Vapaapäiviä halutaan pois suomalaisilta

Espejot

Hyperaktiivi
Uutisen sisältö pähkinänkuoressa

SAK:n vertailussa kansallisten arkipyhien määrä on Suomessa 13 vuodessa, mikä on eurooppalaisten maiden vertailussa kärkikastia. Lakisääteisten palkallisten vapaapäivien määrä on kuitenkin Suomessa hyvin tavanomainen eurooppalaisittain. Itävallassa, Ruotsissa, Ranskassa ja Tanskassa on enemmän lakisääteisiä palkallisia vapaita kuin Suomessa, mutta vähemmän arkipyhiä. Kun nämä molemmat vapaat lasketaan yhteen, Itävallassa, Ruotsissa ja Ranskassa on Suomea enemmän vapaita.
 

Jule

Vakionaama
No kun me ei kerran olla varakkuudessa euroopan kärkikastia, niin miksi meidän pitäisi lomaillakaan euroopan kärkikastin kanssa?

Eihän siitä mihinkään pääse että meidän talouskasvuhan on ollut totaalisen pysähtynyttä jo todella pitkän aikaa, enkä mä oikein ymmärrä miten työntekijöistä pitäisi pystyä aina vaan suurempaa tehokkuutta repimään?
 

-Teme-

Vakionaama
No kun me ei kerran olla varakkuudessa euroopan kärkikastia, niin miksi meidän pitäisi lomaillakaan euroopan kärkikastin kanssa?

Eihän siitä mihinkään pääse että meidän talouskasvuhan on ollut totaalisen pysähtynyttä jo todella pitkän aikaa, enkä mä oikein ymmärrä miten työntekijöistä pitäisi pystyä aina vaan suurempaa tehokkuutta repimään?
Niinpä, kuluja voidaan karsia vähentämällä palkallisia vapaita
 

Espejot

Hyperaktiivi
Kuluja on vähenetty ja velkataakka sen kun kasvaa. En usko että Suomi voi kilpailla kehitysmaiden kanssa tuotantokustannuksista ja ehkä olisi fiksumpaa kehittää niitä vahvuuksia joita meillä on ollut eikä suinkaan leikata niistä. Myös byrokratiaa piti vähentää mutta niin vaan on sekin hallinollinen taakka lisääntynyt.
 

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Kuluja on vähenetty ja velkataakka sen kun kasvaa. En usko että Suomi voi kilpailla kehitysmaiden kanssa tuotantokustannuksista ja ehkä olisi fiksumpaa kehittää niitä vahvuuksia joita meillä on ollut eikä suinkaan leikata niistä.
Suomeen on synnytetty tilapäis- ja matalapalkka-armeija, joka on perin huonosti työllistetty. Vaikka se työllistyisikin, BKT tuskin merkittävästi kasvaisi, koska nämä työt ovat palvelualoilla kuten siivous, ravintopalvelut, auton pesu, taksi jne. "Työt" ja työllistyminen nauttivat erillisia tukiaisia. Ennen jokseenkin kaikki suomalaiset tekivät nämä työt itse ja nykyisinkin vain harvoilla on nähin varaa. "Töissä" näillä aloilla käydään vain kun on pakko (oleskelulupa / kansalaisuuden saaminen) ja töitä on vain satunnaisesti. Muun ajan työntekijät pysyvät hengissä yhteiskunnan varoin. Rehellinen yrittäjä, joka maksaisi palvelun hinnassa kaikki kulut ei pärjää hintakilpailussa.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Sitäpaitsi, yhdenkään työnantajan ei tarvitse maksaa arkipyhistä kun vaan katkoo sopparit tarpeeksi lyhyeksi tai käyttää ulkomaisia alihankkijoita. Tuo todella hyvät säästöt mikä näkyy varsinkin uusien rakennusten laadussa.
 

zyrppa

Aktiivinen jäsen
Kaupan alalla kun on ollut töissä liki 20 vuotta niin tuntuu oudolta että joillakin aloilla arkipyhät on vapaapäiviä. Tai että monessa firmassa viikonloput on aina automaattisesti vapaapäiviä.
 

Espejot

Hyperaktiivi
No joo. kyllähän lauantai ja sunnutaikin vois olla työpäiviä. Jouluaattoja ja uusivuosi. Loppujen lopuksi ne on päiviä muiden joukossa.
 

Esäätäjä

Vakionaama
Kaupan alalla kun on ollut töissä liki 20 vuotta niin tuntuu oudolta että joillakin aloilla arkipyhät on vapaapäiviä. Tai että monessa firmassa viikonloput on aina automaattisesti vapaapäiviä.
20 vuotta ei tietysti riitä että olisi nähnyt toisenlaistakin kauppojen aukioloa.

