Oikeinkokirjoitus?

tet

Hyperaktiivi
En löytänyt tälle sopivaa ketjua, niin teinpä siis uuden. Josko tästä tulisi sellainen purnausketju, jossa voi vapaasti kuittailla kanssakirjoittajille oikeinkirjoituksesta, niin ei tarvitse asiakeskustelun sisällä pilkkua viilata. Täällä kommentteja ei tarvitse kohdistaa henkilöön (jos ei välttämättä halua).

Aloitan itse kehoittamalla kaikkia merkille panemaan hiuksenhienon eron:

salamoita = sähkönpurkauksia taivaalla
salamia = makkaraa pizzan päällä

Viimeksi muokattu:

Mikki

Hyperaktiivi
En löytänyt tälle sopivaa ketjua, niin teinpä siis uuden. Josko tästä tulisi sellainen purnausketju, jossa voi vapaasti kuittailla kanssakirjoittajille oikeinkirjoituksesta, niin ei tarvi asiakeskustelun sisällä pilkkua viilata. Täällä kommentteja ei tarvitse kohdistaa henkilöön (jos ei välttämättä halua).

Aloitan itse kehoittamalla kaikkia merkille panemaan hiuksenhienon eron:

tarvi = tarvitse

• Tykkää
Reactions: tet

tet

Hyperaktiivi
  • Keskustelun aloittaja
Jonkun kynnys osallistua voi nousta arasteluun siitä, että joku kuittailee, jos nyt satuu joku oikeinkirjoitusvirhe.

Juuri siksi tämän aloituksen teinkin, jotta olisi paikka keskustella oikeinkirjoituksesta ilman, että sormi osoittaa selkeästi kohteeseen. Enkä aikonut itse ainakaan mistään yksittäisistä kirjoitusvirheistä tänne mitään kirjoittaa. Kuitenkin välillä tulee vastaan yllättävän yleisiä suomen kielen "vedätyksiä", joista näyttää joskus jopa muotoutuvan normi. Helppoahan kielemme ei aina ole edes sen natiiveille puhujille, joten tarkoitus ei itselläni ole kuittailu, vaan ainoastaan huomion kiinnittäminen virheelliseen ilmaisuun. Itse teen samoja virheitä, ja niistä saa kyllä minulle huomautella (kuten jo tapahtuikin yllä).

jussi

Vakionaama
Yksittäisten sanojen kirjoitusasu ei minua isommin häiritse, kunhan tekstin rakenne on suunnilleen sääntöjen mukainen. Silloin sitä on helpompi lukea ja onhan se tavallaan kohteliastakin mahdollista lukijaa kohtaan.

pökö

Kaivo jäässä
En löytänyt tälle sopivaa ketjua, niin teinpä siis uuden. Josko tästä tulisi sellainen purnausketju, jossa voi vapaasti kuittailla kanssakirjoittajille oikeinkirjoituksesta
Miten tämä toimii, siirretäänkö meidän hölmömpien viestejä tänne muiden haukuttavaksi varsinaisista keskusteluista vai miten?
Minun jutuista tullee puolet tänne.

Minulle riittää kun asiat käy selviksi, oli kirjoitusvirheitä tai ei. Ei tämä kuitenkaan äidinkielen foorumi ole, vielä.

Amigo

Aktiivinen jäsen
Tarkoittaako tämä sitä että lukihäiriöiset saavat vain lukea? Muuten alkaa v***uilu? :rolleyes: Luonnollisesti olen kaikkea tällaista vastaan.

Espejot

Hyperaktiivi
Lauseen loppuun tulee piste. :cool:
Ei vältämättä. Lauseen perään voi tulla myös pilkku. Sen sijaan virkeen perään tulee pisteeseen rinnastettava ns. iso välimmerkki (kysymysmerkki, huutomerkki jne jne) jota seuraava virke alkaa suuraakkosella. Virke siis koostuu yhdestä tai useammasta lauseesta (sivu- ja päälause). Luotan siihen että lukijan aivot korjaavat kirjoitusvirheet lennossa.

