Posti, matkahuolto, dhl ja muut pakettipalvelut

-Teme-

Vakionaama
itselle oli tulossa DHL Express paketti, mutta jakelu sen verran myöhään että olen lähtenyt toiseen kaupunkiin jossa niitä tarviin.
Viikonloppuna appista vaan valitsin kohdekaupungin DHL toimipisteen toimitus paikaksi kotiosoitteen sijaan ja sieltä pääsin noutamaan paketin saavuttuani kohdekaupunkiin.
Postin kanssa tuollainen ei olisi onnistunut

Lappanen

Hyperaktiivi
Tässä edelleen odotellaan pakettia Postilta. Kolme soittoyritystä väitetysti tehty, edelleenkään ei ole kukaan soittanut oudosta numerosta, muuten on kyllä pirissyt tuttujen toimesta.

Koitin Postin appin chatin kautta päästä kyselemään asiasta, chattikin tuuttaa "varattua". Soittaminen maksaa, jonotuskin, ja varmasti jonossa saa odotella, eli en soita. Olisin vaan ilmoittanut, että sen paketin saa tuoda milloin vaan ja jättää pihalle odottelemaan jos ketään ei ole kotona.

Toivottavasti paketti ei lähde takaisin lähettäjälle..

jmaja

Hyperaktiivi
Posti vois päivittää nimensä nykyaikaan ottamalla käyttöön nimeksi EtanaPosti.
Posti on mennyt kyllä uskomattoman surkeaksi. Aina ulkomailta tilatessa masentuu huomatessa Postin tekevän loppujakelun. Silloin tietää kestävän.

Kotimaassakin osaavat. Töissä alihankkija lähetti osia meille Suomesta. No tosi pian olivat Vantaalla seurannan mukaan, mutta pakettia ei vaan kuulunut toimistolle Helsingissä. Muutaman päivän jälkeen katsoin uudestaan seurantaa ja joka päivälle oli uusi leima Vantaan jakelukeskuksessa. Soitin asiakaspalveluun, jonne oli puolen tunnin jono. Uskoi paketin nyt tulevan. Ei tullut. Sama uudestaan parin päivän päästä. Sama tulos ja lupasi soittaa asian selvittyä, muttei soittoa kuulunut. Kolmannen soiton jälkeen vihdoin paketti meni eteenpäin. Koko matka Suomen sisällä kesti 10 vrk.

Jätin asiasta palautteen. Koskaan ei tullut vastausta.

Kirjeet kotiin kestävät usein yli viikon ja menevät välillä minne sattuu.

Miten aikoinaan loistavasti toiminut Posti on saatu yhtä aikaa kalliiksi ja surkeaksi?

kotte

Hyperaktiivi
Itselle ainakin on noista kuljetusfirmoista muodostunut jonkinlainen paremmuusjärjestys. Ylivoimaisesti huonoin kokonaisuutena on UPS (kunpa siltä voisi välttyä). Eurooppalaisperäiset ovat parantaneet jatkuvasti, Posti varmaan vähiten käsittämättömiä kummallisuuksiaan viljellen. Matkahuolto on petrannut paljon (tosin postimaisia kummallisuuksia on edelleen). Postnord oli aikoinaan huono, mutta on parantanut paljon ja DHL on parantanut aivan ratkaisevasti. Huippukategoriaan on ainakin itselleni uudehkona kuluttajien palveluiden tuottajana ilmestynyt Schenker.

Lähikaupassa on muiden paitsi UPSin automaatit (tai saattaa olla UPSin automaattikin, mitä tämän sivut väittävät, sinne vain ei saa mitään ohjatuksi kuten ei palvelupisteisiinkään tai saada kunnollista ennakkotietoa toimitusaikataulusta, paitsi syynäämällä reaaliaikaisesti alun perin lukuisten klikkausten ja rekisteröinin takana olevasta webbikartasta, koska jakeluauto pääsee lopulta kilometriä lähemmäs kotia).

jmaja

Hyperaktiivi
Ylivoimaisesti huonoin kokonaisuutena on UPS
Mikäs vika siinä on? Kumpaan suuntaa toimiessa? Itse olen pääasiassa sen kautta, todin Shipitin kautta tilaamalla, lähetellyt 10-20 pakettia vuodessa ympäri maailmaa melkolailla ongelmitta. Jenkkeihin toimitukset ovat usein luvattua hitaampia ja kerran paketti jäi vastaanottopisteeseen (olikohan K-kauppa) pariksi päiväksi, mutta siitä en UPS:ää syyttäisi.

