Sähkön riittävyys voi olla koetuksella Suomessa jo 2030-luvulla – sähköautojen lataamisella merkittävä vaikutus

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Tuoreen tutkimuksen mukaan sähköautojen yleistyminen ja sääriippuvainen sähköntuotanto voivat yhdessä lisätä tilanteita, joissa sähkö ei riitä kattamaan kulutusta Suomessa. Latauksen oikea ajoittaminen voi auttaa varmistamaan sähkön riittävyyden erityisesti talvella.

Capacity adequacy in the electrifying Nordic and Baltic region
Ilona Malmipuro, Sanna Syri, Tero Koivunen, Dilshika Heenatigala Kankanamge
 

Mikki

Hyperaktiivi
Missäköhän rinnakkaistodellisuudessa tutkijat oikein elää? Väittäisin että ainakin jokainen pörssisähkön käyttäjä jo nyt ajoittaa auton latauksensa halvoille tunneille. Ja moni kiinteänkin sopparin käyttäjät ihan pääsulakkeiden takia.

Ja toisekseen olikohan niin että 2025 sähköistettyyn liikenteeseen meni 0,8% sähkön kulutuksesta ja kolminkertaistuminen olisi 2,4% (jos tuotanto ei nouse). Ja tässä ei ole huomioitu edes öljynjalostuksen alentunutta energiankulutusta näiden sähkövatkainten osalta.

YKSI suuri datakeskus kuluttaa varmaan saman verran sähköä, kuin puolimiljoonaa autoa.
 

Esäätäjä

Vakionaama
Ompa jännä että data-keskuksista ei mainita mitään, mutta tutkimus tietysti vaan sähköautojen latauksen vaikutuksesta.

Datakeskuksen ensin, sitten muut, lähinnä yksityistaloudet joustaa kukkaron mukaan.

Tämä on jo ennakolta päätetty että näin mennään. Kuitenkin data-keskus olisi se helpoiten joustava, mutta eihän se käy. Ne ostaa sähköä jota on aina tarjoilla ja edullisella sopimuksella.
 

Hempuli

Töllintunaaja
Täällä tuli mieleen, että tutkimuksen aihe on lähtenyt liikkeelle liikenteen sähköistymisestä ja lähdemateriaali perustuu historialliseen dataan. Tieteellisesti tuo on oikein, mutta datakeskus- ja sähkökattilaboomi ei ole ehtinyt tutkimukseen. Toisin sanoen aika olisi ajanut tutkimuksen ohi ennen julkaisua. Kunhan arvailen...
 

tet

Hyperaktiivi
Kuitenkin data-keskus olisi se helpoiten joustava, mutta eihän se käy. Ne ostaa sähköä jota on aina tarjoilla ja edullisella sopimuksella.

Ihmettelen suuresti, kuka myy datakeskuksille sähköä alihintaan. PPA-sopimuksilla varmasti ostavat, mutta en mitenkään usko mihinkään alennusmyynteihin. Ne ostavat päästötöntä sähköä, se nyt kai on selvää. Silloin kun ei tuule tai paista, sitä ei ole tarjolla. Myyjä joutuu siis ostamaan pörssistä sähköä, ja toimittamaan sen kiinteällä hinnalla datakeskukselle. Tämä on varmasti huomioitu hinnassa, eivät nuo uusiutuvien tuottajat nyt hölmöjä sentään ole.

Jokainen toimija pyrkii tekemään voittoa. Jos myyjä saisi datakeskukselta vuositasolla huonomman hinnan, kuin pörssistä, se ei myisi datakeskukselle vaan pörssiin.
 

Hempuli

Töllintunaaja
Miksi datakeskus ostaisi kiinteällä PPA-sopparilla, jos pörssistä saa halvemmalla? Kaiketi sähkön tuotantokustannukset ovat yleensä pienempiä kuin pörssihinta, joten siinä välissä luulisi olevan pelivaraa, ettei tarvitse jokaisen vartin myyntitarjouksen läpimenoa jännittää.
 

harb

Aktiivinen jäsen
Jokainen toimija pyrkii tekemään voittoa. Jos myyjä saisi datakeskukselta vuositasolla huonomman hinnan, kuin pörssistä, se ei myisi datakeskukselle vaan pörssiin.

Datakeskuksille saa myytyä tasaista kuormaa pienemmällä riskillä (joka tietysti aina vähentää myös mahdollisuuksia).