Kirjoitettu virke alkaa isolla alkukirjaimella ja päättyy pisteeseen, huutomerkkiin tai kysymysmerkkiin. Virkkeen lauseet erotetaan pilkulla, ajatusviivalla tai puolipisteellä. (yleensä pilkulla)Virkkeen lauseet ovat keskenään rinnasteisia tai alisteisia.

Viimeksi muokattu:

tet

Hyperaktiivi
Miten tämä toimii, siirretäänkö meidän hölmömpien viestejä tänne muiden haukuttavaksi varsinaisista keskusteluista vai miten?

Sehän toki on jokaisen oma asia, miten asiansa ilmaisee. Generinen huomautus ilman lainausta tai muutakaan kohdennusta lienee parempi tapa, ainakin minun mielestäni. Siksipä en tuohon avaukseenkaan mitään lainausta laittanut, vaikka tältä samaiselta foorumilta aiheen viestiin sainkin. En edes muista, ketkä sekoittivat salamat ja salamit, mutta heitä oli kuitenkin enemmän kuin yksi kirjoittaja.

Arisoft

Hyperaktiivi
Juuri siksi tämän aloituksen teinkin, jotta olisi paikka keskustella oikeinkirjoituksesta ilman, että sormi osoittaa selkeästi kohteeseen.

Mutta onko foorumin säännöissä jossain mainittu, että täällä pitää kirjoittaa nimenomaan yleiskieltä? Itseäni huvitti tuo aloitus kun ei tästä montaa tuntia taida olla kun ihan tietoisesti käytin salamia muotoa kun se salamoita on niin kökkö taivutus.

tet

Hyperaktiivi
Aiheesta on hyvä artikkeli täällä https://kielikello.fi/nakyyko-taivaalla-salamia/

Kuuluu siis niihin asioihin joissa puhelielessä saattaa esiintyä vaihtelua.

Itseäni rasittaa enemmän se että säätä kutsutaan keliksi.

Mielenkiintoista, kiitoksia viittauksesta. En ole koskaan itse törmännyt murteeseen, jossa perunan monikko taipuisi perunia. Siksi ei tullut mieleenkään, että jossain murteessa salamia voisi olla oikea taivutusmuoto salamalle. Toki tuokin kielikellon juttu suosittelee käyttämään oikeaa yleiskielistä taivutusmuotoa.

Olen itsekin pannut merkille, että sään ja kelin aika olennainen ero on monelle tuntematon.

Mä ja sä murretta saa vetää ihan vapaasti, mutta kyllä mä niin mieleni pahoitan kun turkulaiset tunkee "ketä" joka ikiseen väliin.:prkl:

Ennen vanhaan oli suosittu kirjasarja "Mitä Missä Milloin". Joku koiranleuka teki joskus tuosta meemin, jossa kirjan kannessa luki samalla tutulla fontilla "Ketä Ketä Ketä". Ja kyllähän tuo ketä-kieli tosiaan kuuluu itsellänikin ykkösinhokkien joukkoon. Ei taida olla pelkästään turkulaisten kuolemansynti kuitenkaan?

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Itse olen ihmetellyt, miksi jotkin ilmaisut ovat niin kovin usein väärin rakennettuja, eikä koske mitään satunnaisia kirjoitusvirheitä. Koskee erityisesti ilmaisuja "lie" ja "liekkö" yms. vastaavia. Ei nuo silti ymmärrystä ole koskaan haitanneet, lähinnä ihmetystä aiheuttavat.

tj86430

Vakionaama
Facessa on muuten erinomainen ryhmä Aristoteleen kantapää, jossa voi ihmetellä näitä kielemme hienouksia, kuten salamia ja salamoita. Siellä, kuten kaikissa ryhmissä, on paljon mistään mitään ymmärtämätöntä porukkaa, mutta seassa on muutama sellainenkin, jotka oikeasti tietävät suomen kielestä aika paljonkin, ja osaavat varmasti mm. selittää mikä ero on salamilla ja perunalla noin taivutuksellisesti.

