Yleistä autoilukeskustelua

HelaKammo

Vakionaama
Silti auton ajamisen kaikesta avustuksesta huolimatta pahin ongelma vain kasvaa: A-pilari. Jo toinen kerta alle 10 v. autolla, jotain tulee täysin ns. puskista, kun se jumalaton A peittää kaiken, juuri siitä liittymän tai ympyrän sektorista, mikä pitää nähdä! Pahin oli joskus suoralla ylityävällä suojatiellä kävellyt koirankusettaja, koira vilahti juuri ennen ja lukkojarrutus.

Ennen autot oli turvallisia, mutta muille, tuo A-pilarin jatkuva kasvaminen on jo ylittänyt järjen rajan. Sitten siihen ympätään pikkuikkunoita ja kameroita, mutta se perinteinen ns. kuollut kulma on jo etu oikea ja varsinkin vasen...
 

Hempuli

Töllintunaaja
Silti auton ajamisen kaikesta avustuksesta huolimatta pahin ongelma vain kasvaa: A-pilari.
Turvatestin pisteet on A-pilarista kiinni eli sen pitää olla vahvempi ja vahvempi. Turvatesti ei mittaa näkyvyyttä autosta, josta näkee ulos yhtä hyvin kuin pitkäpiippuisesta Sotkasta. Sähköautoon siirtymisessä toinen muutos näytti olevan aerodynaamisempi tuulilasi, jota A-pilari myötäilee melkein vaakatasossa peittäen yhä enemmän näkyvyyttä. Kun vielä auton sisäkorkeudesta on tingitty aerodynaamisuuden vuoksi, niin apumiehen aurinkosuoja peittää taakseen tukkirekankin.

Kompensaationa on monta tutka-anturia ja kameraa sekä piipparit, jotka soittavat hieman epävireisesti Matin ja Tepon iskelmiä 80-luvulta.

Aikoja olivat Volvon 700- ja 900-sarjan farkut, joissa lasipintaa oli enemmän kuin kotiakvaariossa. Silloin saattoi kuljettaja istua ryhdikkäästi eikä vieteriukkona kuin nykyisin.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Sitten siihen ympätään pikkuikkunoita ja kameroita, mutta se perinteinen ns. kuollut kulma on jo etu oikea ja varsinkin vasen...
Eikös joillakin ole jo noita "läpinäkyviäkin" pilareita juuri s.e. siellä on kamera ulkopuolella ja pieni näyttö siinä pilarissa sen pikkuikkunan sijaan.

Kun vielä auton sisäkorkeudesta on tingitty aerodynaamisuuden vuoksi, niin apumiehen aurinkosuoja peittää taakseen tukkirekankin.
Aikoja olivat Volvon 700- ja 900-sarjan farkut, joissa lasipintaa oli enemmän kuin kotiakvaariossa. Silloin saattoi kuljettaja istua ryhdikkäästi eikä vieteriukkona kuin nykyisin.
Ihan on kuluttajasta itsestään kiinni millaisen auton itselleen ostaa. Onko aivan pakko ostaa sitä lättyä skeittilautaa kun näitä ryhdikkäämpiä akvaarioitakin on yhä tarjolla. Useimmiten tuo akvaario tarjoaa myös sen helpomman autoon kulunkin ja tavaraakin mahtuu mukaan pikkasen enempi kuin vain se pari ostoskassia.
 

Jule

Vakionaama
Turvatestin pisteet on A-pilarista kiinni eli sen pitää olla vahvempi ja vahvempi. Turvatesti ei mittaa näkyvyyttä autosta, josta näkee ulos yhtä hyvin kuin pitkäpiippuisesta Sotkasta.

Aikoja olivat Volvon 700- ja 900-sarjan farkut, joissa lasipintaa oli enemmän kuin kotiakvaariossa. Silloin saattoi kuljettaja istua ryhdikkäästi eikä vieteriukkona kuin nykyisin.