Ennen käytin Fedexiä, joka toimi OK. Tilaussysteemi oli paljon huonompi kuin Shipitin ja hinnat nousi sopimuksesta huolimatta ja ovat nykyään ainakin tuplat Shipitin UPSiin verrattuna.

Hempuli

Töllintunaaja
Schenker toi kotiin pitkän ja pätkän paketin. Pitkän kuski sanoi menneen mutkalle ja kurkanneen sisälle, josko jotain oli mennyt rikki. Kun ehdotin, jotta voidaan kurkata paremminkin, niin avattiin enemmän ja alukiskot näytti ihan hyvältä. Paketssa oli myös kiskonpätkiä, joista paketin muoto oli kärsinyt. Alunperin tuli tiistaiaamulla tekstiviesti, että paketti tulee huomenna klo 12-16 ja kuski soittaa ensin. Kuski soittikin vartin yli kymmenen, jotta sopiiko tuoda puolen tunnin päästä.

Nettitilaus kotimaasta viikonloppuna ja tavarat ke aamupäivällä kotipihassa.

kotte

Hyperaktiivi
Mikäs vika siinä on? Kumpaan suuntaa toimiessa?
Nimenomaan vastaanotettaessa kuluttajana. Arvokkaita lähetyksiä jätetään minne sattuu, toimitusajakohdasta ei saa tietoa, tietojärjestelmät ovat kankeita kuin mikäkin, ei käytännössä toimitusta vastaanottodepottiin tai yleensä mahdollisuutta vaikuttaa toimituksen aikaan ja paikkaan.

Lähettävää yritystä nuo varmaan palvelevat paremmin, muistelisin itsekin lähettäneeni jotakin vuosia sitten (Microsoftin pitkän byrokratian jälkeen "erikoisagentin" tarkastuksen jälkeen valtuuttamalla maksusitoumuksella) ja se oli jokseenkin suoraviivaista, kun ajoi pääkaupungin ainoaan vastaanottopisteeseen n. 20km päässä kotoa.

kotte

Hyperaktiivi
Schenker toi kotiin pitkän ja pätkän paketin.
Itsekin tilasin muualta Suomesta tavaraa, jonka toimitus Schenkerin kautta ja jakelu automaatista. Tuli viesti muutoksesta, että meneekin lähikaupan palvelutiskille, kun 1,5 meriä pitkä paketti ei mahdukaan automaattiin (ihme ja kumma, heillä on on automaatteja, joihin menee jopa metrin pituisia paketteja, minkä kaupassa ihmeekseni huomasin poikkeuksena muista). Taisin tilata speksattuna torstaina, tuote valmistettiin komponenteista perjantaina ja olikohan toimitus suunnilleen maanantaina, ellen ihan väärin muista.

jmaja

Hyperaktiivi
kun ajoi pääkaupungin ainoaan vastaanottopisteeseen n. 20km päässä kotoa.
Nykyäänhän noita UPSin dropin-pisteitä, jonne voi jättää tai josta voi hakea on kymmenittäin pääkaupunkiseudulla. Jättö tietysti vaatii lähetysetiketin tulostuksen. Muovikuorta ei vaadi, vaan läpinäkyvä teippi toimii hyvin.

