Älvsby ja PILP = ILPO Comfort CE50

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Älvsby ja PILP

Haakkelberg sanoi:
Se mitä asetuksia olen muuttanut;
Ei muuten, mutta kun katselin että teillä on vastuksia polteltu lähes 3x siitä mitä meillä ja meillä tuossa on myös rak.aikainen kuivatuskin mukana. Silti kokonaisaikaa ei ole kuin 30% enempi :-X
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Älvsby ja PILP

HiTec sanoi:
Ei muuten, mutta kun katselin että teillä on vastuksia polteltu lähes 3x siitä mitä meillä ja meillä tuossa on myös rak.aikainen kuivatuskin mukana. Silti kokonaisaikaa ei ole kuin 30% enempi :-X
Onhan se selvä, ettei Comfortti voi jo LTO:ssa jäähdytetystä jäteilmasta saada yhtä paljon energiaa talteen kuin jäähdyttämättömästä poistoilmasta -> käyttövettä tehdään enemmän vastuksilla.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Älvsby ja PILP

Tois puol jokke sanoi:
eli toisinpäin saisi paremmin hyötyä?
En sano niinkään. Passiivinen LTO toimii aika huonosti, jos sinne puhalletaan välillä hyvin kylmää ilmaa, johon Comfortti kyllä pystyy.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Älvsby ja PILP

repomies sanoi:
Onhan se selvä, ettei Comfortti voi jo LTO:ssa jäähdytetystä jäteilmasta saada yhtä paljon energiaa talteen kuin jäähdyttämättömästä poistoilmasta -> käyttövettä tehdään enemmän vastuksilla.
Varmaan juurikin näin :-\ Kokonaisenergia (pumppu + vastukset) tuunatussa 11.855kWh/12kk ja meillä 10.618kWh/8kk. Tosin meillä tuosta vastuskäytöstä n. 800kWh on jo tuota rak.aikaista, joten ihan noin suorasukainen tuo päätelmä ei ole. Ynnä meidän Lohiatar on hieman suurempi, muodostuen 5 modulista, Etelättären rakentuessa 4:stä. Eikä Haakkelberg mainitse takkaa lainkaan, jota meillä lämmiteltiin sen "kuuluisan" paskalavan verran päivässä pakkas-kaudella :cool:

Summa-summaa-rum. Tuosta jos jotain johtopäätöksiä tarttisi tehdä, niin miksi uhrata aikaansa tuunaamiseen kun energian kulutukseen sillä ei näköjään ole juurikaan ollut merkitystä ??? Ellei sitten "tuunaa" niitä klapeja takkaan ;)
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Älvsby ja PILP

HiTec sanoi:
Tuosta jos jotain johtopäätöksiä tarttisi tehdä, niin miksi uhrata aikaansa tuunaamiseen kun energian kulutukseen sillä ei näköjään ole juurikaan ollut merkitystä ???
Varmasti tuunauksella on merkityksensä ilmanvaihdon ja tuloilman lämpötilan kannalta. Energiansäästömielessä kukaan muu kuin hullu propellihattu (hep!) tuskin lähtee kytkemään toista ilmanvaihtokonetta ilman varsinaista tarvetta.
 
Vs: Älvsby ja PILP

Meillä ei ole takkaa. Vastukset ovat mukana käyttöveden lämmityksessä vain siksi ettei veden lämpötila käytettäessä laskisi viileän puolelle. Ei pilppi jaksa lämmittää niin suurta määrää vettä, laski jopa 38 asteen paikkoille. Lämminvesikin on loppunut useaan kertaan, nyt ei lopu.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Älvsby ja PILP

Haakkelberg sanoi:
ainiin, pilpille menevä ilma talvella oli muistaakseni noin 10 asteen luokkaa. LTO on ristivirtakennoinen, 60%
Jos 10 asteista menee koneelle, se varmaan tosiaan toimii suhteellisen normaalisti.

Paljonkos sinulla on ollut kokonaiskulutus vuodessa sisältäen käyttösähköt, ihan talon sähkömittarista katsottuna?
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Älvsby ja PILP

Haakkelberg sanoi:
Rapiat 17000kWh näyttäs mittarissa olevan
Kuulostaa rehelliseltä luvulta. Ei huonosti minun mielestäni, ja hienoa että joku on jaksanut tehdä älväriinsä koneellisen tuloilman. Tuo LTO-kone on kytketty ihan oikein päin suhteessa PILPpiin, eikä tuossa mitään hienompaa konetta kannattaisi laittaakaan.

Itse aion kylläkin kytkeä juuri toisinpäin, eli PILPin jäteilma LTO-koneeseen, mutta PILPpini onkin antiikkia ja LTO on pyöriväkennoinen. Ohjauksen kanssa joutuu säätämään, toisin kuin tuossa sinun kytkennässäsi.
 
Vs: Älvsby ja PILP

Taitaa käydä hassusti kun talvella kumpikin kanava työntää kylmää ilmaa lto koneeseen. lto:n vastukset vaan hohkaavat punaisena.
Sama porata seinään reikä... :-\
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Älvsby ja PILP

Haakkelberg sanoi:
Taitaa käydä hassusti kun talvella kumpikin kanava työntää kylmää ilmaa lto koneeseen. lto:n vastukset vaan hohkaavat punaisena.
Sama porata seinään reikä... :-\
Talvella tällaisen antiikkiPILPin kompura voi olla vaikka seis..
 