Ralliautojen turvakaaret ovat monin verroin vahvempia kuin A-pilarit, ja huomattavasti ohuempia. Kyllä sen A-pilarin voisi ohuemmaksikin tehdä.

Nuo vanhat Volvot (ja Saabit) ovat edelleen ihan omassa luokassaan ns. hirvikolaritestissä, jossa juuri tuulilasin ympäristön vahvuutta testataan.

Kuitenkin käytännössä aina muoti ja ulkonäkö menee turvallisuuden edelle, Nuo paksut a-pilarit ovat vaan nykymuotia, eikä selity rakennevaatimuksilla.
 

Ton1A

Vakionaama
Mullakin oli tuollainen 940 farkku peräti 17 vuoden ajan. Varmaankin turvallinen oman aikansa mittapuulla, mutta aika surulliselta näyttää jo vuoden 2008 speksien Euro NCAP 5 -tason autoa vasten.

 

-Teme-

Vakionaama
Ralliautojen turvakaaret ovat monin verroin vahvempia kuin A-pilarit, ja huomattavasti ohuempia. Kyllä sen A-pilarin voisi ohuemmaksikin tehdä.

Nuo vanhat Volvot (ja Saabit) ovat edelleen ihan omassa luokassaan ns. hirvikolaritestissä, jossa juuri tuulilasin ympäristön vahvuutta testataan.

Kuitenkin käytännössä aina muoti ja ulkonäkö menee turvallisuuden edelle, Nuo paksut a-pilarit ovat vaan nykymuotia, eikä selity rakennevaatimuksilla.
Turvakaaret ovat valmistettu cromoly'sta eli eivät ole peltiä kuten auton osat.
Pitää muistaa että liikennekäytössä olevien autojen rakenne on suunniteltu absorboimaan törmäysenergiaa ja muuttaa muotoaan kolari tilanteissa, kun turvakaaret ovat taas jäykkä rakenne mikä ei saa muuttaa muotoaan

Tämä keskustelu kun on yleistä autoiluun liittyvää, eikä pelkkiin sähkiksiin liittyvää niin täällä on hyvä jatkaa asiasta keskustelua
 

Mikki

Hyperaktiivi
Volvo 940 oli aikanaan turvallisinta kyytiä mitä oli tarjolla.

Mutta edelleen Volvo on parhaasta päästä... Jos on liitua millä piirtää, niin Volvo EX90 on niin turvallinen perheauto, että yönsä saa nukuttua rauhassa.
 
Viimeksi muokattu:

hamu

Aktiivinen jäsen
Haiskahtaa vahvasti vanhojen auton nostalgialta. Vanhojen autojen A-pilarit oli tavallista mustaa peltiä, ei suurlujuustetästä, eikä niissä ollut, eikä tarvinnutkaan olla, airbagejä. En tiedä miten nykyään on turvakaaret vaadittu mitoitettavaksi, mutta silloin kun olin sellaista yhtä tekemässä, se oli ihan tavallista mustaa rautaputkea. Kyllähän ne kuplavolkkaria tukevoittivat, ei siinä mitään.
 

Hempuli

Töllintunaaja
Kuitenkin käytännössä aina muoti ja ulkonäkö menee turvallisuuden edelle, Nuo paksut a-pilarit ovat vaan nykymuotia, eikä selity rakennevaatimuksilla.
Autoliiton Teppo Vesalainen oli sitä mieltä, että auton sisällä olevien turvallisuus on paksumpien A-pilarien takana. Vaan pilarin taakse ei näe, oli paksuuden takana sitten turvallistekniset vaatimukset tai Louis Vuitton. Takaoven ikkunaan ostimme imukupilla kiinnitettävät aurinkosuojat pikkuisille ... suojat olivat isommat kuin ikkunat. Louis Vuitton on myös kopioinut patterirasiaamme takaikkunan jostain 1930-luvun chopatusta hotrod:sta. Onhan takaikkuna style eikä olematon koko haittaa, kun vanha hiasemiäs kattelee edelleen vain sivupeilejä.
 

