Milloin lämmityskausi alkaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pökö
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ei voi sanoa että täällä olisi vielä lämmityskausi alkanut mutta kun tullaan mökiltä kotiin niin talo on tipahtanut 20 asteeseen, silloin on poltettu pesällinen takassa. Sen jälkeen on taloussähkö ja aurinko riittänyt lämmitykseen. Loppukuu näyttää lämpimältä täällä, taitaa startti siirtyä lokakuulle.

Viime yö oli kylmä, ekan kerran oli lämmitys päällä koko yön. Uudet patterit tuntuu toimivan odotetusti. Pattereiden tasapainotus vartoo pakkaskelejä, säätökäyrää pitää korjata. Pörssihinnasta huolimatta pistin varaajaan hiukan vastuksia päälle aurinko-energialla. Taitaa jatkossa käydä niin ettei myyntiin mene alle 25 centin?

Taitaa jatkossa käydä niin ettei myyntiin mene alle 25 centin?

Kyllä myyntiin kannattaa laittaa kaikki se, minkä voi myöhemmin tai aikaisemin ostaa halvemmalla. Se siirtohinta on pääasiallinen marginaali.

Itse esim. lämmitin taloa hullun lailla maanantaina ja tiistaina annoin mennä kaiken myyntiin. Nyt keskiviikkonakin talo on vielä niin lämmin ettei tarvii ostaa lämmitykseen sähköä kun taivaskin on ihan pilvessä.

Kyllä myyntiin kannattaa laittaa kaikki se, minkä voi myöhemmin tai aikaisemin ostaa halvemmalla. Se siirtohinta on pääasiallinen marginaali.

Itse esim. lämmitin taloa hullun lailla maanantaina ja tiistaina annoin mennä kaiken myyntiin. Nyt keskiviikkonakin talo on vielä niin lämmin ettei tarvii ostaa lämmitykseen sähköä kun taivaskin on ihan pilvessä.
Niinpä. Myynnissäkin kassavirta on aina kotiinpäin. Paneelisähkön omakustanus-hinnaksi arvioin 3 cnt, kiinteällä sopparilla maksaa 17,51 cnt/ kWh. Miten noista voisi kalkyloida sopivan ulosmyynti hinnan? Silloin kun itellä ei ole tarvetta niin saa mennä myyntiin halvemmallakin. Eilen tosiaan päässä löi tyhjää, kannattaako myydä vai käyttää itse?
Ajoittain tekis mieli laajentaa kenttää niin että aina riittää omin tarpeisiin eikä tarttis raapia päätä.

Silloin kun itellä ei ole tarvetta niin saa mennä myyntiin halvemmallakin. Eilen tosiaan päässä löi tyhjää, kannattaako myydä vai käyttää itse?

Näille hetkille kun ei ole omaa tarvetta olen säätänyt systeemin lämmittämään kellaria jos mynnistä ei saa kun muutaman sentin. Logiikka ei perustu minulla mihinkään omakustannushintaan vaan siihen että saanko edes jotain hyötyä siitä että käytän puoli ilmaisen sähkön itse, koska korvaus myynnistä on merkityksetön tässä mittakaavassa.

Näille hetkille kun ei ole omaa tarvetta olen säätänyt systeemin lämmittämään kellaria jos mynnistä ei saa kun muutaman sentin. Logiikka ei perustu minulla mihinkään omakustannushintaan vaan siihen että saanko edes jotain hyötyä siitä että käytän puoli ilmaisen sähkön itse, koska korvaus myynnistä on merkityksetön tässä mittakaavassa.
Nyt kun tuotot pikkuhiljaa pienenee ja lämmitystarve kasvaa niin myynnin rajahinta nousee, mitään kiinteää rajahintaa ei voi määritellä. Positiivinen kassavirta tietysti miellyttää jos ei omaa käyttöä tarpeeksi. Paineet akuston hankkimiseksi kasvaa.

Näin voimalaitoksen näkökulmasta lämmityskausi alkoi jo ajat sitten ja kaukolämmön menekissä on selkeää nousua.
Vaikka vähän holotnaa ollut niin vasta aloitellaan lämmityskautta. Kesälläkin tietysti kylpyvettä yritetty tehdä ja monesti kiuaskin on lämmennyt puoli-ilmaiseksi. Tuo vartti-netotus on melkeinpä huijausta, ihan olematon hyöty siitä tullut :(

Harmaa sateinen päivä +10 ulkona.
Tulet takassa eka kerran tänä syksynä.

