Lataamalla vaiko tankkaamalla

korsteeni

Aktiivinen jäsen
Tuossa on ollut puhe että bensalitran mittarihinta voi heitää 29 senttiä jolloin tankillisessa se tekee helposti 15 euroa jolla toinen toteaa saavansa pikalaturista sähköä yli 200 kilsan matkalle.
Tällä 15 eurolla minä sanon pääseväni liki saman matkan.
Toki tämän voi halutessaan vääntää miten haluaa mutta totta on se mitä sanon.
Tojo kolkuttelee menemään 4 litraa satasella kun vauhti 80, ja kyse on corollan kokoisesta autosta ei mistään aygosta.
minä en usko tuohon 4l/100km, haluan nähdä käytännössä.
tankataan autosi täpötäyteen ja ajetaan tankillinen ja tankataan taasen.
jos se menee 4l/100km niin minä maksan besat, jos ei niin sinä lataat minun auton 100%, siis täyteen
milloin/missä ajetaan?
en nimittäin tuolla kuussatasella cebarillakaan pääse neljällä litralla

juukeli

Aktiivinen jäsen
Tämä atkins-syklillä toimiva, mikä ei ole yaris vaan isompi vie sähköautonopeuksilla 4 litraa maantiellä

Mitähän tuo "sähköautonopeus" tarkoittaa kun viime aikoina on näyttänyt siltä että ne on polttiskuskit jotka on tientukkona tuolla maanteillä? Aika taloudellinen polttis kyllä jos reippaassa maantieajossa kulutus on sen 4l/100km.

-Teme-

Vakionaama
Mitähän tuo "sähköautonopeus" tarkoittaa kun viime aikoina on näyttänyt siltä että ne on polttiskuskit jotka on tientukkona tuolla maanteillä. Aika taloudellinen polttis kyllä jos reippaassa maantieajossa kulutus on sen 4l/100km.
Tästä aiheesta on kokonaan oma ketju, kun menin saman itse tekemäni empiirisen huomion jakamaan. 🤫

pökö

Kaivo jäässä
Mitähän tuo "sähköautonopeus" tarkoittaa kun viime aikoina on näyttänyt siltä että ne on polttiskuskit jotka on tientukkona tuolla maanteillä.
Kaikki me ilmeisesti nähdään asiat miten haluamme, minä olen nähnyt sähkiksiä hidastelijoina ja sinä polttiksia.
Mutta tässä keississä se sähköautonopeus on n. 80 km/h

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Tuolla omalla BMW R1200ST viime tankillinen meni 4.17 sadalle ja tavoitteena olisi päästä 3 alkaviin kulutuksiin.

Moottoripyörät ei kai kovin pienellä kulje mikä on sikäli kummaa ettei ne paljoa paina.
Riippuu ihan pyörästä ja varsinkin kuskista pienelläkö sen saa menemään. Toki esim. Honda NC 750 on erityisen kuuluisa 3 alkavien kulutustensa kanssa, mutta kun siinä tankkikin on vain 15 litraa, niin pitää sen kulutuksen pieni jo ollakin ettei ajamisesta tulisi pelkkää tankilla käymistä. Tuossa omassa puimurissani kun tankki on 21 litraa, niin jopa 500km sillä voisi kenties päästä - jos vaan kuskilla rakko kestää.

AP1GczMAXs7QoUoQf1ZJfmHF7TJvLCF8zH1x68WpZvriSs4k7Y1KqBJM2o3jhd1nhryU2JDa79xOzeGH1ai1IooqfWkJxM3gtZfdDBXy5f0jaSnXnsEjGCw48tA5rqo9rjv5kWCn87pSDw4k_Nf8lH1M1TexrQ=w756-h879-s-no-gm

Husky

Hyperaktiivi
Minä en tunne ketään ihmistä, joka tällaisia säästäväisyysasioita puhuu. Tunteeko joku? Puhutteko te tällaisia ihmisille?

