Tukes valvoo

Miika85

Jäsen
Asennuksen hintaa tunttitöinä kun kyselin niin yritäjät kyselivät kuka toimii sähkötöiden johtajana. Ajantelin palauttaa kysymyksen, kuka toimii sähkötöiden johtajana jos sähkäri asentaa itselleen? Sähkötöiden johtaja ei voi olla yksityinen ja itselleen ei oivo asentaa firman nimiin ilmaiseksi.
Itsellä on urakointioikeudet ja tukes numero, sillon itse saa itselle toimia sähkötöiden johtajana.

Keskustelu jaettu erilleen aurinkopaneeliketjusta -Samppa

Viimeksi muokannut moderaattori:
Itsellä on urakointioikeudet ja tukes numero, sillon itse saa itselle toimia sähkötöiden johtajana.
Toki mutta kyse on silloin siitä että firma tekee ilmaiseksi omistajalle verotonta hyötyä ;)

Itseasiassa jos on sähköasentaja(tutkinnon käynyt) niin saat itselle asentaa ilman lupia, ennen taisi olla jopa että lähisukulaisillekkin.
Asentaa saa mutta kyse on tosiaankin siitä yrityksen osuudesta koska tarvitaan sähkötöiden johtaja... ja yksityshenkilö ei voi olla sähkötöiden johtaja. Ongelma on se kaavake missä kysytään sähkötöiden johtajaa ja yritystä.

Viimeksi muokattu:
Eli sähköasentaja + S2 kurssi/tentti.
Tuohon vielä riittävä työkokemus, en nyt muista oliko 6v niin saat Setiltä haettua pätevyydet ja sen jälkeen Tukesilta urakointioikeudetkin.
Mutta itselle asennukseen riitti 2004 vuonna kun valmistuin, niin pelkkä ammattikoulun käynti, tuo oli ainakin silloin voimassa, pitäisi tarkistaa nykyinen säännöstö onko tullut muutoksia.

Toki mutta kyse on silloin siitä että firma tekee ilmaiseksi omistajalle verotonta hyötyä ;)
Ei oikein voi olla kun ei ole koskaan omaa firmaa ollut, aina palkollisena tullut omtua. Mutta kyllä asennusoikeuksista kuitenkin hyötyä silloinkin on.
Asentaa saa mutta kyse on tosiaankin siitä yrityksen osuudesta koska tarvitaan sähkötöiden johtaja... ja yksityshenkilö ei voi olla sähkötöiden johtaja.
Tuo on toki eri jos homman tilaat yritykseltä, niin sähkötöiden johtaja pitää olla yrityksessä töissä.
Mutta sillon se on hieman eri asia kun koko hommassa ei ole yhtään yritystä mukana ja asentaja on itse itselleen sähkötöiden johtaja.

Ei oikein voi olla kun ei ole koskaan omaa firmaa ollut, aina palkollisena tullut omtua. Mutta kyllä asennusoikeuksista kuitenkin hyötyä silloinkin on.

Tuo on toki eri jos homman tilaat yritykseltä, niin sähkötöiden johtaja pitää olla yrityksessä töissä.
Mutta sillon se on hieman eri asia kun koko hommassa ei ole yhtään yritystä mukana ja asentaja on itse itselleen sähkötöiden johtaja.
Minulla on sellainen käsitys että yksityshenkilö ei voi olla sähkötöiden johtaja vaan siinä on aina yritys taustalla. Ja aurinkovoimalan asentaminen vaati sen sähkötöiden johtajan eli käytänössä yrityksen koska "sähkötöiden johtaja toimii sähkötöitä tekevän yrityksen vastuuhenkilönä". Jos olen väärässä niin seison ojenettuna kun minulle kerrotaan sopiva lain kohta.

Minulla on sellainen käsitys että yksityshenkilö ei voi olla sähkötöiden johtaja vaan siinä on aina yritys taustalla. Ja aurinkovoimalan asentaminen vaati sen sähkötöiden johtajan eli käytänössä yrityksen. Jos olen väärässä niin seison ojenettuna kun minulle kerrotaan sopiva lain kohta.
Tuossa voi hieman hämätä tuo yrityspuoli asiaa ja se että tilataan työtä jostakin, mutta ei missään sitä ole määrätty että sähkötyöt pitää yrityksen tehdä. Kyllä pätevyyden omaava yksityishenkilö saa itselleen ja muille sähkötöitä tehdä, muuten taitaisi kaikki Suomen sähköasentajien itselleen rakentamat talotkin olla laittomia jos noin mentäisiin.

