Nibe f470 kompressorin toiminta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Harwey2
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Harwey2

Jäsen
Olen seurannut niben toimintaa nyt parin viikon ajan ja aloin ihmettelemään lepääkö kompressori ollenkaan?
Näytössä ei kertaakaan ole ollut kuvaketta kompressori estetty tai sulatus päällä Olen lisäksi asettanut ilmanvaihdon tahdistetulle mutta ilmanvaihto on ollut koko ajan normaalilla.
Noita sammumisia ja sulatuksia ei vissiin näe niben näytöltä?

Liitetiedostot

• 20260129_083909.jpg
    20260129_083909.jpg
    72,3 KB · Lukukerrat: 120
  • 20260129_083929.jpg
    20260129_083929.jpg
    86,9 KB · Lukukerrat: 89
  • 20260129_084015.jpg
    20260129_084015.jpg
    89,1 KB · Lukukerrat: 89
  • 20260129_084109.jpg
    20260129_084109.jpg
    87 KB · Lukukerrat: 79
  • 20260129_084301.jpg
    20260129_084301.jpg
    69,5 KB · Lukukerrat: 80
  • 20260129_084450.jpg
    20260129_084450.jpg
    65,6 KB · Lukukerrat: 76
Jos seuraat jäteilman lämpötilaa, niin sulatus- tai lepotiheys tulee siitä näkyviin jäteilman pompatessa reippaasti 15 - 20 asteeseen.

Olen seurannut niben toimintaa nyt parin viikon ajan ja aloin ihmettelemään lepääkö kompressori ollenkaan?
Näytössä ei kertaakaan ole ollut kuvaketta kompressori estetty tai sulatus päällä Olen lisäksi asettanut ilmanvaihdon tahdistetulle mutta ilmanvaihto on ollut koko ajan normaalilla.
Noita sammumisia ja sulatuksia ei vissiin näe niben näytöltä?
Sammumisen ja sulatuksen näkee niben näytöltä, mutta jos se sulattelee vaikka 20min ajan silloin tällöin niin oletko juuri sillon katsomassa sitä näyttöä? Kannattaa sijoittaa se 50e nibe uplinkkiin, tai värkätä joku muu ratkaisu millä saat käppyrät ulos. Ei tuosta näytöltä kattomalla onnistu oikein kattoa laitteen toimintaa kun se näyttää vain sen hetken tilanteen.

Miten uplink toimii rautalangasta väännettynä?
Voit kattoa tietokoneelta tai kännykästä käppyröitä laitteen toiminnasta ja säätää etänä niitä asioita mitä voit säätää siitä etupanelistakin. Mallikappale käppyröistä alla. Tässä on sulatukset ainakin klo 11 ja klo 15, näkee toiseksi alimmasta viivasta (sininen). Osa noista vastaavista piikeistä on kompuran lepuutuksia kun haluttu lämpö saavutettu.

1769695315833.png

Liitetiedostot

• B34C57C4-02CA-472D-A29D-1DF6DFB97EA3.jpeg
    B34C57C4-02CA-472D-A29D-1DF6DFB97EA3.jpeg
    104,5 KB · Lukukerrat: 38
Mitä säätöä suosittelet että jäteilman saa plussalle?
Lisäät poistoilman määrää tai nostat sisälämpötilaa. Suosittelen että nostat lämpökäyrää ylemmäs että talossa on ylipäätään sen verran lämmintä että siitä poistoilmasta voi jotain pumpata talteen. Tai sitten jos on ilp tai takka, niin ne lämpimiksi. Tuo poistoilman lämpötila on niin matala että kohta kompressori sammuu kokonaan ja laite siirtyy täysin sähkökattilaksi.

Tuo poistoilman lämpötila on niin matala että kohta kompressori sammuu kokonaan ja laite siirtyy täysin sähkökattilaksi.
Sama pisti silmään. Taitaa olla taas yksi talo jonka poistoilmakanavaa kannattaa kesänkorvalla lisäeristää.