Ainoa mitä kuulee palstan ulkopuolella on, että säästäväisyys on pelletouhua ja aina jos jostakin koittaa säästää niin karma kostaa ja tulee nopeasti huonommaksi ja kalliimmaksi. Koskee mm. lattialämmitys vs ILP, pösä vs kiinteä, japanilainen vs oikea auto, tee-se-itse vs ostopalvelu, julkinen vs yksityinen lääkäri jnejne

Luukku

Vakionaama
Niinpä, eikä mitenkään vähäisimpänä se valtava pinkka euroja mitä tuohonkin viehätykseensä joutuisi sitten niitä isolla työllä ja tuskalla ansaittuja eurojaan nippuun laittamaan. Onko se sen väärti? Entäs jos siitä katoaakin liian suuri osa taivaan tuuliin arvomenetyksenä?

Talouden ensimmäinen sähköauto tuli 3v ikäisenä ja 17000km ajettuna. Se maksoi alle puolet uuden hinnasta. Toinen auto tuli 5 vuotiaana ja 133000km ajettuna, sen hinta oli enää 34% uutena maksaneesta. Jos yhtä nopeasti arvo putoo niin jää vain käyttöarvo jäljelle.

bungle

Vakionaama
Oma Yammun CP2 (seiskasatanen) menee helposti 3.9 litraa satasella. Tietty prätkä on aerodynamiikaltaan paljon surkeampi kuin auto (omassa ei ole edes mitään tuulilaseja ja kaikki tulee kroppaan).

Viimeksi muokattu:

bungle

Vakionaama
MP moottorit ei ole sinänsä kovin taloudelliseksi tehtyjä vaan korkeaviritteisiä ja niitä ajetaan yleensä isommilla kierroksilla kuin autoja.
Mutta aivan omaa luokkaansa oleva paino/tehosuhde verrattuna auton moottoreihin. Toki vaatii sitten enemmän huoltoa ja eivät ehkä kestä samoja kilometrejä.

kaihakki

Vakionaama
Meikäläisellä oli aiemmin Ford Focus 1.6 2013 bensamodelli. Kesällä sai kulutuksen 4,2 litraan satasella oman mittarin mukaan, kun ajoi hyvin säästäväisesti. Vantaa Hauho taipaleella nopeus enintään 80 kilsaa tunnissa ja vapaalla rullaten aina kun mahdollista.
Jos oikein kiristää, niin pääsee varmasti alle 4 litran.

kotte

Hyperaktiivi
Itse ajan kaasulla yleensä moottoritiellä n. 3,5 ... 3,8 kg / 100km, kun pidän (todellisena) nopeutena varsin tasaista hiukan alle 125km/h, paitsi kun rajoitus on 100km/h, jolloin ajan vastaavasti hiukan yli satasta. Kaasua mahtuu tankkiin hiukan vajaa 18kg. Kerran sain trippimittariin kertymään hiukan yli 450 km peräkkäisten tankkausten välillä (moottori siirtyy varabensalle, kun kaasu loppuu, joten tuon uskaltaa ajaa aivan tyhjäksikin). Kaasu on maksanut Gasumilla 2,25€/kg viime syksystä lähtien, joten osuu bensiinien nykyiseen hintahaarukkaan, vaikkakin yli mediaanihintojen. Jos tyytyy ajamaan vain 100km/h, pääsee jonnekin 3,3 ... 3,4 kg / 100km hujakoille ja 80 km/h ajolla tätäkin alemmas. Aivan tyhjän tankin täyttämiseen menee 40,5 €, mutta yleensä täytän n. 30 eurolla, välillä yli, välillä alle.

Lyhyellä ajolla taajamassa saa etenkin kylmällä ilmalla tietenkin kulumaan selvästi enemmän (mutta itse en yleensä tarvitse autoa tuollaiseen ajoon).