Tuossa voi hieman hämätä tuo yrityspuoli asiaa ja se että tilataan työtä jostakin, mutta ei missään sitä ole määrätty että sähkötyöt pitää yrityksen tehdä. Kyllä pätevyyden omaava yksityishenkilö saa itselleen ja muille sähkötöitä tehdä, muuten taitaisi kaikki Suomen sähköasentajien itselleen rakentamat talotkin olla laittomia jos noin mentäisiin.
Sähkötöiden johtaja toimii sähkötöitä tekevän yrityksen vastuuhenkilönä. Jos toiminta ei ole yritysmuotoista, eli henkilö tekee sähkötöitä omaan lukuunsa, henkilö toimii itse sähkötöiden johtajana.

Tuo yllä oleva oli ensimmäinen teksti Tukesin sivuilla.

Sähkötöiden johtaja toimii sähkötöitä tekevän yrityksen vastuuhenkilönä. Jos toiminta ei ole yritysmuotoista,
Aivan oikein mutta yksityishenkiklö voi olla sähkötöiden johtaja itselleen vain jos on toiminnanhairjoittaja.

eli henkilö tekee sähkötöitä omaan lukuunsa, henkilö toimii itse sähkötöiden johtajana.

Tuo yllä oleva oli ensimmäinen teksti Tukesin sivuilla.
Laki sanoo seuraavaa

58 § Toiminnanharjoittajaa ja sähkötöiden johtajaa koskevat vaatimukset​

"Sähkötöiden johtajan tulee olla toiminnanharjoittaja tai tällaista toimintaa harjoittavan palveluksessa. Sama henkilö saa olla nimettynä enintään kolmen toiminnanharjoittajan sähkötöiden johtajaksi samanaikaisesti."

Aivan oikein mutta yksityishenkiklö voi olla sähkötöiden johtaja itselleen vain jos on toiminnanhairjoittaja.

Laki sanoo seuraavaa

58 § Toiminnanharjoittajaa ja sähkötöiden johtajaa koskevat vaatimukset​

"Sähkötöiden johtajan tulee olla toiminnanharjoittaja tai tällaista toimintaa harjoittavan palveluksessa. Sama henkilö saa olla nimettynä enintään kolmen toiminnanharjoittajan sähkötöiden johtajaksi samanaikaisesti."
Edelleenkin väännöt tuosta yrityspuolesta, tuossa laissa puhutaan toiminnanharjoittajasta=yritys, etsi nyt seuraavaksi vaan se laki mikä sanoo ettö sähkötyöt pitää yrityksen tehdä.

Tuossahan tuo aikaselvästi lukee Tukesin sivuilla, Jos toiminta ei ole yritysmuotoista, eli henkilö tekee sähkötöitä omaan lukuunsa, henkilö toimii itse sähkötöiden johtajana

Edelleenkin väännöt tuosta yrityspuolesta, tuossa laissa puhutaan toiminnanharjoittajasta=yritys, etsi nyt seuraavaksi vaan se laki mikä sanoo ettö sähkötyöt pitää yrityksen tehdä.
Tuossahan tuo aikaselvästi lukee Tukesin sivuilla, Jos toiminta ei ole yritysmuotoista, eli henkilö tekee sähkötöitä omaan lukuunsa, henkilö toimii itse sähkötöiden johtajana

Kerroin vain että sähkötöiden johtaja ei voi olla yksityshenkilö vaan vakanssi on AINA yritysen alaisuudessa. Aina ilman poikkeuksia koska toiminnanharjoitaminen on yksi sähkötöidenjohtajan vakansin vaatimuksista, tämä sanotaan laissa yksiseliteisesti.

Se ratkaisee että henkilöllä on pätevyys. Tukesia ei kiinnosta miten finanssit hoidetaan, se on verottajan asia. Yrityksessä missä on sähkötyönjohtaja niin asentaja voi olla jopa kouluttamaton henkilö.

