Älä tuhlaa 8-K televisioon

Harrastelija

Vakionaama
Youtube ja netflix siitä ikäviä että vaativat töllössä ”appin”.
Appien valmistajat tuppaa vaan lopettamaan tuen aika pian jonka jälkeen töllö on pelkkä tv eikä streamien katseluun sopiva. ”Pian” on yleensä kuitenkin useampi vuosi. Mutta jossain halpismallissa saattaa olla hyvinkin lyhyt aika.
Osin appien valmistajat aiheuttavat tämän itse. Käyttöön otetaan uusiin töllömalleihin (käyttöjärjestelmiin) tulleita ominaisuuksia jotka puuttuvat vanhemmista töllömalleista. Varsinkin jos töllön käyttistä ei saa edes päivitettyä uudempaan.

Googlen äly oli esim tätä mieltä:
LG ei julkaise virallista tarkkaa tietoa päivitysten kestoajasta, mutta useimmat älytelevisioiden päivitykset kestävät
useita vuosia, tyypillisesti 3–5 vuotta tai jopa pidempään.

Mutta tuo on siis käyttiksen osalta. Appit on vielä eri asia.

Edit: Jos ostaa ”edellis vuoden mallin” niin takaraja voi tulla vastaan nopeammin.
Edir2: noita appeja tekee yleensä ne jotka streameja lähettävät (tai niiden alihankkijat) eikä tv valmistaja. Esim netflixin tapauksessa appi tulee netflixilta. Esim YLEhän lopetti joku aika sitten areenan tuen tietyille vanhemmille tv malleille.

Edit3: tämä siis muistutuksena että striimaukset eivät vältämättä toimi koko tv:n elinikää. Jotkut kyllä vaihtavat töllöä sen verran tiheään että heille yllä mainitut eivät tule ongelmaksi.

Viimeksi muokattu:

pamppu

Vakionaama
Ei vaadi välttämättä. Sovellukset saa vaikka AppleTV:stä tai vastaavista tölkeistä. Eli ei se telkkari käyttökelvoton ole, vaikka sen älyosasto hapantuisi.

Sitten kun sen halpuutetut kondensaattorit sanoo 8 vuoden iässä poks, kuten mun edellinen Samsung, niin sitten se on kelvoton. Nykyinen Sony on kestänyt pidempään, mutta tiedä sitten mitkä valmistajat nykyään tekevät asiallisia kestäviä laitteita. Samsung ei ollut edes halpa.

fraatti

Hyperaktiivi
Ei vaadi välttämättä. Sovellukset saa vaikka AppleTV:stä tai vastaavista tölkeistä. Eli ei se telkkari käyttökelvoton ole, vaikka sen älyosasto hapantuisi.

Sitten kun sen halpuutetut kondensaattorit sanoo 8 vuoden iässä poks, kuten mun edellinen Samsung, niin sitten se on kelvoton. Nykyinen Sony on kestänyt pidempään, mutta tiedä sitten mitkä valmistajat nykyään tekevät asiallisia kestäviä laitteita. Samsung ei ollut edes halpa.
Mun wanhin 55" samppa on nykyään porukoilla. Se on noin 15v vanha ja pelaa vieläkin. 65" toiseksi vanhin on hiukan reilu 10v vanha ja sekin pelaa. Saattaa olla että mallien suhteen on ollut eroja.

jmaja

Hyperaktiivi
Appien valmistajat tuppaa vaan lopettamaan tuen aika pian jonka jälkeen töllö on pelkkä tv eikä streamien katseluun sopiva.
Netflix oli meidän Samsungissa kyllä viimeisiä mohikaaneja. Taitaa olla jo reilusti yli 10v 46". Montaa vuotta ei mennyt kun tuosta alkoi appit kadota, Ruutu ja MTV3:n oli ensimmäisiä katoavia ja Areena melko pian perässä. Netflix hyytyi reilu vuosi sitten ja ostin Chromecastin.

PolyEsko

Vakionaama
Tai sitten pienennät sen kuvan pieneksi. Tuossa kyseisessä videossa eron näkee selvästi vaikka pienentäisi videon näytöllä. Se ei välttämättä ole koko totuus.

