Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Täällä meni 2034kwh josta autojen osuus vajaa 300kwh kun täyssähkis latautuu suurimmaksi osin rouvan työpaikalla. Keskihinnaksi tuli niinkin kova kuin 5,19c/kwh. Täällä pohjoisessa sattui kalliimmille päiville ihan napakat pakkaskelit kun vuorokauden keskilämpötilat painuivat parhaimmillaan -20c tuntumaan. Meidän huushollissa tahtoo tuossa lämpötilassa mennä melkein väkisinkin 100kwh kun tapana ei ole asuintiloja päästää alle 22cMarraskuussa 1590 kWh kulutusta, josta vajaa 500 kWh autoon. Keskihinnaksi 4,47 c/kWh
Kulutus ja toteutunut aika liki samat. Täällä kulutus 864 kWh ja toteutunut pösä 7,16 + marginaali, pörssin keskihinnan ollessa 6,02 snt.Marraskuu ohi
Kokonaiskulutus 876kwh
Kiinteä hinta 6,55snt
Oma pörssin toteutunut keskihinta 7,32snt
6,55snt Kiinteä on voittanut pörssin omalla kulutusprofiililla jo 4 kk peräkkäin.
Laskekeskelin että MINUN kulutuspainotteinen spot ka on vuodelle 2025 (per marraskuu) tällä hetkellä 6,93 snt/kWh kun spotin ka 5.11 snt/kWh. Eli PV nostaa laskenallista spotin ka:ta 1,8 snt/kWh. Laskinkohan oikein, onko joku muu kalkuloinut pv vaikutusta? Toteutunut ka on 2,99 snt/kWh. Luvut per marraskuu sis alv.
Arvaus, pörssivaikutus?Mikä on "pv" ?
En ole ihan varma mitä piti laskea mutta tässäpä omia lukujaLaskekeskelin että MINUN kulutuspainotteinen spot ka on vuodelle 2025 (per marraskuu) tällä hetkellä 6,93 snt/kWh kun spotin ka 5.11 snt/kWh. Eli PV nostaa laskenallista spotin ka:ta 1,8 snt/kWh. Laskinkohan oikein, onko joku muu kalkuloinut pv vaikutusta? Toteutunut ka on 2,99 snt/kWh. Luvut per marraskuu sis alv.
Spotin aritmeettinen keskiarvo vuodelle 2025 per marraskuu on kaikille 5,14 snt/kWh. Mutta koska kulutus painottuu talvikuukausille niin painotettu ka on luonnollisesti enemmän. Minulla kuukausikulutuksella painotettu ka on 5,86 snt/kWh. Tahtoo sanoa että minun olisi kanattanut ottaa kulutusvaikuteinen soppari jonka kiinityshinta on pienempi kuin 5,86 snt/kWh. Tuosta sitten vähenetään kv joka minulla on -3,9 snt.En ole ihan varma mitä piti laskea ...
The most common device in a system is the PV Module. PV modules are sometimes referred to as solar panels. However, the term only refers to the panel portion of the module (excluding other components such as the solar cells, frame, jbox, cables, etc.).Mikä on "pv" ?
Marginaali mukaan keskiarvoon.. Tahtoo sanoa että minun olisi kanattanut ottaa kulutusvaikuteinen soppari jonka kiinityshinta on pienempi kuin 5,86 snt/kWh. Tuosta sitten vähenetään kv joka minulla on -3,9 snt.
Tapaukohtaistaisesti (täytyy vielä hioa laskentamallia). Mutta PV vaikutus on vajaat sentin eli plus/miinus on siinä kuuden senti kantturoissa.Marginaali mukaan keskiarvoon.
Koska pösällä kisataan nimen omaan spotin ka:ta vasten niin referenssihinta on minusta spotin kulutuspainotettu ka joka kertoo sen kipupisteen kannattaako ottaa kiinnitys/kulutusvaukutteinen. Tämä pätee tietysti oli PV:tä tai ei mutta ei ota kantaa kiinteän hinnan järkevyyteen koska oma päivän sisäistä kulutusprofiilia ei huomioida.Akuilla ja paneeleilla keskihinta vuodessa nousee, koska kesällä ei osteta edukasta energiaa. Siksi keskiarvo tulisikin laskea kaikesta käytetystä energiasta, eli myös ottaa itse tuotettu ja käytetty energia mukaan kokonais keskiarvoon.
Äkkiähän sen tekaiseen tekoälyn avustuksella. Eli haluat spotin keskiarvon niin että toisessa oletetaan myös omakulutus ostettavan ja toisessa niin että ne erotellaan?eli onko kukaan laskenut omalla kk-ptofiililla painotettua spotin ka:ta?