kotte

Hyperaktiivi
Nykyäänhän noita UPSin dropin-pisteitä, jonne voi jättää tai josta voi hakea on kymmenittäin pääkaupunkiseudulla. Jättö tietysti vaatii lähetysetiketin tulostuksen. Muovikuorta ei vaadi, vaan läpinäkyvä teippi toimii hyvin.
Itse haluaisin myös vastaanottaa moisten hubien kautta jokseenkin poikkeuksetta, mutta kun useampi viikko sitten yritin jälleen kerran tulin siihen tulokseen, että sanamuodosta ja ohjeista päätellen tuo ei välttämättä ole ollenkaan mahdollista tavaran vastaanottajan kohdalla. Maksimaalisen typerä kokonaisuus on omasta mielestäni kuluttajan kannalta ja ainoa tarkoitus on kosiskella tavaroiden lähettäjiä, koska hehän kuriiripalvelun valitsevat ja kuluttaja joutuu joskus moiseen pakolla tyytymään.

pAy

Vakionaama
DHL express on kyllä nopea, TME:tä Puolasta olen tilannut useampaan kertaan, puolenpäivän aikoihin kun tilaa, paketti lähtee iltapäivällä liikkeelle, perillä seuraavana päivänä 14:sta mennessä Tampereenseudulla joko kotiin tuotuna tai automaatissa, riippuu minkä itse sovelluksesta valitsee.

jmaja

Hyperaktiivi
Itse haluaisin myös vastaanottaa moisten hubien kautta jokseenkin poikkeuksetta, mutta kun useampi viikko sitten yritin jälleen kerran tulin siihen tulokseen, että sanamuodosta ja ohjeista päätellen tuo ei välttämättä ole ollenkaan mahdollista tavaran vastaanottajan kohdalla.
Kyllä ne mulla on noihin mennyt, jos en ole vastaanottamassa. Jos on puhelinnumero laitettu, yleensä soittavat ja sitten voidaan sopia jättääkö ovelle vai ei.

kotte

Hyperaktiivi
Jos on puhelinnumero laitettu, yleensä soittavat ja sitten voidaan sopia jättääkö ovelle vai ei.
Laitoin puhelinnumeron viimeksi vielä erikseen, kun odottelin jakamista ja yritin syöttää depot-pisteen (joka oli tässä tapauksessa lähikauppa ja heidän listallaan mainittuna). Lopputulos oli, että jättivät tavaran kuittaamatta ulos (avoimeen katokseen, toki hiukan piiloon). Muutamaa tuntia myöhemmin sain viestin, että oli (muka) toimitettu autotalliin. Onneksi oli tavara oli kunnossa. Todellisuudessa paikallakin oltiin (en itse toki), mutta mahdollista kellon soittoa ei ollut kuultu.

Edellisellä kerralla olin kotona, kun toimitus tuli. Kyselin silloin kuriirilta, onko mahdollista saada toimitetuksi jonnekin noutopisteeseen seuraavalla kerralla. Sanoi, ettei ole. Tuostakin on vain muutama kuukausi aikaa. Postilla ovat aina vieneet sentään noutopisteeseen, ellei vastaanottajaa ole tavoitettu.

Harrastelija

Vakionaama
Olen aikaisemminkin sanonut että on ns kuriiripalveluita ja on sitten postin kaltaisia toimijoita.
Esimerkkinä DHL express on ensinmainittuja ja perus DHL on jälkimmäisiä. Ensin mainittu on nopeampi.
Eli kaikilta ei kannata odottaa parempaa palvelua kuin suomen postilta (huonommaksi on kylläkin huono pistää)

pökö

Kaivo jäässä
Aika vähän tulee tilailtua, viimeksi alkuvuonna verkkokauppacomista keittiöremppaan keittotaso+uuni ja tiskikone koska olivat hieman halvempia kuin paikallisissa liikkeissä ja ne tuotiin ilmaiseksi sisään kannettuina. Sunnuntaina tilasin ja keskiviikkona ne tuupattiin ovesta sisään. Olen vähät tilaukseni saanut aika kivuttomasti aina.