Tässä pari muuta, missä jo vaikeampi, mutta näkyy mielestäni vielä kohtuu selvästi ero:

Tällä videolla voi pelailla sitten vaikka Youtuben streamivalitsemella (4K HDR näyttäisi tulevan 115Mbps):

On tuo 4K HDR vaan parempi, ei siitä pääse mihinkään (ymmärrän, huonompi resoluutio on varmaan pakattu piloille jne., mutta liian moni asia osoittaa siihen suuntaan, ettei se ole siitä yksin kiinni). Oma loppupäätelmä on kutakuinkin sama kuin mistä lähdin, 4K on aika hyvä referenssi sille, että nyt on saavuttu perille (silloin ongelmat jäävät aivan marginaalisiksi aivan läheltä ja jopa todella isolla IMAX kuvalla, kun pututaan vaikka pakkaamattomasta sisällöstä). 4K töllöjä on ollut saatavilla jo 15 vuotta. Varmaan IMAX jossain vaiheessa siirtyy tupla 8K projisointiin anyway, ja filmimuotoinen 15/70mm taitaa olla vastaavuudeltaan lähemmäs 16K:ta jo tänä päivänä parhaissa IMAX teattereissa.

On sanottu, että eron huomaa vain tarkasti zoomaamalla ja keskittymällä. Itselläni se tulee tosin hieman erilailla helpommin. Eli en oikeastaan yritä edes tarkasti mitään yksityiskohtaa katsoa, niin sillloin jotenkin huomaa parhaiten, että nyt ei ole laatu aivan kohdillaan. Erityisesti liikkuvassa kuvassa, koska saat monenlaista kuvaa. Kaikissa ero ei ole niin silmään pistävä.
työhuoneen 50" töllöstä n. 2.8 m:n katseluetäisyydellä ylimmästä videosta oikein tarkoin katseltuna saattoi huomata eron. Joka kohteessa eroa ei oikein tahtonut huomata. Eli erotuskyvyn rajoilla mentiin tuon otoksen kanssa.

Alimmaisesta videosta huomasi eron paremmin, jos/kun itse vaihtoi youtuben asetuksen 4K:n tai Full HD:n välillä.
Ero ei ollut iso, mutta havaittavissa paremmin kuin tuossa ekassa videossa.

Jos tuosta vetäisi suoraviivaisen päätelmän, niin pitäisi katseluetäisyyden tuon kokoisella töllöllä olla alle 1,5 m, jotta 8K:n voisi sanoa erottuvan.

pröö

Aktiivinen jäsen
niin iso telkku kun mahtuu ja oled, Black fridey tarjouksista Varoitus olkaa tarkkana niiden telkkujen malli merkinnöissä kaupoilla ihan omia (paska) malleja tarjolla, no on ennen ainakin ollut

Harrastelija

Vakionaama
vaadi välttämättä.
Enkös minä kirjoittanut että töllöstä tulee pelkkä tv.
Tottakait voi hommata appletv tai chromecastin tms mutta se töllö on menettänyt ne stream ominaisuudet ja ne pitää luoda toisilla laitteilla (=tarvii lisää rahaa).

Lähinnä tarkoitus oli korostaa sitä että töllö voi mennä vaihtoon tai hommattava muu tapa katsoa streameja. Siis varsinkin kun kirjoittaja ei puhunut mitään tv:n katselemisesta (=ei tarvetta?).
Jos talossa on jo (riittävän hyvällä kuvalla varustettu) töllö niin voisi harkita suoraan noita appletv, chromecast tmv vaihtoehtoja.

Lappanen

Hyperaktiivi
niin iso telkku kun mahtuu ja oled, Black fridey tarjouksista Varoitus olkaa tarkkana niiden telkkujen malli merkinnöissä kaupoilla ihan omia (paska) malleja tarjolla, no on ennen ainakin ollut

Eikös oled ole huono(mpi) vaihtoehto esim valoisassa olkkarissa + kuvan kiinnipalamisen riski? Vai onko nuokin jo ottanut steppejä eteenpäin noilta osin?

Qled 4k itsellä harkinnassa, joko 65 tai 75 tuumasena, pitää vielä mittailla että sopiiko tuo isompi korkeiden kajarien väliin..
65 tuumasia näyttää saavan nyt 500-600 hintaan ja 75 sitten pomppaa jo 800 pintaan tarjouksissa.