Wespa

Aktiivinen jäsen
Haiskahtaa vahvasti vanhojen auton nostalgialta. Vanhojen autojen A-pilarit oli tavallista mustaa peltiä, ei suurlujuustetästä, eikä niissä ollut, eikä tarvinnutkaan olla, airbagejä. En tiedä miten nykyään on turvakaaret vaadittu mitoitettavaksi, mutta silloin kun olin sellaista yhtä tekemässä, se oli ihan tavallista mustaa rautaputkea. Kyllähän ne kuplavolkkaria tukevoittivat, ei siinä mitään.
Miten vanhoista autoista puhut? Mulla on omistuksessa '86 valmistunut jossa on a-pilareissa suurlujuusterästä (valmistaja totesi ilmeisen tarpeelliseksi kun on iso kattoluukku) ja myöskin airbagin sai, Turbo-mallissa oli jopa vakiona. ABS tuli '87 saataville. Ei toki ole kuplavolkkari, mutta jonkinlainen sukulaisuussuhde kyllä löytyy. :)
 

Wespa

Aktiivinen jäsen
Nojoo luin vähän huonosti, enpä ole kuullutkaan tuollaisesta että niissä pilareissakin on jo nykyään bagit, no ei ihme jos niiden ohi ei enää näe. ;D Ovissa ja istuimissa olevat bagit ovat toki vanhoja juttuja nekin, mutta nuo a-pilarien bagit lienevät 2010- vai peräti 2020-luvun uutuuksia vasta?
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
mutta nuo a-pilarien bagit lienevät 2010- vai peräti 2020-luvun uutuuksia vasta?
No ehkä ihan A-pilarissa en sentään ole kuullut, mutta onhan noita erilaisia verhoratkaisuja yläkarmeissa kylläkin ollut jo joitain vuosia.
Citroen_Berlingo_2018_MD1__028fcfa07fe41934_xl.webp


Tai omana erikoisuutenaan esim. tämä meikäläisenkin Berlingo III, jossa apparin bägi ei olekaan perinteisesti kojelaudassa, vaan se on aurinkolipan takana katossa, josta syystä tuossa pelkääjän lipassa ei ole myöskään sitä klassista peiliä
Citroen_Berlingo_2018_ODB1__9ea7fb9e4ea35a65_xl.webp
 

tet

Hyperaktiivi
No ehkä ihan A-pilarissa en sentään ole kuullut, mutta onhan noita erilaisia verhoratkaisuja yläkarmeissa kylläkin ollut jo joitain vuosia.

Kyllä nuo verhot joissain autoissa jatkuvat A-pilariin asti. Ainakin mersulla on tällaisia ratkaisuja. Ei varmaan kovin yleistä kuitenkaan.
 

Hempuli

Töllintunaaja
Paitsi Helsinkiläisessä pyörätien pidossa, missä on heti joku periaate-spandex huutamassa kurkku suorana jos on fillaritiellä hiukankaan liukasta ja soraahan ei saa käyttää, koska se puhkoo renkaat, joten se on harjakonetta ja suolaa, suolaa, enempi suolaa 😒
Sähköautokeskustelusta tämän bongasin. Jaan omaa tuskaani aiheesta kesäskuuttailijana, autoilijana sekä ennen kaikkea pienen tienpätkän hoitoon osallistuvana.

Meidän kylätien hoitoon kaupunki on esittänyt osallistuvansa reilulla 300 €. Laskin tiedon saatuani kolmen ed. päivän tapahtumat pihakamerasta, joka yltää tielle asti. Kolmelta päivältä keskimäärin 66 tapahtumaan oli kamera ottanut kiinni tien ulkopuolisia käyttäjiä, pääsääntöisesti kevyttä liikennettä. Pyörätien talviharjauksen kokeilemiseen sen sijaan löytyi 14.500 € aika tasan kahden kilometrin matkalle. Kaupungin palautuspalvelussa olikin molemmilta fillaristeilta kehuja, jotka päättyivät yleensä: mutta kun autotien lumet aurataan vastaharjatulle pyörätielle.