Paitsi siinä tapauksessa että henkilö tekee sähkötöitä omaan lukuunsa, silloin voi yksityishekilökin olla sähkötöiden johtaja. https://tukes.fi/sahko/sahkotoiden-johtaja#1055550a
Valitetavasti Tukesin www-sivut eivät poista lain vaatimusta joka on yksiselitteinen eikä sisällä tulkinnanvaraa. Tukes varmaan vititaa toiminimellä tehtäviin asenuksiin mikä on myös toiminnan harjoitamista. Ei tästä sen enempää, sain nyt osan siitä keskustelusta mitä saa ja mitä ei saa tehdä. Anteeksi.

Viimeksi muokattu:
Valitetavasti Tukesin www-sivut eivät poista lain vaatimusta joka on yksiselitteinen eikä sisällä tulkinnanvaraa. Ei tästä sen enempää, sain nyt osan siitä keskustelusta mitä saa ja mitä ei saa tehsä. Anteeksi,
eli toisinsanoen instanssi joka suomessa valvoo ja käytännössä vastaa noista asioista ei ole mielestäsi pätevä asioista sanomaan, vaan lakipykälä jota luet, mutta et ymmärrä mitä siinä sanotaan on omasta mielestäsi pätevämpi ja ainoa oikea vaihtoehto.

eli toisinsanoen instanssi joka suomessa valvoo ja käytännössä vastaa noista asioista ei ole mielestäsi pätevä asioista sanomaan,
Toisin sanoen Tukesin sivut ovat luonteeltaa informatiisivisä eikä niihin voi vedota jos sattuu käpy. Laissa asian nyt vain on sanottu aika suoraviivaisesti "Sähkötöiden johtajan tulee olla toiminnanharjoittaja tai tällaista toimintaa harjoittavan palveluksessa."

vaan lakipykälä jota luet, mutta et ymmärrä mitä siinä sanotaan on omasta mielestäsi pätevämpi ja ainoa oikea vaihtoehto.
Lakipykälässä on kerrotu varsin selkeät kaksi rajoitusta. En ymmärä miten sen voi käsittää muuten kuin yhdellä tavalla.

Toisin sanoen Tukesin sivut ovat luonteeltaa informatiisivisä eikä niihin voi vedota jos sattuu käpy. Laissa asian nyt vain on sanottu aika suoraviivaisesti "Sähkötöiden johtajan tulee olla toiminnanharjoittaja tai tällaista toimintaa harjoittavan palveluksessa."

Lakipykälässä on kerrotu varsin selkeät kaksi rajoitusta. En ymmärä miten sen voi käsittää muuten kuin yhdellä tavalla.
en nyt viittisi enempää tätä ketjua sotkea, mutta.

Jos nyt ensin ajatuksella luet tuon otsikon, toiminnanharjoittajaa ja sähkötöiden johtajaa koskevat vaatimukset, eli selkokielellä tuo pykälä koskee yritystä jolla on sähkötöiden johtaja palveluksessa, ja näitä koskevat määräykset on tuossa laissa sanottu.

Ei tuossa laissa siihen oteta kantaa voiko yksityishenkilö olla sähkötöiden johtaja, sen takia se Tukesin sivuille on hieman selvemmin laitettu.

ja tuossa vielä lisäyksenä esimerkki selitettynä tukesin sivuilla: https://tukes.fi/sahko/sahkotyot-ja-urakointi#1055550a

Esimerkki 2: Satunnaiset sähkötyöt yksityishenkilönä ilman yritystä​

Saaralla on Henkilö- ja yritysarviointi SETI Oy:n myöntämä sähköpätevyystodistus S2. Saara ei ole aikeissa perustaa omaa yritystä, mutta hän haluaisi tehdä sähkötöitä silloin tällöin.

Saara ilmoittaa sähkötöiden aloittamisesta Tukesille omalla nimellään ja henkilötunnuksellaan. Lomakkeella Saara ilmoittaa itsensä sähkötöiden johtajaksi.

Saara hankkii mittalaitteet, muut työvälineet ja sähköturvallisuusmääräykset ja -ohjeet.

Tukes rekisteröi Saaran sähköurakointirekisteriin hänen henkilötunnuksellaan ja Saaralla on oikeus tehdä enintään tuhannen voltin sähköasennustöitä ja sähkölaitekorjausta.

Viimeksi muokattu:
Ylläpito varmaakin siivoa rönsyn omaan nurkkaan. Mutta
en nyt viittisi enempää tätä ketjua sotkea, mutta.