Sitten on kaikenlaisia nano/sitäjatätä ledejä, huomaa ettei ole juuri kiinnostellut seurata kehitystä noiden osalta, pitää kai alkaa tekemään plussa/miinus vertailua kaikkien tekniikoiden kesken :p

Ton1A

Vakionaama
Mulla on vuoden 2018 55" LG OLED, ja olen edelleen varsin tyytyväinen. Sovelluksetkin toimivat vielä, tosin käytetään tuota lähinnä DNA TV Hubin näyttönä kun tuon EPG on niin huono.

Ainakin musta on mustaa, eikä näy mitään kajastusta kirkkaiden kohteiden ympärillä.

QLED taitaa vähän ratsastaa OLED:n maineella, ei varmaankaan ole sattumaa kun Q ja O näyttävät varsin samanlaisilta kirjaimilta.

fraatti

Hyperaktiivi
Samppa kehitti olediä 2000 luvulla, mutta luopui siitä. Tilalle tuli qled. 2022 he kuitenkin palasivat makkinoille oman oledin kanssa. Väitetysti tämä on parempi kuin lgn valmistama vastaava oled paneli. Nåitä löytyy ainoastaan kalleimmista malleista.

Lappanen

Hyperaktiivi
Sen mitä oled vs qled ymmärtänyt, niin oled hakkaa kuvanlaadussa ja kontrastissa, sekä katselukulmassa.

Qled sitten taustavalossa, eli toimii paremmin valoisassa ympäristössä vs oled.

Oled varmasti parempi (ja kalliimpi), mutta meillä kun ei tuo katselukulma ole ongelma mutta valoisuus on, niin hinnankin puolesta kallistuu qledin puolelle valinta.

Kuvanlaatu nyt sinänsä perus netflix yms käyttöön varmasti riittävä qledissäkin.

bungle

Vakionaama
Seuraava sukupolvi "nanoled" onkin sitten jos täsmälleen sama tuote kuin OLED ;D
Käsittääkseni Nanoled on vastaava kuin MicroLED. Jonkun yrityksen kaupallinen/markkinointi nimi tms. MicroLED hakkaa OLEDin monella mittarilla. Erityisesti valoisammassa tilassa. Mutta molemmat kehittyy.

Viimeksi muokattu:

Harrastelija

Vakionaama
Oliko niin että plasmassa ja oledissa on itse välaisevat pixelit.
Qledistä en varma.
Muut taustavalolla ja edessä ”filtteri” josta ohjataan mistä kohta taustavalo pääsee läpi ja mistä ei. Ja filttereillä taipumus vuotaa joten musta e ole täysin mustaa. Mutta valoa saadaan enemmän kun taustavalon saa kirkkaammaksi.

Nuo mini ja micro jutut liittyvät käsittääkseni taustavalon ledien määrään (enemmän ledejä sitä tarkemmin ja pienemmän alueen kirkkautta voidaan säätää.)
Taustavalonäytöissä musta saadaan tummemmaksi himmentämällä ledejä. Mutta tällöin ei voi samalla alueella olla kirkkaita kohtia.

pökö

Kaivo jäässä
Television myyjäliike mieluusti optimoi telkkarin lisähinnasta. Mitä tuossa toimenpiteessä tehdään selkaista mitä kotona ei saa tehdyksi, onko se hintansa arvoinen hommeli?

bungle

Vakionaama
Television myyjäliike mieluusti optimoi telkkarin lisähinnasta. Mitä tuossa toimenpiteessä tehdään selkaista mitä kotona ei saa tehdyksi
Sitä varmaan kannattaa kysyä myyjäliikkeeltä. Missä tämä optimointi tehdään, millä välineillä ja mihin olosuhteisiin ja kuunnellaanko siinä käyttäjän toiveita. Vai uskoa omia silmiä / mieltymyksiä?

Viime aikoina pohtinut myös kodin valaistusta. Tekisi mieli hankkia valoja, joissa väritoisto on hyvä. Joskus aikanaan oli hehkulamput, joissa väritoisto oli "täydellinen", mutta suuri osa energiasta meni hukkaan infrapuna-alueille. Loisteputkia oli myös, missä väritoisto oli aivan järkyttävä. Sitten tuli LED:t, jotka lähes poikkeuksetta toistavat sinistä ja punaisen toisto retuperällä. Onko jollain kokemusta hyvistä lampuista 2700K, jotka eivät olisi a) ökyhintaisia, b) olisi saatavilla monenlaista. Philips Master ja Master Value kai yksi vaihtoehto. Jotkut kehuneet joitain IKEAn lamppuja. Hankala juttu, kun näitä tulee ja menee ja tiedot on hankalasti saatavilla.

