Painovoimaisen ilmanvaihdon päivitys koneelliseksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Klapsu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Klapsu

Tulokas
Moi,
Olisi haluja vaihtaa ilmanvaihtoa paremmaksi ja yksi tarjouskin on pöydällä.
Ajatus siis on koneellinen tulo-ja poisto ilma sekä lämmön talteenotto.
Neliöitä n.100 ja huoneita 4+keittiö ja kylppäri. Takka olohuoneesta löytyy.

1784531267561.png

Onko kenelläkään vastaavasta projektista verrokkia hinnalle?
Ilmanvaihto suunnitelma +800€.

Tuli mieleen onko talo tarpeeksi tiivis jos vaihtaa koneelliseen ilmanvaihtoon? Onko tätä tutkittu?

Hinnan puolesta sanoisin että ihan ylärajoilla tuo tarjous. Onko kysytty muilta toimijoilta tarjouksia?

Olisi haluja vaihtaa ilmanvaihtoa paremmaksi ja yksi tarjouskin on pöydällä.
Ajatus siis on koneellinen tulo-ja poisto ilma sekä lämmön talteenotto.
Neliöitä n.100 ja huoneita 4+keittiö ja kylppäri. Takka olohuoneesta löytyy.

Tuli mieleen onko talo tarpeeksi tiivis jos vaihtaa koneelliseen ilmanvaihtoon? Onko tätä tutkittu?
Riittäisikö vain painovoimaisen ilmanvaihdon tehostaminen esim kosteat tilat koneellinen poisto + korvausilmaventtiilien lisäys?

Hinnan puolesta sanoisin että ihan ylärajoilla tuo tarjous. Onko kysytty muilta toimijoilta tarjouksia?
Miksi koneellisella ilmanvaihdolla rakennuksen pitää olla tiiviimpi kuin painovoimaisella? Onko ongelma kostean sisäilman joutuminen rakenteisiin vai epäpuhtaan ilman imeminen rakenteista sisään? Painovoimaisessa ilmanvaihdossa painesuhteet on mitä sattuu, mutta eikö tätä saada säädettyä sopivaksi koneellisella ilmanvaihdolla?

Historiassa varoiteltiin asentamasta koneellista ilmanvaihtoa vanhoihin rakennuksiin ja tämän ketjun aloittaja ei ole kertonut miten vanha talo on eikä rakennusmateriaali
Pientä varovaisuutta ja syvällinen keskustelu vanhan ilmanvaihtosuunnittelijan kanssa on minun neuvo ennen urakan tilaamista

Hyvin vanhat puu-rakennukset on koneellisen ilmanvaihdon ulkopuolella ihan syystäkin, ovat sen verran läpivetoisia jo alkujaan.

Historiassa varoiteltiin asentamasta koneellista ilmanvaihtoa vanhoihin rakennuksiin ja tämän ketjun aloittaja ei ole kertonut miten vanha talo on eikä rakennusmateriaali
Pientä varovaisuutta ja syvällinen keskustelu vanhan ilmanvaihtosuunnittelijan kanssa on minun neuvo ennen urakan tilaamista

Hyvin vanhat puu-rakennukset on koneellisen ilmanvaihdon ulkopuolella ihan syystäkin, ovat sen verran läpivetoisia jo alkujaan.
Laitoin ihan itse ilmanvaihdon yli 20 v sitten ja olen ollut tyytyväinen.
Veto loppui ja lämpötilat tasottuivat.
Ja nykyisin olen tasapainottanut IV:n siten, että talon painesuhteet on kutakuinkin tasapainossa. Höyrysulkuja mökissä ei juurikaan ole, jotakin muovitettuja papereita seinissä ja mustaa muovia harvan kattolaudoituksen takana.
Kengitysrempassa huomasin että villat oli toimineet ekan 30 vuotta ilmansuodattimena lähimpänä keittiötä.
IV-putket olisin näillä kokemuksilla asentanut sisäpuolelle (en ullakolle missä ne nyt ovat). Olisi ehkä ollut helpompikin asentaa ja koteloida. Ilma jähtyy/lämpenee putkissa yllättävän paljon, vaikka on eristetty 2x50mm alumiinifoliopinnotteisella villalla ja nykyisin vielä on päällä 300mm ekovillaa.

Mun käsittääkseni tuo varoitus koneellisesta ilmanvaihdosta vanhoissa rakennuksissa tarkoittaa pelkkää koneellista poistoilmaa, jolla on mahdollista saada aikaan hirveä alipaine. Jos ilma vaihtuu koneellisesti kumpaankin suuntaan, ja ilmamäärät ovat oikeissa säädöissä tuossa ei ole ongelmaa.. Ellei sitten IV kone ole sellainen että se vetää koko pakkaskauden hirveällä alipaineella.

kaksikerroksisen talossa on alakerrassa talvella aina alipaine ja lattian rajassa aika kovakin sellainen. Yläkerran katossa on sitten taas selvä ylipaine. Tälle ei voi mitään.

Tai no joo jos pistetään ylä ja alakertaan omat koneet ja portaikossa on aina kiinni oleva tiivistetty ovi.

Takaisin
Ylös Bottom