Daikin + Faikout + Machine Learning

heebo1974

Aktiivinen jäsen
Muuttuiko ohjaus tarkemmaksi? Tai huomasitko mitään muutosta?

Jaa, tosiaan, taisit tarkottaa tuotantokäytöllä juuri sitä, mistä kysyin kokemuksia. Never mind.
En usko, että kovinkaan merkittävästi vaikuttaa. Aika hyvin noi nykyisetkin ovat päivitelleet. No enemmän haen näillä luotettavuutta, mutta mikäs siinä jos tuovat tarkkuuttakin lisää. Jännittyneenä odottelen miten tuo muuttuva setpoint alkaa illan lähetessä muuttua, kun hinnat nousevat tuonne 10c tuntumaan. Tällähetkellä aika maltillista.

1767094159362.png

Koelli

Aktiivinen jäsen
En usko, että kovinkaan merkittävästi vaikuttaa. Aika hyvin noi nykyisetkin ovat päivitelleet. No enemmän haen näillä luotettavuutta, mutta mikäs siinä jos tuovat tarkkuuttakin lisää. Jännittyneenä odottelen miten tuo muuttuvat setpoint alkaa illan lähetessä muuttua, kun hinnat nousevat tuonne 10c tuntumaan. Tällähetkellä aika maltillista.

katso liitettä 111185
Saat nopeampaa, ja isompaa, vaikutusta muuttamalla sitä Nordpool AVG window -arvoa. Mulla se on 2h. Mutta juuri tätä käsittelin tuossa aiemmassa postauksessa, että se voisi olla dynaamisesti muuttuvakin.

Lisäyksenä: pumpuille vaikein alue on tuo Icing bandin keskialue, jonka ole havainnut olevan about -2 - +2. Tuolla välillä ei kannattaisi juuri ollenkaan muuttaa demandia hinnan takia, ellei hintaero ole todella merkittävä ja/tai ulkoilman kosteus on vähäinen.

Viimeksi muokattu:

heebo1974

Aktiivinen jäsen
Tuli mieleen tuosta pörssisähköön liittyvästä demand-kontrollista: senhän pitäisi olla ehdottomasti ulkolämpötilariippuvainen.

Kylmällä säällä talo jäähtyy nopeammin, ja lämpenee hitaammin, joten olisi järkevää muuttaa tuo pörssisähkön aikaikkuna dynaamisesti ohjattavaksi ulkolämpötilan mukaan.
Vielä kun se ML oppisi talon jäähtymisen ja lämpenemisen salat. :) No en osaa kyllä nyt sanoa mikä on paras tapa.
Tämä on niin uutta ja jännittävää jo nyt, kun asioita tapahtuu ilman, että itse niihin vaikuttaa. :) (no tavallaan vaikuttaa mutta silti)
Tai no menihän se ennenkin automaatiolla, mutta raakasti vaan Rank tyylisesti kalliit tunnit jäähdytelllän ja halvemmilla sitten torppaan lämpöä. En edes sen kummemin tutkinut, oliko tuo täysin typerää myös rahallisesti. Ja noi jyrkät ohjaukset saattoivat laukaista esim. sulatuksen pahaan paikkaan.

EDIT: Se oli enemmänkin musta tuntuu että säästän toimintaa.

Koelli

Aktiivinen jäsen
Vielä kun se ML oppisi talon jäähtymisen ja lämpenemisen salat. :) No en osaa kyllä nyt sanoa mikä on paras tapa.
Tämä on niin uutta ja jännittävää jo nyt, kun asioita tapahtuu ilman, että itse niihin vaikuttaa. :) (no tavallaan vaikuttaa mutta silti)
Tai no menihän se ennenkin automaatiolla, mutta raakasti vaan Rank tyylisesti kalliit tunnit jäähdytelllän ja halvemmilla sitten torppaan lämpöä. En edes sen kummemin tutkinut, oliko tuo täysin typerää myös rahallisesti. Ja noi jyrkät ohjaukset saattoivat laukaista esim. sulatuksen pahaan paikkaan.
Kyllä se on jo oppinut. Ne on tallennettu theta-arvoihin. Niiden saaminen ulos ihmiselle helposti luettavaan muotoon onkin toinen asia.

Ongelmana tuossa opissa on, että asunnon lämmönluovutukseen liittyy asioita, jotka muuttuvat. Oikeastaan siksi tein aiemmin muutoksen, jossa otettiin huomioon datan luotettavuus. Siksi se tallentaa muistiin sen, että kuinka monta kertaa tietyssä ulkolämpötilassa on ML laskenut demandin. Periaatteessa tuosta muodostuu lopulta keskiarvoisesti se arvo, joka vaaditaan demandilta.

heebo1974

Aktiivinen jäsen
Saat nopeampaa, ja isompaa, vaikutusta muuttamalla sitä Nordpool AVG window -arvoa. Mulla se on 2h.
Eli miten tämä toimii ? Mitäs jos laittaa 24h ? Silloin ne alhasimmat ja korkeimmat jakautuuu koko vuorokauden ajalle ? Eli vähän niinkuin rank systeemikin toimi ? Tai ei sittenkään koska oma Rank systeemi leikkasi vain olikohan sen nyt 8 kalleinta tuntia pienemmmälle pyynnille.

