pokeri
Aktiivinen jäsen
Yli miljoona eikä laahaaMinulla PSA-tuotteissa ollu aina murheettomat jarrut.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Yli miljoona eikä laahaaMinulla PSA-tuotteissa ollu aina murheettomat jarrut.
Aika yllättävää että pyörii.Vuoto paikantui kampiakselin stefaan, joka pääsi pyörimään pesässään
Viet tietysti korjaamolle kun siellä järjestelmä samalla täytetään ja testataan. Ja saat sille takuun.Ilmastoinnin lauhdutin vuotaa ja nyt on harkinnassa vaihdanko kennon itse vai vienkö korjaamolle.
Mulla on tuollainen kuusikulmainen halkaistu "lenkki" tuollaisia varten.Pajerossa jarruhommaa. Etuputki vaihtoon mutta putken mutteri nylppäs. Mottisahan viilalla viilasin m10 mutterin reiän sisäpuolelta kuusikulmaiseksi. Oli tarkoitus hitsata mutterit toisiinsa mutta tekele istui niin jämäkästi jarruputken mutteriin että aukesi suoraan 17 mm kiint
Minulta katkesi tojotasta hehku kierteestä (90-luvulla) ja siitä tulikin sitte työmaa.Minä vaihdoin pariin wv konsernin tuotteeseen hehkut viimeviikolla. Tästä tokasta lähti helposti hehkut irti, mutta ekasta ei. Siinä oli irroitusöljy ollut vaikuttamassa yön yli ja motti oli lämmin, mutta kaksi oli aivan jumissa. Toinen pyöri 180 astetta ja toinen varmaan 5 astetta. Ajattelin että tämä homma jää nyt tekemättä kun 30 Nm momenttiavaimella ei tuottanut mitään tulosta ja lujempaakaan ei oikein voinut vääntää(hehkun katkeamismomentti 35 Nm
CRC rostoffi siellä alkuun makasi sen vajaan viikon, niin että pohjalla oli milli pari irroitusöljyä ja autolla ajettiin normaalisti. Sitten puhaltelin paineilmalla reijän tyhjäksi ja hönkäisin reilusti tätä perään ja odotin hetken. Väitetysti tuo jäähdyttää osan ja kansi on tietty kuuma, mutta tiedä sitten. Itse ajattelin että aika teki tehtävänsä.Mitä irrotusöljyä käytit?
Epäilemättä. Itse ajattelin että jos jää aukeamatta, niin sitten tuttu saa viedä auton sellaiseen pajaan mistä löytyy tarvittavat laitteet aukaisua varten ja tarvittaessa saavat myös jatkettua homman loppuun jos sattuu jäämään kanta käsiin....Minulta katkesi tojotasta hehku kierteestä (90-luvulla) ja siitä tulikin sitte työmaa.
Mistä tietää milloin turbon akselissa on liikaa välystä. Siinähän on uutenakin välystä.Perushuolto audissa sunnuntain kunniaksi. Egr ja turbo uusiksi.
Näytä liitetiedosto 117607
Tämä oli erään tutun auto. Alkuun auto poltteli dpf pönttöä jatkuvasti -> pesu -> muutamia vuosia ajoa ja taas sama homma -> pöntön vaihto(kasatessa huomasin että egr bypass vuotaa) -> pomppasi leimalla pakokaasuista. Ilmeisesti autossa on ollut myös pitkään öljynkulutusta ja leimasetä tuumaili että sauhuttaa sinistä. Haisi myös hiukan öljylle kun aloitettiin remppa.Mistä tietää milloin turbon akselissa on liikaa välystä. Siinähän on uutenakin välystä.
Tämän totesin itsekin jo vuosia sitten, pakko tehdä ihan kaikki itse jos haluaa että on hyvin tehty eikä oiottu tai sähelletty. Itsellä on parhaillaan työn alla Saabin helman ruostevaurioiden paikkaus, aiempi kokemus hitsaamisesta nolla. No hain autopeltohommiin sopivan MIGin tarjouksesta, eihän se ole kuin opetella.Näissäkin ostopalvelut menee pääsääntöisesti fiduiks. Parempi opiskella ite ku maksaa jollekin vituiks tehdystä.
Leikkelyhommat alkaa olla valmiina, kohta pääsee jo liimaamaan..Tässä tapauksessa sen huomasi k-arvosta. Se oli leimalla jotain 1.5 ja raja on 1. Turbon vaihdon jälkeen arvo oli noin 0.4x ja leima oli tullut tänään lappuun. Epäilen lisäksi että tarvike dpf ei anna niin pientä lukemaa kuin mitä alkuperäinen dpf olisi antanut.Esim.öljystä välijäähdyttimessä.
