PKS ja Palokin koskien ennallistaminen

huugo

Vakionaama
Hesarissa oli tänään juttu miten PKS jarruttaa jokien ennallastamista jonkin minivesivoiman (0,5 promillea suomen vuosituotannosta) takia, kyseessä olisi euroopan suurin virtavesien kunnostushanke. Taitaa lähteä pks vaihtoon...
kannattaa vaan viestiä aspaan jo vaikka etukäteen, että vaihtamisen syy on tämä. Pelkkä hiljainen poistuminen ei vaikuta. Riittävän paljon kun tulee viestiä niin myynnin johto alkaa valittamaan kun bonarit pienenee....

onko tästä kysymys? https://wwf.fi/uutiset/2025/11/miljoonarahoitus-nostaa-toiveita-palokin-koskien-ennallistamisesta/

ja

 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Hesarin juttu, maksumuurin takana.

Palokin yhdeksän koskea​

Lohikoskien vapautuksen piti olla Orpon hallituksen näyttävä kärkihanke. Heinävedellä asettui kuitenkin vastaan paikallinen sähköyhtiö.

Asiantuntijapalvelut liittyen Palokin vesivoimalaitoksen merkityksen arviointiin
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Etelämpänä kosket on jo vapaana ja viimeinenkin pato (Kurunkoskessa) on purussa.

Hiitolanjoki on virrannut vapaana vasta yhden kesän – jo nyt sata vuotta odottaneet lohet ovat palanneet​

Viimeinenkin Hiitolanjoen kolmesta vesivoimapadosta purettiin lokakuussa. Isojen lohien uskotaan kutevan tänä syksynä yläjuoksulle.

 

huugo

Vakionaama
Ja PKS sähkönmyynti väistelee (kysyin aspasta asiasta)

Hei!

Kiitos viestistäsi ja palautteestasi.

Ymmärrämme, että Palokin tilanne herättää keskustelua, ja arvostamme sitä, että jaoit näkemyksesi kanssamme. Haluamme tuoda esiin, että PKS Sähkökaupan toiminta keskittyy sähkönmyyntiin, eikä meillä ole suoraa roolia tai päätösvaltaa sähköntuotantoon liittyvissä kysymyksissä, kuten Palokin koskien avaamiseen. Vaikka omistajataho on sama, sähkönmyynti ja tuotanto ovat toiminnallisesti erillisiä yksiköitä. On harmillista, jos asia vaikuttaa halukkuuteesi olla PKS Sähkökaupan asiakas.

Ystävällisin terveisin,
 

Mikki

Hyperaktiivi
Laitanpa viestiä kanssa, koska tämä tieto olisi ollut minullekkin syy harkita firman vaihtoa, vaikka sen pistinkin vaihtoon jo ennen tätä tietoa. Ai että tyhmyys ja ahneus sapettaa, koska kyse on todella tärkeästä asiasta.

EDIT: (Palauteviesti on laitettu menemään)
 
Viimeksi muokattu:

Mikki

Hyperaktiivi
Palokin voimalaitos... ja tuollaisen rimpulan takia estyy valtavan kalamäärän kutuvaellukset.
  • Kokonaisteho 7,4 MW
  • Putouskorkeus 20,7 m
  • Suunnitteluvirtaama 40 m3/s
  • Vuosienergia 29 500 MWh
 
Viimeksi muokattu:

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Savonlinnassa nosti PKS omistaja "käden pystyyn" valtuusto- ja kuntalaisaloitteille

1763540510528.png

 

kotte

Hyperaktiivi
Kaipa kunnallinen demokratia asian aikanaan ratkaisee suuntaan tai toiseen. Ei sen puolesta, ennallistamisesta saattaa paikallisille seurata enemmän riesaa kuin ennallistamatta jättämisestä (koska paineet hyödyntää tilannetta turismiin kasvaa paljon ja sen seurauksena matkailun lieveilmiötkin). Toki yritystoiminnasta saattaa kaiken seurauksena kertyä paljonkin enemmän liikevaihtoa ja voittoa kuin voimantuotannosta konsanaan.
 

Mikki

Hyperaktiivi
No kyllä aivan varmasti jos tuosta tulee hieno lohikalajoki, on sen arvo rajusti enemmän kuin pienen vesivoimalan. Laatokassa on todella hyvä kalakanta (ihme ettei sitä ole "ryssitty") ja Venäjän puolelta joki on vapaa.