Jos jotain positiivista harjauksesta hakee, niin hyvinvointialue ilmoitti saaneensa paljon uusia asiakkaita talvipyöräilijöistä.
 

Husky

Hyperaktiivi
TM:ssä luki että MB CLA:an olisi OTA:na tullut mahdollisuus keskinäytön alareunaan lukita suosikkeja. Olisiko nyt vihdoin tehtaalla herätty siihen, että pitää lämmityslaitteen kuvakkeet olla koko ajan näkyvillä.
Onko kellekään tullut tuo OTA?

Tuo piilotusälyttömyys on äärettömän rikollinen ja vuosia jatkunut virhe ja koko läävä olisi pitänyt ajaa konkurssiin ihmisten murhayrityksistä
 

Esäätäjä

Vakionaama
lämmityslaitteen kuvakkeet olla koko ajan näkyvillä.
Onhan ne hyvä olla saatavilla helposti, mutta kun mietin omaa ajamistani niin teslassa en käytä yleensä muuta kuin viiksestä "vaihde" päälle ja kaasupoljin, vilkkuja tietysti kääntyessä. No joskus radioon käännän ratin rullasta ääntä päälle kun yleensä nollassa volume.
Lämmityslaitteen säätöihin ei tarvetta yleensä koskea. Viileämmillä keleillä automaattinen huurteenpoisto on ärsyttävä jos menee päälle, kun jalkatilaan tulee kylmä eikä sitä saa pois kun laittamalla manuaaliasetukselle, tämä teslassa selvä miinus jos joku pitää löytää.

Niin ja jos on ratinlämmitys niinkuin välillä itsellänikin oli, se on liian lämmin pienemmälläkin teholla. Joutuu käsin ottamaan pois, tästä varmaan jokaisella eri tuntemus.

Toisin on Citikan paku jossa on arkipäivää säädellä lämpötilaa automaatti-ilmastoinnista huolimatta, talvipakkasella sopiva on 16 astetta ja kesällä aurinkoisella kun viilennystä niin saa nostaa 20 yläpuolelle. Siinäkin pitää muuttaa puhallukset manuaalisesti tuulilasiin ja alas tai niska tulee kipeäksi vedosta.
 

Jule

Vakionaama
Mulla ainakin tuntuu vaihtelevan se sopiva lämpötila ihan henkilökohtaisella tasolla, vaikka se auto pitäisikin lämpötilan täysin vakiona.

Tietysti myös auringonpaiste lasin läpi lämmittää niin että saman lämpötilan tuneen saavuttamiseksi pitää olla selkeästi viileämpää.. Tosin ainakin paremmat automaatiot taitavat tuon hanskata.
 

Husky

Hyperaktiivi
Kesäkeleillä ei tarvii koskea, mutta talvisin on pakko räplätä vähän väliä. Automaatio ei tod. osaa hoitaa huurteenpoistoa oikein ja oikeista paikoista.
Ja yleensä kun ajaa tuossa maantielle, niin ilmenee asia juuri kun ei pitäisi. Pitää ensin hakea pieleen suunniteltu oikea pilipalinappi ja päättää kumpaan suuntaan klikkaa, sitten ei voi klikata, kun täytyy katsoa tielle, koska info tulee kahdeksi sekunniksi näkyviin niin ei voi kaikkea tehdä katsomatta tielle, sitten klikata, jotta näkee asetukset, sitten katsoa tielle ja vasta sitten säätää. Tämä on TAPPAVA systeemi.