Arisoft

Hyperaktiivi
mikä ero on salamilla ja perunalla noin taivutuksellisesti.

Tämä tieto on ihan yleisestikin saatavilla. Esim. täällä on hyvä tietokanta sanojen taivuttamisesta:

Tuorein tulkinta näyttää olevan että salama ei taivukaan enää kuten "peruna" vaan kuten "kulkija" taipuu.

Jos siis pohdituttaa miten taivuttaa jotain sanaa niin tuolta kannattaa vilkaista.

Batman

Aktiivinen jäsen
Nyt kun tämä alkaa mennä kovin kiinnostavaksi, niin heitetään vettä myllyyn
Jos sinulla on jano, niin silloin janottaa, mutta miksi sitten joskus sanomme että ...tuttaa, kun kuitenkin tuolloin jokin asia harmittaa kovin voimakkaasti :hmm:

(ei pistettä, kun ole vieläkään lopettanut lausetta)

Arisoft

Hyperaktiivi
Jos sinulla on jano, niin silloin janottaa, mutta miksi sitten joskus sanomme että ...tuttaa, kun kuitenkin tuolloin jokin asia harmittaa kovin voimakkaasti

Nämä on eri sanat. "Jano" on substantiivi ja "Janottaa" on verbi.

Janotuttaa on teettoverbi samalla tavalla kuin luetuttaa tai hyväksyttää.

Esimerkiksi tekemisestä on monia astemuotoja

Työmies tekee, esihenkilö teettää, johtaja teetätyttää, pääjohtaja teetätytyttää. (Tai jotenkin noin se mene, netistä en löytynyt tätä vanhaa lorua, joka taisi liittyä tukkisavotan komentoketjuun) Sitten on vielä nämä variantit esim. eduskunta voi säätää lain, jolla teetätytetään asioita.

Samoja voi soveltaa myös vitjanotukseen: janottaa, janotuttaa, janotututtaa vähän siitä kuinka monimutkaisesta janon muodostuksesta on kyse.

Viimeksi muokattu:

tet

Hyperaktiivi
Tuorein tulkinta näyttää olevan että salama ei taivukaan enää kuten "peruna" vaan kuten "kulkija" taipuu.

Samaahan tuo Joukahainen sanoo myös perunasta, sekin taivutetaan sen mukaan nykyään kuin kulkija eikä niinkuin peruna! :p

Eli täysin sama taivutus on salamalla ja perunalla.

Jule

Vakionaama

Mä kyllä käytän useinkin väärää sanaa ihan tietoisesti, ihan vaan siksi että se kuulostaa hassulta. Esim vesisateella kun on salamia ilmassa on jotenkin vaan hauska, kun mielikuvaksi muodostuu jotkut lentävät makkaranpätkät.

Omassa kirjoituksessa mua harmittaa paljon enemmän ihan perinteiset typot, jotka nyt toki ovat yleensä decoodattavissa, toisin kuin esim luurien automaattiset korjaukset, jotka vaihtavat tilalle jonkun kokonaan toisen sanan, mutta oikein kirjoitettuna.

Ton1A

Vakionaama
Ihan sama jos joku sana on vähän hassusti valittu tai on kirotusvihreitä siellä täällä. Mutta tajunnanvirtaa ilman välimerkkejä, selkeitä lauserakenteita ja kappalejakoa en jaksa ollenkaan lukea. Siis jotain parikymmentä riviä putkeen, tai enemmän.

Hempuli

Töllintunaaja
Kieli myös muuttuu ajan kuluessa niin lainasanojen ja -ilmausten kuin kieliopin suhteen.

Anoppi ei vieläkään hyväksy 'alkaa tekemään' ilmausta, koska se on karttakepillä sormille iskostettu.