Mitä tulee spotin keskiarvoksi jos huomioidaan kulutusprofiili kuukausitasolla. Vuoden keskiarvohan olettaa että jokaisen kuukauden kulutus on yhtä iso.Äkkiähän sen tekaiseen tekoälyn avustuksella. Eli haluat spotin keskiarvon niin että toisessa oletetaan myös omakulutus ostettavan ja toisessa niin että ne erotellaan?
Njaa, katotaan ollaanko samalla aaltopituudella...Mitä tulee spotin keskiarvoksi jos huomioidaan kulutusprofiili kuukausitasolla. Vuoden keskiarvohan olettaa että jokaisen kuukauden kulutus on yhtä iso.

En oletettavsti osaa selittaa asiaa... painotetaan spotin esim. vuotoista keskiarvoa kuukausien kulutuksella. Esim jos tammikuussa kuluttaa 2x sähköä niin tammikuun spot:in vaikutus on isompi kuin muiden kuukausien. Vuoden spotin keskiarvohan olettaa että vuoden jokaisena kuukautena kulutetaan yhtä paljon.Njaa, katotaan ollaanko samalla aaltopituudella...
Eli näistä kahdesta kuukausittainen spot keskiarvo? Toinen on kiinteistön kokonaiskulutus(sis pv omakäyttö) ja toinen verkosta osto?
katso liitettä 110787
Ihmettelinkin eikö liukuri kelpaa, tarviiko tuon syvällisempää!?Muistaakseni liukuri laskee jo kuukausipainotteisen keskihinnan ja kulutusvaikutukset
Jep, laskee ja näyttää
katso liitettä 110793
Minä pelaa pösää ja kulutusvaikuteista vastakkain, missä kohtaa kiinnitetty/kulutusvaikutteinen tulee edullisemmaksi. Silloin minua kiinostaa vain kiinityksen ero kulutuksella painotettuun spottiin. Minun tapauksessa painotettu spot on 5,86 snt/kWh joten vuoden kulutsvaikuteista sopparista olisi kannatanut maksaa 5,86 snt + 0,45 snt = 6, 31 snt/kWh. Luvut per marraskuu.Eikai sillä pelkällä keskiarvolla tee mitään, vaan aina se täytyy suhteuttaa omaan kulutukseen?
No, nyt ei tarvi enää arvailla mitään. Joskus tuumailin aikaisemminkin täällä foorumilla pv vaikutusta.
Ai että, kyllä on elämä mennyt helpoksi.
Nämä on ilman marginaalia (0,49snt/kWh). Consumption tarkoittaa kokonaiskulutusta (sis aurinkovoiman omakäyttö), ja energy from grid pelkkää ostosähkön osuutta ilman aurinkosähköä.
Mun mielestä 5,67 on spotin ka eli ei ole painotettu kulutuksella. Oma spot:ssa on sitten mukana kulutusvaikutus mutta tosta ei näy kulutuksen jakautumisen vaikutusta kk- tasolla. Kv kertoo kulutusprofiilin vaikutuksen vain vrk tasolla? Eli jos vertaat pösää kulutuvikutukselliseen sopariin niin vurokauden sisäinen profiili täytyy poistaa koska se vaikuttaa kummasakin -pösä versu kiinnitys - yhtä paljon.Muistaakseni liukuri laskee jo kuukausipainotteisen keskihinnan ja kulutusvaikutukset
Jep, laskee ja näyttää
katso liitettä 110793
Ennen pks soppareiden tuloa, tuttu kysyi että haluanko pilottiin testaamaan hintakiinnityksiä. Vaikka sähkön ja sen hintaan liittyviä asioita seuraankin paljon, niin siitä huolimatta täytyi kohteliaasti kieltäytyä. Kulutusvaikutus, kiinnityksiä ja kaikenmoista muuta siihen liittyvää seuraamalla ja punnitsemalla pystyy käyttämään merkittävänkin määrän aikaa pennin pyöristämiseen ja siihen vaivaan nähden saattaa silti mennä mettään. On ollut suorastaan hämmentävää seurata keskustelua että kuinka vaikeaa sopimuksen teko nykypäivänä on.Minä pelaa pösää ja kulutusvaikuteista vastakkain, missä kohtaa kiinnitetty/kulutusvaikutteinen tulee edullisemmaksi.