Riskit riippuvat tietysti toimijasta mutta kaikilla se liittyy marginaaliin hankintahinnan ja myyntihinnan välillä. Jotkut joutuvat ostamaan kallista sähköä intraday markkinalta ja toiset myymään halvalla day ahead markkinalla.

Riskin siirtäminenkin on helpompaa ja halvempaa, kun sen sisältö on hallittu.
 

huugo

Vakionaama
Miksi datakeskus ostaisi kiinteällä PPA-sopparilla, jos pörssistä saa halvemmalla? Kaiketi sähkön tuotantokustannukset ovat yleensä pienempiä kuin pörssihinta, joten siinä välissä luulisi olevan pelivaraa, ettei tarvitse jokaisen vartin myyntitarjouksen läpimenoa jännittää.
Vakaus. PPA:lla saat hinnan kiinni.
Pörssissä voi olla halvempaa tai sitten ei.... Vakautta ei pörssihinnalla saa.
 

Hempuli

Töllintunaaja
Vakaus. PPA:lla saat hinnan kiinni.
Pörssissä voi olla halvempaa tai sitten ei.... Vakautta ei pörssihinnalla saa.
Näin minäkin tuon tulkitsen eikä tuotantoa tarvitse himmata, jos myyntitarjous pörssiin ei mene läpi. Luulisi, että tuulivoimayhtiö saisi hommattua hintasuojauksen riskisijoittajilta ostamalleen sähkölle, kun ei tuule.
 

tet

Hyperaktiivi
Datakeskuksille saa myytyä tasaista kuormaa pienemmällä riskillä (joka tietysti aina vähentää myös mahdollisuuksia).

Riskit riippuvat tietysti toimijasta mutta kaikilla se liittyy marginaaliin hankintahinnan ja myyntihinnan välillä. Jotkut joutuvat ostamaan kallista sähköä intraday markkinalta ja toiset myymään halvalla day ahead markkinalla.

Riskin siirtäminenkin on helpompaa ja halvempaa, kun sen sisältö on hallittu.

Jos tuottaja tuottaa tuulivoimaa, ja myy pörssiin, niin riskit ovat aika vähäiset. Jos ei tuule, ei ole myyntiä eikä tule rahaa. Jos tuulee niin on ja tulee. Jos sama toimija myy datakeskukselle, pitää toimitettavaa olla joka hetki. Toimitusvarmuuden takaaminen maksaa, siksi datakeskukselta pitää saada rahaa enemmän kuin pörssistä. Pörssin tuloa ei toki etukäteen voi tietää, joten lottoamistahan tuo on. Paitsi suojauksia käyttämällä, jolloin maksaa vielä vähän ekstraa siitä, että lottoaminen siirtyy suojauksen myyjälle. Ja taas pitää pyytää datakeskukselta enemmän rahaa.
 

huugo

Vakionaama
Jos tuottaja tuottaa tuulivoimaa, ja myy pörssiin, niin riskit ovat aika vähäiset. Jos ei tuule, ei ole myyntiä eikä tule rahaa. Jos tuulee niin on ja tulee. Jos sama toimija myy datakeskukselle, pitää toimitettavaa olla joka hetki. Toimitusvarmuuden takaaminen maksaa, siksi datakeskukselta pitää saada rahaa enemmän kuin pörssistä. Pörssin tuloa ei toki etukäteen voi tietää, joten lottoamistahan tuo on. Paitsi suojauksia käyttämällä, jolloin maksaa vielä vähän ekstraa siitä, että lottoaminen siirtyy suojauksen myyjälle. Ja taas pitää pyytää datakeskukselta enemmän rahaa.

Ymmärtääkseni perusPPA:t tehdään vuosituotannosta. Eli toimitettavaa ei tarvitse olla joka hetki - tuulituotannosta.

Ostaja sitten voi pohtia miten varmistaa sähkön hyvän hankintahinnan - luottaako pörssiin täysin vai ostaako esim suojauksia johdannaismarkkinoiden kautta.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Koska toimiva hissi kulkee sekä ylös että alas niin kuka ehdottaa tasapuolisuudeb nimissä että myös sähköautolijat järjestää itse enegian tuotannona talveksi ja kun ei tuule, samaan tapaan kuin datakeskuksilta on vaadittu. Toisaalta, datakeskukset kuulemma joustaa. Voisiko EV:t joustaa myös että silloin ei ajeta kun sähkö maksaa paljon pitkiä aikoja?
 
