ILP alumiiniputket

tomppa69

Tulokas
Minulle olisi tulossa Daikinin ilmalämpöpumppu (uusi Stylish) ja muistaakseni asentajaliike (virallinen jälleenmyyjä) sanoi, että he käyttäisivät asennuksessa alumiiniputkia. Ainakin Daikinin asennusohjeessa sanotaan, että kylmäaineputkiston materiaalin pitäisi olla fosforihappopelkistetty saumaton kupari. Jos olisivat tosiaan alumiiniputkia käyttämässä niin mitä ajattelette alumiiniputkien käyttämisestä ja pitäisikö minun vielä perua asennus? Itse mietin, että jos esimerkiksi päätän jälkikäteen lisätä jouset koneen alle niin onko isompi riski, että jotain rikkoontuu ja ehkä tuo ei ole valmistajankaan puolelta sallittua noita käyttää? Vai nipotanko turhasta asiasta?

Huh! Mun mielikuvitus pyöräytti videon, jossa huoltoautossa nippu Japp-putkee, jatkoja ja valmiita mutkia 😬

Sori, apuahan minusta ei tuohon kysymykseen ole, mutta hyvä ja aiheellinen tuo nipotuskysymys.

Meri-ilmastossa alumiinin ja messingin liitos (kartioliittimellä) voi syöpyä nopeammin kuin suolattomassa ympäristössä. Tavanomaiset korroosiota kestäväksi seostetut alumiiniputket saattavat olla kupariputkea vaikeampia taivuttaa.

Hyvissä oloissa alumiini toki toimii. Itsellä on lähes parin kymmenen vuoden ikäinen ilmankuivaaja saunan eteisessä ja tuossahan on kupariputki liitetty alumiiniputkeen teleskooppiperiaatteella liimaamalla väli tiiviiksi jollakin epoksin tapaisella aineella.

Minulle olisi tulossa Daikinin ilmalämpöpumppu (uusi Stylish) ja muistaakseni asentajaliike (virallinen jälleenmyyjä) sanoi, että he käyttäisivät asennuksessa alumiiniputkia. Ainakin Daikinin asennusohjeessa sanotaan, että kylmäaineputkiston materiaalin pitäisi olla fosforihappopelkistetty saumaton kupari. Jos olisivat tosiaan alumiiniputkia käyttämässä niin mitä ajattelette alumiiniputkien käyttämisestä ja pitäisikö minun vielä perua asennus? Itse mietin, että jos esimerkiksi päätän jälkikäteen lisätä jouset koneen alle niin onko isompi riski, että jotain rikkoontuu ja ehkä tuo ei ole valmistajankaan puolelta sallittua noita käyttää? Vai nipotanko turhasta asiasta?
Ihan jo mielenkiinnosta haluan nähdä kuvat ulkoyksiköltä lähtevistä alumiiniputkista. Eipä ole koskaan tullut vastaan moista ihmettä.

Noniin päivitystä vielä tähän. Elikkä asentaja sanoi käyttävänsä kyllä kupariputkia mutta ne ovat alumiinipinnoitettuja, kuvaili sitä alumiinikerrosta paksuksi folioksi. Näiden putkien eriste on sitten tuon alumiinipinnoituksen ja kuparin välissä eli ulospäin ei sitten näy sitä valkoista vaahtoa mitä linnut sitten tykkäävät käydä nokkimassa.

Chatgpt:n mukaan:

Edut verrattuna tavalliseen eristettyyn kupariputkeen​

1. Parempi UV-kestävyys
  • Tavallinen musta solukumieriste haurastuu auringon UV-säteilystä muutamassa vuodessa, ellei sitä suojata.
  • Alumiinivaippa suojaa eristeen UV-säteilyltä, joten putki kestää ulkona huomattavasti pidempään.
2. Parempi mekaaninen suoja
  • Alumiinipinta suojaa eristettä:
    • linnuilta
    • jyrsijöiltä (ei täysin, mutta paremmin kuin pelkkä vaahto)
    • oksien ja työkalujen aiheuttamilta vaurioilta
    • hankaukselta.
3. Siistimpi ulkonäkö
  • Hopeanvärinen pinta näyttää monen mielestä viimeistellymmältä kuin musta eriste.
  • Putkikanavaa ei aina tarvita yhtä paljon näkyvillä osuuksilla.
4. Parempi kosteussuoja
  • Alumiinilaminaatti toimii höyrynsulkuna.
  • Eriste pysyy kuivempana, mikä auttaa säilyttämään sen eristyskyvyn.

Haitat​

1. Kalliimpi
  • Materiaali maksaa enemmän kuin tavallinen eristetty kupariputki.
2. Asennus vaatii huolellisuutta
  • Alumiinivaippa voi repeytyä tai rypistyä, jos putkea taivutetaan huolimattomasti.
  • Liitokset täytyy viimeistellä hyvin, jotta suoja säilyy.
3. Vaikeampi tarkastaa eristeen kunto
  • Jos eristeen alle pääsee kosteutta esimerkiksi vaurion kautta, sitä ei huomaa yhtä helposti kuin tavallisessa eristeessä.

Nyt on ilppi paikoillaan. Tässä lähikuvaa niistä putkista mitä tuli. Varmaan päällepäin ei juuri muuta eroa kuin että on harmaa kiiltävä pinta valkoisen sijaan. Kuulemma ainoat kekä tämmöistä alumiinipäällysteistä Suomessa asentelee, näitä ei vissiin niin helposti saa.
putki.png

Hyvähän tuo on, jos linnut pysyvät poissa.
Aika näyttää. Näkyvät nokallaan saavan reiän aikaan ainakin paksunpuoleiseen alumiiniteippiin, jos uskovat löytävänsä ötököitä tms. alta. Aikamoisen metelin saavat aikaan myös käymällä rautapellin kimppuun, vaikken olekaan sentään nähnyt todistettua pääsyä lävitse moisesta.

Aika näyttää. Näkyvät nokallaan saavan reiän aikaan ainakin paksunpuoleiseen alumiiniteippiin, jos uskovat löytävänsä ötököitä tms. alta. Aikamoisen metelin saavat aikaan myös käymällä rautapellin kimppuun, vaikken olekaan sentään nähnyt todistettua pääsyä lävitse moisesta.
Pihasauna-liiterirakennuksen harjatuuletusaukossa on metallinen seulaverkko, itikkaverkon kokoa. Kolmannen verkon laitoin just siihen, joku lintu saa tehtyä selvää siitäkin. Kova on halu päästä siitä läpi.

Eli kannattaako tuosta nyt maksaa yhtään enempää extraa mitä vakio putki maksaa? Onhan se kiiltävää ajaa tyyliin saman asian kun kiepautat foliorullasta muutaman kierroksen ympäri? Ja sitten jos ne jostain syystä pitää saada fiksusti erilleen niin missä kunnossa eriste on sen jälkeen?

Takaisin
Ylös Bottom