Koko tuosta joesta on jo ns. varmuus että kalat olisivat erittäin innokkaasti kulkemassa latvoille asti.

 

kotte

Hyperaktiivi
No kyllä aivan varmasti jos tuosta tulee hieno lohikalajoki, on sen arvo rajusti enemmän kuin pienen vesivoimalan.
Juuri tuosta syystä yhtiön vaatimus saada 100% korvaus voimalaitoksesta on erittäin perusteltua. Hyötyjinähän ovat Heinäveden seudun yrittäjät ja asukkaat, mutta PKS:n omistajia ovat koko seudun kunnat (keskuspaikkana Joensuu). Ei todellakaan ole muiden eli osakaskuntien veronmaksajien enemmistön kannalta oikeudenmukaista luovuttaa hyödyntämisoikeutta matkailutuloihin Heinäveden seudulle saamatta täyttä korvautta omaisuudesta, jonka luovuttaminen on edellytyksenä noiden tulojen syntyyn.
 

Mikki

Hyperaktiivi
100% korvaus on vain silloin perusteltua, jos PKS:n omistajat on luontoa vihaavia kuspäitä. Jos siis 100% korvauksella tarkoitetaan vaikka kaikkia oletettuja tuloja seuraavan 100 vuoden ajalta ja jos omistajat yrittävät maksimoida voittonsa tämmöisestä hankkeesta.

Tuo hanke kokonaisuudessaan ennallistaa joki on kansallisesti ja jopa kansainvälisesti melkko ainutlaatuinen vaelluskalojen elinmahdollisuuksien parannus.

Mutta jonkinlainen korvaus tottakai kuuluu voimalan omistajille ja purkukustannukset tavalla tai toisella yhteiskunnalle/lahjoittajille.
 
Viimeksi muokattu:

kotte

Hyperaktiivi
100% korvaus on vain silloin perusteltua, jos PKS:n omistajat on luontoa vihaavia kuspäitä. Jos siis 100% korvauksella tarkoitetaan vaikka kaikkia oletettuja tuloja seuraavan 100 vuoden ajalta ja jos omistajat yrittävät maksimoida voittonsa tämmöisestä hankkeesta.

Tuo hanke kokonaisuudessaan ennallistaa joki on kansallisesti ja jopa kansainvälisesti melkko ainutlaatuinen vaelluskalojen elinmahdollisuuksien parannus.

Mutta jonkinlainen korvaus tottakai kuuluu voimalan omistajille ja purkukustannukset tavalla tai toisella yhteiskunnalle/lahjoittajille.
Tasapuolisuuden nimessä asiaan on kaksi käypää perusratkaisua: Joko valtio lunastaa voimalaitosrakennelmat ja niiden maat hintaan, jonka Pohjois-Karjalan kunnat hyväksyvät yleisestti pakkolunastusperiaatteista määräytyvään hintatasoon. Valtio sitten hommaa rahat joko säästämällä jostakin muusta, korottamalla jotakin veroa tai lainaamalla ulkomailta tulevien sukupolvien piikkiin. Toinen mahdollisuus on perustaa Palokin alueelle matkailuyhtiö, joka lunastaa muutoinkin koskea alueita matkailukäyttöön suunnitelmana rakentaa sinne matkailua palvelevaa infrastruktuuria ja palveluiden edellyttämiä rakennuksia ja rakenteita ja ostaa laitokset suoraan PKS:ltä.
 

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Palokin voimalaitos... ja tuollaisen rimpulan takia estyy valtavan kalamäärän kutuvaellukset.
  • Kokonaisteho 7,4 MW
  • Putouskorkeus 20,7 m
  • Suunnitteluvirtaama 40 m3/s
  • Vuosienergia 29 500 MWh

Porataanhan energiakaivojakin ja vielä valtion tuella. Megat voi vaihtaa suoraan kiloiksi ja määrän 1:stä tuhansiin. Ennallistaminen on normaalisti omistajan ongelma (ellei ole jo vararikossa) mutta omistajat eivät pääsääntöisesti ole siihen halukkaita vapaaehtoisesti, koska se maksaa ihan selvää rahaa.
 

