Maa-aineksen suodatinkankaat

Husky

Hyperaktiivi
Onko kokemuksia mikä kangas oikeasti estää rikkaruohon läpipuskemisen?

Viime kesänä kauhealla vaivalla ruoppasin aiemman kankaan päällä olevaa sepeliä, jotta laitoin uuden kankaan vanhan päälle, mutta nyt jo heti on sama määrä heinää ja kaikkea tullut läpi. Eka kangas toimi kohtuudella sentäs n. 5v.

Olisikohan tämä ok?:


Tämä ei varmana ole, vaikka luvataan yhtälailla:

Vai onko ainoa keino joka vuosi myllätä sepeli irtonaiseksi kauhealla vaivalla jotta rikkaruohot ei pesiydy?
 

RauskiH

Vakionaama
Onko kokemuksia mikä kangas oikeasti estää rikkaruohon läpipuskemisen?

Viime kesänä kauhealla vaivalla ruoppasin aiemman kankaan päällä olevaa sepeliä, jotta laitoin uuden kankaan vanhan päälle, mutta nyt jo heti on sama määrä heinää ja kaikkea tullut läpi. Eka kangas toimi kohtuudella sentäs n. 5v.

Olisikohan tämä ok?:


Tämä ei varmana ole, vaikka luvataan yhtälailla:

Vai onko ainoa keino joka vuosi myllätä sepeli irtonaiseksi kauhealla vaivalla jotta rikkaruohot ei pesiydy?
Nuo on aika ohuita, juuriestematto voisi toimia paremmin. Toisaalta sepelin sekaan tulee aikojen saatossa väkisinkin hienompaa ainesta ja monet rikkaruohot ei kaksista kasvualustaa tarvitse kun osa kasvaa melkein ilmassakin. Jos sepelin seulominen ei kiinnosta niin pari kertaa vuoteen kun glyfosaattilla ruiskuttaa niin pysyy vihreä aika hyvin poissa
 

Husky

Hyperaktiivi
  • Keskustelun aloittaja
  • #3
Olen vierastanut myrkkyjä, mutta eipä tuo kauhean kallista ole kun 145e 15L alv0. Ei heti löytynyt tietoa mille alalle piisaa, mutta voisi kokeilla kyllä.
Alaa on luokkaa 1000m2
 

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Onko kokemuksia mikä kangas oikeasti estää rikkaruohon läpipuskemisen?
Oma karvas kokemus on, että ei mikään. Ehkä joku sellainen missä on umpikalvo, saattaa estää niin kuan kuin se kalvo pysyy muuten ehjänä. Juurilla on kova voima kasvaa ja kun ne vain pääsee jotenkin läpi niin siitä ne sitten paksunee ja voivat hyvin. Kun niitä läpi kasvanaita sitten voimalla repii (myös ihan konevoimalla on kiskottu) niin tulee ne matot riekaleina juurten mukana. Puiden juurien kasvupainehan rikkoo ihan rakenteita ja siirtää kiviä. Kankaissa juuret voivat kulkea päältä alas päin tai nousta alhaalta ylöspäin. Kivetyksenkin pitää olla aika leveä (ainakaan noin 50 cm ei riitä), jotta juolavehnän lonkerot eivät kasva alitse.
 

bungle

Vakionaama
itsellä ne tuntuu kasvavan ihan siinä kankaan päälläkin. Heiluriharalla toistaiseksi vedelty. Liekitystä vois kokeilla myös. Luonnossakin sammal kasvaa suoraan kiven päällä.
 