Koelli

Aktiivinen jäsen
Eli miten tämä toimii ? Mitäs jos laittaa 24h ? Silloin ne alhasimmat ja korkeimmat jakautuuu koko vuorokauden ajalle ? Eli vähän niinkuin rank systeemikin toimi ? Tai ei sittenkään koska oma Rank systeemi leikkasi vain olikohan sen nyt 8 kalleinta tuntia pienemmmälle pyynnille.
Rank oli absoluuttinen, tää on suhteellinen. Muuten sama idea. Laita vaan ja katso mitä tapahtuu. Ainahan voit palata.

Oppeihin se ei vaikuta.

heebo1974

Aktiivinen jäsen
Kyllä se on jo oppinut. Ne on tallennettu theta-arvoihin. Niiden saaminen ulos ihmiselle helposti luettavaan muotoon onkin toinen asia.

Ongelmana tuossa opissa on, että asunnon lämmönluovutukseen liittyy asioita, jotka muuttuvat. Oikeastaan siksi tein aiemmin muutoksen, jossa otettiin huomioon datan luotettavuus. Siksi se tallentaa muistiin sen, että kuinka monta kertaa tietyssä ulkolämpötilassa on ML laskenut demandin. Periaatteessa tuosta muodostuu lopulta keskiarvoisesti se arvo, joka vaaditaan demandilta.
Tänään lämmitinkin pitkästä aikaa takkaa, joten se nyt sitten sotkee taas oppeja. Tietty sinänsä ei haittaa, jos normaalistikin lämmittää sitä, kun pakkanen kiristyy ja hinnat nousevat. Jos sitten taas jättää joskus lämmittämättä, niin sitten oppi on "väärää".

Koelli

Aktiivinen jäsen
Tänään lämmitinkin pitkästä aikaa takkaa, joten se nyt sitten sotkee taas oppeja. Tietty sinänsä ei haittaa, jos normaalistikin lämmittää sitä, kun pakkanen kiristyy ja hinnat nousevat. Jos sitten taas jättää joskus lämmittämättä, niin sitten oppi on "väärää".
Ei tuota tarvitse pelätä. Malli oppii kyllä "päälle".

Teen toki vielä sen takkatoiminnon tähän. Se on todella helppoa tehdä, kunhan saa anturilta tiedot, että takka päällä.

Voin sen tehdä valmiiksi, mutta itse en sitä pääse heti testaamaan, koska ei ole ylimääräisiä antureita.

fhat

Jäsen
Seuraan tätä ketjua (sekä @Luukku käyttäjän ketjua) mielenkiinnolla ja nostan hattua kehittäjille ja testaajille!

Itsellä vuoden vanha perfera 40 Nepura, tarkoitus olisi tähän myös keväällä laitella faikout. Vielä ilmeisesti ei vain tätä mallia näy yhteensopivuuslistassa?

Ps. jos tulisi pumpun takuun kans jotain vääntämistä, saako faikoutin purettua ilman että jää asennuksesta viitteitä?

Pahoittelut off topcista, mutta kiitokset kaikille!

Koelli

Aktiivinen jäsen
Seuraan tätä ketjua (sekä @Luukku käyttäjän ketjua) mielenkiinnolla ja nostan hattua kehittäjille ja testaajille!

Itsellä vuoden vanha perfera 40 Nepura, tarkoitus olisi tähän myös keväällä laitella faikout. Vielä ilmeisesti ei vain tätä mallia näy yhteensopivuuslistassa?

Ps. jos tulisi pumpun takuun kans jotain vääntämistä, saako faikoutin purettua ilman että jää asennuksesta viitteitä?

Pahoittelut off topcista, mutta kiitokset kaikille!
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta mielestäni faikout menee heittämällä N40:Iin.

Itse tein niin, että otin Daikinin oman wifi-mokkulan kaapelin adapterin sisältä irti ja vaihdoin tilalle faikoutin. Mitään jälkiä toimenpiteistä ei jää, ellei nyt sitten niitä itse aiheuta.

heebo1974

Aktiivinen jäsen
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta mielestäni faikout menee heittämällä N40:Iin.

Itse tein niin, että otin Daikinin oman wifi-mokkulan kaapelin adapterin sisältä irti ja vaihdoin tilalle faikoutin. Mitään jälkiä toimenpiteistä ei jää, ellei nyt sitten niitä itse aiheuta.
Väittäisin, että Faikout toimii ns. kaikissa Daikineissa, joissa vaan on se S21 tai joku niistä muista liittimistä.
Eihän sinne listaan tule niitä laitteita, ellei joku kokeile ja lisää sitä sinne.
Itselläni on siis Comfora N35 Nepura ja Stylish N30 Nepura, ja molemmat toimivat.