-Teme-

Vakionaama
Itse oon huomannu vuosien kokemuksella että kaikki dinolimu mitä polttiksen tankkiin laittoi paloi pois ja piti tankata uusiksi, nyt sähkiksessä vastaava efekti että kaikki ladattu energia tulee käytettyä ja vaatii uudelleenlatausta.
Molemmissa tapauksissa täytön väli vaihteli

Mikki

Hyperaktiivi
Itse oon huomannu vuosien kokemuksella että kaikki dinolimu mitä polttiksen tankkiin laittoi paloi pois ja piti tankata uusiksi, nyt sähkiksessä vastaava efekti että kaikki ladattu energia tulee käytettyä ja vaatii uudelleenlatausta.
Molemmissa tapauksissa täytön väli vaihteli

Tosin sellainen ero on, että sähköä syntyy uudestaan jatkuvasti... poltettu dinolimu uusiutuu 10-100 miljoonassa vuodessa. Lisäksi primäärienergiaa kuluu noin 3x määrä siinä dinolimussa, vaikkei edes huomioitaisi öljynjalostuksen "well-to-tank" energiankulutusta.

Viimeksi muokattu:

BBF

Vakionaama
Isohko diesel-farkku nelivedolla vie siististi kesäaikaan ajaessa vain hiukan yli 5l/100km. Olisi ihan ok ilman dieselveroja ja dieselin nykyhintoja. Nykydieselit on ihan hienoja laitteita, harmi että ne koitetaan nyt hävittää vaikka eihän ne Euro6 päästöillä edes saastuta juuri mitään.

Euroshopperi

Aktiivinen jäsen
Mulla nollaantui nyt RAV4:sta kaikki kilometrit mittarinvaihdossa ja 500 km jälkeen sähkönkulutus näyttää 17,5 kwh/100 km lukemaa. Se on tuon verran ollut mitä kesäaikaan tulee tässä arkiajossa ja ympärivuotisena lukema on n 20 kwh/100 km. Verrokkina ajelin lataamatta 7000 km ja kulutusta bensalla kertyi 6,3 L/100 km ja suurin keskinopeuspätkä taisi olla 120 km/h luokkaa tuolla Euroopassa ajellessa. Suomen puolella normi on alle 6 L/100km suht reippaasti.
Ei kahta sanaa, etteikö sähköllä saisi ajeltua melkein ilmatteeksi, kun katolta saa paneleilta latailla kohtuu useinkin osan ja mitään pikalatauksia ei ole tullut käytettyä asiointilatureilla.
Seuraavalla RAV4:lla luvut pitäisi vielä vähän parantua, mutta saapa sitten nähdä. Peräkärrylle jos on käyttöä, niin ajelen hybriditilassa ja kulutus on jäänyt luokkaa 8 L/100 km.

jmaja

Hyperaktiivi
Kyllä kulutus vaunu perässä varmasti tuplaantuu. Eli jos on joku Audi E-Tron missä menee 20kWh kesäkelillä, niin onhan se sitten lähemmäs 40kWh/100km vaunu perässä.

Mutta jos auto vie 13kWh/100km ja se tuplaantuu vaunun kanssa, ollaan 26kWh/100km, mikä ei ole paljon enempää kuin huono sähkis vie ilman vaunua
Ei se kyllä noin toimi. Se pihin sähkiksen pieni kulutus tulee pääosin pienestä kulkuvastuksesta. Se vaunu lisää todennäköisesti enemmän sen pihin sähkiksen kulkuvastusta. Voimansiirron hyötysuhteissa ei ole niin suuria eroja.

Jos sen möhkö-SUVin kulutus lisääntyy 20 kWh/100 km, Teslan luultavasti lisääntyy enemmän, koska se vaunu ei ole yhtä hyvin Teslan imussa.

Siis vaikkapa 20->40 ja 13->35.

kotte

Hyperaktiivi
Se pihin sähkiksen pieni kulutus tulee pääosin pienestä kulkuvastuksesta. Se vaunu lisää todennäköisesti enemmän sen pihin sähkiksen kulkuvastusta.
Merkittävä tekijä on myös polttomoottorin hyötysuhteen kasvu kuorman lisääntyessä kohti optimaalisen hyötysuhteen kuormaa, joka tyypillisesti asettu jonnekin n. 2/3 ... 3/4 vaiheille huipputehosta. Sähkömoottorin ja akun hyötysuhde pysyy suunnilleen vakiona paitsi aivan pieniä ja suurimpia kiertonopeuksia. Tämä tilanne antaa polttomoottorille tasoitusta kulutuksen lisääntymismielessä suuriotsapintaista vaunua vedettäessä.