1000012159.webp

Vielä pärjää kosteiden tilojen lattialämmityksillä eli täysin kesämeiningillä, ilp kierrättää 20C asetuksella eikä patterit lämpee.
Menee ehkä lokakuulle lämmitys aloitus.
Puusauna varmaan pitää koko tiilipiipun kuivana.

Lattia on lämmennyt alakerrassa huoneessa, jossa ei juuri viime päivinä ollut merkittävää lämmittävää aktiviteettia. Ylemmässä kerroksessa ei juuri ole vielä ollut lämmitystarvetta. Parin radiaattorin olen tuolla kuitenkin todennut välillä käyneen lämmityksen rajoilla. Sähkö on viime päivinä ollut sen verran kallista, että lämpöpumppu ei ole käynnistynyt useampaan vuorokauteen.

Taidan itekkin laittaa pienen valkean takkaan, josko tuo kuivattais hormia ensalkuun. Sutari tarttee tilata viimestään ens kuun alkuun, ennenku alkaa kunnolla taas takkoja polttelemaan.
Muistakaa aina ennen sytytystä varmistaa että hormi vetää näin syksyn ensimmäisillä tulilla. Kuuma-ilma puhallin on hyvä kapistus vedon avitukseksi kun ei tuota kosteutta hormiin.
Purin leivinuunin pois kun se ei koskaan vetänyt kunnolla kun hormilla korkeutta vain 2 metriä.

Muistakaa aina ennen sytytystä varmistaa että hormi vetää näin syksyn ensimmäisillä tulilla. Kuuma-ilma puhallin on hyvä kapistus vedon avitukseksi kun ei tuota kosteutta hormiin.
Purin leivinuunin pois kun se ei koskaan vetänyt kunnolla kun hormilla korkeutta vain 2 metriä.

Kyllähän sen huomaa, että syksyn ekoilla tulilla pesässä savu ei kunnolla liiku hormia kohti. Mutta ei ole ollut mikään ongelma meillä, liekkö tuo korvausilman saanti suoraan arinan alta (kellarin ilmaa) auttaa ja lisäksi jos ei millään tunnu veto paranevan niin laitan IV:stä ylipaineen päälle ja avaan tuhkaluukua jolloin savu lähtee välittömästi kohti hormia ja kohta jo tuli roihuaa iloisesti.

Päältä sytytys myös auttaa asiaa, hormi ehtii jo siinä lämmetä ennen kuin alemmat klapikerrokset ottavat tulta.

Moro

Meillä ei lämmityskausi ole edes loppunut,VILP on päällä aina mutta eihän se kesällä käynnisty montaakaan kertaa kun aurinkokeräin pitää 5 satasessa varaajassa riittävän lämpötilan jonka lämpöä tarvitaan vain kosteiden tilojen lattioiden lämmitykseen.
Huonetermarit on vaimo kääntänyt nollille kun hän ei usko termareiden toimintaan:mad:
Saapa sitten nähdä koska ekat pesälliset kakluunissa poltetaan,jos on aurinkoinen päivä meillä on vieläkin liian kuuma ehtoolla kun suoraan etelään olevien akkunoiden kautta kämppä lämpiää liikaakin mutta eipä noilla markiiseilla raaski viimeisiä auringon lämpöjä estää.
Keväällä kun sutari kävi niin kehoitti paikkaamaan kakluunin pesän saumoja kun olivat vähän rapistuneet,on muuten kätevää käyttää sellaista tuubissa olevaa valmista tulimassaa,siitä vaan syvälle saumaan ja riittävästi pinnalle josta sitten lastalla sileäksi,on muuten vi..umainen asento sinne hormiinpäin tehdä hommia.

9m hormit ja piipunhatut paikallaan niin ei ole koskaan ollut veto-ongelmia edes puuhellalla. 2 uunia samassa hormissa ja vetävät vaikka yhtäaikaa. Ostettiin aikoinaan valkoinen kaakeliuuni, moni kauhisteli, että "se on aina noesta musta".
Ei näy mustaa vieläkään 30v jälkeenkään.