Ei tarvi olla eläkeikäinen että muistaa ajan kun kaupat meni lauantaina aikaisemmin kiinni ja sunnuntait ja arkipyhät oli kiinni. Sunnuntaisin oli auki la. aikataulun mukaan jos kaksoispyhä.

Vuonna 1971 siirryttiin 5 päiväiseen viikkoon kouluissa, sitä ennen oli lauantainakin koulua.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Kaupan alalla kun on ollut töissä liki 20 vuotta niin tuntuu oudolta että joillakin aloilla arkipyhät on vapaapäiviä. Tai että monessa firmassa viikonloput on aina automaattisesti vapaapäiviä.
Kaupanalalla olin 40 v sitten. Silloin hyvin harvoin kun oli sunnuntaina auki, kaikki halusivat töihin, kun sai 3x palkkaa. Kai edelleenkin maksetaan lisäpalkkaa viikonlopusta ja arkipyhistä?
 

Harrastelija

Hyperaktiivi
Tällä vuosituhannella vasta jatkettiin kauppojen aukioloaikoja ja sallittiin pyhäaukiolot.
Ennen kaupat meni Juhannusaattona kiinni klo 14 ja seuraavan kerran auki Maanantaina.

Edit: tuohan aiheutti polemiikkiä uskonlahkoissa ja työntekijöiden puolella.
Halpahalli ja kärkkäinenkin antaneet periksi. Mutta kaljaa eivät myy edelleenkään.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Tällä vuosituhannella vasta jatkettiin kauppojen aukioloaikoja ja sallittiin pyhäaukiolot.
Ennen kaupat meni Juhannusaattona kiinni klo 14 ja seuraavan kerran auki Maanantaina.
Hölmöä kehitystä. Miksi Suomen pitää yrittää olla Euroopan Jenkkilä? Ei ole kopioimisen arvoinen maa, vaan monelta osin todellinen takapajula. Länsi-Euroopassa kaupat ovat edelleenn kiinni pyhäpäivinä.
 

Jule

Vakionaama
Hölmöä kehitystä. Miksi Suomen pitää yrittää olla Euroopan Jenkkilä? Ei ole kopioimisen arvoinen maa, vaan monelta osin todellinen takapajula. Länsi-Euroopassa kaupat ovat edelleenn kiinni pyhäpäivinä.
Monet kaupan alalla työskentelevät kyllä pitävät noita vkl ja yövuoroja parhaina vuoroina.

Sieltä duunista voi sitten olla vastaavasti myös pois silloin virka-aikana. Mä en oikein ymmärrä miksi tuota kauppojen aukioloa viitsitään vastustaa, kun samalla ei kuitenkaan sinne kirkonmenoihin vaivauduta kuin häissä ja hautajaisissa.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Monet kaupan alalla työskentelevät kyllä pitävät noita vkl ja yövuoroja parhaina vuoroina.
Tietysti, kun saavat niistä hyvät korvaukset.
Mä en oikein ymmärrä miksi tuota kauppojen aukioloa viitsitään vastustaa, kun samalla ei kuitenkaan sinne kirkonmenoihin vaivauduta kuin häissä ja hautajaisissa.
En minä nyt mitenkään erityisesti noita vastusta, varsinkaan kirkollisista syistä. Ja kyllä välillä tulee kaupassa käytyäkin sunnuntaina tai myöhään ilalla, kun kerran auki ovat. Ei sitä ruokaa jne. mene kuitenkaan sen enempää myydäänkö sitä 5, 6 vai 7 päivää viikossa ja joulupäivänä vai ei.
 

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Näyttää olevan vaihtelua mutta AI tiivistelmäksi tuli tämmöinen.

"Euroopan maiden kauppojen aukiolorajoitukset vaihtelevat erittäin paljon täysin vapaista aukioloajoista tiukkoihin sunnuntai- ja pyhäpäiväsäännöksiin. Pohjoismaat ja Itä-Eurooppa ovat yleisesti vapauttaneet aukiolonsa, kun taas Keski-Euroopassa (erityisesti saksankielisissä maissa) sääntely on edelleen erittäin tiukkaa."

Sitten erilaisilla "turistialueilla", voi näköjään saada monenlaisia vapautuksia.