Btw. Minulta löytyy tarvittaessa Type B kaapeleita (pienempi S21 liitin) 3 kpl. Eli ovat ylimääräisiä.
Luovun mielelläni huokeaan hintaan.
1767098945525.png

Viimeksi muokattu:

Luukku

Vakionaama
Tuli mieleen tuosta pörssisähköön liittyvästä demand-kontrollista: senhän pitäisi olla ehdottomasti ulkolämpötilariippuvainen.

Kylmällä säällä talo jäähtyy nopeammin, ja lämpenee hitaammin, joten olisi järkevää muuttaa tuo pörssisähkön aikaikkuna dynaamisesti ohjattavaksi ulkolämpötilan mukaan.
Onko siinä lämmön pumppausta varastoon ennen kallista aikaa? Näin Synergi toimi, kun oli käytössä.

heebo1974

Aktiivinen jäsen
Käppyröitä

Alakertaa
1767160391756.png

Tässä vaihdoin sen 24 avg:n oliskohan ollut klo 14-15 aikoihin
1767160545845.png

1767160660043.png

Tähän tuli vierelle se ruuvianturi (sininen).
1767160703134.png

Jääköön nyt yläkerta laittamatta. Hyvin samanlaista dataa.

Koelli

Aktiivinen jäsen
Noi on Styliksen käppyröitä, joten QO pitäisi toimia. Ja on jopa aktiivisena.
Nimittäin tällähetkellä on samanlainen pyrähdys menossa.
katso liitettä 111210katso liitettä 111211
OK! Sitten siinä on jotain muuta, mitä en ymmärrä. Tosin Demand ei taida villisti noin heilua, koska tuo käppyrä ei ole sama, kuin valittu Demand. Erikoinen ilmiö se silti on.

Oma P40 otti aamulla 100% + QO 1,15 kW. Tuo 1,5 kW riittää huomattavasti paremmin todella kylmällä kelillä.

Koelli

Aktiivinen jäsen
Uusimmassa versiossa on dynaaminen AVG window -laskenta. Sitä en ole vielä gitiin laittanut.

Sanoisin, että paremman lopputuloksen saat, kun käytät lyhyempää AVG windowia.

ML laskee optimaaliseksi nyt 1,5h. Oli se sitten mitä tahansa, niin tuo 24h ei logiikkani mukaan ole hyvä, ellet koe sitä kokemuksesi kautta toimivaksi.

Koelli

Aktiivinen jäsen
Tälläistä valintaa on suoritettu:

En uskalla!! :)

Tälläisiä valintoja ML on tehnyt:
katso liitettä 111213
Suurin syy, miksi en itse käytä pumpun ulkoyksikön omaa ulkoilman lämpötila-anturia löytyy tuosta: se hypyttää kokoajan +-0,5c väliä. Se aiheuttaa mallille sen ongelman, että demandia vaihdetaan turhan usein.

Jos sulla on mahdollista käyttää mitä tahansa muuta anturia, niin sellaiseen kehotan.

heebo1974

Aktiivinen jäsen
Suurin syy, miksi en itse käytä pumpun ulkoyksikön omaa ulkoilman lämpötila-anturia löytyy tuosta: se hypyttää kokoajan +-0,5c väliä. Se aiheuttaa mallille sen ongelman, että demandia vaihdetaan turhan usein.

Jos sulla on mahdollista käyttää mitä tahansa muuta anturia, niin sellaiseen kehotan.
Pitää varmaan hakea yksi ruuvi lisää. 😁

Ellei jollain template sensorilla saisi "hidastettua" tuota ulkoyksikön anturia... tai pudottaa desimaalit pois..

Koelli

Aktiivinen jäsen

Ellei jollain template sensorilla saisi "hidastettua" tuota ulkoyksikön anturia... tai pudottaa desimaalit pois..
Joo ainakin pikainen toimenpide on tehdä siitä faikin outside -sensorista helperillä jokin, vaikka 15 minuutin, keskiarvo.

Luukku

Vakionaama

Aika vakaa on ainakin mulla Daikinin ulkolämpötilat, viimeisin muutos 41 min sitten, 5min välein päivittyy. Mulla on niiden lisäksi observatorion lukema kolmantena ja niistä keskiarvo käytössä. Ruuvin, jos laittaa niin se antaa uutta arvoa muutaman sekunnin välein, että ainakin se tarvii helpperin.

heebo1974

Aktiivinen jäsen
Siirtelin noita ruuviantureita nyt niiden vanhojen tilalle, niin tuli räpellettyä niitä. Heh.. ihmettelin, kun yläkerran pumppu meni fan onlylle.
No olihan anturi käsissä lämmennyt kivasti. :) No eiköhän tuosta kohta tokene.

Luukku

Vakionaama
Tässä sivussa on muuten debunkattava yksi väite: demand-muutokset eivät triggeröi ylimääräisiä sulatuksia.
Tarpeeseen ne varmaan tulee, jos tehonnosto laukasee. Näin kävi joskus Synergin kanssa, kun ennen kallista aikaa lämmitti "pankkiin", mutta hyvä se oli, että tuli siinä vaiheessa sulatus vielä edullisella sähköllä.

Back
Ylös Bottom