Öljylämmittäjällä pitää olla nyt paksu kukkaro

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja janti
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

janti

Moderaattori
Ylläpitäjä

Lämmitysenergia oli kesäkuussa viimevuotista kalliimpaa. Kuluttajahinta nousi eniten kevyessä polttoöljyssä, kertoo Tilastokeskus.​

Vähän veikkaan, että tammikuussa tuo on muodossa "öljylämmittäjälläkin pitää olla nyt paksu kukkaro". En jaksa uskoa, että pörssisähkölämmittäjät heittäisivät voltteja alhaisista hinnoista henkseleitä paukuttaen. Toivottavasti olen kuitenkin väärässä.

Niin... Eikös 2€/litra käänny johonkin 22snt/kWH luokkaan. Verrattuna sähköön... jos sähkön siirtohinta veroineen on 8snt, jää sähkölle 14snt.

Saapi nähdä irtoaako talvikuukausina pörssisähköä paljon alle tuon 14snt.

Viime vuonna meni öljyä 263 litraa ja tankissa on yhä 2022 ostettua kallista 1,72 €/litra öljyä 1000 litraa. Toivon että se riittää tämän talven pörssihuippujen yli.

Motiva pitäisi motivoitua ja antaa selkeä kaava miksi ei kannata käyttää öljypoltinta enää jos talossa on muita lämmitysmahdollisuuksia
Öljykattilan vuosihäviö on luokkaa 20<->40% riippuen kattilamallista ja polttimesta
Jopa sähkövastus varaajassa/kattilassa on halvempi käyttää huonoimmissa kattiloissa

Motiva pitäisi motivoitua ja antaa selkeä kaava miksi ei kannata käyttää öljypoltinta enää jos talossa on muita lämmitysmahdollisuuksia
Öljykattilan vuosihäviö on luokkaa 20<->40% riippuen kattilamallista ja polttimesta
Jopa sähkövastus varaajassa/kattilassa on halvempi käyttää huonoimmissa kattiloissa

Öljy oli pitkään niin halpaa ettei tarvinnut miettiä. Monessa kattilassa on vastukset mutta ei ole vain hoksattu käyttää. Saatetaan jopa valitella öljyn kalleutta vaikka se onkin ihan vapaaehtoista käyttää. Itse olen konkreettisesti nähnyt miten kulutus putoaa kymmenesosaan kun öljyä käyttää vain silloin, kun tehoa tarvitaan paljon. Kattila saa olla viileämpänä sähköä käytettäessä niin häviöt on jo sitä kautta heti pienemmät.

On tuo polttoöljy varastoitavuudeltaan hieman eri asia kuin suoraan ostettava sähkö (ilman akkuja). Meilläkin on noin 13 000 KWh säiliössä "varmuusvarastoa" kohtuullisella alle 11 c/kWh hinnalla talven koitoksia varten. Ehkä paneleistakin on jotain aapuva ja ne ilmaiset saunapuutkin. ;D Tuosta paksusta kukkarosta sitten tiedä, kellä on ja kellä ei talven koitosten jäljiltä. :grandpa:

Ps. sellainen huomio että kirjoitin tuon ylläolevan 13:31 ja sivu näytti että Tänään klo10:29. Onkohan sivun kello epäkunnossa vai mistä tuo ero johtuu?

Viimeksi muokattu:
Riippuu suuresti, mitä sillä kattilalla tekee. Jos pitää kattilan kuumana ja lämmittää vain vettä, todellakin varsin pieni osuus öljyn energiasta päätyy veden lämmittämiseen. Varsinkin vanhemmissa kattiloissa ulkopuolinen eristys on vähän suurpiirteistä ja kattila lämmittää sen oman tilansa talvellakin.

Itse olen tarkastanut kulutuksen käyttötuntikellolla ja vaa'alla. Kattilalle on laskettavissa arvio lämpökapasiteetista ja sitä voi jopa sekoittaa latauskierrolla, missä on myös tarkat lämpötilamittaukset. Näin kattilaa kalorimetrinä käyttäen merkit viittaavat vahvasti, että öljyn energiasisällöstä ~95% saa siirtymään kattilaan. Kattilan lämpötilan vaikutus hyötysuhteeseen on selvästi havaittavissa. Öljyn kulutuksesta laskettu lämpösaanto vaikuttaa myös täsmäävän varsin hyvin kuukausittaiseen energiataseeseen eli ainakaan tämmöisessä todellisessa käytössä pakkasten aikaan, "häviöt" eivät voi olla kymmeniä prosentteja, koska noin suuri virhe pursuisi ulos taseesta.

Sitten tämmöisillä syysilmoilla kattila on VILPin lämmöillä ja lämmitys välillä kokonaan pois kalliina päivinä kuten esim. tällä viikolla. Pienin VILPin tuottolukema 25-40°C lämmöillä on 8 kWh vuorokauden aikana, johon sisältyy veden esilämmitys. Alhaisilla lämmöillä ei siis kovin paljoa jää parjattua vaipan lämpöhäviövaraakaan.

Takaisin
Ylös Bottom