Viimeksi muokattu:

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Nuo N1 luokan rätit tosiaan on aikalailla se ja sama, kestää ehkä tuurilla kesän, mutta jo seuraavana on juuristo sen läpäissyt ja jälki sitten sen mukaista. Juu, tuokin luokka riittää kevyessä rakenteessa pitämään ne maa-ainekset erillään, mutta juuristolle tuo on aikalailla se ja sama. Siksi itse laitttaisin noita N2 luokan kuitukankaita, jos tosiaan tarkoituksena pitää nyös se juuristo poissa. Itse käytin noita enempi 2010 tämän mökin rakentamisessa kun ajattelin etten tosiaankaan halua niitä juuria esim. kellarin ulkoisten eristeiden sekaan ja vedettiin kunnon kuitukankaat pinnaksi. No toki samassa yhteydessä kun tuota kangasta jäi yli, niin rakennettiin jokunen kukkapenkkikin yms, joiden pohjiksi tuota samaa kangasta nimenomaan ettei ne juuret tosiaankaan tule sieltä läpi. No jokunen noista kukkapenkeistä on nyttemmin sitten purettu ja siirrelty jne. niin tuossa viimeksi tänä keväänä yhden purin, oli se kuitukangas siellä multakerroksen alla yhä 15v jälkeenkin täysin ehjänä, nostelin kankaan maasta ja ravistelin puhtaaksi. Ei juuren juurta ollut tuossa kankaassa siis edes kiinni, saati sitten sitä puhkaissut.

060820101256.jpg
 

Husky

Hyperaktiivi
  • Keskustelun aloittaja
  • #7
itsellä ne tuntuu kasvavan ihan siinä kankaan päälläkin. Heiluriharalla toistaiseksi vedelty. Liekitystä vois kokeilla myös. Luonnossakin sammal kasvaa suoraan kiven päällä.
Tosiaan, liekitys! Eipä ole tullut mieleen (vaikka tuossa tohotin pihaa, kun vaimo puntista ropisti punkin sepelille, teinkin kyllä selväksi että pitää nimenomaan kyylätä ettei punkki katoa eikä alkaa riehua ja kiljua).
Mikä on heilurihara?
Jos joku tällainen, niin vaikea uskoa että tehoaa tähän missä autoilla jyrätty tiukaksi. Paikoin saa hakulla hakata ilman että paljoa mitään tapahtuu:
Pyörähara (sis. 25cm rikkaruohorauta) - Kuokat - Hylte Hunting & Outdoor https://share.google/AidUMNnUcPASEo8A7

Nuo N1 luokan rätit tosiaan on aikalailla se ja sama, kestää ehkä tuurilla kesän, mutta jo seuraavana on juuristo sen läpäissyt ja jälki sitten sen mukaista. Juu, tuokin luokka riittää kevyessä rakenteessa pitämään ne maa-ainekset erillään, mutta juuristolle tuo on aikalailla se ja sama. Siksi itse laitttaisin noita N2 luokan kuitukankaita, jos tosiaan tarkoituksena pitää nyös se juuristo poissa. Itse käytin noita enempi 2010 tämän mökin rakentamisessa kun ajattelin etten tosiaankaan halua niitä juuria esim. kellarin ulkoisten eristeiden sekaan ja vedettiin kunnon kuitukankaat pinnaksi. No toki samassa yhteydessä kun tuota kangasta jäi yli, niin rakennettiin jokunen kukkapenkkikin yms, joiden pohjiksi tuota samaa kangasta nimenomaan ettei ne juuret tosiaankaan tule sieltä läpi. No jokunen noista kukkapenkeistä on nyttemmin sitten purettu ja siirrelty jne. niin tuossa viimeksi tänä keväänä yhden purin, oli se kuitukangas siellä multakerroksen alla yhä 15v jälkeenkin täysin ehjänä, nostelin kankaan maasta ja ravistelin puhtaaksi. Ei juuren juurta ollut tuossa kankaassa siis edes kiinni, saati sitten sitä puhkaissut.

060820101256.jpg
Ahaa, vai tuollaisia luokkia noissa. Tuo N2 kuulostaa kyllä aika hyvin toimineelta.

Bauhausilla näkyy olevan tukevampaakin mattoa nimellä juuriestematto, Polypropeeni 220g/m2, 13m2 maksaa 44e.
 