Lämpökäyräkin näyttää maltilliselta; 2 -2. Tuloilmanlämpöä on varmasti helpompi kontrolloida ja mahdollisesta takkaa tai lmalämpöpumppua saa paremmin hyödynnettyä.

Lämpökäyräkin näyttää maltilliselta; 2 -2.

No todella maltilliselta. Menovesi on tuolla käyrällä todella viileää kuten kuvista näkyy. Mut toki jos tuloilmapatteri on tehdasasetuksissa, niin eipä tuloilma ainakaan ole liian kuumaa. Mulla on alin menovesi tuon 25C. Nyt menee 31C kun ulkona on -22C. Käyrä 2+1. Se on ihan eri kuin aloittajan 2-2.

Sammumisen ja sulatuksen näkee niben näytöltä, mutta jos se sulattelee vaikka 20min ajan silloin tällöin niin oletko juuri sillon katsomassa sitä näyttöä? Kannattaa sijoittaa se 50e nibe uplinkkiin, tai värkätä joku muu ratkaisu millä saat käppyrät ulos. Ei tuosta näytöltä kattomalla onnistu oikein kattoa laitteen toimintaa kun se näyttää vain sen hetken tilanteen.
Sillä ilmaisellakin näkee kyllä sulatukset. Maksullisella pystyy vertaamaan montaa eri anturitietoa samassa kuvassa. Ja historiatieto maksaa sen 25€. Itse en suurta lisäarvo nähnyt etänä asetusten muutoksiin, se on toiset 25€. Itse nyt vuodeksi otin sen kun niben huolto ei sulatusongelmaa ole meillä vielä saanut korjattua, saa etänä sitten sulateltua jos tarve on.

Mutta ilmaisellakin pääsee alkuun, sitten ottaa sen 25€ maksavan historiapaketin jos kokee tarpeelliseksi.

No todella maltilliselta. Menovesi on tuolla käyrällä todella viileää kuten kuvista näkyy. Mut toki jos tuloilmapatteri on tehdasasetuksissa, niin eipä tuloilma ainakaan ole liian kuumaa. Mulla on alin menovesi tuon 25C. Nyt menee 31C kun ulkona on -22C. Käyrä 2+1. Se on ihan eri kuin aloittajan 2-2.
2 -2 on oikeasti hyvä käyrä tietyissä tapauksissa. Minäkin ajelin sillä pari vuotta, mutta nyt kireämpien pakkasten koittaessa jouduin tekemään oman käyrän. 0- -10 asteen ulkolämpötiloissa käyrä pyytää 24-25 asteista vettä, mutta sen jälkeen joutuu jyrkentämään rajusti. -20 asteessa pyynnin pitää jo olla 30. Etuna on tasainen tuloilman lämpötila, eikä tuloilmapatterin ruuvia tarvitse olla jatkuvasti säätämässä. Haluan sisälle 11-13 asteista ilmaa, jotta saan varaavalle takalle töitä. Nyt se näyttäsi onnistuvan melko täydellisesti. En palele enkä tunne vetoa.

1769834590467.png

Ketjun aloittaja voisi laittaa koneeseensa kiinni USB-tikun ja ottaa dataa ulos perinteisellä tavalla Exceliä hyödyntäen - toimii hyvin ensihätään. Uplinkiä en voi nykypäivänä juurikaan suositella, sen verran huonoksi se on mennyt.

BT16 anturi (höyrystin) pomppaa lähelle huonelämpötiloja sulatuksen ollessa käynnissä tai kompressorin muuten sammuessa. Kompressorikäynnistysten lukumäärä taisi löytyä valikosta 3.2. Minulla on ollut tämän kuukauden aikana 125 kompressorikäynnistystä. Eilen meni jopa 20 tuntia ilman uudelleenkäynnistyksiä.

Takaisin
Ylös Bottom