Itse aiheeseen, minulla on Oomin kiinteä sopimus välille 01.10.2024-30.09.2026. Perusmaksu 5,90 €/kk ja energia 8,29 c/kWh.
Viime vuoden kulutus oli 19648,61 kWh. Kustannus 1699,67 €. Oomin apin mukaan viime vuoden kulutuspainotteinen spot-hinta oli 5,19 c/kWh. Tuohon kun lasketaan päälle kuvitteelliset 5€/kk perusmaksu ja 0,5 c/kWh marginaali, voidaan todeta, että viime vuonna olisin maksanut pörssisähköä käyttämällä sähköenergiasta 60€ + 1118€ = 1178€. Eli voi sanoa, että vuonna 2025 maksoin sähköstä 521,67€ ylimääräistä. Toisaalta voi myös sanoa, että maksoin tuon 521,67€ vakuutuksen siitä mielenrauhasta, että paskan osuessa kunnolla tuulettimeen pakkasjaksolla siitä ei seuraa isompia taloudellisia ongelmia. Viime vuosi oli kuitenkin pösän käyttäjille käsittääkseni varsin edullinen ja kiinteiden sopimusten hinnat hieman korkeita kun oli sopimuksen uusimisen aika, joten jatkossa ero ei noin suureksi todennäköisesti muodostu.
Samat laskelmat tältä tammikuulta kun 1 päivä tilastoista puuttuu:
Kulutus: 3702,56 kWh
Kustannus: 312,84€
Kulutuspainotteinen spot-hinta: 14,13 c/kWh
Kustannus pörssisähkösopimuksella: 601,69€
Erotus kiinteän sopimuksen hyväksi: 288,85€
Eli aika hyvin olen nyt tammikuussa saanut kuitattua viime vuoden "tappioita". Ja sekin täytyy huomioida, että tämä tammikuu ei tosiaan ole ollut mielestäni mitenkään poikkeuksellinen ilmojen suhteen vaan pikemminkin paluu normaaliin. Eikä voimalaitoksissa tai siirtoyhteyksissäkään ole mitään isompia ongelmia tai sabotaaseja ollut.
Sulla summarum, taidan pysyä tyytyväisenä kiinteiden sopimusten käyttäjänä, vaikka siitä jonkun satasen ylimääräistä vuodessa joutuisikin maksamaan. Sokerina pohjalla voin saunoa sähkösaunassani juuri silloin kun huvittaa miettimättä pösän hintoja.