Liitetiedostot

• IMG_7840.webp
    IMG_7840.webp
    49,3 KB · Lukukerrat: 39
Ensi viikoksi lupailevat lämpimiä kelejä, joten lokakuulle menee lämmityskauden alku. Keittiön puuhellassa kerran polteltu ja hormia kuivateltu. Lisäksi parina kosteana pilvipäivänä on ilppiä tullut käytettyä ja toimivaksi todettu. VILP saatiin kytkettyä ja kokeiltua, mutta olen malttanut mieleni kun aurinkokeräimistä vielä heruu jonkin verran lämpöä varaajaan.

Lämmityskauden aloitukselle ei tainnut olla foorumin virallista määritelmää mutta ilppi on saanut nyt käydä jo taukoamatta kun ulkolämpötila +11 paikkeilla.

Kyllähän sen huomaa, että syksyn ekoilla tulilla pesässä savu ei kunnolla liiku hormia kohti. Mutta ei ole ollut mikään ongelma meillä, liekkö tuo korvausilman saanti suoraan arinan alta (kellarin ilmaa) auttaa ja lisäksi jos ei millään tunnu veto paranevan niin laitan IV:stä ylipaineen päälle ja avaan tuhkaluukua jolloin savu lähtee välittömästi kohti hormia ja kohta jo tuli roihuaa iloisesti.

Päältä sytytys myös auttaa asiaa, hormi ehtii jo siinä lämmetä ennen kuin alemmat klapikerrokset ottavat tulta.
Eilen eka takan lämmitys talven jälkeen. Normaalisti pellit auki ja keskeltä sytytys, ei ongelmia.

9m hormit ja piipunhatut paikallaan niin ei ole koskaan ollut veto-ongelmia edes puuhellalla. 2 uunia samassa hormissa ja vetävät vaikka yhtäaikaa. Ostettiin aikoinaan valkoinen kaakeliuuni, moni kauhisteli, että "se on aina noesta musta".
Eroja on asioissa, välillä ihmeellisiä (kuten että joillakuilla vieläkin aurinko nostaa lämpöä mutta meillä ei tietoakaan vaikka talo paisteessa koko päivän). Meilläkin vetää hormi aina vaikka iv-kone päällä aina normaalisti ja joskus unohtuu avata kesäpelti. Täytyy kokeilla vetääkö vaikka olisi liesari päällä.

Meillä kanssa valkoinen, rapattu, muurari teki kuten lystäsi

Meillä taitaa olla samat takat ja laattakin halki samasta kohtaa👍

Kääntääkö hän myös uunin säätimen ensin täysille ennen kuin kääntää haluttuun lämpötilaan sen lämmettyä?
Liedellä keittäessähän juuri näin toimitaan, joten ei se ihme ole jos osalla väestöä on termostaattienkin käyttöön sama lähestymistapa.

Termostaattien turha veivaaminen on yleistä

Meillä minä toimin hellan termostaattina. Ei ole kymmenen eikä kaksytä kertaa kun tulen keittiöön ja siellä on joku puuro tai keitto melkein maksimilämmöllä palamassa pohjaan tai höyrystymässä sisäilmaan. Aina sanonut, että sitten kun vaikka se keitto kiehuu, niin se kiehuu myös vähän pienemmälläkin teholla eikä siten pala pohjaankaan niin helposti. Mutta ei, ei ole kuulemma yhtä nopeaa kuin sillä isommalla teholla.. 😒

Meillä minä toimin hellan termostaattina. Ei ole kymmenen eikä kaksytä kertaa kun tulen keittiöön ja siellä on joku puuro tai keitto melkein maksimilämmöllä palamassa pohjaan tai höyrystymässä sisäilmaan. Aina sanonut, että sitten kun vaikka se keitto kiehuu, niin se kiehuu myös vähän pienemmälläkin teholla eikä siten pala pohjaankaan niin helposti. Mutta ei, ei ole kuulemma yhtä nopeaa kuin sillä isommalla teholla.. 😒
Suosittelen painekattilaa, niin kypsyy nopeaan, vai räjähtääkö käyttäjän käsissä?

Niin totta tämä, melkein päivittäin huomautan asiasta mutta ei auta. Kananmunan paistoa seurasin toissapäivänä: levy oli täysillä vaikka pannu oli jo siirretty pois. Ja perunoiden keitossa kattilan pitää oikein roiskutella vettä yli, jotta perunat nopeammin kypsyvät.

Takaisin
Ylös Bottom