Lappanen

Hyperaktiivi
Yhteen jenkkiautoprojektiin tuli paljon tilattua osia myös kotimaasta, Matkahuolto osoittautui parhaaksi. Taisi olla Posti ja Postnord ainakin mukana kokeilussa, mutta aina jos sai valita niin Matkahuolto ja lähiboksiin.

Tilauksesta siihen kun paketti meni odottamaan Matkahuollon noutoa nyt saattoi mennä 1-2 arkipäivää, tai viikonlopun yli, mutta kun Matkahuolto sai paketin käsiinsä niin ei ollut väliä tuliko paketti Kajaanista vai Helsingistä, se oli aina ja joka kerta seuraavan päivän aikana siellä lähiboksissa.

Apulanta

Jäsen
Minulle saapui alkuvikosta paketti matkahuollon kautta ulkomaiselta toimittajalta.
Matkahuollosta tuli viesti että paketti on matkahuollon nouto automaatissa ulkona ja minun on ladattava sovelluskaupasta matkahuollon äppi ja rekisteröidyttävä ja kirjauduttava palveluun sekä oltava nouto automaatin lähellä ja hyväksyttävä bluetooth yhteys jolla vasta saa pakettiautomaatin lokeron avattua..

Minusta tässä ei kysytä missään vaiheessa asiakkaan suostumusta moiseen menettelyyn ja voidaanko olettaa että kaikilla on matkapuhelin tai muu mobiililaite jolla onnistuu kaikki nuo edellä mainitsemani toimet paketin noutamiseksi..
Lisäksi kaikki äpin lataus ja kirjautumistiedot on mielestäni tietoturvariski ja mihin esim kerättyjä tietoja jatkossa tullaan käyttämään..

Minusta tässä tarvitaan aina asiakkaan suostumus voidaanko ko. ulkoautomaattia käyttää tai kuten vielä postiautomaatilla saa paketin noudettua näppäiltävällä koodilla joka on tulee tekstiviestinä tai sähköpostilla joka on mielestäni OK..

Soitin matkahuollon paketti asiakaspalveluun mutta ei voida kuulemma tehdä asiakaskohtaisia toiminta tapaa että asiakkaan paketti tulis aina noutopisteeseen ei nouto automaattiin.

pAy

Vakionaama
voidaanko olettaa että kaikilla on matkapuhelin tai muu mobiililaite jolla onnistuu kaikki nuo edellä mainitsemani toimet paketin noutamiseksi..
Lisäksi kaikki äpin lataus ja kirjautumistiedot on mielestäni tietoturvariski ja mihin esim kerättyjä tietoja jatkossa tullaan käyttämään..

Vaikeaksi menee elämä jos ei ole älypuhelinta ja sovellusten latauksia ja kirjautumisa pelkää. 99% suomalaisista varmaankin tarvittavat lataa ja kirjautuu, silti elämä jatkuu ilman siitä johtuvia ongelmia.

Lappanen

Hyperaktiivi
Minulle saapui alkuvikosta paketti matkahuollon kautta ulkomaiselta toimittajalta.
Matkahuollosta tuli viesti että paketti on matkahuollon nouto automaatissa ulkona ja minun on ladattava sovelluskaupasta matkahuollon äppi ja rekisteröidyttävä ja kirjauduttava palveluun sekä oltava nouto automaatin lähellä ja hyväksyttävä bluetooth yhteys jolla vasta saa pakettiautomaatin lokeron avattua..

Minusta tässä ei kysytä missään vaiheessa asiakkaan suostumusta moiseen menettelyyn ja voidaanko olettaa että kaikilla on matkapuhelin tai muu mobiililaite jolla onnistuu kaikki nuo edellä mainitsemani toimet paketin noutamiseksi..

Minusta tässä tarvitaan aina asiakkaan suostumus voidaanko ko. ulkoautomaattia käyttää tai kuten vielä postiautomaatilla saa paketin noudettua näppäiltävällä koodilla joka on tulee tekstiviestinä tai sähköpostilla joka on mielestäni OK..