Nykyiset autot, joissain on ajovakaudenhallintaa ja tiedä mitä jarrupiirissä, saattavat olla aika konstikkaista ilmata välillä. Mulla on sellainen tonkka millä säiliön saa paineistettua ja j.neste kulkeen itsekseen sitten ilmausruuvista pihalle. Lisäksi testeri. Ilman jäisi kyllä joskus homma hoitamatta.Tulipas mukava yllätys eilen, kun mun entinen Pajero ilmestyi talliin jarrujen ilmaukseen. Nykyinen omistaja oli Motonetin korjaamolla vaihdattanut levyt ja toisen etusatulan, mutta sitten oli korjaamo nostanut kädet ilmaan. Eivät osanneet ilmata tuotaKuulemma olivat soitelleet toisillekin korjaamoille ja kyselleet ohjeita, ei vaan onnistunut sittenkään. Väittivät, että vaatisi Mitsun testerin jolla homma hoituisi, mutta niillä ei semmoista ollut.
Eihän tuossa tarvi kun pumpata tehostajan säiliö tyhjäksi jarrupoljinta polkemalla joku 30 kertaa, sitten vaan imasta ilmat alipaineella pois joka kulmasta, täyttää säiliö maksimiin ja lyödä virrat päälle että tehostajan säiliö täyttyy ja nestesäiliö menee puoliväliin. Puoli tuntia taisi mennä kaljataukoineen, ei muuta kun kovaa ajoa.
Sellanenkin tuli huomattua, että olivat ilmeisesti ilmanneet vaan siitä uudesta satulasta, kun takana oli ilmausnippa jumissa ja piti toholla avittaa auki. Edessäkin melkein jumissa, ja moskan määrästä näki että ei sitäkään ollut kyllä auottu vähään aikaan. Jälleen kyllä vahvistui se näkemys, että korjaamot saa edelleen kiertää kaukaa..
Dieselmoottori ja sähköinen alipainepumppu?täyttää säiliö maksimiin ja lyödä virrat päälle että tehostajan säiliö täyttyy ja nestesäiliö menee puoliväliin
Nykyiset autot, joissain on ajovakaudenhallintaa ja tiedä mitä jarrupiirissä, saattavat olla aika konstikkaista ilmata välillä. Mulla on sellainen tonkka millä säiliön saa paineistettua ja j.neste kulkeen itsekseen sitten ilmausruuvista pihalle. Lisäksi testeri. Ilman jäisi kyllä joskus homma hoitamatta.
Pari autoa on ollut missä homma on kyllä ollut todella hankalaa. Joku F30 bemari ja joku vanhempi Audin A3 tuottivat molemmat harmaita hiuksia. Audissa oli mennyt jarruletku poikki, ja järjestelmä oli poljettu ilmaa täyteen. Bemerissa omistaja oli itse tehnyt remppaa ja ilmauksessa säiliö oli päässyt höräseen tyhjää.
Diesel juu, tuossa on jarrusysteemissä painevaraaja (brake accumulator) joka jostain syystä pitää pumppailla tyhjäksi, muuten jarrupoljin jää pehmeäksi ilmauksen jälkeen ns perinteisellä tavalla tehden. Valmistajan ohje oli varsin pitkä ja sen mukaan jos tekee, pitää aika montaa eri juttua tehdä testerillä. Omalla taktiikalla vähän helpompiDieselmoottori ja sähköinen alipainepumppu?
Mikä vuosimalli on Pajerossa? Mulla 1988, siinä on perinteiset jarrut. Takapyörien putkitus on metkasti toteutettu, vasemmalla puolella ei ole ilmausnippaa ollenkaan vaan siitä lähtee jarruputki oikealle missä on ilmausnippa.Kuulemma oli yksi asentaja epäillyt, että jarrupääsylinteri olisi sisältä ruosteessa ja siksi ei saa ilmattua. Onneksi ei auton omistaja tarttunut rapalaan, siitä olisi voinut alkaa aikamoinen osienvaihtorumba![]()
2010.Mikä vuosimalli on Pajerossa? Mulla 1988, siinä on perinteiset jarrut. Takapyörien putkitus on metkasti toteutettu, vasemmalla puolella ei ole ilmausnippaa ollenkaan vaan siitä lähtee jarruputki oikealle missä on ilmausnippa.
Vieläkin harmittaa, että tuo tuli myytyä. Paras auto millä ajanut ja omistanut, ja remppailun kannalta varsin mukava kampe. Tehty vähän sillä silmällä, että sitä voi korjata vaikka maastossa. Turhan jykevä kampe vaan kun enää ei tarvi kiskoa kolmen tonnin kuormia ja kulutuskaan ei pienimmästä päästä, vaikka kesällä pääsikin 8,5 l/100km lukemiin jos rauhaksiin jaksoi ajaa takaveto päällä. Talvella taas mentiin lähemmäs 10 l/100km kun tuo neliveto päällä liikkui varsin mukavasti varsinkin sopivissa mutkissa