Sähkön siirto käy yhä kalliimmaksi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja janti
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ehkä se joskus oli perusteltavissa kun piti olla mm se erillinen ”yökello”.
Tänä päivänä ei oikein ole perusteltua olla eri kuukausimaksut eri tuotteille (paitsi jos kuukausimaksu sisältää x kWh sähköä).

Jep. Meillä myös Elenian yösiirto. Ei uskoisi, että Elenialle kulutuksen pilkkominen päivä/yö olisi jotenkin niin hankalaa tai kallista, että siitä pitäisi asiakasta näin paljon veloittaa.
Elenialla on tuo kätevä siirtotuotelaskuri. Kesällä tuo kuukausimaksu on se merkittävin summa, silti yösähkö kannattaa:
Screenshot_2026-03-04-12-41-39-78_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg

Mulla oli muinoin vuodenaikasiirto. Talviöisin lämmitykseen ja koko kesän kaksi 500 W tuuletinta 24/7 sekä kotitalouden kylmälaitteet. Perusmaksukaan ei tainnut silloin olla kovin kallis, kaikenkaikkiaan hyvinkin edullista. Tämän hetken kulutusprofiili ei puolla mitenkään aikasiirtoa eikä pösää.

Siirtohintojen osalta Suomalaiset ovat kovin eriarvoisissa asemissa. Elenia ja Caruna ainakin rokottavat maksimit ja osingot vilahtavat ulkomaille.

Siirtohintojen osalta Suomalaiset ovat kovin eriarvoisissa asemissa. Elenia ja Caruna ainakin rokottavat maksimit ja osingot vilahtavat ulkomaille.
Harmi vaan että tää epäkohta ei tunnu kiinnostavan pätkän vertaa.

Ja tähän sitten tulee joku seuraavaksi kommentoimaan varmaan että "kyllä haja-asutusalueella pitääkin maksaa" niin kumma juttu, että samat kk-maksut ovat Elenialla voimassa ihan sama asuuko haja-asutusalueella vai asemakaava-alueella. Laskulla jopa lukee käyttöpaikan kohdalla joko haja-asutus tai asemakaava, eli olisi ihan mahdollista tarjota eri hinnat riippuen asuuko "metsässä vai sivistyksessä". Mutta yllättäen Valtion Eläkerahasto (VER), Allianz Capital Partners (ACP) Allianz Groupin puolesta sekä Macquarie Super Core Infrastructure Fund ei ole kiinnostunut muusta kuin maksimaalisesta voitosta.

Tiedä sitten, mistä löytyisi vertailukohtaa asemakaava- ja haja-asutusalueen sähköverkon ylläpidosta. Maalla infra muuttuu harvakseltaan ja verkon muutokset ovat pieniä, kun kaupungissa infran muuttuminen vaikuttaa sähköverkkoon paljon. Verkon kilometripituus ei korreloi suoraan ylläpitoon, vaikka tuota on käytetty jonain mittarina. Meillä päin suurin vaikutus siirron kustannuksiin näyttää olevan se, onko verkko ollut kunnallisen vai alueellisen sähkölaitoksen hallussa aikanaan.

Terminologiassasi on pieni väärinymmärrys tai jotain vastaavaa sillä ALV kerätään asiakkaltaa kun asiakas ostaa vaikka makkaraa. Yritys on velvollinen lähettämään tuon asiakkaalta perityn veron valtiolle kuukausittain. Eli yritys ei maksa arvonlisäveroa koskaan omista rahoistaan. Voit itse todeta asian katsomalla kauppakuittiasi. Siinä on eroteltu yrityksen ja valtion osuus loppusummasta.

Taloyhtiöille ALV tosiaan on pohtimisen arvoinen juttu. Liittymällä rekisteriin saisi vähennettyä ostoista ALV:n osuuden, mutta sitten pitäisi myös periä ALV kaikista palveluista. Yleensä taloyhtiöt eivät ole ALV rekisterissä ja varsinkaan talonmiehen palkkaan sillä ei ole mitään vaikutusta, koska palkasta ei makseta ALV:tä. Mutta huoltoyhtiön laskusta saisi vähennyksen tehdä. "Jos yhtiö on hakeutunut vapaaehtoisesti arvonlisäverovelvolliseksi, sisältää vuokra tai vastike tästä tilasta arvonlisäveron, jonka osakas tai vuokralainen saa omassa verotuksessaan vähentää." Tämä on se syy miksi taloyhtiöt eivät rupea verovelvollisiksi koska osakkaat eivät yleensä ole arvonlisäverovelvollisia yrityksiä.
Mä olen vähän tahallani ymmärtänyt tuon noin, mutta olen sitä mieltä kantani on kuitenkin perusteltu.

Ja tavallisen taloyhtiön on hakeuduttava alv rekisteriin jos se palkattu talonmies tekee esim siivousta tai korjausta. No mikäs sen talkkarin tarkoitus on?

Joo, en ole mikään verojuristi, vaan essonpaarin tasolla tuosta on ollut puhetta, mutta näin yleisellä tasolla voidaan kärjistäen sanoa että arvonlisävero maksetaan kaikista veroista.

Tosin esim jos tilaa Tuksun heiluttamaan peräänsä illanistujaisiin, se on vapautettu alvista, koska tuksu katsotaan esiintyväksi taiteilijaksi. :sormet:

Ja tavallisen taloyhtiön on hakeuduttava alv rekisteriin jos se palkattu talonmies tekee esim siivousta tai korjausta. No mikäs sen talkkarin tarkoitus on?

Perustelepa väitteesi. Onko laki muuttunut joskus vuosien varrella niin että palkatusta työntekijästä on tullut ALV velvollinen? Itse tiedän asian vain ajalta, jolloin näin ei ollut.

Katsoin juuri nykyistä ohjeistusta ja sen mukaan ALV raja omalle käytölle on 50 tuhatta sivukuluineen. Kyllä sillä yhden talkkarin varmaan palkkaisi edelleen ilman ALV:tä.

Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös Bottom