Power world R290 asetuksia

Turaamo

Tulokas
Onko kukaan saanut paineanturista mitään kautta desimaaliarvoja?
Siis mulla näyttää Tyua ja HA Tyua local integraatiolla vain kokonaislukuja, nollasta ehkä kasiin asti.
Siis olen seurannut vain pakkaskaudella tätä.
Minusta näyttää että laitteessa voisi olla hieman vajaatäyttöä pohjoisen olosuhteisiin.
Sinänsä hullua jos butaanilaitteessa tehdas säästää kylmäaine määrissä kun kaasu on liki ilmaista "oikeisiin" kylmäaineisiin verrattuna.
Toinen vaihtoehto on että jos laitteessa on hiukan liian pieni varaaja niin se ei voi toimia kylmässä sekä kuumassa. Kovalla pakkasella minulla on selkeitä merkkejä että kylmäainen ns. loppuu.

Paineanturi näyttää nollaa mutta ei se mitään kerro kun näyttää vain kokonaislukua.
Tulee jatkuvasta low pressure erroreja (-25) pakkasessa.

Eikö tuo vajaatäyttö muutenkin heikennä pienempienkin pakkasten hyötysuhdetta..

sanpsa

Aktiivinen jäsen
Siis mulla näyttää Tyua ja HA Tyua local integraatiolla vain kokonaislukuja, nollasta ehkä kasiin asti.
Siis olen seurannut vain pakkaskaudella tätä.
Minusta näyttää että laitteessa voisi olla hieman vajaatäyttöä pohjoisen olosuhteisiin.
Sinänsä hullua jos butaanilaitteessa tehdas säästää kylmäaine määrissä kun kaasu on liki ilmaista "oikeisiin" kylmäaineisiin verrattuna.
Toinen vaihtoehto on että jos laitteessa on hiukan liian pieni varaaja niin se ei voi toimia kylmässä sekä kuumassa. Kovalla pakkasella minulla on selkeitä merkkejä että kylmäainen ns. loppuu.

Paineanturi näyttää nollaa mutta ei se mitään kerro kun näyttää vain kokonaislukua.
Tulee jatkuvasta low pressure erroreja (-25) pakkasessa.

Eikö tuo vajaatäyttö muutenkin heikennä pienempienkin pakkasten hyötysuhdetta..
Tätä samaa ongelmaa on muillakin, softa ei osaa ihan kaikkia muuttujia ottaa huomioon kun kompura kiihdyttää liian nopeasti esim. sulatuksen jälkeen.

sanpsa

Aktiivinen jäsen
Pitäisi tietää kyllä enemmän lämpötiloja ja missä asennossa paisuntavena on. Olihan tuo -25 näille valmistajan ilmoittama raja, tuo paineen alaraja se varmasti on mikä sitten tulee vastaan.

Turaamo

Tulokas
Rupes paisuntavenaa availee jonnekkin 140 tienoille kun haluaa kaasua... Normisti pyörii reilu -20 hujakoilla 70 kohdilla..
Palaavan kaasun lämpötila oli -40 joka alkaa olla teoreettisen maksimin lähellä. Mutta kun sitä kaasumassaa ei ole mistä energiaa ruvettaisiin puristamaan.. Secondary EEV ei logeissa ole koskaan auennut.

Turaamo

Tulokas
Nyt ajan rääkkiä varsin lämpöiseksi vettä, poltettavat loppu ja viileä puoli kivitalosta puskee pakkasta vielä läpi.

1771181742947.png

Arisoft

Hyperaktiivi

Desimaalit saa laitteen omaslta näytöltä eri lukemiin. Tuya hävittää desimaalit kokonaan. Samoin desimaalit saat sarjaportin kautta. Onnetonta sähläämistä Tuya koodarin jäljiltä, sillä se kyllä saa desimaalit mutta poistaa ne.

Turaamo

Tulokas
Ohessa taistelujen graafeja taistelujen jälkeisestä jonkun asteisesta tavoitteen saavuttamisesta.
Pumpun omian COP ilmoituksen mukaan saan sen COP 2 vielä 16 asteen pakkasessa ja hiukan vajaan 12kW tehon.
Kaikki säätämisen vaikeudessa ja toiminnan haasteissa viittää tehtaalta tulleeseen vajaa täyttöön.