Jos nyt ensin ajatuksella luet tuon otsikon, toiminnanharjoittajaa ja sähkötöiden johtajaa koskevat vaatimukset, eli selkokielellä tuo pykälä koskee yritystä jolla on sähkötöiden johtaja palveluksessa, ja näitä koskevat määräykset on tuossa laissa sanottu.
... laki koskee toiminnan toiminnanharjoitajia ja yksityshenkilö ei siis voi olla sähkötöiden johtaja. Eli täytyy palata siihen pykälään missä määritellään mitkä työ vaatii sähkötöiden johtajan. Sen sijaan lain pykälä sähkötöiden johtajan vaatimuksista on yksiselitteinen: 1) täytyy olla toiminan harjoitaja 2) olla toiminnan harjoitajan palveluksessa.
Ei tuossa laissa siihen oteta kantaa voiko yksityishenkilö olla sähkötöiden johtaja, sen takia se Tukesin sivuille on hieman selvemmin laitettu.
Tukes valvoo yrityksiä eikä sen toimivalta ylety yksitysiin henkilöihin.

Ylläpito varmaakin siivoa rönsyn omaan nurkkaan. Mutta

... laki koskee toiminnan toiminnanharjoitajia ja yksityshenkilö ei siis voi olla sähkötöiden johtaja. Eli täytyy palata siihen pykälään missä määritellään mitkä työ vaatii sähkötöiden johtajan. Sen sijaan lain pykälä sähkötöiden johtajan vaatimuksista on yksiselitteinen: 1) täytyy olla toiminan harjoitaja 2) olla toiminnan harjoitajan palveluksessa.

Tukes valvoo yrityksiä eikä sen toimivalta ylety yksitysiin henkilöihin.
En kyllä jaksa enää vääntää kanssasi, kun ei edes toimivallan omaavan viraston itse laittamat tiedot esimerkkejä myöten mene kaaliisi. Sovitaan yhdessä että Tukes on noissa esimerkeissäkin täysin väärässä ja Espejot lakimiehen tutkintonsa kanssa todennut oikeastaan kaikki suomen sähköasentajien itse tekemät asennukset laittomiksi samalla.

laki koskee toiminnan toiminnanharjoitajia ja yksityshenkilö ei siis voi olla sähkötöiden johtaja.
Jos yksityinen henkilö harjoittaa liiketoimintaa, tämä on käsittääkseni toiminnaharjoittaja, ellei sitten tee jonkin yrityksen palkollisena, toimielimenä tms.?

Tästä ei mielestäni seuraa kuvaamaasi ristiriitaa. Verottaja ainakin käsittelee asiat noin, jos ei toimita jonkinlaisen yrityksen lukuun?

Se ratkaisee että henkilöllä on pätevyys. Tukesia ei kiinnosta miten finanssit hoidetaan, se on verottajan asia. Yrityksessä missä on sähkötyönjohtaja niin asentaja voi olla jopa kouluttamaton henkilö.

Tämä.

Sähkötyöt saa (jännitteettömänä) tehdä kuka vain, jos sähkötöiden johtaja näin parhaaksi katsoo - hänhän sitten istuu eturivissä jos menee homma etelään. Ei tarvita minkään maailman pätevyyttä johonkin kaapelikelan muovien avaamiseen...

Samoin Tukes ei rajoita sähkötöitä kategorisesti yrityksille:

"Yksityishenkilön ilmoitus sähköurakoinnista
Tee ilmoitus, kun rakennat tai korjaat kiinteitä sähköasennuksia eli sähkölaitteistoja tai korjaat sähköverkkoon liitettäviä sähkölaitteita ilman y-tunnusta."

Lisäksi on paljon poikkeuksia, mikä saa tehdä ihan omin lupineen, mm. sähköttäjän papereilla.