Mutta varsinainen kysymys että onko tuo OTA tullut jollekulle jo ja saako tuon lukittua siihen näytön alareunaan? Nuo OTA:t tapahtuvat aika harvoin ja täytyy mennä syksyllä räyhäämään Veholle, jotta saa itsekin, jos tuo mahdollistuu
 

-Teme-

Vakionaama
Tesla on lähettänyt paimenkirjeen Traficomille katsastuksia varten. On vissiin alkanut siellä tympimään kun katsurit etsii pisimmän rautakangen kun etsivät hylkysyytä Tesloihin.

Tästä johdettuna yleisesti keskusteluun.
Voiko katsurin tekemän mittauksen riitauttaa ja pyytää todisteet että liike on yli valmistajan raja-arvon?
Sanotaan että mittaamalla em.teslan puslan väläys on 0.8mm ja katsuri pistää hylkyyn koska omasta mielestään yli 1mm.
Voiko vaatia että katsuri suorittaa puslan liikeradan tarkastuksen siten, että se on kiistatta todennettavissa mittalaitteella tehtynä, eikä pelkästään käsivaraisesti kokeilemalla?
 

Mikki

Hyperaktiivi
Eikös nuo ole aina perstuntumalta tehtyjä arvioita. Ja pehmeän puslan kanssa riittävällä voimalla saa minkälaisen tuloksen hyvänsä.

Asiaa voisi lähestyä myös näin: onko KUKAAN, KOSKAAN, MISSÄÄN todistanut, että Teslan puslista olisi aiheutunut onnettomuuksia tai muita vaaratilanteita?

Vinkkinä: USAssa oli aiheesta 2024 jopa viranomaisten tekemä tutkinta, mutta se lopetettiin kun löydettiin YKSI pieni kolari koko maasta, mikä saattoi johtua alustan viasta.
 
Viimeksi muokattu:

fraatti

Hyperaktiivi
Eikös nuo ole aina perstuntumalta tehtyjä arvioita. Ja pehmeän puslan kanssa riittävällä voimalla saa minkälaisen tuloksen hyvänsä.

Asiaa voisi lähestyä myös näin: onko KUKAAN, KOSKAAN, MISSÄÄN todistanut, että Teslan puslista olisi aiheutunut onnettomuuksia tai muita vaaratilanteita?

Vinkkinä: USAssa oli aiheesta 2024 jopa viranomaisten tekemä tutkinta, mutta se lopetettiin kun löydettiin YKSI pieni kolari koko maasta, mikä saattoi johtua alustan viasta.
Ei se välys missään nivelessä heti ole sellainen että auto on tieliikennekelvoton tai vaarallinen. Välys nivelessä on alkava välys vielä suuremmalle välykselle. Tuollaisen nivelen rakenne on sellainen että vaikka se menee kuinka väjäksi niin se ei lähde irti tai muuta vastaavaa. Toki renkaat menee piloille ja tuskin ajo-ominaisuudet tai kolinatkaan parempaan suuntaan menevät.
 

Jule

Vakionaama
Ei se välys missään nivelessä heti ole sellainen että auto on tieliikennekelvoton tai vaarallinen. Välys nivelessä on alkava välys vielä suuremmalle välykselle. Tuollaisen nivelen rakenne on sellainen että vaikka se menee kuinka väjäksi niin se ei lähde irti tai muuta vastaavaa. Toki renkaat menee piloille ja tuskin ajo-ominaisuudet tai kolinatkaan parempaan suuntaan menevät.
Kai se nyt jossainkohtaa voi rakenteellisestikin niin väljäksi mennä että pettää, mutta osinhan tuossa on ajatuksena se että jos siinä on nyt väljää niin 2 vuoden päästä se on jo vaarallisen väljä.
 

tet

Hyperaktiivi
Mulla ainakin tuntuu vaihtelevan se sopiva lämpötila ihan henkilökohtaisella tasolla, vaikka se auto pitäisikin lämpötilan täysin vakiona.