Onko jollain tietoa minkä tyyppiset venttiilit tuossa on? Itselläni on mittarit & letkut perinteiselle liittimelle sekä adapterit autojen uudempaan liittimeen. Kellään tiedossa mistä saisi nopeasti / edullisesti vähän R290 kaasua. Itse vaikutan Riihimäki Hml suunnilla.

Tämän päivän yritys on saada pumppu kiinni MODBUS:illa Home Asistantiin että pääsee paskasta Tyua integraatiosta jossa on omin avuin korjaamattomasti rikki ainakin kaasunpaine anturin tieto jota Tyua näyttää APP:issa sekä Tuya Localissa virheellisesti vain kokonaislukuina.

Joten paineen alarajoilla olosta ei saa oikeaa dataa. Mikä vaikeuttaa toiminnan analysointia sekä varmistumista kylmäkaasun vähyydestä.

Ilman tarkkaa Secondary EEV (oikeilla arvoilla se buustaa pumppua rajusti sulatuksen jälkeisessä aloituksessa) säätöä pumppu ei kykene nostamaan kuumakaasun lämpöä ollenkaan toiminta-alueelle vaan se jää alta 50 asteen.

Liitteet

• Graafit.jpg
    Graafit.jpg
    185,8 KB · Katsottu: 21

Amigo

Aktiivinen jäsen
Ilman tarkkaa Secondary EEV (oikeilla arvoilla se buustaa pumppua rajusti sulatuksen jälkeisessä aloituksessa) säätöä pumppu ei kykene nostamaan kuumakaasun lämpöä ollenkaan toiminta-alueelle vaan se jää alta 50 asteen.
En ole ikinä nähnyt liikettä omassa apupaisuntaventtiilissä.:hmm:Mutta jos se ei nosta kuumakaasun lämpöjä niin se viittaisi että paisunta syöttää höyrystimeen liikaa kylmäainetta. Näin äkkiä ajateltuna?
Pumpun omian COP ilmoituksen mukaan saan sen COP 2 vielä 16 asteen pakkasessa ja hiukan vajaan 12kW tehon.
Eikös tuo ole aika hyvin linjassa tehtaa käppyrän kanssa?

Venttiilistä en löytänyt yhtään huonompaa kuvaa.😅 Tuossa on hattu päässä missä on neulan "avain". Voin ottaa paremman kuvan seuraavalla kerralla kun paisuntaventtiili menee jumiin ja joudun käymään kopistelemassa sitä.:confused:

Liitteet

• 1771512013954.png
    1771512013954.png
    1,5 MB · Katsottu: 30

Turaamo

Tulokas
Minulla oli mielestäni tehdas konfiksessa alun alkaen apu EEV disblessa...
Koitin sitä ajaa myös manuaalitilassa mutta silloin laitteen toimintalogiikka menee rikki. Manuaalitila on lienee testausta ja vianhakua varten, niinkuin main eev venttiilillekkin.
Muuten niitten pitäisi olla auto tai jossain muussa "älyllisessä" toiminta moodissa.

Tuo venttiili näyttää ns normaalilta mitä lämpöpumpuissa ja vanhemmissa autoissa on.
Eli minun letkut / mittarit sopii siihen.

Meillä main EEV jumittuminen voi johtua siitä (kun on rääkätty asetuksia) että se joutuu tekemään koko säätytyön yksin ja avautumaan ääriasentoon antaakseen kompressorille "ruokaa". Oikeasti secondary EEV pitäisi avustaa ja antaa lauhduttimen ohi kompressorille kylmäaine massaa työntekoa ja kompressorin jäähdytystä varten. Ja jos näin ei tapahdu, main EEV on selällään yrittäen saada kylmäaine massaa mahdollismman paljon. Koska mahdollisesti vähäinen täyttö syö kylmällä kylmäaine reservin lauhduttimeen, sitä ei palaa riittävästi kompressorille, syntyy alipaine joka höyrystää loputkin kylmäaineet paluupiirissä (laskee paluupiirin lämmön -40c) jolloin ollaan itse itseään ruokkivassa kierteessä. Secondary EEV ratkaisee tätä ongelmaa antamalla kylmäainetta suoraan ohi lauhdittimen, kompressori saa töitä ja kylmäaine prosessi lähtee pikkuhiljaa toimimaan.

Näin minä sitä itse miettisin täysin kouluttamattomana mihinkään.
Joku viisaampi korjatkoon.

