Vallox digit se

Riku76

Tulokas
Hei, voisko joku viisaampi neuvoa, kuinka sais säädettyä vallox digit se:n ensimmäistä pyörintänopeutta pienemmäksi. ? Molempien puhallinmoottoreiden yhteisteho on silloin 73w. Kokonaiskulutus on koneella 90w, mutta vaikka koneen sammuttaa paneelista, niin jokin vielä kuluttaa 17w. Onnistuisiko ihan pistotulppaan kytkettävällä taajuus/kierrosluku muuntimella tiputtaa kierroksia ? Vai särkyykö laite.? Ongelmana on kovilla pakkasilla suuri jälkilämmityspatterin kulutus. Haluaisin kovien pakkasten ajaksi koneen 2kw vastuksen pois päältä ja ilmanvaihdon pienemmälle. Koska se kuluttaa 1/3 koko 150m2 sähkölämmitteisen ok-talon sähköstä. Tämän ikäisessä valloxissa niin huono hyötysuhde, että näillä ilmavirroilla jäähtyy talo tosi nopeasti, ilman jälkilämmitystä.

RauskiH

Vakionaama
Hei, voisko joku viisaampi neuvoa, kuinka sais säädettyä vallox digit se:n ensimmäistä pyörintänopeutta pienemmäksi. ? Molempien puhallinmoottoreiden yhteisteho on silloin 73w. Kokonaiskulutus on koneella 90w, mutta vaikka koneen sammuttaa paneelista, niin jokin vielä kuluttaa 17w. Onnistuisiko ihan pistotulppaan kytkettävällä taajuus/kierrosluku muuntimella tiputtaa kierroksia ? Vai särkyykö laite.? Ongelmana on kovilla pakkasilla suuri jälkilämmityspatterin kulutus. Haluaisin kovien pakkasten ajaksi koneen 2kw vastuksen pois päältä ja ilmanvaihdon pienemmälle. Koska se kuluttaa 1/3 koko 150m2 sähkölämmitteisen ok-talon sähköstä. Tämän ikäisessä valloxissa niin huono hyötysuhde, että näillä ilmavirroilla jäähtyy talo tosi nopeasti, ilman jälkilämmitystä.

1 nopeus on kyllä jo melkoisen pieni. Jos säästää haluaa niin jälkilämmityksen lämpötilaa pienemmäksi tai kokonaan pois. Osa jälkilämmityksen tehoista karkaa kuitenkin kanavista välikatolle niin on halvempi lämmittää pirtti vaikka pattereillla, lattialämmöllä, ilpistä nyt puhumattakaan

Viimeksi muokattu:

Alf

Aktiivinen jäsen
@Riku76 - millä lämpötilalla pidät lämmitystä ?
Palaako lämmityksen valo usein? Lämmitysvalo palaa, kun vastus on päällä.
Minä pidän kymmenessä asteessa. Kymmenessä asteessa lämmitysvalo palaa minulla todella harvoin.
Tammikuussa kun oli kovat pakkaset eikä vielä niin perkeleen kallista sähköä, niin pidin jonkun päivä 12,5C.
Talon lämmitys pitää tulla muualta, kuin Valloxista.

Riku76

Tulokas
  • Keskustelun aloittaja
Minulla oli 18c ja seurasin kulutusta kwh-mittarilla. Kanavahäviö oli 1-3c tuloilma venttiileistä mitattuna talon eri huoneissa. Asunto ei jäähtynyt, eikä ollut vedon tunnetta, mutta kulutus 20kw/vrk, kun pakkasta - 25-30. Yhdistettynä kalliiseen pörssisähkön, tulee ilmanvaihdolle kova hinta.

RauskiH

Vakionaama
Minulla oli 18c ja seurasin kulutusta kwh-mittarilla. Kanavahäviö oli 1-3c tuloilma venttiileistä mitattuna talon eri huoneissa. Asunto ei jäähtynyt, eikä ollut vedon tunnetta, mutta kulutus 20kw/vrk, kun pakkasta - 25-30. Yhdistettynä kalliiseen pörssisähkön, tulee ilmanvaihdolle kova hinta.
Laske lämpötilaa tai sammuta koko vastus. Minulla on sama kone ja asetuksena taitaa 12c. Vie sen verran vähän ettei kulutuksen lisääntymistä erota kun vertaa talon tyhjäkäyntikulutusta kesällä vs talvella.

Kovalla pakkasella kone katkoo ja sammuttelee tulopuhallinta tämän tästä ja siten repii raakana ilmaa sisään mistä nyt sattuukin valskaamaan. Puhaltimen pysäytyslämpötilan raja kannattaa hakea mahdollisimman alas jäädyttämättä kuitenkaan kennoa. Minulla rajana on +1c niin kenno ei vielä jäädy saunapäivinäkään

RHead

Jäsen
Laske lämpötilaa tai sammuta koko vastus. Minulla on sama kone ja asetuksena taitaa 12c. Vie sen verran vähän ettei kulutuksen lisääntymistä erota kun vertaa talon tyhjäkäyntikulutusta kesällä vs talvella.

Kovalla pakkasella kone katkoo ja sammuttelee tulopuhallinta tämän tästä ja siten repii raakana ilmaa sisään mistä nyt sattuukin valskaamaan. Puhaltimen pysäytyslämpötilan raja kannattaa hakea mahdollisimman alas jäädyttämättä kuitenkaan kennoa. Minulla rajana on +1c niin kenno ei vielä jäädy saunapäivinäkään
Saako nuo säädettyä siitä paneelista vai vaatiiko jotain muuta? Itellä on lämmöt säädetty 17c.
Silti tulos tämä :D
Näyttökuva 2026-02-05 141914.jpg

Riku76

Tulokas
  • Keskustelun aloittaja
Nyt kokeilin tulopuh seis 7c (tehdasaetus 3c) ja hystereesi 2 (tehdas 3) lämpötilapyyntö 20 ja lämmitysvastus sammutettuna. Ulkona -22 ja koneesta tulee +12c tuloilmaa. Kokeilin myös hystereesillä 1, mutta silloin tuloilman pätkimistä oli huomattavasti enemmän. Kenno ei pääse jäätymään. Tulopuhallin välillä sammuilee lämmittäen kennoa, mutta kyllä ilma riittää hyvin. Ei suurta vedon tunnetta. Nyt loppui järjetön jälkipatterin kulutus. Ilmanvaihtoa lisää vielä päivittäinen leivinuunin lämmitys, joka vaihtaa kyllä palaessaan tosi paljon ilmaa. Todettava on, että tämä kone on vanhanaikainen ja pitäisi päivittää nykyaikaisempaan, mutta ei raski ehjää alkaa vaihtamaan.

Riku76

Tulokas
  • Keskustelun aloittaja
Saako nuo säädettyä siitä paneelista vai vaatiiko jotain muuta? Itellä on lämmöt säädetty 17c.
Silti tulos tämä :D
katso liitettä 113595
Minulla teki tuota samaa tehdasasetuksilla, kovilla yli -25c pakkasilla. Nosta tulopuhseis lämpötilaa, niin pysyy kenno sulana. Hyötysuhde kyllä huononee, kun jäteilman lämpötila nousee. Eipähän sieltä kylmää ilmaakaan tule silloin sisään, kun poistoilma lämmittää kennoa ja tulopuhallus on tauolla.

Back
Ylös Bottom