Soitin matkahuollon paketti asiakaspalveluun mutta ei voida kuulemma tehdä asiakaskohtaisia toiminta tapaa että asiakkaan paketti tulis aina noutopisteeseen ei nouto automaattiin.

Itelleni tuli tuo appi-systeemi aikanaan myös yllätyksenä, että mitäs tämä nyt on. Mutta sitten kun appin latasi, kirjautui ja teki tarvittavat toimenpitet niin tuo on ihan käteväksi osoittautunut systeemi, ei ole sen jälkeen tarvinnut mitään extraa tehdä appin kanssa.

Appi toimii hyvin ja siitä löytyy kaikki tarpeellinen paketin seurannasta sen hakemiseen automaatista. Paljon kätevämpi kuin näpytellä numeroita kaapin näppikseen, menet vaan pömpelin viereen, appi auki, kaappi auki, kaappi kiinni ja kuittaus appiin että paketti haettu.

Taisi siinä olla vielä vaihtoehto että paketin voi saman tien palauttaa jos ei näytä oikealta, ei ole ollut tarvetta kokeilla että miten tuo käytännössä toimii, luultavasti lykkäät paketin takaisin kaappiin ja appiin näppäät että palautetaan lähettäjälle.

kotte

Hyperaktiivi
Matkahuollon appi verotti omalta osaltani Matkahuollon rankkausta edellä. Käytäntö on tosi hankala etenkin lomakaudella, kun tavaroiden toimitusaikataulua voi olla vaikea ennustaa (esimerkiksi ulkomailta tai erikseen tilauksen perusteella valmistettaville tuotteille). Säilytysajat ovat melko lyhyitä eikä automaattiin toimitettua lähetystä voi reitittää edelleen eikä noutoa delegoida valtuutetulle. Onneksi puhelinpalvelun kautta pystyvät tekemään jotakin moisissa tilanteissa (esimerkiksi lisäämään säilytysaikaa tai vaihtamaan toimitusautomaattia).

Ovat ilmeisesti joutuneet kehittämään erittäin kustannustehokkaan jakelukanavan, kun vaikuttavat haalineen osan esimerkiksi Temun maakohtaisen tai naapurimaiden kautta välitetyn koontipakkausten ja näistä purettujen asiakaspakettien jakelun eurooppalaisesta keskusjakelupisteestä vastaanottajalle. Näköjään myös hinnat vaikkapa Baltiasta, Puolasta ja yleensä ainakin Itä-Euroopasta Suomeen ovat lähettäjälle varsin edulliset.

fraatti

Hyperaktiivi
Mahtaisiko kiinannyssäköihin tulla viivettä? Puolan suljettua Valkovenäjän rajansa junaliikenne ei ilmeisesti ole liikkunut EU-Kiina enää.

Crucially, the shutdown hits a trade route that moves 90 percent of rail freight between China and the EU.

On that route, cargo volumes between China and the EU grew 10.6 percent in 2024, while the value of goods jumped nearly 85 percent to €25.07 billion. The corridor now accounts for 3.7 percent of all EU-China trade, up from 2.1 percent a year earlier — a lifeline for e-commerce giants like Temu and Shein.

fraatti

Hyperaktiivi
Puolan viime viikon perjantaina käynnistämä Valko-Venäjän raja-asemien täyssulku voi vaikuttaa jonkin verran siihen, mitä suomalaistenkin joululahjapaketeista tänä vuonna löytyy.

Sulku nimittäin pysäytti noin 90 prosenttia Kiinan ja EU-alueen välisestä rahtijunaliikenteestä, joka on ollut hyvin voittopuolisesti Kiinasta Eurooppaan suuntautuvaa.

Hongkongissa ilmestyvän Asia Times -lehden perjantaisen jutun mukaan tämä tulee näkymään erityisesti Temun ja Sheinin kaltaisten suurten kiinalaisten verkkokauppojen toiminnassa, koska juuri ne ovat käyttäneet lähetyksissään rautatieyhteyksiä.

