettu pari pesää aina kun pakkasta enemmän kun -5c ja ILP ollut käytössä aina kun on menty pidempiaikaisesti nollan alapuolelle. Takka ja ILP sijaitsevat yhdistetyssä keittiö+oleskelutilassa, joka on talon suurin huone. Käyrä 2+0, käyttövesi oletuksena säästöllä (42-51c), legionellakuumennus kerran viikossa, SPA ei päällä. Eteinen, WC, pesuhuone ja sauna vapaalla kierrolla ilman termaria, muissa tiloissa (3x MH ja keittiö+oleskelutila) huonelämpötilaa mittaavat termostaatit, jotka asetettu katkaisemaan veden kierto 21c kohdalla. Sisälämpötilatavoitteena 21c oleskelutiloissa, makuuhuoneissa riittää 18-20c. ILPissä pyyntinä pidetty myös 21c.

Kulutus tuntuu itsestäni aika suurelta ottaen huomioon, että mukaan mahtui paljon nollakelejä ja jopa plus-asteilla olevia jaksoja. Jos Niben ja ILPin sammuttaa hetkeksi, niin peruskuorma liikkuu n. 400w tuntumassa (jääkaappi, pakastin, tv, pari kannettavaa tietokonetta + ulkoiset näytöt jne) joiden pitäisi jäädä kuukaudessa n. 300kwh tuntumaan.

Olen liittänyt Niben ja talon sähkömittarin HAN-portin kautta Home Assistanttiin, jonka kautta heräsi mielenkiinto lähteä testailemaan millä keinoilla kulutetun sähkön määrään pystyisi vaikuttamaan. Ohjauksia olen tehnyt Shelly Pro 3:lla, jonka portit on varattu ohjauksiin seuraavalla tavalla:

1. Estä lämmin vesi: kun tunnin sähkön hinta on 12 kalliimman tunnin joukossa (SHF: rank 13-24) estetään käyttöveden lämmitys
2. Ulkoinen säätö: kun tunnin sähkön hinta on 5 kalleimman tunnin joukossa (SHF: rank 20-24) pudotetaan laskennallista menolämpötilaa -3
3. Ei toimintoa (vielä pohdinnassa että mitä kannattaisi ohjata)

Meillä lämmintä vettä kuluu vähän eikä suihkussa käydessä juurikaan huomata sitä, jos lämpimän veden pinta-lämpötila ehtii tippua reilustikin. Tästä tuli siis ajatus, että turha hukata kompressorin tehoa käyttöveden lämmitykseen, jos sillä ei käyttömukavuuden kannalta ole merkitystä. Tiedä sitten voiko käyttöveden lämpötila olla joskus niin alhainen, että siitä alkaa olla jo haittaa lattialämmityksen menovedelle, muistan lukeneeni jostain että putket kulkivat vierekkäin/lämmön siirtymistä voi tapahtua?

Ajatus ulkoisen säädön käytöstä heräsi siitä, että kokeilin viime syksynä Niben omaa SPA-toimintoa lämmityksen ohjaukseen. Osasi kyllä pudottaa hienosti laskennallisen menoveden lämpötilaa jokaiselle tunnille erikseen kun hinta kallistui, mutta vastaavasti myös alkoi nostaa laskennallisen menoveden lämpötilaa halvempina tunteina ylöspäin, mikä sai aikaan sen, että vastukset lähtivät hyvin herkästi mukaan, ja sähköä kului. Varastoon lämmittämisessä on toki idea, mutta itseä jäi mietityttämään mahtaako siitä todellista hyötyä olla, jos lattioissa kiertää hetkellisesti esim. 2 astetta lämpimämpi vesi esim. 3h ajan (jonka aikaansaamiseksi on jouduttu käyttämään apuna vastuksia), jos hetken päästä lattiassa aletaan taas kierrättää laskentoihin perustuen viileämpää vettä. Toki lattian laatta varaa lämpöä, mutta jotta varautumista tapahtuisi, pitäisi korkeamman lämpötilan olla varmaankin pidempikestoista? Tästä syystä päädyin hylkäämään SPA:n ja nyt vaan ohjaan Nibeä pudottamaan menoveden lämpötilaa todella kalliiden tuntien aikaan.

Erityisesti ulkoisen säädön vaikutusta on helppo seurata: esimerkiksi eilen lämpötilan ollessa aamulla n. -23c talon kokonaiskulutus tunnissa oli 3 kwh luokkaa, ja kun ulkoinen säätö aktivoitui klo 7-12 väliseksi ajaksi, jäivät nuo tunnit 2,1 kwh tuntumaan. Muutos ei ole iso, mutta oikean suuntainen, varsinkin kun asumismukavuudessa ei tuona aikana ehdi huomaamaan mitään muutosta.

myUplinkin datoista kuitenkin näkyy, että oli ulkoinen säätö päällä tai pois päältä, niin Nibe joutuu käyttämään vastuksia todella usein menoveden lämpötilan nostamiseksi ilman että väliin sattuu edes yhtään sulatusta. Esim. klo 01-02 välisenä aikana vastukset (rajoitettu 4,6kw) on aktivoitu 6 kertaa, jokaisella kerralla menoveden lämpötila on noussut yli 30c vastuksien avulla kun laskennallinen tarve on ollut 28.4c, mutta seuraavan 10 minuutin aikana lämpötila tippuu jo alle 26c, jolloin vastukset hyppäävät taas mukaan. Paluuveden lämpötila pysyy kokoajan n. 21,5c:ssä. Lämpötilan nousu tapahtuu nopeasti vastusten ansiosta, mutta vaikutus jää aika lyhytaikaiseksi. Poistoilman lämpötila (19-20c) jää oletettavasti liian pieneksi, jolloin kompressori ei saa ilmasta enää talteen riittävästi energiaa, jolloin joudutaan käyttämään vastuksia? ILPin ja takan vaikutusalue rajautuu vain osaan huoneista, eli ILPin pyyntiä nostamalla poistoilman lämpötilaa on aika vaikea saada nostettua. Jos vastustehoa pienentäisi, niin lämpötilan nousunopeuden voisi saada hitaammaksi, mutta vastuksien päälläoloaika kasvaisi, jolloin kokonaisvaikutus sähkönkulutukseen olisi jotakuinkin nolla.

Onko ajatuksia mitä kannattaisi lähteä kokeilemaan tuon menoveden lämpötilan vastuksilla aiheutetun sahauksen vähentämiseksi? Olen miettinyt että kokeilisin keittiö+olohuone tilassa pörssisähköohjattua termostaattia, jotta saisin kalliin sähkön aikaan katkaistua isoimman tilan lämmityksen (takka ja ILP hoitavat kuitenkin) ja lämmitetty menovesi saataisiin ohjattua paremmin niihin tiloihin, joihin muut lämmitysmuodot eivät yltä. Lisäksi olen pohtinut olisiko ilmanvaihdon pienentämisestä tai kompressorin estosta todella kalliiden tuntien aikaan apua, mutta olen siinä käsityksessä että kummassakin olisi haittapuolensa: Nibe saisi huonommin lämmintä poistoilmaa -> poistoilmasta huonommin tarjolla energiaa -> hyötysuhde laskee; kompressori kokonaan pois käytöstä jolloin lämmin poistoilma työnnetään harakoille -> menetetään hyöty täysin. Vastusten hetkellinen estäminen olisi myös yksi keino, mutta siinä mietityttää että vetääkö kenno liian kovaan jäähän jos sulatukseenkaan ei käytetä eston takia vastuksia.

Back
Ylös Bottom