En kyllä jaksa enää vääntää kanssasi, kun ei edes toimivallan omaavan viraston itse laittamat tiedot esimerkkejä myöten mene kaaliisi. Sovitaan yhdessä että Tukes on noissa esimerkeissäkin täysin väärässä ja Espejot lakimiehen tutkintonsa kanssa todennut oikeastaan kaikki suomen sähköasentajien itse tekemät asennukset laittomiksi samalla.
Ei voi suuttua jos asiasta asiallisesti huomauttaa. Keskustelun voi lopettaa ihan ilman draamaatista ilmoitelua. Se että Tukes tulkitsee lakia ihmeeliseti ei olisi ensimäinen kerta eikä varmasti viimeinen kerta mutta tämä ei kosketa yksityitä ihmistä koska raha ei liiku. Mutta eiköhän asia tullut selväksi. Onnea ja suotuisia kelejä voimalle.

Viimeksi muokattu:
Ei voi suuttua jos asiasta asiallisesti huomauttaa. Keskustelun voi lopettaa ihan ilman draamaatista ilmoitelua. Se että Tukes tulkitsee lakia ihmeeliseti ei olisi ensimäinen kerta eikä varmasti viimeinen kerta mutta tämä ei kosketa yksityitä ihmistä koska raha ei liiku. Mutta eiköhän asia tullut selväksi. Onnea ja suotuisia kelejä voimalle.
Eikai se suuttumista ole, jos ei yksinkertaisesti jaksa samaa asiaa toistaa henkilölle joka on päättänyt, että oma mielipide on ainut oikea vastaus asiaan ja ei edes siinä kohtaa pysty myöntämään olevansa väärässä, kun se asiasta vastaavan ns. viraston, (joka kuitenkin urakointioikeudet suomessa myöntää) kertomana hänelle näytetään selkokielellä, sen sijaan se selitetään itselle, sillä että Tukes tulkitsee lakia omalla tavallaan ja on tavallaan väärässä ja itse hetken lakitekstiä luettuuan ollaan pätevämpiä asiasta kertomaan.

Koska nyt kuitenkintuntuu tarmoa riittävän "keskustelulla" niin perustetaan oma ketju
Eikai se suuttumista ole, jos ei yksinkertaisesti jaksa samaa asiaa toistaa henkilölle joka on päättänyt, että oma mielipide on ainut oikea vastaus asiaan
Keskustelu on erillaisia mileipiteitä, ei me missään Pohjoskoreassa olla missä virkamies on aina oikeassa.
ja ei edes siinä kohtaa pysty myöntämään olevansa väärässä, kun se asiasta vastaavan ns. viraston, (joka kuitenkin urakointioikeudet suomessa myöntää) kertomana hänelle näytetään selkokielellä, sen sijaan se selitetään itselle, sillä että Tukes tulkitsee lakia omalla tavallaan ja on tavallaan väärässä ja itse hetken lakitekstiä luettuuan ollaan pätevämpiä asiasta kertomaan.
Minä myönnän heti olevani väärääs kun perusteltu tulkinta löytyy. Minun täytyy näköjään itse etsiä se tulkinta ja osittaa itse olevani väärässä.

Asian kompastuskivi näyttää olevan mitä "toiminnanharjoitaja" -termi tarkoittaa. Toiminnanharjoitaja voi olla luonollinen henkilö tai oikeushenkilö. Esim TMI on luonollinen henkilö ja osakyhtiö oikeushenkilö. Jos matti meikäläinen asentaa itselleen aurinkopaneelit tai lämpöpumpun niin onko hän toiminnan harjoitaja? Tukes tulkitsee että on jos hän on ilmottautunut Tukesin rekisteriin urakoitsijaksi eli toiminnan harjoitajaksi *. Aikaisempi viitaus verotajaan on sikäli epävalidi koska verotaja tulkitsee asiaa pikkuisen eri vinkelistä kuin Tukes. Oletusarvoisesti kumpikin virasto on oikeassa kunnes joku on tarpeeksi eri mieltä ja asia ratkaistaa oikedessa. Toiminninan harjoitaja termi voi siis tarkoittaa eri asioita riippuen asiayhteydessä. Esimerkkinä monitulkintaisesta termistä on yritäjän status jota tukitaan usealla eri tavalla riipuen instansista.

Summasumarum, sähkötöiden johtaja voi olla luonollinen henkilö jos hän ilmoittaa itsensä toiminnan harjoitajaksi. Jos urakointi on satunaista niin ilmoitus urakoinista voi tehdä työkohde kerrallaan ja ilmoitus maksaa 80EUR. Kaikki itseasentaja tekevät kyseisen ilmoituksen, tottakai. Jos toiminnanharjoitaja on oikeushenkilö niin silloin mukaan tule verotajan rajoitukset mm. peitelty osinko jne jne. Suomi on täynnä sääntöjä.