Viimeksi muokattu:

Hempuli

Töllintunaaja
Datakeskusten joustoa vs. sähkön hinta voi miettiä siltä pohjalta, että mitä laitteisto ja sen käyttö maksaa elinkaarensa (3 vuotta?) aikana. Oma mielipide on, että joustaa enemmän kuin heinäseiväs, mutta vähemmän kuin rautakanki.

EV joustaa silloin, kun sitä ladataan silloin, kun sähkön saatavuus ei ole kriittistä. Oma mielipide on, että EV joustaa enemmän kuin rautakanki, mutta vähemmän kuin rakennustarkastaja.

Mulle sähkön riittävyyden ollessa koetuksella jokainen sähköverkosta kulutettu kWh on samanarvoinen eikä joustaminen kuulu jollekin toiselle.
 

harb

Aktiivinen jäsen
Jos tuottaja tuottaa tuulivoimaa, ja myy pörssiin, niin riskit ovat aika vähäiset. Jos ei tuule, ei ole myyntiä eikä tule rahaa. Jos tuulee niin on ja tulee. Jos sama toimija myy datakeskukselle, pitää toimitettavaa olla joka hetki. Toimitusvarmuuden takaaminen maksaa, siksi datakeskukselta pitää saada rahaa enemmän kuin pörssistä. Pörssin tuloa ei toki etukäteen voi tietää, joten lottoamistahan tuo on. Paitsi suojauksia käyttämällä, jolloin maksaa vielä vähän ekstraa siitä, että lottoaminen siirtyy suojauksen myyjälle. Ja taas pitää pyytää datakeskukselta enemmän rahaa.

Ei se tuulivoimakaan mikään nykyajan Sampo ole. Tuottajien riskit liittyvät kiinteisiin- ja rahoituskustannuksiin, jotka pitää jotenkin kattaa. Jos tuulee vähän, ei ole myytävää ja jos tuulee paljon niin myyntihinta ei välttämättä päätä huimaa.

Jos tuotanto on myyty datakeskuksille niin heiltä saadaan kiinteää hintaa, joka saattaa olla parempi kuin pörssistä saatava mutta siinä otetaan sitten riski että joudutaan kattamaan kulutusta vähäisen tuoton aikana ostamalla sitä ulkoa.
 

Esäätäjä

Vakionaama
Voisiko EV:t joustaa myös että silloin ei ajeta kun sähkö maksaa?
Tarkoitit kai joustaa latauksesta? Monellehan riittää 1 latauskerta viikkoon.

Mutta kyllä sähköautoilijat joustaa optimoimalla lataus ajankohdan kun ollaan pörssisähkössä.

Itse olen tuota varttisähköä hyödyntävää latausta miettinyt ja nyt siihen jo edullinen ratkaisu löytynytkin. Joo ei Shelly tällä kertaa.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Tarkoitit kai joustaa latauksesta? Monellehan riittää 1 latauskerta viikkoon.

Mutta kyllä sähköautoilijat joustaa optimoimalla lataus ajankohdan kun ollaan pörssisähkössä.

Itse olen tuota varttisähköä hyödyntävää latausta miettinyt ja nyt siihen jo edullinen ratkaisu löytynytkin. Joo ei Shelly tällä kertaa.
Hienoa, tämä tarkoittaa että kohta on vähän ajettuja sähkiksiä markinoilla yllin kyllin kun sähköverkkoa ei imetä kuiviin.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
En löytänyt tälle kohdalle (inflexible charging of EVs indicated by the current charging data) nyt lähdettä tuosta tutkimuksesta. Löydättekö te?

1782137945445.png
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
En löytänyt tälle kohdalle (inflexible charging of EVs indicated by the current charging data) nyt lähdettä tuosta tutkimuksesta. Löydättekö te?
Voisi olla tämä se lähde: https://www.mdpi.com/2673-4826/2/3/14

Figure 1. Aggregated daily load curves of the categories of charging sites. The weekdays from Monday to Friday are ingreen, and weekends and public holidays are in purple: (a) Car park; (b) Office; (c) Residential; (d) Shopping center

electricity-02-00014-g001.png


"After cleaning, the dataset consisted of 80,416 charging sessions gathered from various commercial charging sites in Finland. Next, the parking duration, the charging duration, and the average charging power for each session were calculated. The oldest used charging sessions in the dataset are from February 2019 and the latest ones from January 2020"
 
Viimeksi muokattu:

Husky

Hyperaktiivi
Näin. Taas yksi myytti murrettu. Melko tarkasti kun kirjoitti tuon otsikon tekstin palstalle joskus 6kk sitten, niin pääsi salaliiton jäseneksi.

