Pörssisähkö vs kiinteä hintainen

RauskiH

Vakionaama
Marraskuussa 1590 kWh kulutusta, josta vajaa 500 kWh autoon. Keskihinnaksi 4,47 c/kWh
Täällä meni 2034kwh josta autojen osuus vajaa 300kwh kun täyssähkis latautuu suurimmaksi osin rouvan työpaikalla. Keskihinnaksi tuli niinkin kova kuin 5,19c/kwh. Täällä pohjoisessa sattui kalliimmille päiville ihan napakat pakkaskelit kun vuorokauden keskilämpötilat painuivat parhaimmillaan -20c tuntumaan. Meidän huushollissa tahtoo tuossa lämpötilassa mennä melkein väkisinkin 100kwh kun tapana ei ole asuintiloja päästää alle 22c

Liitteet

• Screenshot_20251201_220025.jpg
    Screenshot_20251201_220025.jpg
    377,5 KB · Katsottu: 19

rawpower

Aktiivinen jäsen
Marraskuu ohi
Kokonaiskulutus 876kwh
Kiinteä hinta 6,55snt
Oma pörssin toteutunut keskihinta 7,32snt

6,55snt Kiinteä on voittanut pörssin omalla kulutusprofiililla jo 4 kk peräkkäin.

Riihis

Aktiivinen jäsen
Marraskuu 1264kwh
Pörssillä 6.56snt
Mutta kiinteä 6.55snt
Voittoa 12.64snt
(paitsi ettei, koska themoilla lupa lämmittää 24/7 ja vesiboileri on ollut parina päivänä päällä myös yö-ajastuksen lisäksi....)

ekomies

Pakkastalvea odotellessa...
Marraskuu pösällä 2,6 c/kWh.
En vaihtanut kulutusvaikutteiseen (BF-tarjous 5,99 c/kWh -/+ kulutusvaikutus) vaan jatkan pörssin asiakkaana.

ollikuhta

Vakionaama
Marraskuu 1500kWh, josta sähköauto noin 500kWh. Pörssisähkö 4,3snt/kWh. Auton lataus öisin ja maalämpö optimoi oman vajavaisen logiikkansa avulla halvemmille tunneille, ei siis juurikaan mitään aktiivista toimintaa kulutusvaikutuksen eteen.

-Teme-

Vakionaama
Kalkuloin että on hyvin epätodennäköistä saada oma vuoden 2025 toteutunut keskihinta olisi alle 3 snt/kWh energian osalta.
Vaatisi että joulukuun kulutusvaikutus olisi >3.2snt/kWh, eli SPOT keskihinta kohoaa ≥7.5snt/kWh ja oma toteutunut säilyy nykyisessä 4.2snt/kWh tasossa

pökö

Kaivo jäässä
Marraskuu ohi
Kokonaiskulutus 876kwh
Kiinteä hinta 6,55snt
Oma pörssin toteutunut keskihinta 7,32snt

6,55snt Kiinteä on voittanut pörssin omalla kulutusprofiililla jo 4 kk peräkkäin.
Kulutus ja toteutunut aika liki samat. Täällä kulutus 864 kWh ja toteutunut pösä 7,16 + marginaali, pörssin keskihinnan ollessa 6,02 snt.

Meillä kulutusvaikutus + marginaali on semmoiset että pösä vuoden keskiarvo pitää olla nelosella alkava luku jotta tuleva 24kk 666-sopimus tulee kalliimmaksi.

Liitteet

• Screenshot_20251210-144114_lyenergia.jpg
    Screenshot_20251210-144114_lyenergia.jpg
    85 KB · Katsottu: 25

Espejot

Hyperaktiivi
Laskekeskelin että MINUN kulutuspainotteinen spot ka on vuodelle 2025 (per marraskuu) tällä hetkellä 6,93 snt/kWh 5,89 snt(kWh kun spotin ka 5.14 snt/kWh. Eli PV nostaa laskenallista spotin ka:ta 0,75 snt/kWh. Laskinkohan oikein (edit: ensimäinen yritys meni metsään), onko joku muu kalkuloinut pv vaikutusta? Toteutunut ka on 2,99 snt/kWh. Luvut per marraskuu sis alv.