Hempuli

Töllintunaaja
Television myyjäliike mieluusti optimoi telkkarin lisähinnasta. Mitä tuossa toimenpiteessä tehdään selkaista mitä kotona ei saa tehdyksi, onko se hintansa arvoinen hommeli?
Omasta puolesta ja mediatietojen mukaan ei maksa vaivaa. Ei myyjäliike tiedä, mihin tv laitetaan. Sitä paitsi liikkuvan kuvan katselussa äänenlaatu on tärkeämpi kuin kuva, mun miälest.

Anopille haettiin Porin Powerista tarjoustelkkari joku vuosi sitten ja kalibroinnista oli 90v kovan prässin alla. Pääsi sitten ilman, kun sanoi, että olkoon kuinka huono kuva tahansa, mutta vävyn kanssa pitää pysyä väleissä. En sitten saanut kiitosta myyjältä, kun ensin tuli torpattua tonnin tv:n osto saippuasarjan katseluun. Onneksi anoppi oli mukana, kun myyjä väitti, ettei silmällä saa tv:tä näyttämään hyvää kuvaa. Olisin sanonut, että itse voit katsoa tv:tä vaikka perssilmällä, mutta anoppi katsoo ihan omillaan eikä millään oskilloskoopilla. Ymmärrän, että myyjää otti koppaan, kun tuosta kaupasta ei provikkaa tullut, mutta joku raja hifistelylle vanhan mummon kanssa.

Jossain tv:ssä olen mallinumeron perusteella hakenut netistä asianharrastajan käyttämät kuvasäädöt pohjaksi. Nykyisin ei ole viitsinyt.

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Jossain tv:ssä olen mallinumeron perusteella hakenut netistä asianharrastajan käyttämät kuvasäädöt pohjaksi. Nykyisin ei ole viitsinyt.
TM-testeistä löytyy joitakin säätöjä ohjeita niiden tekemiseen. Valitettavasti osa on maksumuurin takana

Antero80

Vakionaama
Kävin lapsen kanssa Powerissa koe-katsomassa eri televisioita, iso ero tosiaan QLED ja OLED välillä kuvanlaadussa. Kun ruutuja pääsi näkemään vierekkäin, valitettavasti iso ero myös hinnassa.
Ehkä tuo Mini-Led voisi olla itselle sopiva kompromissi, jos ei mitään jäätävää OLED tarjousta BF:na tule.
TV:n kooksi myös mietinnässä 98", ei mene maalämpökaivo sen kanssa niin helposti ikiroutaan kun tv lämmittää torppaa..

Viimeksi muokattu:

Arisoft

Hyperaktiivi

Ei ole. Se kuuluu niihin lisäpalveluihin, joilla myyjä kerää vain lisää katetta kaupalle. Jos kuva ei miellytä voit säätää sitä itsekin.

Amigo

Aktiivinen jäsen
Mitä tuossa toimenpiteessä tehdään selkaista mitä kotona ei saa tehdyksi, onko se hintansa arvoinen hommeli?
Siinä resetoidaan töllö paneelin natiivi väreihin ja rakennetaan väri- ja kontrastikartat uusiksi mittausten mukaan.

Jos kuva ei miellytä voit säätää sitä itsekin.
Itse olen omani aina kalibroinut. Sen mitä tuosta on kokemusta kertynyt niin mitä halvempi töllö niin sitä huikeampi ero kuvassa. Liikkeen kalibroinneista ei ole kokemusta. Kuvassa oma LG C1 OLED.
1762885008698.png

Lappanen

Hyperaktiivi
Juu ja olenkin säätänyt, useimmiten ainoa muutos tehdasasetuksiin on että olen hieman vähentänyt värien määrää.
Ohjelmien sisältö on ollut kuvanlaatua tärkeämpää.
Itellä perussäädöt pitää sisällään kaikkien kuvanparannusten pois päältä laittamisen. Sitten kirkkaus ja kontrasti katselutilan mukaan, tarvittaessa värilämpötila.