*) Sähkötöitä ovat sähkölaitteistojen (sähköasennusten) rakennus-, korjaus ja huoltotyöt sekä sähkölaitteiden korjaus ja huolto. Sähkötöitä saavat tehdä vain sähköturvallisuussäädösten vaatimukset täyttävät toiminnanharjoittajat (sähköurakoitsijat), joilla on riittävän pätevyystodistuksen omaava sähkötöiden johtaja. Sähköurakoitsijana voi toimia joko yritys tai luonnollinen henkilö. [...] Normaalisti sähköurakointi-ilmoitus tehdään jatkuvasta toiminnasta. Tämän lisäksi Tukes
on hyväksynyt myös ilmoituksen kertaluontoisesta työstä, työkohde kerrallaan. [...]
Sähköurakointi-ilmoitusten rekisteröinti ja käsittely ovat maksullisia. Ilmoitusmaksun suuruus on 180 € ja muutosilmoitusmaksu 80 €. Ilmoitus kertaluontoisesta työstä on muutosmaksun suuruinen.

Viimeksi muokattu:
Koska nyt kuitenkintuntuu tarmoa riittävän "keskustelulla" niin perustetaan oma ketju

Keskustelu on erillaisia mileipiteitä, ei me missään Pohjoskoreassa olla missä virkamies on aina oikeassa.

Ei pohjoiskoreassa, mutta lähtökohtaisesti suomessa voi luottaa kyllä virastoon joka on toimivaltainen asiassa.

Sähköturvallisuuslaki 1135/2016​

88 § Valvontaviranomainen​

1. mom. Tämän lain noudattamista valvoo sähköturvallisuusviranomainen. Sähköturvallisuusviranomaisena toimii Turvallisuus- ja kemikaalivirasto.​

Minä myönnän heti olevani väärääs kun perusteltu tulkinta löytyy. Minun täytyy näköjään itse etsiä se tulkinta ja osittaa itse olevani väärässä.

Asian kompastuskivi näyttää olevan mitä "toiminnanharjoitaja" -termi tarkoittaa. Toiminnanharjoitaja voi olla luonollinen henkilö tai oikeushenkilö. Esim TMI on luonollinen henkilö ja osakyhtiö oikeushenkilö. Jos matti meikäläinen asentaa itselleen aurinkopaneelit tai lämpöpumpun niin onko hän toiminnan harjoitaja? Tukes tulkitsee että on jos hän on ilmottautunut Tukesin rekisteriin urakoitsijaksi eli toiminnan harjoitajaksi *. Aikaisempi viitaus verotajaan on sikäli epävalidi koska verotaja tulkitsee asiaa pikkuisen eri vinkelistä kuin Tukes. Oletusarvoisesti kumpikin virasto on oikeassa kunnes joku on tarpeeksi eri mieltä ja asia ratkaistaa oikedessa. Toiminninan harjoitaja termi voi siis tarkoittaa eri asioita riippuen asiayhteydessä. Esimerkkinä monitulkintaisesta termistä on yritäjän status jota tukitaan usealla eri tavalla riipuen instansista.

Summasumarum, sähkötöiden johtaja voi olla luonollinen henkilö jos hän ilmoittaa itsensä toiminnan harjoitajaksi. Jos urakointi on satunaista niin ilmoitus urakoinista voi tehdä työkohde kerrallaan ja ilmoitus maksaa 80EUR. Kaikki itseasentaja tekevät kyseisen ilmoituksen, tottakai. Jos toiminnanharjoitaja on oikeushenkilö niin silloin mukaan tule verotajan rajoitukset mm. peitelty osinko jne jne. Suomi on täynnä sääntöjä.
Niin tuota tuossa on yritetty sanoa, mutta on siinä kuitenkin vaatimuksia kuka sinne voi ilmottautua toiminnanharjoittajaksi.

Jotta voit saada oikeuden tehdä sähkötöitä yksityishenkilönä ilman y-tunnusta, sinulla täytyy olla:

• Suomalainen pätevyystodistus (S1, S2 tai S3), jotta voit toimia itse sähkötöiden johtajana. Pätevyystodistuksen myöntää SETI Oy.
  • Käytössä tarpeelliset mittalaitteet ja muut työvälineet.
  • Yksityishenkilön ilmoitus sähköurakoinnista Tukesin asiointipalvelussa tehtynä.
  • Käytössä toimintaa koskevat sähköturvallisuusmääräykset, -standardit ja -ohjeet.