Edit: laskuvirhe joka korjattu uudempaan viestiin

Viimeksi muokattu:

tet

Hyperaktiivi
Laskekeskelin että MINUN kulutuspainotteinen spot ka on vuodelle 2025 (per marraskuu) tällä hetkellä 6,93 snt/kWh kun spotin ka 5.11 snt/kWh. Eli PV nostaa laskenallista spotin ka:ta 1,8 snt/kWh. Laskinkohan oikein, onko joku muu kalkuloinut pv vaikutusta? Toteutunut ka on 2,99 snt/kWh. Luvut per marraskuu sis alv.

Mikä on "pv" ?

dbwarrior

Vakionaama
Laskekeskelin että MINUN kulutuspainotteinen spot ka on vuodelle 2025 (per marraskuu) tällä hetkellä 6,93 snt/kWh kun spotin ka 5.11 snt/kWh. Eli PV nostaa laskenallista spotin ka:ta 1,8 snt/kWh. Laskinkohan oikein, onko joku muu kalkuloinut pv vaikutusta? Toteutunut ka on 2,99 snt/kWh. Luvut per marraskuu sis alv.
En ole ihan varma mitä piti laskea mutta tässäpä omia lukuja
Ostolle keskihinnaksi 12,5snt(sis verot ja siirrot)
Pelkkä energia 3,7snt

Auringon omankäytön arvoksi hyvin lähelle tuo sama arvo kuin mitä ostolle eli 3,7snt

Myynnille tuleekin sitten 7,8snt, toki vähäinen määrä

1765865617200.png

Espejot

Hyperaktiivi
En ole ihan varma mitä piti laskea ...
Spotin aritmeettinen keskiarvo vuodelle 2025 per marraskuu on kaikille 5,14 snt/kWh. Mutta koska kulutus painottuu talvikuukausille niin painotettu ka on luonnollisesti enemmän. Minulla kuukausikulutuksella painotettu ka on 5,86 snt/kWh. Tahtoo sanoa että minun olisi kanattanut ottaa kulutusvaikuteinen soppari jonka kiinityshinta on pienempi kuin 5,86 snt/kWh. Tuosta sitten vähenetään kv joka minulla on -3,9 snt.

Edit: laskuvirhe joka korjattu

Mikä on "pv" ?
The most common device in a system is the PV Module. PV modules are sometimes referred to as solar panels. However, the term only refers to the panel portion of the module (excluding other components such as the solar cells, frame, jbox, cables, etc.).

Viimeksi muokattu:

-Teme-

Vakionaama
Akuilla ja paneeleilla keskihinta vuodessa nousee, koska kesällä ei osteta edukasta energiaa. Siksi keskiarvo tulisikin laskea kaikesta käytetystä energiasta, eli myös ottaa itse tuotettu ja käytetty energia mukaan kokonais keskiarvoon.

Espejot

Hyperaktiivi
Akuilla ja paneeleilla keskihinta vuodessa nousee, koska kesällä ei osteta edukasta energiaa. Siksi keskiarvo tulisikin laskea kaikesta käytetystä energiasta, eli myös ottaa itse tuotettu ja käytetty energia mukaan kokonais keskiarvoon.
Koska pösällä kisataan nimen omaan spotin ka:ta vasten niin referenssihinta on minusta spotin kulutuspainotettu ka joka kertoo sen kipupisteen kannattaako ottaa kiinnitys/kulutusvaukutteinen. Tämä pätee tietysti oli PV:tä tai ei mutta ei ota kantaa kiinteän hinnan järkevyyteen koska oma päivän sisäistä kulutusprofiilia ei huomioida.

En nyt yritä kaupoata kenellekään mitään joten se päivän sisäinen profiili ei kiinnosta... eli onko kukaan laskenut omalla kk-ptofiililla painotettua spotin ka:ta?

Espejot

Hyperaktiivi
Äkkiähän sen tekaiseen tekoälyn avustuksella. Eli haluat spotin keskiarvon niin että toisessa oletetaan myös omakulutus ostettavan ja toisessa niin että ne erotellaan?
Mitä tulee spotin keskiarvoksi jos huomioidaan kulutusprofiili kuukausitasolla. Vuoden keskiarvohan olettaa että jokaisen kuukauden kulutus on yhtä iso.

fraatti

Hyperaktiivi
Mitä tulee spotin keskiarvoksi jos huomioidaan kulutusprofiili kuukausitasolla. Vuoden keskiarvohan olettaa että jokaisen kuukauden kulutus on yhtä iso.
Njaa, katotaan ollaanko samalla aaltopituudella... :hmm:
Eli näistä kahdesta kuukausittainen spot keskiarvo? Toinen on kiinteistön kokonaiskulutus(sis pv omakäyttö) ja toinen verkosta osto?