Nyt se on sitten tutkimuksen johtopäätös, joilloin saa laillisesti olla siviili samaa mieltä!
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Datakeskus on sellainen melko tasainen sähkösyöppö 24/7/365. No pientä heittelyä siinä saattaa toki olla kuinka paljon porukka intoutuu katselemaan kissavideoita, mutta aika tasaista se sähkökuorma verkolle silti on. Toki kasvamaan päin kun tulee raskasta AI-laskentaa yms. tuohon vielä lisäksi. Kun sitten taas patteriautoja lataillaan kotipihoissa silloin kun sähkö on edullisempaa, silloin kun tuotantoa on riittävän paljon ja kulutus riittävän pientä, sillä juuri silloinhan se pösän hintakin notkahtaa. Tästä syystä en noista patteriautojen sähkökuormaa juuri noteeraa, kaikenlaiset verkon tehomaksut yms. viimeistään kun huolehtii siitä ettei noista mitään huippukuormia verkkoon käytännössä tule about koskaan.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Datakeskus on sellainen melko tasainen sähkösyöppö 24/7/365. No pientä heittelyä siinä saattaa toki olla kuinka paljon porukka intoutuu katselemaan kissavideoita, mutta aika tasaista se sähkökuorma verkolle silti on. Toki kasvamaan päin kun tulee raskasta AI-laskentaa yms. tuohon vielä lisäksi. Kun sitten taas patteriautoja lataillaan kotipihoissa silloin kun sähkö on edullisempaa, silloin kun tuotantoa on riittävän paljon ja kulutus riittävän pientä, sillä juuri silloinhan se pösän hintakin notkahtaa. Tästä syystä en noista patteriautojen sähkökuormaa juuri noteeraa, kaikenlaiset verkon tehomaksut yms. viimeistään kun huolehtii siitä ettei noista mitään huippukuormia verkkoon käytännössä tule about koskaan.
Mun käsityksen mukaan kissavideot syntyy sitä nopeammin mitä enemän tekoälylle anataa virtaa ja etuajooikeutta saa rahalla ja rahalla saa vaikka sen ydinvoimalan. Sama tietysti pätee EV:hen eli niillä lienee kumalakin tasapainotava vaikutus mutta vain toisella puolella yhtälöä.
 
Viimeksi muokattu:

tet

Hyperaktiivi
Ymmärtääkseni perusPPA:t tehdään vuosituotannosta. Eli toimitettavaa ei tarvitse olla joka hetki - tuulituotannosta.
Ostaja sitten voi pohtia miten varmistaa sähkön hyvän hankintahinnan - luottaako pörssiin täysin vai ostaako esim suojauksia johdannaismarkkinoiden kautta.

Se on aivan sama, kuka ostaa lisää ja kuka saa kiinteällä hinnalla - lopputulos on sama. Datakeskus tarvitsee sähkönsä, jos haluaa että datamyllyt jauhavat. Jos PPA-sopimus on halpa eikä takaa toimitusvarmuutta, tulee lisäkustannus sitten sen toimitusvarmuuden takaamisesta muuta kautta. Ei ole olemassa mitään taikaseinää, josta saa sähköä markkinahintaa halvemmalla toimitusvarmasti koko ajan.

Uskokaa pois, pörssihinta on sähkön pohjahinta, päästöttömyys ja toimitusvarmuus maksavat sitten ekstraa sen päälle. Myös datakeskuksille. Jos datakeskus saisi sähkönsä pörssihintaa halvemmalla, se ostaisi sitä paljon enemmän kuin tarvitsee, ja nettoaisi myymällä ylimääräisen pörssiin.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Uskokaa pois, pörssihinta on sähkön pohjahinta, päästöttömyys ja toimitusvarmuus maksavat sitten ekstraa sen päälle. Myös datakeskuksille. Jos datakeskus saisi sähkönsä pörssihintaa halvemmalla, se ostaisi sitä paljon enemmän kuin tarvitsee, ja nettoaisi myymällä ylimääräisen pörssiin.
Vaan vero-osuus on hiukan erilainen yksityinen vs. (data)teollisuus. Myös siirtohinnoissa on erilaisia soppareita yli 3x63A asiakkaille.