Kysymykseen ei tarvitse käyttää paljon aikaa jos rajat on selvillä. Minä lyön pari kertaa vuodessa hinatkiinnitysautomaatin PKS:n palvelussa mutta halusin hieman tieteellisemmän lähestymistavan joten iskin sähkölaksut taulukkoon ja nyt pureskelen asian kerran kunolla läpi. Siitä saa sitten laskettu halutulle ajalle sen mitä kaipaa. Toisaalta, kiinteä hinta ei ole minulle vaihtoehto joten pösä versus kiinitys on se mille voi uhrata hetken aikaa. Mutta joo, puupeneillä tässä tulee pelattua kun vuoden ostosähkölaskussa on kaksi numeroa ja energian hinta tulee lähes kokonaan siirrosta.Ennen pks soppareiden tuloa, tuttu kysyi että haluanko pilottiin testaamaan hintakiinnityksiä. Vaikka sähkön ja sen hintaan liittyviä asioita seuraankin paljon, niin siitä huolimatta täytyi kohteliaasti kieltäytyä. Kulutusvaikutus, kiinnityksiä ja kaikenmoista muuta siihen liittyvää seuraamalla ja punnitsemalla pystyy käyttämään merkittävänkin määrän aikaa pennin pyöristämiseen ja siihen vaivaan nähden saattaa silti mennä mettään. On ollut suorastaan hämmentävää seurata keskustelua että kuinka vaikeaa sopimuksen teko nykypäivänä on.
Toki kaikilla on erilaiset panokset kyseessä. Tuttu valuttelee pelkästään autoihin 20 MWh ja toisen mokoman asuntoon. Sillä panokset on 4x suuremmat kuin mulla.
Kaikkien erilaisten sähkösopparien myötä valintaa on tullut paljon ja niistä on vaikea ottaa selvää saati sitten punnita että mikä sopii itselle. Joskus pidin 12kk kiinteäänkin liian lyhyenä, kun samaa asiaa tarvi alkaa miettiä pian heti uudestaan.![]()
Ennustaminen tässä se kaikkei hankalin asia on. Alalla oleva tuttava sanoi kiinnittäneensä tämän talven johki 8,x snt/kWh. Aika näyttää että veikkasiko väärää hevosta. Toki, vakuutuksesta joutuu yleensä maksamaan.Kysymykseen ei tarvitse käyttää paljon aikaa jos rajat on selvillä. Minä lyön pari kertaa vuodessa hinatkiinnitysautomaatin PKS:n palvelussa mutta halusin hieman tieteellisemmän lähestymistavan joten iskin sähkölaksut taulukkoon ja nyt pureskelen asian kerran kunolla läpi. Siitä saa sitten laskettu halutulle ajalle sen mitä kaipaa. Toisaalta, kiinteä hinta ei ole minulle vaihtoehto joten pösä versus kiinitys on se mille voi uhrata hetken aikaa. Mutta joo, puupeneillä tässä tulee pelattua kun vuoden ostosähkölaskussa on kaksi numeroa ja energian hinta tulee lähes kokonaan siirrosta.
Minä kiinnitin talven 10-12.2026 hintaan 6,337snt ja pidän tota kuitenkin aika kalliina.Ennustaminen tässä se kaikkei hankalin asia on. Alalla oleva tuttava sanoi kiinnittäneensä tämän talven johki 8,x snt/kWh. Aika näyttää että veikkasiko väärää hevosta. Toki, vakuutuksesta joutuu yleensä maksamaan.
Myynnistä saatiin pörssisähkön hinta - marginaali, joka oli 0,3 snt /kWh.Mihin toi 30 snt/kWh viittaa?
Joo, en huomannut pilkkua. Akun vaikutus myyntihintaan on n. 2x kun mulla myyntihinta on 11,3 snt/kWh. Mutta ei lyö leiville ja TMA kohtuullisen pitkä..Myynnistä saatiin pörssisähkön hinta - marginaali, joka oli 0,3 snt /kWh.
EIkä tuokaan vielä johda pitkälle, ellei oteta huomioon sähkösopimusten valinnaisten kiinteiden maksujen ohella (kun halvempi energian hinta ja etenkin siirtotariffi usein korottavat kiinteää osuutta), myös paneeleiden, akustojen ja (ehkä myös) sähköstä enemmän lämpöä vivuttavien lämpöpumppujen sun muiden vastaavien värkkien pääomakuluja?Akuilla ja paneeleilla keskihinta vuodessa nousee, koska kesällä ei osteta edukasta energiaa. Siksi keskiarvo tulisikin laskea kaikesta käytetystä energiasta, eli myös ottaa itse tuotettu ja käytetty energia mukaan kokonais keskiarvoon.