Ei pohjoiskoreassa, mutta lähtökohtaisesti suomessa voi luottaa kyllä virastoon joka on toimivaltainen asiassa.
Ai, voiko? Verotaja on yksi esimerkki joka on ollut useampaan otteeseen väärässä ja ratkaisuihin on haettu oikesistumessa muutosta. Esimerkinä MLP kaivojen kotitalousvähennys sekä tuontiautojen verotus. Tukesilla on ollut vastaavasti vääriä tulkintoja mm. 2014 Tukes oli sitä mieltä että maalämmön asentaminen on luvanvaraista toimintaa (1). Näistä oikeuksista tehdä sitä ja tätä on väänettty usemapaan kertaa että tulkinnat kuuluvat asian luonteeseen.

Jotta voit saada oikeuden tehdä sähkötöitä yksityishenkilönä ilman y-tunnusta, sinulla täytyy olla:

Tämä on selvää, kyse oli lähinnä missä yhteydessä yksityshenkilö on lain tarkoitama toiminnanharjoitaja ja voi toimia sähkötöiden johtajana. Täälähän oli väitämä että laki ei koske yksityshenkilöitä mutta näiltä osin laki on yksiseliteinen. Ainoa tulkinta on että toiminnanharjoitajan kritterit. Tukesin tulkinta on että toiminanharjoitaja on jos on ilmoitanut itsensä Tukesin urakointirekisteriin. Kertaluontoiset työt - kuten esim paneelien asennus - täytyy ilmoittaa erikseen jos toimintaa ei ole jatkuvasti ja ilmoitus maksaa sen 80EUR.

Lähtee: 1

Viimeksi muokattu:
Eikö kaikki yksityiset ammatinharjoittajat ole nimenomaan toiminnan harjoittajia, siten laissa kirjoitettu toiminnan harjoittaja ja samalla yksityishenkilö.

sähkötöiden johtaja voi olla luonollinen henkilö
Tämä on aina luonnollinen henkilö, viranomaiselle ei käy mikään muu. Osakeyhtiö ei voi olla stj vaan aina pitää olla joku ihminen nimetty siihen ja vastuu on henkilökohtainen. Sama pätee esim vastaavaan työnjohtajan, rakennesuunnittelijaan jne.

Tämä on aina luonnollinen henkilö, viranomaiselle ei käy mikään muu. Osakeyhtiö ei voi olla stj vaan aina pitää olla joku ihminen nimetty siihen ja vastuu on henkilökohtainen. Sama pätee esim vastaavaan työnjohtajan, rakennesuunnittelijaan jne.
Kyllä, asia liityi toiminnanharjoitajan rooliin. Toiminanharjoitaja voi olla luonollinenhenkilö tai oikeushenkilö.

Jos yrityksen omistaja tekee itselleen töitä niin ei tule veroseuraamuksia eikä tarvitse ottaa edes talkootyön tekijöiden vakuutusta.
Peitelyn osingonjaon ehdot tiukenivat 2024. Tästä accountorin artikelista juttu asiasta ja kuten asian huomaa niin kynnys ylittyy todella helposti.

Viimeksi muokattu:
Eikö kaikki yksityiset ammatinharjoittajat ole nimenomaan toiminnan harjoittajia, siten laissa kirjoitettu toiminnan harjoittaja ja samalla yksityishenkilö.
Kyllä. Laissa toimminanharjoitaja määritellään seuraavsti "toiminnanharjoittajalla luonnollista henkilöä tai oikeushenkilöä, joka tekee sähkölaitteistojen rakennus-, korjaus- ja huoltotöitä tai sähkölaitteiden korjaus- ja huoltotöitä" eli ansiotoiminta ei ole kriteeri. Laki antaa ymmärtää että tekee mikä viittaa jatkuvaan toimitaan mutta Tukse hyväksyy kertaluontoisen ilmoituksen urakasta. Lait kirjoitetaan varmaankin tahallan väljiksi ja sitten lakia tulkitaan.

Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös Bottom