Vs: Älvsby ja PILP

Mitä jos pistäisin lto:n omana järjestelmänä ja pilpin kesää varten omana kierrätys kanavana viilennystä varten, poistamaan sisätilan lämpöä käyttöveteen. "ilmaista" viilennystä.... ;D
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Älvsby ja PILP

Haakkelberg sanoi:
Meillä ei ole takkaa. Vastukset ovat mukana käyttöveden lämmityksessä vain siksi ettei veden lämpötila käytettäessä laskisi viileän puolelle. Ei pilppi jaksa lämmittää niin suurta määrää vettä, laski jopa 38 asteen paikkoille. Lämminvesikin on loppunut useaan kertaan, nyt ei lopu.
Häh :eek: Meillä ei lämmin vesi ole vielä kertaakaan loppunut ja taloudessa on 2 murkkua/nuorta aikuista = veden kanssa läträtään suihkun muodossa melkoisesti aina treenien jälkeen ynnä aamuin ja illoin. Ja se veden prioriteetti tosiaan on Comfortissa silti alhainen, joten ei pitäisi olla ylläri jos vesi joskus loppuisi, mutta eipä ole vielä. Siksi omalla kokemuksella asuinmukavuuskaan ei juuri moisesta LTO-tuuningista parane, niin... :-\ Mutta saahan sitä ihmiset "harrastaa" ei siinä mitä, se minulta pois ole. Ja onhan tuo koneellinen tulo jätetty meillekin vielä optiona tuonne yläkertaan, kanavat IV-putkille avoinna, sähköt flektille valmiina jne. Mutta tuolla toisaalla kokemukset T10:n käytöstä tuon Comfortin kanssa on laittanut hieman mietteliäälle kannalle kannattaako moinen lopulta lainkaan. Mitään ilmaisiahan nuo IV-laitteet kun ei ole :-\
 

jarip

Vakionaama
Vs: Älvsby ja PILP

Onko yleensäkään järkevää ketjuttaa kahta LTO-laitetta? Systeemin lämmöntalteenotto ei siitä taida paljonkaan nousta ja parempi olisi panostaa parempaan yhden laitteen talteenottoon kerralla (jos silloinkaan). Kenno on hyvä, kun toimii passiivisesti ja PILP kykenee laskemaan postoilmaa alemmaksi. Kumpikin on hyviä toimiessaan, mutta PILP hukkaa aina kun kompura ei käy ja kenno ei saa kaikkea talteen. Kesällä ei käytännössä mitään.

Olisiko älykkäin tapa ajaa niitä rinnakkain tai vuorotellen. Kun PILP hurisee, niin ilma sitä kautta, muulloin ajetaan kennon kautta. Kesällä tietty PILP kautta koko ajan. Ostovehkeillä tämä ei taida silti maksaa koskaan itseään takaisin, siinä mielessä Repomiehen viritykset ovat jotenkin ymmärrettävissä.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Älvsby ja PILP

jarip sanoi:
Onko yleensäkään järkevää ketjuttaa kahta LTO-laitetta?
Riippuu varmaan laitteista ja talosta. Mikäli haluaa tuloilman älväriin, niin mielestäni tuossa on oma järkensä.

Sitä mikä on älykkäin tapa ajaa koneita on vaikea sanoa ennen kuin on kokeillut käytännössä miten käy. Asiassa on vähän liian monta epävarmuustekijää, jotta voisi sanoa yleispätevästi mitään. Yleisesti voisi sanoa että tavoitteena on tietysti painaa jäteilma mahdollisimman pienellä sähköenergiankulutuksella mahdollisimman kylmäksi, mutta esimerkiksi jäätymisongelmat tekevät helposti tyhjäksi kauniit ajatukset jäteilman lämpötilan minimoimisesta. Minun systeemissäni, jos nyt joskus saan sen lopulta kytkettyä, on kenties yksinkertaisinta tosiaan antaa PILPin kompuran käydä vain katkokäyntiä keväästä syksyyn, ja antaa sitten pyöriväkennoisen hoitaa hommat talvella. Ohjauksen voisi tehdä ihan ulkolämpötilan mukaan. Sarjaankytkentä tuskin on tällöin mikään ongelma.
 

kotte

Hyperaktiivi
Vs: Älvsby ja PILP

jarip sanoi:
Olisiko älykkäin tapa ajaa niitä rinnakkain tai vuorotellen.
Esim. oma talo vuotaa ilmaa sen verran, että teoreettisesti järkevin lämmöntalteenottojärjestely olisi Comfortin tyylisen, mutta vähätehoisemman PILPin ja tehokkaan LTO:n rinnakkaiskytkentä: LTO:ta ajettaisiin täysin tasapainotettuna (tuloilmavirta == poistoilmavirta laitteen lävitse) ja PILPillä muodostetaan rakenteiden kestävyyden edellyttämä alipaine. Teoriassa tällainen LTO+PILP-yhdstelmä kannattaisi rakentaa integroiduksi rinnakkais-sarja-ratkaisuksi, jossa LTO- ja PILP-asteet vuorottelevat, mutta tämä ei luultavasti onnistu käytännössä järkevällä tavalla.
 

kaupamees

Vakionaama
Vs: Älvsby ja PILP

kotte sanoi:
Teoriassa tällainen LTO+PILP-yhdstelmä kannattaisi rakentaa integroiduksi rinnakkais-sarja-ratkaisuksi, jossa LTO- ja PILP-asteet vuorottelevat, mutta tämä ei luultavasti onnistu käytännössä järkevällä tavalla.
Pilpistä puhaltimet pois ja jäteilma iv koneelta ajetaan pilpin kennon läpi. Automatiikka tuohon on vielä hakusessa, mutta ei varmaan ole ratkaisematon.
 
Ylös Bottom