No tämä. On täysin eri tilanne, hyppäänkö autoon shortseissa vai toppavaatteissa, suoraan aamiaispöydästä vaiko kuntoilusuoritteen jälkeen hikisenä. En usko, että missään autossa niin hienoa automatiikkaa on, että se osaisi kehoni tilanteen ja vaatetukseni paksuuden mitata, ja säätää juuri siihen tilanteeseen itselleni sopivan lämpötilan.
 

pökö

Kaivo jäässä
Asiaa voisi lähestyä myös näin: onko KUKAAN, KOSKAAN, MISSÄÄN todistanut, että Teslan puslista olisi aiheutunut onnettomuuksia tai muita vaaratilanteita?
Kai jotain voi tapahtuakin jos pyörä noin vääntyy.
 

Liitteet

  • Screenshot_20260622-074612.png
    Screenshot_20260622-074612.png
    227,2 KB · Katsottu: 41

Mikki

Hyperaktiivi
Kai jotain voi tapahtuakin jos pyörä noin vääntyy.
Joo... tuo on ihan jokapäiväinen ongelma Tesloissa. Sen takia harva se päivä näkee kuinka Tesloja viedään renkaat linkussa lavetilla pajalle (tai paaliin). Eikun.....

Muistaako joku joskus nähneensä Teslan tienposkessa rikkoutuneena? Luulisi olevan helppo bongata, kun niitä on vain muutamaa mallia ja autoja on tosi paljon.
 
Viimeksi muokattu:

repomies

Hyperaktiivi
Joo... tuo on ihan jokapäiväinen ongelma Tesloissa. Sen takia harva se päivä näkee kuinka Tesloja viedään renkaat linkussa lavetilla pajalle (tai paaliin). Eikun.....

Muistaako joku joskus nähneensä Teslan tienposkessa rikkoutuneena? Luulisi olevan helppo bongata, kun niitä on vain muutamaa mallia ja autoja on tosi paljon.
En muista nähneeni missään autopalstoilla tai faceryhmissä kuvia murtuneista tukivarsista, paitsi Teslaryhmissä. Siellä niitä on riittänyt. Ei nyt toki kymmenittäin, mutta silti huolestuttavan monia. Tuollaiset eivät ole mitään vaarattomia vikoja. Onni onnettomuudessa on, että tietoon tulleissa tapauksissa autoa on pyöritelty hitaassa vauhdissa, kun tukivarsi pettää.

Tietysti rusinaksi pöpelikköön tai rekan keulaan päätyneistä tapauksista on vaikea sanoa aiheuttiko tukivarsi ulosajon vai rikkoiko ulosajo tukivarren, joten kai se on loogista, että lähinnä onnellisesti päättyneitä tapauksia hämmästellään.

Sinulle on muuten aika tiukkaan kasvanut Teslalasit päähän Teslan hankittuasi.
 

Mikki

Hyperaktiivi
Sinulle on muuten aika tiukkaan kasvanut Teslalasit päähän Teslan hankittuasi.
Tottakai... mutta myös niillä joilla ei ole Teslaa tai edes ajanut sellaista on hyvin vahvoja mielipiteitä. Hassu automerkki (tai softavalmistaja, joka on laittanut tablettiin pyörät) ... vähän kuin Apple aikanaan, mikä herätti rajuja tunteita puolesta ja vastaan :)

Mutta monia Teslan ongelmia suurennellaan, ja unohdetaan että tosi moni näistä ongelma-autoista on ajalta, kun Tesla oli liki ainoa merkittävä sähköauto ja uranuurtaja... siis 2016-2021 autoja, missä oli kyllä isompiakin lastentauteja. Vuoden 2026 Tesla on vähän eri auto jo.
 

-Teme-

Vakionaama
On Teslassa (vanhat S) sitten vielä se moottorirakenne jossa pääsee jäähdytysneste sisään, mutta se on onneksi korjattu uudemmissa malleissa. Harmi vaan että Mersu ja Audi kopioi teslan rakenteen niiden ongelmineen ja aloitti tunkemaan omiin autoihin siinä vaiheessa kun tesla siirtyi pois kyseisestä designista
 

Hempuli

Töllintunaaja
Autoista on yleensäkin hyvin vahvoja mielipiteitä, oli autot vahvoja tai ei. Kuuluu autokeskustelun luonteeseen. Ei taida olla muita tasapaksuja tuotoksia kuin Toyota Corolla ja Nissan Almera, muut herättää tunteita.
 