Mutta siis ihan samalla tavalla siihen datakeskuksen kylkeen kannattaa heidän investoida myös isohko UPS-akkuvarasto, jolla he paitsi turvaavat sen oman sähkön saantinsa myös sähkökatkoissa, mutta myös mahdollistaa tuon sähkön hinnan kanssa kikkailut milloin ostaa ja milloin käyttää akusta, kenties jopa myy verkkoonpäin ja näin saa sitä maksamaansa sähkön toteutunutta hintaa kikkailtua vieläkin alemmas.
 

Hempuli

Töllintunaaja
En tiedä, kummoset akustot nykyisin on. Meillä aikanaan oli akustoa sen verran, että odotettiin 5-10 min, jotta onko vain lyhyt katko ja sen jälkeen ruvettiin ajamaan palvelimia hallitusti alas. Sittemmin akusto piti sähköjä yllä, kunnes genu oli mukana.

Vieläkin olen siinä uskossa, että datakeskusta ei sähkön hinta ihan hirveästi kiinnosta. Enemmän se, että sitä tulee johdosta jatkuvasti ja viherpesu, jotta saa datakaivokselle yleistä hyväksyntää.
 

fraatti

Hyperaktiivi
En löytänyt tälle kohdalle (inflexible charging of EVs indicated by the current charging data) nyt lähdettä tuosta tutkimuksesta. Löydättekö te?

katso liitettä 116346
Plugitin dataa fb:n ryhmien mukaan.

1782249656336.png


En tiedä missä plugitin laturit ovat, mutta ne lienevät kiinteähintaisia ja tekoälli arpoi paikoikoiksi seuraavia. Kertooko se sitten kokonaiskuvaa vai ei?

Tyypillisiä sijainteja ovat:

  • 🛒 Kauppakeskukset ja marketit (esim. Tokmannien yhteydessä)
  • 🅿️ Julkiset pysäköintialueet ja pysäköintihallit
  • 🏢 Toimistorakennukset ja yritysten parkkipaikat
  • 🏨 Hotellit
  • ✈️ Lentoasemat
  • 🚛 Raskaan liikenteen latausalueet satamissa, logistiikkakeskuksissa ja pääväylien varsilla
  • 🏘️ Taloyhtiöt, joissa Plugit voi toimia latausjärjestelmän toimittajana (nämä eivät yleensä ole julkisia latauspisteitä).

 

kotte

Hyperaktiivi
Plugitin dataa fb:n ryhmien mukaan.

katso liitettä 116361

En tiedä missä plugitin laturit ovat, mutta ne lienevät kiinteähintaisia ja tekoälli arpoi paikoikoiksi seuraavia. Kertooko se sitten kokonaiskuvaa vai ei?

Tyypillisiä sijainteja ovat:

  • 🛒 Kauppakeskukset ja marketit (esim. Tokmannien yhteydessä)
  • 🅿️ Julkiset pysäköintialueet ja pysäköintihallit
  • 🏢 Toimistorakennukset ja yritysten parkkipaikat
  • 🏨 Hotellit
  • ✈️ Lentoasemat
  • 🚛 Raskaan liikenteen latausalueet satamissa, logistiikkakeskuksissa ja pääväylien varsilla
  • 🏘️ Taloyhtiöt, joissa Plugit voi toimia latausjärjestelmän toimittajana (nämä eivät yleensä ole julkisia latauspisteitä).
Jos sähköautojen latauksesta syntyy kulutuspiikkejä, niin lähinnä sellaisesta lautauksesta, jota ei tehdä kokona pörssisähköllä ja tuotakin lienee aika paljon. Pikalaturihan nappaa jopa satojen kilowattien tehoja ja pikalataustahan usein tarvitaan esimerkiksi, kun palataan pitemmältä työkeikalta ja tarvitaan vähän täydennystä. Tuollainen kulutus kohdistuu tyypillisesti aika jyrkästi tyypillisen työpäivän suurimman kulutuksen ajankohtiin samoin kuin lataus päivittäisasioinnin yhteydessä, mitä monet suurissa kaupungeissa kadunvarsipysäköinnin tai vastaavan yhteydessä harrastavat. Energiamielessä moinen kulutuspiikki ei tietenkään ole ongelma, mutta verkon tehoriittävyyden osalta voi hyvinkin olla, mihin viitattu tilastokin osoittaa.
 
Back
Ylös Bottom