1765904338485.png

Espejot

Hyperaktiivi
J
Njaa, katotaan ollaanko samalla aaltopituudella... :hmm:
Eli näistä kahdesta kuukausittainen spot keskiarvo? Toinen on kiinteistön kokonaiskulutus(sis pv omakäyttö) ja toinen verkosta osto?

katso liitettä 110787
En oletettavsti osaa selittaa asiaa... painotetaan spotin esim. vuotoista keskiarvoa kuukausien kulutuksella. Esim jos tammikuussa kuluttaa 2x sähköä niin tammikuun spot:in vaikutus on isompi kuin muiden kuukausien. Vuoden spotin keskiarvohan olettaa että vuoden jokaisena kuukautena kulutetaan yhtä paljon.

fraatti

Hyperaktiivi
Eikai sillä pelkällä keskiarvolla tee mitään, vaan aina se täytyy suhteuttaa omaan kulutukseen?
No, nyt ei tarvi enää arvailla mitään. Joskus tuumailin aikaisemminkin täällä foorumilla pv vaikutusta.

Ai että, kyllä on elämä mennyt helpoksi. :)

Nämä on ilman marginaalia (0,49snt/kWh). Consumption tarkoittaa kokonaiskulutusta (sis aurinkovoiman omakäyttö), ja energy from grid pelkkää ostosähkön osuutta ilman aurinkosähköä.

1765904986955.png

1765905426957.png

Koko vuoden (2025) keskihinta​

• Keskihinta – Consumption: 4.095 snt/kWh
  • Keskihinta – Energy from grid: 4.138 snt/kWh
(Lisätieto) Vuoden energiayhteenveto: Consumption 13 057.0 kWh, Energy from grid 10 127.7 kWh.

-----

Tässä laitetaan sitten € riviin.
1765905828325.png

1765906132432.png

Koko vuoden tulos (2025)​

• Ilman marginaalia:
    • Consumption: 534.63 €
    • Energy from grid: 419.08 €
  • Jos tuntihintaan lisätään marginaali 0,49 snt/kWh:
    • Consumption: 598.61 €
Energy from grid: 468.70 €

-> Säästetty tällä kulutusprofiililla aurinkosähköllä energiassa 129,91€.

edit. piti nyt pyöräyttää sitten siirron säästö vielä mukaan, vaikka meneekin vähän aiheesta ohi. Ehkä se saattaa kuitenkin kiinnostaa jotain.
edit. ja myynnin.
1765907994984.png

Koko vuoden tulos (2025)​

• PV‑tuotto (omakäyttö)yhteensä: 2 929,3 kWh
  • Myyntiin mennyt energia: 2 658,9 kWh.
  • Myyntitulo (pörssi − 0,30 snt/kWh): 124,40 €.
  • Säästö – Energia (spot): 115,55 €
  • Säästö – Siirto (päivä/yö): 214,91 €
  • Säästö – Yhteensä: 454,86 €

Viimeksi muokattu:

Espejot

Hyperaktiivi
Eikai sillä pelkällä keskiarvolla tee mitään, vaan aina se täytyy suhteuttaa omaan kulutukseen?
No, nyt ei tarvi enää arvailla mitään. Joskus tuumailin aikaisemminkin täällä foorumilla pv vaikutusta.

Ai että, kyllä on elämä mennyt helpoksi. :)

Nämä on ilman marginaalia (0,49snt/kWh). Consumption tarkoittaa kokonaiskulutusta (sis aurinkovoiman omakäyttö), ja energy from grid pelkkää ostosähkön osuutta ilman aurinkosähköä.
Minä pelaa pösää ja kulutusvaikuteista vastakkain, missä kohtaa kiinnitetty/kulutusvaikutteinen tulee edullisemmaksi. Silloin minua kiinostaa vain kiinityksen ero kulutuksella painotettuun spottiin. Minun tapauksessa painotettu spot on 5,86 snt/kWh joten vuoden kulutsvaikuteista sopparista olisi kannatanut maksaa 5,86 snt + 0,45 snt = 6, 31 snt/kWh. Luvut per marraskuu.