Tiedä sitten, parantaako vai heikentääkö esim. Suomen vapaat aukioloajat tehokkuutta ja tuottavuutta? Kauppakeskuksissahan noista on ollut napinaa, kun se kauppakeskus on kerta auki niin niiden liikkeidenkin pitäisi olla siellä auki vaikka ei kannattaisikaan.
 

kaihakki

Vakionaama
Suvivirsi episodi Espoolaisen tyypin käynnistämänä-jos menestyy, voisi loogisesti johtaa siihen, että kaikki kirkolliset jutut lopetetaan. Tarkoittaisi, että kaikki arkiyhät poistettaisiin joulu mukaanlukien. Eli tulisi jopa 10 työpäivää lisää vuodessa ja olisi työnantajalle ilmaista. Sitä paitsi sunnuntai lepopäiväkin taitaa perustua raamattuun.
 

pökö

Kaivo jäässä
Eli tulisi jopa 10 työpäivää lisää vuodessa ja olisi työnantajalle ilmaista.
Kyllä, ja saattaa tietää joillekin aloille 10 pakkolomapäivää lisää vuodessa kun nytkään ei töitä ole kokoajaksi.

Nuo 10 arkipyhää on työnantaja jo vuosikymmenet leiponut sisään laskutukseensa ja ne on aina kuluttaja maksanut.
 

Jule

Vakionaama
En sitten tiedä kuinka monella alalla kiinteä kk palkka on se ainoa palkkaperuste. Mulla on koko työurani aikana palkka tullut tehtyjen töiden tai tehtyjen tuntien mukaan, niin että 10 ylimääräistä työpäivää tarkoittaa 10 päivää ylimääräistä liksaa - ja toisin päin 10 tekemätöntä työpäivää tarkoittaa sitten vastaavasti 10 päivän verran vähemmän liksaa.
 

harrastaja

Aktiivinen jäsen
En sitten tiedä kuinka monella alalla kiinteä kk palkka on se ainoa palkkaperuste. Mulla on koko työurani aikana palkka tullut tehtyjen töiden tai tehtyjen tuntien mukaan, niin että 10 ylimääräistä työpäivää tarkoittaa 10 päivää ylimääräistä liksaa - ja toisin päin 10 tekemätöntä työpäivää tarkoittaa sitten vastaavasti 10 päivän verran vähemmän liksaa.
No etkö muka saa arkipyhistä korvausta...
 

Jule

Vakionaama
No etkö muka saa arkipyhistä korvausta...
Nykyään yrittäjänä ihan omasta halusta kiinni, käytännössä jos minään pyhänä töihin joutuu siitä ei ylimääräistä korvausta saa kun on osa jotain urakkaa jossa aiemmin lorvinut. Jos joku tilaa nimenomaan ilta tai vkl töihin niin silloin tulee prosentit tuntihintaan päälle, muistaakseni arkipyhänä ei ole ikinä töihin tilattu.

Vieraalle en ole ikinä ollut arkipyhänä töissä.
 

pökö

Kaivo jäässä
Lähipiirissäni on yrittäjiä, joille arkipyhät on myrkkyä. Laskutusta tulee vain tehdyistä tunneista, joita ei arkipyhinä tule.
Kyllä ne vuoden mittaan nuo on laskuttaneet tai ovat hiukka hölmöjä.
Tietysti duunarille eivät halua antaa kilkkiäkään kotiin.

Itse olen yli 40 vuoden työhistoriani aikana saanut nuo aina ilman mutinoita.
 

Jule

Vakionaama
Kyllä ne vuoden mittaan nuo on laskuttaneet tai ovat hiukka hölmöjä.
Tietysti duunarille eivät halua antaa kilkkiäkään kotiin.
Nuohan ovat ihan sopimuksesta kiinni. Jos sopimus on että hinta on x€/h, niin se on sitten siinä ja jos tuntia ei tehdä syystä tai toisesta, niin ei laskuteta.

Toki jos sinne lisäilee pitkin vuotta ylimääräisen laskutustunnin sinnetänne, niin saahan sen lisättyä, mutta tuo on petos, ja vaikkei siitä välttämättä rosikseen joudukaan jos tuo ilmi tulee, niin ei tarvii enää seuraavana päivänä eikä ikinä hyöhemminkään tulla.

Tietysti, voisihan tuon ajatella niinkin että duunari maksaisi työnantajalle ylimääräisistä töistä jonkun korvauksen, esim -25% tuntipalkka ylitöistä?
 

harrastaja

Aktiivinen jäsen
No kyllä noi on kuluerä kuin kaikki lellit ja tellit jotka on huomioitu laskutuksessa jo. Kylhän työntekiöistä ja työnantajista osa tykkäisi jos arkipyhät tehtäisiin töitä, palkka olisi tuolloi kaksinkertainen.
 

Jule

Vakionaama
Tuntihintaa pitää sitten nostaa
Meinaatko että se tuntihinta ei ole neuvoteltu niin korkeaksi kuin mitä pystyy?