Lisäänpä vielä, että sähkömottorin hyötysuhde jopa tyypillisesti laskee selvästi, kun tarvitaan lisää vääntöä. Polttomoottoriautossa vaihteistolla voi tyypillisesti vähentää aivan vastaavan ominaisuuden vaikutusta, eli vaunua ei välttämättä voi vetää suurimmalla vaihteella tai ainakin suurimman vaihteen käyttö vähenee selvästi vain lieville tai suuremmille alamäkisosuuksille.

Viimeksi muokattu:

jmaja

Hyperaktiivi
Moottoripyörät ei kai kovin pienellä kulje mikä on sikäli kummaa ettei ne paljoa paina.
Ilmanvastus on helposti suurempi kuin auton johtuen surkeasta aerodynaamiikasta ellei ole kunnon kyykkypyörä kokokatteella ja kuski "makaa".

Koneissa tärkeämpää pieni koko ja paino eikä samanlaista painetta alentaa CO2 päästöjä eli kulutusta. Autojen kulutukset tippuivat radikaalisti päästövaatimusten mukana. Ennen (20 v sitten) oli ihme, jos auto vei 7 l/100 km 120 km/h vauhdissa ja 10 l/100 km oli ihan tavallista. Nyt monet vie alle 6, jopa 5.

Mikki

Hyperaktiivi
Ei se kyllä noin toimi. Se pihin sähkiksen pieni kulutus tulee pääosin pienestä kulkuvastuksesta. Se vaunu lisää todennäköisesti enemmän sen pihin sähkiksen kulkuvastusta. Voimansiirron hyötysuhteissa ei ole niin suuria eroja.

Onneksi ei tarvi arvata. --- 500km ajolla kulutus 29,3kWh/100km Model Y ja ~1500kg kokonaismassan vaunu perässä. Hyvällä kelillä toki. Tuo vanhempi Model Y vie sen 15kWh about satasella, eli tuplasi kyllä vaunu perässä.

Ja sitten E-Tronista:
1782290702391.png

Viimeksi muokattu:

repomies

Hyperaktiivi
Polttoaine.net kertoo eilisen keskihinnaksi ysivitoselle 2,134 €/litra. Viidellätoista eurolla saa siis aika tarkkaan 7 litraa menovettä. Se tarkoittaisi, että bensatojota kuluttaisi vain 3,5 litraa sadalla kilometrillä, joka on kyllä törkeää liioittelua. Pikkuruinen Yaris hybridi voi ehkä mennä kaupunkiajossa tuollaisella kulutuksella. Maantieajosta on silläkään turha haaveilla, jos tuolla bensamäärällä pitää pärjätä.
Kyllä se Yaris menee nelosen alle rauhallisen kuskin käsissä maantiellä, jos renkaat ovat vierintävastukseltaan hyvät ja kuski osaa asiansa.

Jotkut saa sen 1,8-litraisen Corollankin menemään neljän pintaan pidemmällä matkalla.

Mutta ihan pelkällä vakionopeudensäätimellä ajamalla nuo luvut ei tule, vaan kuski joutuu pumppaamaan vauhtia saadakseen sähkömoottorilla ajon osuuden ylemmäs. Eli ajotyyli on muita tienkäyttäjiä raivostuttava, kun nopeus hiipuu säännöllisesti ja sitten taas kiihdytetään hieman.

Jule

Vakionaama
minä en usko tuohon 4l/100km, haluan nähdä käytännössä.
tankataan autosi täpötäyteen ja ajetaan tankillinen ja tankataan taasen.
jos se menee 4l/100km niin minä maksan besat, jos ei niin sinä lataat minun auton 100%, siis täyteen
milloin/missä ajetaan?
Mä ajelen n. 3t painavalla pakulla 5 alkavalla kulutuksella jos asiaan kiinnittää huomiota, normaalisti matala 6l. Siis noin yleisesti cruisella ajelemalla, siitäkin nyt varmaan jotain saisi jos keskittyminen riittäisi nilkalla ajamaan.

Ei se sitä tarkoita etteikö autolla pystyisi pienellä kulutuksella ajamaan, vaikka oma ajotapa kulutuksen kannalta huonononkin.