Rautateitse tavara kulkee Kiinasta Eurooppaan noin 5–7 vuorokaudessa, kun taas merikuljetukset vaativat tyypillisesti 30–40 vuorokautta. Se on verkkokaupassa liian pitkä aika. Lentokuljetukset, joita toki myös on saatavilla, ovat kalliita Temun hintaluokassa toimiville.

Raidekuljetusten osuus Kiinan ja EU:n koko kaupasta on vähäinen, vain noin 3,7 prosenttia.

Sen rahallinen arvo oli kuitenkin viime vuonna jo yli 25 miljardia euroa, mikä oli 85 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna. Kasvua tuli paitsi verkkokaupan myös muun muassa sähköautojen toimitusten lisääntymisestä.

Julkiset tiedot osoittavat, että noin 60 prosenttia kuormista on koostunut elektroniikasta, koneista, litium-akuista ja sähköajoneuvoista, juuri niistä tuotekategorioista, joissa paitsi toimitusten myös kassavirran nopeus ovat tärkeitä asioita, Asia Times kirjoittaa.

tj86430

Vakionaama
DHL:n seuranta ilmoittaa edelleen:

Estimated Time of Arrival
26 September 2025 - By End of Day

Viimeisin päivitys on Milanosta tältä aamulta. Mahtaakohan tulla vielä tänään? (kello on nyt paikallista aikaa 21:43)

fraatti

Hyperaktiivi
Aikas yllättävää. Suomalaiset noutavat pakettinsa keskimäärin alle vuorokaudessa saapumisilmoituksesta. Tämä on kyllä varsin yllättävää. Olisin luullut aikaa puolta pidemmäksi.

Nopeimmat pakettien noutajat, top 5
• Pohjois-Karjala: 20,85 h
• Etelä-Pohjanmaa: 21,03 h
• Satakunta: 21,08 h
• Pohjois-Savo: 21,17 h
• Pohjois-Pohjanmaa: 21,89 h

Hitaimmat pakettien noutajat, top 5
• Uusimaa: 25,32 h
• Lappi: 24,79 h
• Etelä-Savo: 23,70 h
• Varsinais-Suomi: 23,41 h
• Pirkanmaa: 23,20 h

Ilokseni olen myös huomannut että kuljetuksiin lienee tullut lisää volyymia sekä kilpailua ja hinnat ovat näin mutu tuntumalla laskeneet. Tänäänkin tilasin pari nyssäkkää Suomesta ja molemmissa pkt alta femman. Hyvä näin.

pökö

Kaivo jäässä
Aikas yllättävää. Suomalaiset noutavat pakettinsa keskimäärin alle vuorokaudessa saapumisilmoituksesta. Tämä on kyllä varsin yllättävää. Olisin luullut aikaa puolta pidemmäksi.
Olen itsekin aika nopea hakija. Posti, Matkahuolto, DHL, Postnord, UPS on kaikki 300 metrin säteellä niin on helppo hakea. Samalla saa tarvittavat täydennykset ruokakaappiin

fraatti

Hyperaktiivi
Olen itsekin aika nopea hakija. Posti, Matkahuolto, DHL, Postnord, UPS on kaikki 300 metrin säteellä niin on helppo hakea. Samalla saa tarvittavat täydennykset ruokakaappiin
Näiden automaattien myötä olen itse skarpannut kun on itsekin joutunut noutamaan pakettinsa jostain muusta pisteestä sen takia että ovat olleet täynnä. Ihan hyvä että säilytysajat ovat lyhentyneet ja rahalla saa kuitenkin pidennettyä sitä.

pökö

Kaivo jäässä
Näiden automaattien myötä olen itse skarpannut kun on itsekin joutunut noutamaan pakettinsa jostain muusta pisteestä sen takia että ovat olleet täynnä. Ihan hyvä että säilytysajat ovat lyhentyneet ja rahalla saa kuitenkin pidennettyä sitä.
Omat tilaukset on hyvin kotoperäisä, minulla ei ole näiden toimituksista pahaa sanaa sanottavana.

Back
Ylös Bottom