Muistaakseni liukuri laskee jo kuukausipainotteisen keskihinnan ja kulutusvaikutukset
Jep, laskee ja näyttää

katso liitettä 110793
Mun mielestä 5,67 on spotin ka eli ei ole painotettu kulutuksella. Oma spot:ssa on sitten mukana kulutusvaikutus mutta tosta ei näy kulutuksen jakautumisen vaikutusta kk- tasolla. Kv kertoo kulutusprofiilin vaikutuksen vain vrk tasolla? Eli jos vertaat pösää kulutuvikutukselliseen sopariin niin vurokauden sisäinen profiili täytyy poistaa koska se vaikuttaa kummasakin -pösä versu kiinnitys - yhtä paljon.

Viimeksi muokattu:

fraatti

Hyperaktiivi
Minä pelaa pösää ja kulutusvaikuteista vastakkain, missä kohtaa kiinnitetty/kulutusvaikutteinen tulee edullisemmaksi.
Ennen pks soppareiden tuloa, tuttu kysyi että haluanko pilottiin testaamaan hintakiinnityksiä. Vaikka sähkön ja sen hintaan liittyviä asioita seuraankin paljon, niin siitä huolimatta täytyi kohteliaasti kieltäytyä. Kulutusvaikutus, kiinnityksiä ja kaikenmoista muuta siihen liittyvää seuraamalla ja punnitsemalla pystyy käyttämään merkittävänkin määrän aikaa pennin pyöristämiseen ja siihen vaivaan nähden saattaa silti mennä mettään. On ollut suorastaan hämmentävää seurata keskustelua että kuinka vaikeaa sopimuksen teko nykypäivänä on. :)

Toki kaikilla on erilaiset panokset kyseessä. Tuttu valuttelee pelkästään autoihin 20 MWh ja toisen mokoman asuntoon. Sillä panokset on 4x suuremmat kuin mulla.

Kaikkien erilaisten sähkösopparien myötä valintaa on tullut paljon ja niistä on vaikea ottaa selvää saati sitten punnita että mikä sopii itselle. Joskus pidin 12kk kiinteäänkin liian lyhyenä, kun samaa asiaa tarvi alkaa miettiä pian heti uudestaan. :hmm:

Espejot

Hyperaktiivi
Ennen pks soppareiden tuloa, tuttu kysyi että haluanko pilottiin testaamaan hintakiinnityksiä. Vaikka sähkön ja sen hintaan liittyviä asioita seuraankin paljon, niin siitä huolimatta täytyi kohteliaasti kieltäytyä. Kulutusvaikutus, kiinnityksiä ja kaikenmoista muuta siihen liittyvää seuraamalla ja punnitsemalla pystyy käyttämään merkittävänkin määrän aikaa pennin pyöristämiseen ja siihen vaivaan nähden saattaa silti mennä mettään. On ollut suorastaan hämmentävää seurata keskustelua että kuinka vaikeaa sopimuksen teko nykypäivänä on. :)

Toki kaikilla on erilaiset panokset kyseessä. Tuttu valuttelee pelkästään autoihin 20 MWh ja toisen mokoman asuntoon. Sillä panokset on 4x suuremmat kuin mulla.

Kaikkien erilaisten sähkösopparien myötä valintaa on tullut paljon ja niistä on vaikea ottaa selvää saati sitten punnita että mikä sopii itselle. Joskus pidin 12kk kiinteäänkin liian lyhyenä, kun samaa asiaa tarvi alkaa miettiä pian heti uudestaan. :hmm:
Kysymykseen ei tarvitse käyttää paljon aikaa jos rajat on selvillä. Minä lyön pari kertaa vuodessa hinatkiinnitysautomaatin PKS:n palvelussa mutta halusin hieman tieteellisemmän lähestymistavan joten iskin sähkölaksut taulukkoon ja nyt pureskelen asian kerran kunolla läpi. Siitä saa sitten laskettu halutulle ajalle sen mitä kaipaa. Toisaalta, kiinteä hinta ei ole minulle vaihtoehto joten pösä versus kiinitys on se mille voi uhrata hetken aikaa. Mutta joo, puupeneillä tässä tulee pelattua kun vuoden ostosähkölaskussa on kaksi numeroa ja energian hinta tulee lähes kokonaan siirrosta.