Aika hyvä tulee jo noilla.

pröö

Aktiivinen jäsen
LG C1 OLED telkun kalibroinnit osuuko youtube videoiden kalibrointi oppaat samalle alueelle. Eikös lg ollut valikossa joku kauppa säätö jossa enempi väri kylläsyyttä ja kirkkautta että näyttää kaupassa hyvältä

Amigo

Aktiivinen jäsen
Tuo C1 oli aika paska kuvanlaadultaan tehtaalta tullessaa. Vanhempi oli parempi paketista. Jos tarkoitat sellaisia oppaita missä on arvoja mitä muutetaan jonkun toisen mittauksiin perustuen saattaa olla aika tuotantoeräkohtaista. Itse en pääse kalibroituja arvoja televisiosta katsomaan koska ne on lukittu kalibroinnin jälkeen. (Calman LG Autocal)

Myymälätila löytyy valikosta kyllä. Tutkimuksissa todettu että jos ihmisiä pistetään televisiorivin eteen niin katse kiinnittyy ensimmäiseksi kirkkaimpaa kuvaan ja vähän sinertävään. Valmistajat tietää hyvin millä säädöillä saadaan katse kohdistumaan omaan televisioon kaupassa.

fraatti

Hyperaktiivi
Kävin lapsen kanssa Powerissa koe-katsomassa eri televisioita, iso ero tosiaan QLED ja OLED välillä kuvanlaadussa. Kun ruutuja pääsi näkemään vierekkäin, valitettavasti iso ero myös hinnassa.
Ehkä tuo Mini-Led voisi olla itselle sopiva kompromissi, jos ei mitään jäätävää OLED tarjousta BF:na tule.
TV:n kooksi myös mietinnässä 98", ei mene maalämpökaivo sen kanssa niin helposti ikiroutaan kun tv lämmittää torppaa..
Itseasiassa kun otin käyttöön tuon nykyisin 83" niin ajattelin TV:n vieressä pällistellessä että en ole aikaisemmin huomannut että TV tuntuisi kasvoille lämpölampulta. :D Toki silloin olin kytkemässä jotain johtoja tms ja kasvot oli muutaman kymmenen sentin päässä ruudusta. Täytyykin katsoa että paljonko tuo haukkaa sähköä. Varmasti enemmän kuin vanhempi 65".

Ton1A

Vakionaama
Ihan eka mitä pitää tehdä on ottaa kaikki ylimääräinen terävöitys pois. Varsinkin neukkarinäytöissä (jotka usein ovat telkkareita) tuo näyttää aivan karmealta omaan silmään, kun kaikki terävät kontrastirajat ylikorostetaan. Tekstityksetkin näyttävät ihan karmeilta, kun niiden ympäristö hehkuu.

bungle

Vakionaama
Kokoon liittyen, jos tulee paljon katsottua 2.39:1 kuvaa 16:9 sijaan, niin tarvii isompaa ruutua. Nyky lineaarisessakin TV:ssä näkee, esim. Vain elämää on muuten 16:9, mutta esitykset laajemmalla.

bungle

Vakionaama
En ymmärrä. Näkyyhän nuo kännnykässäkin kun sen kääntää vaaka-asentoon.
Tarkoitin lähinnä sitä, että kuva näyttää pienemmältä (ja onkin alaan nähden), kun 16:9 näytöllä/kankaalla (joita suurin osa on) katsotaan 2.39:1 kuvaa. Siksi usein ns. leffojen katsomiseen on kivempi olla enemmän tuumia. Jos katsoo vain 16:9 lähetyksiä, niin pienempikin riittää. Sillä suuremmalla pääsee vaan lähemmäksi sitä elokuvateatterikokemusta (tai niin kuin se on tarkoitettu, kuten joku sanoi). Toki moni lineaarisen TV:n lähetys skaalataan väkisin 16:9:ään.