Viimeksi muokattu:

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Bauhausilla näkyy olevan tukevampaakin mattoa nimellä juuriestematto, Polypropeeni 220g/m2, 13m2 maksaa 44e.
Vaikuttaa kuvien perusteella aika samanlaiselta, sellaista kovahkoa kuitumattoa. Nuo keposemmat kun on niin kuin nimikin sanoo, punottua kangasta ja silloin sinne jää ihan väkisinkin niitä rakoja, joista ne juuret puskee läpi. Tiedä sitten liekö tuo ihan tarkoituskin kun puhutaan myös maisemointikankaista, joilla nimenomaan enempi vain pidellään niitä maamassoja halutussa muodossa siihen saakka kunnes juuristo alkaa niitä massoja sitomaan paremmin, jonka jälkeen ne pysyykin sitten jo "itsestään".
 

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Tosiaan, liekitys!
Kiviperennaan on tullut kokeiltua. Toimii mutta on toivottoman hidasta tai pitäisi olla todella kunnolliset vehkeet, missä se lämmin on jonkin säteilijän alla. Vähänkin paksuvartisemmat rikkaruohot kuten esim. viholainen ja horsma eivät ole millään, jos likillä vain pyyhkäisee. Pitää tohottaa niin että varsi tummuu. Heinäthän ei sitten kauheasti muutenkaan siitä piittaa, että joku aina välillä syö ne. Viljelyssä kasvatettava kasvi pääsee niskan päälle sadon korjuuseen saakka kun rikkaruohojen lehdet kärvennetään vaikka liekitys ei niitä hävitäkkään.
 

Husky

Hyperaktiivi
Joo, tällänen: https://www.bauhaus.fi/heilurihara-harman-taonta-160-cm

Vedellään edes takas ja se repii ne kasvit. Jos on kovin tamppautunutta, niin kyllä siinä lihaksi saa käyttää.

Tässä akkuversio (missä selviää toimintaperiaate):
Johan on mainosvideo. Veikkaan että kun tuon lätkäisee tähän pihaan niin hyytyy taas akku siihen paikkaan (kts trimmeriketju).

Lihaskäyttöinen voisi paikoin ehkä toimia, mutta jaa a. Enpä ole tällaisia ikinä nähnytkään että oppia ikä kaikki
 

bungle

Vakionaama
Kiviperennaan on tullut kokeiltua. Toimii mutta on toivottoman hidasta tai pitäisi olla todella kunnolliset vehkeet, missä se lämmin on jonkin säteilijän alla
Tästä tulikin mieleen, että tuli hankittua speedheater, se pienempi malli. Ainakin maalit alkaa savuamaan 5 sekunnissa. Sitäkin voisi testata. Tosin varmaan hidasta sekin.
 

Harrastelija

Hyperaktiivi
Eikös tuossa heiluriharassa ajatus ole että katkaisee rikkakasvin (juuret) syvemmältä jolloin kasvaa hitaammin takaisin tai jopa kuolee?
Esim jotain kukkapuskien/pensaiden välejä voi siistiä.
Tarkoitettu enemmän multamaahan kuin pihasorastuksen hoitoon?
 

Husky

Hyperaktiivi
Hmmm, moottorisahaan saa niitä ihmeketjuja. Tuolla kun ruoppaa alulle niin saisi haravalla loput. Halvempi kuin maasaha.

Jyrsimellä muuten, mutta ei saa niin tarkasti säädettyä syvyyttä ja takuulla sieppaa kankaan mukaansa.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Tästä tulikin mieleen, että tuli hankittua speedheater, se pienempi malli. Ainakin maalit alkaa savuamaan 5 sekunnissa. Sitäkin voisi testata. Tosin varmaan hidasta sekin.
Mulla on sellainen mutkamallinen "toho", jolla voi käristää rikkaruohoja. Se on kyllä teholtaan niin onneton, ettei sillä tee mitään jos rikkaruohoja on ihan muutamaa hassua enemmän. Lelu siinä tarkoituksessa. Itse käytän sitä hiiligrillin sytyttämiseen.
 
Back
Ylös Bottom