Amigo

Aktiivinen jäsen
Meillä main EEV jumittuminen voi johtua siitä (kun on rääkätty asetuksia) että se joutuu tekemään koko säätytyön yksin ja avautumaan ääriasentoon antaakseen kompressorille "ruokaa".

Mun pumpussa oli tehtaalta tullessa paisuntaventtiilin minimiavautuma rajattu niin suureksi että tulistusta ei oikeastaan edes ollut. Tarjoili aivan liikaa tavaraa höyrystimeen ja COP huono. Pumppua ei ole rääkätty vaan sille on annetttu enemmän säätövaraa päästäkseen omiin tavoitteisiinsa tulistuksessa. Ei sen minimiavautuman muuttaminen voi jumittaa paisuntaventtiiliä koska se kuitenkin aina käynnistyksen tai sammutuksen yhteydessä ajaa itsensä täysin kiinni ja auki varmistaakseen oikean paikkansa. Minulla se on jumittunut aina täysin kiinni jonne ei pääse edes paisuntaventtiilin käsisäädöllä. Eli ei voi johtua siitä että on minimiavautumaa muutettu koska jumiutuu säätöalueen ulkopuolelle ja silloin kun kompressori ei käy.

Manuaalisäätöä olen käyttänyt koneen ollessa sammuksissa paisuntaventtiilin vapauttamiseen.

En ole yhtään sen viisaampi, siksi foorumilla. :)

Amigo

Aktiivinen jäsen
Minulla jämähti arvoon 500, joka on ehkä täysin auki, luulisin...
Todennäköisesti käynyt niin että se on jämähtänyt liian pienelle ja ohjausarvo on kasvanut kun pumppu on yrittänyt avata sitä enemmän. Jos se olisi täysin kiinni niin olisi sammunut matalapainehälyyn. Sillä säätöelukalla ei ole mitään käsitystä missä asennossa neula on, se koittaa vaan säätää sitä tarvittavaan suuntaan.

xismo

Aktiivinen jäsen
Olisiko kenekkäkään asetuksia joilla voisi cop.ia yrittää parannella ? Mulla tuo on lämmityskäytössä ja tuottaa kiinteästi noin 37 asteista vettä. Itse tehdyllä cop laskennalla ollaan aika lähellä niitä valmistajan alaraja-arvoja. Tuo lämmin vesi menee n 300L puskurivaraajaan josta sitten sekoitettuu patteriverkostoon. Kovilla pakkasilla olen antanut vilp:in huilata ja tehdä lämpöä öljyllä ( kun yleensä sähkön hinta nousee tuolloin ja cop romahtaa).

Nyt kun on cop laskenta niin voisi yrittää jotain millä saisi tuota parannettua. Kannattaako kiertovesipumpun nopeutta nostaa ? Nyt se on jossain 70 % kun aluksi oli ongelmia hälytysten kanssa. Tai erolämpötiloja ?

Mulla kun ei ole mitään some tunnuksia nin en pääse tuota taulukkoa katsomaan. Voisiko siitä saada jonkinlaisen kopion jonnekin ( vaikka s-postiin) ?

xismo

Aktiivinen jäsen
Pyyntiasetus on muistaakseni 37 astetta (heating target temp). Lämpötila vaihtelee hiukan mutta etupäässä tuon lämpöistä sieltä tulee ulos ( max 41 asteista. min 37) normaalissa käyntitilanteessa. Käynnistyessä ja pumpun muuten vaan pyörähtäessä lämpötilat heittelee ihan miten sattuu- käynnistyessä saattaa näyttää 47 astetta hetkellisesti. "Return difference" 5 astetta.
Manual Speed 90% .

Nuo pääsin lukemaan tuya:n kautta, kotoa pääsen niihin tehdasparametreihin vaikka modbus:in kautta.

xismo

Aktiivinen jäsen
Näyttäisi nyt käyvän. Tuohon pitää nyt miettiä sitten parempi strategia. Mitäköhän parametria pitäisi muuttaa niin että tuo kävisi sitten pidempiä aikoja hiukan hiljempaa. Missä menee raja että kannattaa pätkiä käyntiä ja missä vaiheessa kannattaa tehoa säätää käyntinopeuta säätämällä ? ja kannattaako säätää virtausnopeuksia lennosta ? Kun on itse tehty automatiikka niin vapausasteita on ehkä hiukan liikaa, kaikki modbus asetukset on käsillä :)

