Leivinuuni Home assistantiin

Uunin päältä löytyy myös LHT52 lora-anturi, paristot kestää vuosia.
Ehkä vähän overkill kun vaatii tukiaseman mutta toisaalta kantama voi olla kilometrien luokkaa.

Joo, mulla pari ruuvia eri puolilla uunia, joista lasken sitten lämpeääkö se vai kylmeneekö. Mutta tämä tulisi pelkästään kokkailukäyttöä ajatellen. Monesti tuo leivinuuni on liian kuuma heti takan lämmittämisen jälkeen ruoanlaittoon, joten olisi hyvä tietää homma vähän tarkemmin koska voin ;)

Siis uunissahan on lämmintä satoja asteita lämmityksen aikana. 300 astetta kestävä mittari/anturi/johto ei riitä mihinkään.
Jos tarkoitus laittaa anturi uuniin sisälle 24/7 niin pitääkö olla k-tyypin anturi? Ja tuleeko siinäkin ongelmaksi johdotus jos ei poraa pientä reikää uunin kylkeen.
Vai onko mittari pois uunista lämmityksen aikana ja asetetaan uuniin kun pahimmat lämmöt on jo tippunut?

Meillä huonosti kertoo uunin sisälämpöä jos mittaa uunin ulkopuolelta. Sen verran hitaasti lämoö siirtyy ulkokuoreen. Aamulla kun lämmittää niin illalla ulkoa lämmin.

Uunin luukun yläpuolella näkee mekaanisia mittareita jotka porattu sydänkiveen. Ehkä samalla periaatteella saisi sähköisen mittarinkin. Kivi/tiili tasoittaa pahimpia lämpöpiikkejä. Mutta uunin luukun ollessa auki joutuu mittari/antur/johto koville.

Itse olen IR mittarilla kurkannut luukun aukosta uunin sisälle. Vaatii jalkatyötä…. :)
Heti hiilten vetämisen jälkeen voi olla 700 astetta. En kyllä tiedä miten mittarin kalibrointi vastaa tuollaista käyttöä mutta kyllä sen oppii mikä lukema on omalle uunille sopiva.

Edit: tuollahan olikin että tulee reikään. Reikä luukun päällä?

Ajattelin porata reiän kun keksin sopivan ratkaisun. Lämmöt näissä takkamittareissa taitaa pyöriä sadoissa asteissa. Kun takka hiilloksella niin uunissa näyttäisi olevan sisälämpötila n. 200.

Takaisin
Ylös Bottom