Jule

Vakionaama
Kyllä se Yaris menee nelosen alle rauhallisen kuskin käsissä maantiellä, jos renkaat ovat vierintävastukseltaan hyvät ja kuski osaa asiansa.

Jotkut saa sen 1,8-litraisen Corollankin menemään neljän pintaan pidemmällä matkalla.

Mutta ihan pelkällä vakionopeudensäätimellä ajamalla nuo luvut ei tule, vaan kuski joutuu pumppaamaan vauhtia saadakseen sähkömoottorilla ajon osuuden ylemmäs. Eli ajotyyli on muita tienkäyttäjiä raivostuttava, kun nopeus hiipuu säännöllisesti ja sitten taas kiihdytetään hieman.

Kaverilla oli hybridi corolla jonka testaamalla testasi jonkun 100km lenkin, ja sai sillä jonkun 3,4l tjsp, mutta tuo nyt oli sellainen tarkoituksella minimiin vedetty koelenkki, ilman mitään muuta varsinaista tarkoitusta.

pökö

Kaivo jäässä
Kaverilla oli hybridi corolla jonka testaamalla testasi jonkun 100km lenkin, ja sai sillä jonkun 3,4l tjsp, mutta tuo nyt oli sellainen tarkoituksella minimiin vedetty koelenkki, ilman mitään muuta varsinaista tarkoitusta.
Eli samaa ajoa kuin sähköautoilla valtaosalla kulutusmittaria tuijotellen

repomies

Hyperaktiivi
Saa ajella enimmäkseen 80km/h gps-vauhtia tai mielellään alle, jos mielii alle kolmen ja puolen. Sen verran huono on Corollan ilmanvastuskerroin. Tuo vaatii vielä todennäköisesti lämpimällä koneella lähtöä ja taitoa.

Kaksilitraisella hybridicorollalla pääsee kesällä normaalin liikenteen mukana pidemmillä 80-100 rajoitusten siirtymillä johonkin 4,6-4,7 litraan sadalla, jos ei liikoja ohittele. Mutta se onkin tunnetusti huomattavasti epätaloudellisempi moottoriltaan.

Tinkero

Aktiivinen jäsen
Sähköautolla pääsee 2,5€/100km kun valitsee sen edullisemman pikalaturin. Eikös sitä halvinta bensaakin metsästetä ja tarvittaessa jonotetaankin.

pökö

Kaivo jäässä
Mulla on tää tojo 1,2 litrainen turbo aut. joka kevyessä käytössä toimii atkins-työtahtisena ja nilkka suorana siitä tulee ottomoottori, ei siis ole hybridi.
Aikanaan sitä mainostettiin "lämpöhyltysuhteeltaan" hyvänä.

Mitään testiä se ei varmaan ole voittanut mutta kun ajellaan 80 nurkilla niin kone käy alle 1500 rpm ja kulutus on mainitussa 4 litrassa, ja kaupungissakin päästää 5 litralla kun vaan kuski sitä haluaa ja ennakoi.

Mikki

Hyperaktiivi
No sitten pitäisi ajaa sama testi samalla vaunulla, olosuhteella ja nopeudella jolloin selvästi enemmän kuluttavalla autolla. Väitän, ettei tuplaannu sillä 20 tai varsinkaan 25 kuluttavalla.
Niin tottakai tieteelliset testit on asia erikseen. Mutta pienempi lähtökulutus == parempi. Eikä se pienempi kulutus VAIN ilmanvastuksesta tule. Koko voimantuoton ja siirron hyötysuhteella on myös väliä.

korsteeni

Aktiivinen jäsen
Mulla on tää tojo 1,2 litrainen turbo aut. joka kevyessä käytössä toimii atkins-työtahtisena ja nilkka suorana siitä tulee ottomoottori, ei siis ole hybridi.
Aikanaan sitä mainostettiin "lämpöhyltysuhteeltaan" hyvänä.