fraatti

Hyperaktiivi
Kysymykseen ei tarvitse käyttää paljon aikaa jos rajat on selvillä. Minä lyön pari kertaa vuodessa hinatkiinnitysautomaatin PKS:n palvelussa mutta halusin hieman tieteellisemmän lähestymistavan joten iskin sähkölaksut taulukkoon ja nyt pureskelen asian kerran kunolla läpi. Siitä saa sitten laskettu halutulle ajalle sen mitä kaipaa. Toisaalta, kiinteä hinta ei ole minulle vaihtoehto joten pösä versus kiinitys on se mille voi uhrata hetken aikaa. Mutta joo, puupeneillä tässä tulee pelattua kun vuoden ostosähkölaskussa on kaksi numeroa ja energian hinta tulee lähes kokonaan siirrosta.
Ennustaminen tässä se kaikkei hankalin asia on. Alalla oleva tuttava sanoi kiinnittäneensä tämän talven johki 8,x snt/kWh. Aika näyttää että veikkasiko väärää hevosta. Toki, vakuutuksesta joutuu yleensä maksamaan.

Espejot

Hyperaktiivi
Ennustaminen tässä se kaikkei hankalin asia on. Alalla oleva tuttava sanoi kiinnittäneensä tämän talven johki 8,x snt/kWh. Aika näyttää että veikkasiko väärää hevosta. Toki, vakuutuksesta joutuu yleensä maksamaan.
Minä kiinnitin talven 10-12.2026 hintaan 6,337snt ja pidän tota kuitenkin aika kalliina.

marraskuu olisi ollut pörssisähköllä 0,5c marginaalilla 7,44c vs nykyinen 6.98c kiinteä.

2025 tammikuusta tähän asti olisi ollut pörssillä 6,03c. kokonais kulutus 10500kwh. elikkä satasen olen maksanut enemmän mitä pörssillä olisi ollut.

arimika

Vakionaama
Liukurissa on vieläkin yksi huono ominaisuus. Sinne ei saa vertailuun laitettua noita sähkön myyjän kk maksuja joten todellinen vertailu on aina vähän sinnepäin eli mitä halutaan ilmottaa

laitataas tähän marraskuun kulutus 1 337,42 kWh

Spot + marginaali + sähkövero + yösiirto 213,56 €

Kiinteä + sähkövero + yösiirto 238,31 €
Ja molemmista puuttuu sähkönmyyjän kk maksu

-Teme-

Vakionaama
Joulukuu saavuttanut puolivälin. Hinnat olleet kaksijakoiset, osan kuuta korkeat ja osan matalat, sekä nämä useamman päivän peräkkäin, niin kunnon kulutusvaikutus pumppausta ei ole saanut aikaan.
Oma toteutunut pösä keskiarvo silti ihan maltillinen 4,178snt/kWh ollakseen joulukuu ja kulutusvaikutus -2,385snt/kWh (vain -36.33%) kun pösä keskihinta 6,563snt/kWh. Kulutusta 996.44kWh
KV vs pösä+marg. vertailussa, kv 14€ tässä kuussa vielä edukkaampi
Kausisiirron jakauma 25.9% / 74.1% jolloin siirron keskihinta 4,1365snt/kWh, joka siedettävä landeCarunan alueella.
Koko vuoden painotettu keskihinta vaan jatkaa nousuaan, katsotaan mihin päädytään vuoden vaihtuessa

kotte

Hyperaktiivi
EIkä tuokaan vielä johda pitkälle, ellei oteta huomioon sähkösopimusten valinnaisten kiinteiden maksujen ohella (kun halvempi energian hinta ja etenkin siirtotariffi usein korottavat kiinteää osuutta), myös paneeleiden, akustojen ja (ehkä myös) sähköstä enemmän lämpöä vivuttavien lämpöpumppujen sun muiden vastaavien värkkien pääomakuluja?

Back
Ylös Bottom