Arisoft

Hyperaktiivi
Näyttäisi nyt käyvän. Tuohon pitää nyt miettiä sitten parempi strategia. Mitäköhän parametria pitäisi muuttaa niin että tuo kävisi sitten pidempiä aikoja hiukan hiljempaa. Missä menee raja että kannattaa pätkiä käyntiä ja missä vaiheessa kannattaa tehoa säätää käyntinopeuta säätämällä ? ja kannattaako säätää virtausnopeuksia lennosta ? Kun on itse tehty automatiikka niin vapausasteita on ehkä hiukan liikaa, kaikki modbus asetukset on käsillä :)

Pätkäkäynti on huono vain jos laitteella vie aikaa päästä oikeaan toimintapisteeseen. Sehän selviää kun katselet miten se käyttäytyy käynnistyksen jälkeen seuraavat 30 minuuttia.

Maksimikierrokset ei aina ole parhaat COP:n kannalta. Vertaa ihan ensin maksimia ja "quiet" modea toisiinsa. Niissä ainoa ero on pumnpun kierrorajoittimessa. Jos quiet mode antaa paremman COP:in niin käytä sitä. Vertaa tämä eri lömpötiloilla. Niissä voi olla iso ero milloin tarvitaan maksimia ja milloin ei.

Perussyy heikkoon COP lukemaan lienee se, että lämmität veden melko kuumaksi. Sanoit että 41 asteistakin saattaa tulla ulos. Se näkyy väistämättä hyötysuhteessa.

xismo

Aktiivinen jäsen
Testailin hiukan quiet mode.a mutta se tippuu muutaman tunnin päästä pois. On mennyt aika kaikkeen muuhun tärkeämpään niin en ole tuon cop:in kimppuun ehtinyt. Tuotetttu lämpötila vaihelee n 34-39 välillä , joskus se käy ylempänä hetkellisesti. Pyynti on kuitenkin tuo 37 astetta. Kokonaisoptimointi on hankalaa kun sitten taas joutuu lämmintä käyttövettä enemmän lämmitämään öljyllä (jos sähkö on kallista). Sulatusväli on nyt 90 minuuttia ja se viimeistään katkaisee normaalin käynnin. Tuo sulatus on tuossa huono, se kun perustuu vain aikaan, jos siinä olisi joku pinta-anturi niin se olisi voinut olla älykkäämpi.

sanpsa

Aktiivinen jäsen
Sulatus perustuu nimenomaan lämpötilaeroon, ei pelkästään aikaan. Tuo sulatusaika on minimi aika minkä kone käy vähintään ennen uutta sulatusta.

Silent moodi on aktiivinen vain käynnistyksessä ja sulatuksen jälkeen jos menolämpö tippuu yli kaksi astetta alle pyynnin, oletuksena, sovelluksessa se temp difference heating target.

Kun pyyntilämpö on saavutettu, menee pumppu "constant" tilaan, ainakin jos on decreased frequency valittuna kohdasta operating mode after constant temp. Tälle tilalle löytyy tehdasasetuksista ylä ja alarajataajuus.

Arisoft

Hyperaktiivi
Silent moodi on aktiivinen vain käynnistyksessä ja sulatuksen jälkeen jos menolämpö tippuu yli kaksi astetta alle pyynnin, oletuksena, sovelluksessa se temp difference heating target.

Jäin tätä pohtimaan mitä tarkoitat. Sitten taisin keksiä kun mietin miten R32 pumppu toimii. Kun pumppu on normaalikäynnissä, se rajoittaa kierroksia silent-tilassa. Mutta kun pumppu siirtyy tuohon constant-tilaan, niin silloin silent-tilan rajoitus ei ole enää voimassa vaan siellä on erikseen constant-tilalle minimi ja maksimi kierrokset asetettavissa. Niitä voi olla hyvä säätää, jos tuota tilaa haluaa käyttää ja pumppu käy liian suurilla tai pienillä kierroksilla. Aikoinaan tuota ihmettelin miksi pumppu otti välillä 90Hz nopeuden vaikka oli 70Hz rajoitus silentillä.

xismo

Aktiivinen jäsen
Pikkaisen olen päässyt mittailemaan COP:ia ja näyttää sille että silent tilassa se on selvästi parempi kuin normaalitilassa. Pitänee alkaa lokittamaan COP kantaan ja katsella sitten kokonaisuutta. COP laskenta on on kuitenkin vain suuntaa antava kun perustuu sisääntulevan ja lähtevän veden lämpötiloihin jotka laitteesta itsestän luetaan (modbus) . Ja virtaus on kiinalaisella anturilla tehty ( arduino nano tulostaa usb:hen arvoja). Mutta kun ne mittaa samaa laitteistoa niin tulokset on vertailukelpoisia . Ei niitä arvoja voi kuitenkaan verrata muihin laitteistoihin.