Mitään testiä se ei varmaan ole voittanut mutta kun ajellaan 80 nurkilla niin kone käy alle 1500 rpm ja kulutus on mainitussa 4 litrassa, ja kaupungissakin päästää 5 litralla kun vaan kuski sitä haluaa ja ennakoi.
minä tarkoitan normaalia ajoa, liikennevirran mukana, en mitään hissuttelua enkä nurkilla vaan rajoitusten mukaan. en ymmärrä että satasen rajoituksella ajellaan 80 nurkilla, itse asiassa se ärsyttää minua, ajan ohi.
en kyllä koskaan mieti kulutusta ajaessani, aina on parempaa ajateltavaa ollut.
katsoin auton koko elinkaaren kulutuksen 19.2kWh/100km, syksyisin näyttää 18,x kun on talvia yhtä paljon kuin kesiä mukana

pökö

Kaivo jäässä
minä tarkoitan normaalia ajoa, liikennevirran mukana, en mitään hissuttelua enkä nurkilla vaan rajoitusten mukaan. en ymmärrä että satasen rajoituksella ajellaan 80 nurkilla, itse asiassa se ärsyttää minua, ajan ohi.
80 on ihan normaali vauhti 80 alueella, satasen alueella sitten satasta.

Löysää vähän pipoa, otetaan rennosti tämmöiset höpinät.

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Löysää vähän pipoa, otetaan rennosti tämmöiset höpinät.
Joitenkin musta tuntuu että kun nuo nopeusmittarit alkoi näyttämään numeroita, lisääntyi tämä "alinopeudesta" stressaaminen ihan huikeasti. Entisaikaan sen viisarisojottimen kanssa se oli +/- 5km/h se ja sama, kuka sitä niin tarkasti jaksoi kytätä. Tänä päivänä jos ajat esim. 80km/h alueella mittarissasi 80km/h, niin johan porukalla alkaa pipa kiristämään ja pahasti jos se oma mittari näyttääkin tuossa kohtaa "vain" 78km/h. Ja sitten on vielä nämä GPS:n mukaiset ns. aidot nopeudet ja poliisin tekn. vähennykset tuohon päälle, paljonko "ylinopeutta" sitä voikaan oman mittarin mukaan ajaa huoletta poliisin selfie-keppiin ilman että se aktivoituu.

Ja tässä ihan sitä käytäntöä, saattaa viranomainen jopa puuttua moiseen "ylinopeuteen" ajella oman mittarin osoittaman yli tietyllä marginaalilla

rawpower

Aktiivinen jäsen
Joitenkin musta tuntuu että kun nuo nopeusmittarit alkoi näyttämään numeroita, lisääntyi tämä "alinopeudesta" stressaaminen ihan huikeasti. Entisaikaan sen viisarisojottimen kanssa se oli +/- 5km/h se ja sama, kuka sitä niin tarkasti jaksoi kytätä. Tänä päivänä jos ajat esim. 80km/h alueella mittarissasi 80km/h, niin johan porukalla alkaa pipa kiristämään ja pahasti jos se oma mittari näyttääkin tuossa kohtaa "vain" 78km/h. Ja sitten on vielä nämä GPS:n mukaiset ns. aidot nopeudet ja poliisin tekn. vähennykset tuohon päälle, paljonko "ylinopeutta" sitä voikaan oman mittarin mukaan ajaa huoletta poliisin selfie-keppiin ilman että se aktivoituu.

Ja tässä ihan sitä käytäntöä, saattaa viranomainen jopa puuttua moiseen "ylinopeuteen" ajella oman mittarin osoittaman yli tietyllä marginaalilla
Oma auto valehtelee 3km/h alaspäin . Siitä poliisin vähentämä 3km/h mitatusta niin aika turvallisesti saa ajaa kameraan +10km/h rajoitukseen. Ei ainakaan tähän mennessä ole välähtänyt ikinä.

Ajan yleensä 10-15km/h yli annetun rajoituksen. Possujunassa en jaksa ajaa pitkää matkaa se on semmosta sahaamista. Ohi aina kun paikka ja ripeästi.

Ja ketjun otsikkoon. Tankkaamalla mennään. Keskikulutus normiajoissa 8-9l/100km. tankkiin menee 98E5. Kilometrit vuositasolla noin 20000.

Viimeksi muokattu:
Back
Ylös Bottom