Se tosin yritysten välisissä sopimuksissa on helpompi kun sitä tuntihintaa voidaan helposti myös laskea, niin sen nostaminenkin on helpompaa, kun se ei sido varsinaisesti mihinkään myöhemmässä vaiheessa.
 

zyrppa

Aktiivinen jäsen
Kaupanalalla olin 40 v sitten. Silloin hyvin harvoin kun oli sunnuntaina auki, kaikki halusivat töihin, kun sai 3x palkkaa. Kai edelleenkin maksetaan lisäpalkkaa viikonlopusta ja arkipyhistä?
Lauantailta saa kait jotain lisää iltapäivällä. Sunnuntait on tuplana. Arkipyhistä en ole varma tuleeko enää tuplapalkkaa.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Lähipiirissäni on yrittäjiä, joille arkipyhät on myrkkyä. Laskutusta tulee vain tehdyistä tunneista, joita ei arkipyhinä tule.
Ei mulla ollut mitään ongelmaa, ne lasketaan tuntihintaan sisään. Sama homma täytyy tehdä lyhkäsissä keikoissa, puuttuvat lomat jne lasketaan tuntihintaan sisään.
 

Jule

Vakionaama
Toivottavasti on, sisältäähän se duunarin vuosilomatkin. Paljonko sitä pitäisi nostaa jotta arkipyhät saa katettua?
No siis ei kai kukaan niitä duunarin lomapalkkoja erikseen mieti, vaan se on siiinä duunarin tuntipalkassa. Sitä en kyllä ymmärrä miksi työntekijäliitot ovat tuollaiseen lomapalkkakuvioon ylipäätään lähteneet, sehän on vaan osa palkkaa jota työnantajan ei tarvitse maksaa kuin vasta puolen vuoden päästä.

Niin missä tilanteessa ne arkipyhät nyt pitäisi kattaa? Jos arkipyhät ollaan kotona, niin eihän niitä laskuteta, ja jos arkipyhät poistuu, niin sehän menee silloin ihan normaalipalkalla.
 

Harrastelija

Hyperaktiivi
Ei laskuteta asiakkaalta mutta työntekijälle pitää maksaa palkka siltäkin päivältä.
Toki käytäntö riippuu liitosta millainen soppari on.

Edit siis jos tuo poistuisi niin työnantaja pärjää kun ei tarvi vapaapäivästä maksaa palkkaa.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Kyllähän niitä olisi jos ja vaikka millaisia haaveita ja kaikki tietty toitottavat niitä omasta näkökulmastaan.
Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyhien muuttamista palkattomiksi tai siirtämistä viikonloppuun.

Järjestö haluaa myös lyhentää julkisen sektorin vuosilomia sekä siirtää sairauspoissaolojen sekä perhevapaiden kustannuksia nykyistä enemmän veronmaksajien piikkiin.

Järjestö esittää, että työnantajan lakisääteinen velvollisuus järjestää työterveyshuolto poistetaan.


Tuttavia on muutaien viimevuosien aikana jenkeissä töissä ja sanoivat että siellä ei tunneta sairauslomaa. Jos on kipeä, niin käytetään "vuosilomapäiviä". Se mitä tuosta maasta olen kuullut, niin ei siellä komennuksella olleet ole kukaan todennut että ompa hieno maa ja haluan sinne asuun. Pikemminkin toisinpäin. Sellaisia asioita mitkä ovat täällä aivan itsestään selvyyksiä, ei tunneta tuolla ollenkaan. Monessa suhteessa aivan takapajula. Asiasta ovat maininneet myös jenkit, jotka ovat käyneet täällä visiitillä.
 

misa64

Aktiivinen jäsen
Mikähän siinä on kun säästetään niin kaikki säästöt löytyy duunaripuolelta.
Ei normaali duunarilla suomessa mene mitenkään hyvin!
Hyvät vakituiset työpaikat on todella kiven alla ,pätkätyöt ja matalapalkka alat lisääntyy koko ajan ...ei käy nuorisoa kateeksi , eivät vielä tajua mitä on eessä!

Mistä ne rahat otetaan jos työtä tekemällä ei enään tule toimeen?

Usein unohtuu että EK ja suomen yrittäjä eivät aja Suomen etua ...ne ajavat yrittäjien etua.
 

Jule

Vakionaama
Usein unohtuu että EK ja suomen yrittäjä eivät aja Suomen etua ...ne ajavat yrittäjien etua.
Joo, toivottavasti kukaan ei kuvittele että mikään etujärjestö ajaisi suomen etua, kaikkihan ne ajavat omia etujaan.

Etujärjestö saattaa tietysti perustella kantaansa yhteiskunnallisilla seikoilla, mutta kaikki hakevat etua itselleen.
 
Back
Ylös Bottom