Koska-sanan uusi lainailmaus oli vähän hakusessa itsellä, koska oikeinkirjoitus.

Arisoft

Hyperaktiivi
Lehtiin päästetään töihin sellaisia toimittajia, joilla asiat ja esineet menevät vielä sekaisin. Hiljattain ihmettelin uutista, jossa kuvatekstissä luki: "Vastaantulevan eläimen suussaan kantama asia herätti ihmetystä." Jokin kumma arkikielinen ilmaisu kyseessä.

Ja jos joku alkaa nyt vääntämään sellaista, että tämä juttu ei liity oikeinkirjoitukseen, niin eipä liity mikään viesti tässä keskustelussa oikeinkirjoitukseen eli ortografiaan. Ihan siis aiheellisesti tuo kysymysmerkki otsikon perässä ;D

Pasikookoo

Aktiivinen jäsen
Pari vuotta sitten somessa oli tapana huomauttaa yhryssana virheistä paljastaen ylemmyytensä matalasti koulutettuihin nähden, koska olihan huomauttelijat vähintään maistereita(useimmiten naisia). Ja matalasti koulutetut dunning-kruker-PerSu:ja. Kaiken kaikkiaan nolo ilmiö, jos ei muuta ole antaa kuin kirjoitusasusta huomauttelu.

kotte

Hyperaktiivi
Olen itsekin pannut merkille, että sään ja kelin aika olennainen ero on monelle tuntematon.
Kun sään ongelmista ilpeille tai vilpeille keskustellaan, keli on monesti naseva ilmaus. Kelin ei tarvita aina liittyvä sananmukaisesti liikkumiseen, vaan jonkin abstraktimman prosessin eteneminen voi tulla kysee. "Radiokeli" on aika vakiintunut käsite ja siinäkin on sentään etenemisestä kyse, mutta sään vaikutus "lämmön pumppauksen etenemiseen" on käsitteellisesti jo tätä aika lähellä. Samoin sää vaikuttaa muiden lämmitysjärjestelmien ja rakennuksen ominaisuuksien kautta ja ohella lopputulokseen. Yhdysssana "ilppikeli" on tätä tausta vastaan aivan järkevä käsite, "lämpöpumppaussää" tai "lämpöpumppusää" ovat puolestaan aika kaukaa haettuja yhdyssanoja eikä vastaavaa nasevaa ilmausta liene helppo löytää.

Arisoft

Hyperaktiivi
Jostain syystä suomen kielessä ei ole oikein hyvää vastinetta esim. englannista löytyville ilmauksille "object" ja "thing"

Ja taas se IS iski tähän asiaan klikkiotsikolla. Nyt "Heli on töissä Volvolla Ruotsissa ja hankki juuri asian, joka voi olla Suomessa tehdastyöläiselle mahdottomuus"

Olisko niin että kun on joku paikka, jossa kyltti "Asiattomilta pääsy kielletty", niin Heli saa sinne mennä, koska Heli on hankkinut itselleen asian?

Jule

Vakionaama
Eikö olisi ollut paljon luonnollisempaa kirjoittaa että se hankki jotain, joka voi olla mahdottomuus?

Toki koko otsikkohan on tyhjää täynnä. Ihan samoin suomalainen voi hankkia jotain joka "voi olla" jollekkin tehdastyöläiselle mahdottomuus.

Johan helvetti ruisleivän hankkiminen "voi olla" jollekin mahdottomuus.

jussipa

Aktiivinen jäsen
Tuossa yhden ketjun aiheena on "Melcloud yhdistys". Ko. yhdistys käyttäjien edunvalvontaan olisi varmasti hyvä perustaa ;)

Samsung-lämpöpumpun käyttäjänä edellämainitun kaltainen yhdistys olisi ollut tarpeen, koska Samsung lakkautti yllättäen oman pilvensä tuen vanhoille lämpöpumpuille. Kukaan ei ollut ajamassa meidän vanhan pumpun käyttäjien asiaa.

Back
Ylös Bottom