bungle

Vakionaama
Eikös se ole kiinni ihan katseluetäisyydestä. Niin lähelle voi mennä kun pixelit ei vielä erotu.
No tietysti tarkoitin, että katseluetäisyys pysyy samana. Harvassa "olohuoneessa" sulla katseluetäisyys muuttuu sen mukaan katsotko 16:9 tai 2.39:1 kuvaa. Varmaan tavoitat, mitä yritän sanoa, vaikket olisikaan samaa mieltä. Ja puhuin juuri siitä, että 2.39:1 tarvii isomman kuvan samalta etäisyydeltä (nyrkkisääntönä suunnilleen yhtä leveä kuva kuin katsomisetäisyys), koska se näyttää muuten paljon pienemmältä vaikka olisikin yhtä leveä. Tyyliin pelaat peliä tai katsot uutisia 16:9 ja toteat, että tämä on hyvä tuumakoko, sitten laitat 2.39:1 leffan pyörimään ja toteat, että vois se kyllä tosiaan olla isompi. Mutta en jaksa enää rautalankaa vääntää tämän enempää tai mitään debattia aloittaa. Ihan vaan sillä, koska täällä on ollut ihmettelyä suuremmista tuumista. Tämän takia, jotkut hankkivat molemmat.

Viimeksi muokattu:

fraatti

Hyperaktiivi
Kaikkea sitä tuleekaan vastaan. Mun uudessa TV:ssä on bugi, joka ilmestyi päivityksen jälkeen. Sieltä kuuluu naks ja siitä muutaman sekunnin välien ruudussa välähtää pieni kuva jostain sinisesta piirretystä talosta. Tämä tapahtuu 2h välein kun tv on lepotilassa. :D
Reitittimen logista näkee myös että yhteys on katkennut.

Prkl. Ja FW ei saa vaihdettua takaisin.

bungle

Vakionaama
Kaikkea sitä tuleekaan vastaan. Mun uudessa TV:ssä on bugi, joka ilmestyi päivityksen jälkeen. Sieltä kuuluu naks ja siitä muutaman sekunnin välien ruudussa välähtää pieni kuva jostain sinisesta piirretystä talosta. Tämä tapahtuu 2h välein kun tv on lepotilassa. :D
Reitittimen logista näkee myös että yhteys on katkennut.

Prkl. Ja FW ei saa vaihdettua takaisin.
Onko LG? Itse olen huomannut, että omalla kombolla, jos LG UST tykkiin menee Atmosta tai jotain bitstreamia, niin se välillä sekoo ja boottaa itsensä. Tai sitten liittyy jotenkin Dolby MAT:iin tai sitten vaan mun laitekomboon ja ehkä CEC:iin tms.

Jule

Vakionaama
No tietysti tarkoitin, että katseluetäisyys pysyy samana. Harvassa "olohuoneessa" sulla katseluetäisyys muuttuu sen mukaan katsotko 16:9 tai 2.39:1 kuvaa. Varmaan tavoitat, mitä yritän sanoa, vaikket olisikaan samaa mieltä. Ja puhuin juuri siitä, että 2.39:1 tarvii isomman kuvan samalta etäisyydeltä (nyrkkisääntönä suunnilleen yhtä leveä kuva kuin katsomisetäisyys), koska se näyttää muuten paljon pienemmältä vaikka olisikin yhtä leveä. Tyyliin pelaat peliä tai katsot uutisia 16:9 ja toteat, että tämä on hyvä tuumakoko, sitten laitat 2.39:1 leffan pyörimään ja toteat, että vois se kyllä tosiaan olla isompi. Mutta en jaksa enää rautalankaa vääntää tämän enempää tai mitään debattia aloittaa. Ihan vaan sillä, koska täällä on ollut ihmettelyä suuremmista tuumista. Tämän takia, jotkut hankkivat molemmat.
Tuohan oli aikanaan 4:3 telkkareilla joskus aika julma tilanne, kun sattui olemaan orkkisformaatissa oleva elokuva. Vain jotain kolmasosa kuva-alasta oli käytössä.

fraatti

Hyperaktiivi
Onko LG? Itse olen huomannut, että omalla kombolla, jos LG UST tykkiin menee Atmosta tai jotain bitstreamia, niin se välillä sekoo ja boottaa itsensä. Tai sitten liittyy jotenkin Dolby MAT:iin tai sitten vaan mun laitekomboon ja ehkä CEC:iin tms.
Paneli on LG:n, mutta töllö on Samsungin. Tuossa taisi mennä käyttöjärjestelmä (Tizen) päivityksen mukana uusiksi.

Googleen kun tarjoo sopivaa FW rimpsua hakusanoiksi (samsung 2111 problem), niin näyttää ainakin jotain ketjuja löytyvän. Kaippa sitä tarvii aloittaa kahlaaminen.

Back
Ylös Bottom