En taida laittaa noita talologgerin kantaan, siellä on jo liikaa tavaraa. Tai sitten laitan kun on helppo tehdä. Sekin pitäisi siirtää paikalliselta levyltä nas:ille pyörimään niin olisi raid.attu ja turvassa paremmin. Kaikkeen tuollaisen menee aikaa ja olisi kaikkea muutakin :)

Amigo

Aktiivinen jäsen
Tuliko muille kovilla pakkasilla vastaan tilannetta jolloin pumppu avasi paisuntaventtiiliä aivan liikaa kun kuumakaasu nousi yli 93 asteen? Itselleni noita tuli ja kuumakaasun lämpötila romahti 60 asteeseen paisuntaventtiilin avauduttua aivan liikaa. Myös ottotehossa näkyi joskus iso piikki mikä enteili että kompressoriin saattoi päätyä aivan liian märkää kylmäainetta.

Apupaisuntaventtiilissä ei minulla ole koskaan ollut mitään elämää. Nyt kun noita asetuksia taas olen miettinyt niin sieltä löytyy "control mode of assistant electronic expansion valve" ja se on oletuksena "enthalpy superheat". Toinen vaihtoehto "exhaust superheat" joka kuullostaa paljon järkevämmältä. Jos pumpusta löytyy apupaisuntaventtiili niin mielestäni sen kuuluisi toimia juurikin suoraan kuumakaasun lämpötilan mukaan. Nyt koneen ollessa pysähdyksissä apuventtiili näyttää että olisi 20 askelta auki ja sulkeutuu kun pumppu käynnistyy. En edelleenkään tiedä onko siellä edes oikeasti venttiiliä vai onko kyseessä yleismallin piirilevy softineen?

Nostin myös "Exhaust temperature of closing the assistant expansion valve" 60 asteesta 70 asteeseen (maksimi arvo), sekä pienensin "Opening of assistant expansion valve during cooling" alkuperäisestä 150 askeleesta ettei kompressori tulvisi.

Nostin myös vähän lämpötilarajoja koska kompressorivalmistajakin antaa paljon korkeammat lämpötilarajat. Nyt paisunnalla on isompi lämpötilahaarukka hoitaa ylilämpöä.

Harmi kun näitä kokeiluita ei viitsi tehdä kovilla pakkasilla jolloin oireita ilmenee. Tuota tuskin onnistuu testaamaan näin lämpimillä ilmoilla.

Tätä pumppua saa kyllä harrastaa aivan loputtomiin jos jaksaa.

Mielipiteitä, ajatuksia tai kokemuksia? :hmm:

Usein keikuttiin juuri tuossa 93 asteen rajalla 1K tulistuksella tehtäessä 50 asteista vettä ja jos tuosta meni kuumakaasu yli niin saattoi tapahtua ja nopeasti.
1776697824812.png

Arisoft

Hyperaktiivi
En edelleenkään tiedä onko siellä edes oikeasti venttiiliä vai onko kyseessä yleismallin piirilevy softineen?

Sama homma tässä R32 laitteessa. Epäilen ettei siellä ole toista venttiiliä. Vähintään softa on jotenkin yleismallinen.

Asiahan selviää jos löydät piirilevyltä johdon toiselle venttiilille. Minulla käsikirjassa näkyy vain Main EEV ja vieressä tyhjä samanlainen kosketin.

Amigo

Aktiivinen jäsen
Toi mun pumppu on niin korkealla että täytys tikkailla kiivetä katsomaan eikä millään viittis. :) Ei sieltä kyljestä kurkkimalla kyllä mitään toista paisuntaventtiiliä näy. Joku siellä silti krapistelee kun sitä paisuntaventtiiliä naputtelin talvella.:hmm:

Back
Ylös Bottom