Tifo

Vakionaama
"Toimistomaksu 299 €"
Kun Kiinasta asti tulee paketti vitosella tai jopa alle niin voisiko joku keksiä miten tuohon toimistoon saisi lisää tehokkuutta. Joissakin ilmoituksissa toimisto haluaa 699€. Onko jotkut autot vaikeampia toimistolle. Toisaalta jos luovari tehdään auton konepellillä niin voisiko toimiston jättää kokonaan lakkailemaan kynsiään. 🤔
 

pokeri

Aktiivinen jäsen
Kuvan autossa varmaan sitten ehjä pusla.
Kysykää nyt siltä tekoälyltä onko tuo pusla aiheuttanut mitään
En usko että on aiheuttanu ja luulen että tuo välys menee vielä Teslan ohjearvoihin, renkaan toispuoleiseen kulutukseen en ota kantaa, osassa vastaavia tapauksia rengas on kulunut hieman sisäreunastaan, osa käyttäjistä on maininnut syyksi kuitenkin halvat renkaat ja niiden tuomat runkovauriot jotka myös aiheuttavat puslan kulumisen jonka vuoksi suuri osa teslan omistajista on suunnitellut tekevänsä joukkokanteen rengasvalmistajaa vastaan, asia on vielä kesken koska eri rengasmerkkejä mille tämä puslan kuluminen ja renkaan alle taittuminen on tapahtunut on tällä hetkellä 82kpl niin jää vielä epäilys että syy renkaan taittumiseen voikin olla vääränlaisessa alustarakenteessa ja eräissä maissa jopa virannomaisten epäillään liittyneen puslan hajoamisiin tietyissä tarkastustilanteissa.
Näille maille Tesla on lähettänyt erillisen ohjeistuksen jossa pyydetään kohtelemaan heidän tuotettaan hellävaraisesti lisävaurioiden välttämiseksi ja lisävaaran aiheuttamisen minimoiseksi koska puslaa kovakouraisesti käsitellessä se voi vaurioitua.
 

Jule

Vakionaama
"Toimistomaksu 299 €"
Kun Kiinasta asti tulee paketti vitosella tai jopa alle niin voisiko joku keksiä miten tuohon toimistoon saisi lisää tehokkuutta. Joissakin ilmoituksissa toimisto haluaa 699€. Onko jotkut autot vaikeampia toimistolle. Toisaalta jos luovari tehdään auton konepellillä niin voisiko toimiston jättää kokonaan lakkailemaan kynsiään. 🤔
Tuo "toimistomaksu" on autoveronkiertoa. Siis joskus saivat verottajan vakuutettua että uuden auton rekisteröinnissä joudutaan tekemään 4000 markalla kotimaista toimistotyötä, joten siitä ei voida periä autoveroa, jonka takia käytännössä kaikissa uusissa autoissa on tuo toimistomaksu. Autoverottomissa sähköautoissahan tuolle ei olisi mitään tarvetta, mutta periväthän monet käytettyjen autojen kauppiaatkin jotain toimistomaksuja.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Joskus kanssa nähnyt jonkun autoliikkeen laina"tarjouksen" kun oli niiden normaalien perustamismaksujen, korko-% ja kuukausittaisten tilinhoitomaksujen päälle vielä ynnätty tälläinen joku ihmeen toimistomaksu. Korkokaan kun ei ollut sieltä pienimmästä päästä ja kun ynnäsit vielä kaikki noi extrat siihen päälle, niin kok.korko pomppasikin jo ihan pikavippi-luokkaan o_O
 
Back
Ylös Bottom