Näin tehdään: Ilmalämpöpumpun puhdistus

huugo

Vakionaama
Itse pesen suodattimet hanan alla. Tuossa varoitellaan että pitää antaa kuivua hyvin. Miksi kuivuminen on tärkeää? Itse vaan ravistan pahimmat vedet pois.... Teenkö väärin?

Tata

Aktiivinen jäsen
Itse pesen suodattimet hanan alla. Tuossa varoitellaan että pitää antaa kuivua hyvin. Miksi kuivuminen on tärkeää? Itse vaan ravistan pahimmat vedet pois.... Teenkö väärin?
Koska vesi menee puhaltimen siipiin jotka ovat hienon pölyn peitossa. Pöly kuivuu, kovettuu ja siivet ovat epätasapainossa.

pökö

Kaivo jäässä
Koska vesi menee puhaltimen siipiin jotka ovat hienon pölyn peitossa. Pöly kuivuu, kovettuu ja siivet ovat epätasapainossa.
Ei mene sen enempää kuin jäähdytyksessä hikoilevasta kennosta menee.

Täällä sama taktiikka ollut 19 vuoden ajan

PolyEsko

Vakionaama
Uusi pöly tarttuu märkään suodattimeen paljon helpommin kuin kuivaan.
Ja kun se kostunut pöly kuivuu, niin on paljon tiukemmassa kiinni kuin kuivana suodattimeen jäänyt pöly.
Tosin kuivuuhan suodatin nopsaan, mutta...

Itse aina vain imuroinut ja putipuhdasta tulee pölyn irrotessa helpolla.

Viimeksi muokattu:

Tata

Aktiivinen jäsen
jäähdytyksessä hikoilevasta kennosta menee.
Totta, jäähdytys on toinen joka likaa sisäyksikön ja siksi sisäyksikköä on pestävä aika-ajoin. Tosin kaikki eivät jäähdytystä käytä ja miksi aiheuttaa lisälikaantumista asentamalla märkiä suodattimia. Voihan ne pestä vedellä ja antaa kunnolla kuivua ennen kuin laittaa takaisin paikalleen.

Pumppu-Ansu

Aktiivinen jäsen
Toisessa ketjussa mietinkin, että jospa laittaisi suodatinmaton sisäyksikön päälle. Sisäsuodattimet voisi silloin ottaa kokonaan pois. Varmasti pölyt suodattuisi paremmin. Tuskin ahdistaisi ilmankulkua liikaa?

kimmok

Vakionaama
Mua vaan kiinnostaa miksi raahata imuri paikalle kun putsataan sisäyksikön suodattimia kotitaloudessa.
Sen ymmärrän jos silmälasiliikkeessä ensin imuroidaa ja sen jälkeen viedään suodattimet pesuun.
Mut imurilla ei lähde suodattamista kaikki pölyt.
Varsinkaan jos rasvan lähde on liinan lähellä. Ps. Viimeksi kun puhdistin suodattimet niin heitin ne roskikseen ja samalla meni sisä yksikön kuoretkin.
Johtuu varmaan siitä että niitä on viedä 5kpl jäljellä.
Mut kuumalla vedellä ne on yleensä huudeltu ja räjäytetty kuivaksi ja saman tien takaisin.
Kyllä se ilmavirtaus kuivaa loput.
Se että siihen tarttuu pöly niin mitä varten se suodatin on sielä koneessa yleensäkkään. Se että puhallin siitä saisi pöly myrkytyksen.
Se saa sen jokatapauksessa jos laitteella ajetaan sekä että eli lämmitetään ja jäähdetytetää.
Joskus voisi vaikka oikeesti pestä ne miedolla astianpesu aine vedellä se voisi olla ihan ok. Mutta kun mulla on noita uusiakin niin en vain jaksa.

Tom1

Jäsen
Itse kuivaan talouspaperilla johon se pöly sitten suurimmaksi osaksi tarttuu. Näin saa täydellisesti puhtaat suodattimet.

tet

Hyperaktiivi
Mua vaan kiinnostaa miksi raahata imuri paikalle kun putsataan sisäyksikön suodattimia kotitaloudessa.
Sen ymmärrän jos silmälasiliikkeessä ensin imuroidaa ja sen jälkeen viedään suodattimet pesuun.
Mut imurilla ei lähde suodattamista kaikki pölyt...

Jos pöly ei lähde suodattimista imuroimalla, tulee ensinnä mieleen, miksi se pöly sitten pitäisi ylipäätään saada irti suodattimista? Jos se ei imuroidessa lähde irti ja mene imuriin, niin ei se myöskään silloin lähde käytön aikana ja mene kennoon. Imurin alipaine on sentään ihan toista luokkaa, kuin sisäyksikön puhaltimen.

Back
Ylös Bottom