kotte

Hyperaktiivi
Ennallistaminen on normaalisti omistajan ongelma (ellei ole jo vararikossa) mutta omistajat eivät pääsääntöisesti ole siihen halukkaita vapaaehtoisesti, koska se maksaa ihan selvää rahaa.
Ennallistaminen on omistajan ongelma esimerkiksi lakkautettujen ja ympäristöriskejä aiheuttavien kaivosten lopettamiseksi asiallisesti samoin kuin vaarallisiksi käyneiden rakennusten purkamiseksi. Se sen sijaan ei toistaiseksi ole ongelma aikoinaan täysin luvallisesti rakennettujen ja toimilupaehtojensa mukaan toimivien laitosten käyttämiseksi edelleen. Jälkimmäisen perusteen vahvistamiseksi omistaja on käynnistänyt myös laajahkoja, mutta aivan normaalina pidettäviä kunnossapitotoimia.

Vetoaminen omistajan vastuuseen on tällaisessa tapauksessa perustuslain omaisuuden suojan vastaista. Toki laitos voidaan lunastaa, jos löydetään lainsäädännöstä asiallinen peruste (jokin luonnossuojelullinen peruste voisi ehkä tulla kyseeseen), mutta silloin omaisuuden arvo on perustuslain periaatteiden mukaan korvattava omistajalle täydestä arvostaan. Valtion tai muun lunastajan on silloin vastattava ennallistamiskustannuksista.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

Valtio ei lähde huutokauppaan Palokin koskista – sähköyhtiö tyrmäsi 40 miljoonan tarjouksen, omistajat hämmästyivät​

PKS:n hallituksen mielestä valtion tarjous on liian matala, eikä vastaa voimalaitoksen todellista arvoa. Omistajakunnat ratkaisevat kaupan kohtalon.

 

Jule

Vakionaama
Onhan tuo 40M pieni hinta kun voi odottaa että tuon saman summan saa seuraavan 10v aikana ihan vaan sähköä myymällä.
 

Mikki

Hyperaktiivi
Onhan tuo 40M pieni hinta kun voi odottaa että tuon saman summan saa seuraavan 10v aikana ihan vaan sähköä myymällä.
No jos omistajat hämmästyivät että yrityksen johto tyrmää kaupan, niin kyllähän jossain on vikaa. Yrityksen johdolla on toki omistusta yhtiössä, mutta ei muuta kuin pieni %.

Tuon voimalan purku olisi yksi tärkeimmistä ympäristöteoista, mitä on mahdollista tehdä. Tuo avaa vaelluskaloille valtavan vesistön lisääntymistä varten.
 

Jule

Vakionaama
No jos omistajat hämmästyivät että yrityksen johto tyrmää kaupan, niin kyllähän jossain on vikaa. Yrityksen johdolla on toki omistusta yhtiössä, mutta ei muuta kuin pieni %.

Tuon voimalan purku olisi yksi tärkeimmistä ympäristöteoista, mitä on mahdollista tehdä. Tuo avaa vaelluskaloille valtavan vesistön lisääntymistä varten.
No yrityksen johdonhan on lain mukaan tarkoitus toimia yrityksen etujen mukaisesti. Omistajat voivat tietysti toimia myös muillakin perusteilla, mutta toimiva johto ei niin saa tehdä, muuten kuin nimenomaan omistavan tahon ohjaamana.
 

kotte

Hyperaktiivi
Omistajat voivat tietysti toimia myös muillakin perusteilla, mutta toimiva johto ei niin saa tehdä, muuten kuin nimenomaan omistavan tahon ohjaamana.
Yrityksen hallitushan on valittu juuri niin, että sen tulee edistää yrityksen etua omistajien puolesta ja toimivan johdon on nautittava yrityksen hallituksen luottamusta (mikä edellyttää toimimista hallituksen hyväksymällä tavalla). Omistajilla on erilaisia omiakin lehmiä ojassa tässä nimenomaisessa tapauksessa, mutta omistajan vaikuttaminen suoraan yrityksen asioihin tapahtuu yhtiökokouksessa ja hallituksen jäsenten nimeämisessä. Muutoin hallituksella on vastuu ohjauksesta.
 
Back
Ylös Bottom