Öljy roiskeita sisäyksikössä

J

jxpg

Vieras
Huomasimpa sisäyksikön ilmanohjaimiin ilmestyneen ruskeita raitoja. Ikäänkuin jotain kuivunutta nestettä, johon on tarttunut pölyä.
Lähti pyyhkimällä pois. Ensin ajattelin sen olevan kondensiovettä ja pölyä joka tulee jäähdytystoiminnon seurauksena.
Mutta tutkiessani tarkemmin puhallusaukkoa, huomasin puhallusaukon sisäpinnalla selviä öljypisaroita. Lisäksi lattialta löytyi kuivuneita läkkiä juuri puhallusaukon kohdalla. Ilmeisesti öljyä lentää puhaltimien siipien välityksellä jostakin yksikön sisältä. Öljyä ei kuitenkaan ole hirveästi, lähinnä joitakin pisaroita. Mutta riittävästi sotkemaan paikkoja.
Voiko olla peräisin kylmäaineesta? Olen antanut itselleni ymmärtää, että r410 muuttuu kaasuksi normaalissa ilmapaineessa, eikä siis nestemäiseksi öljyksi. Onko tietoa mistä on kyse? En ainakaan hakutoiminnolla löytänyt vastaavaa.
 
J

Jäähöyry

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
  • #2
Vs: Öljy roiskeita sisäyksikössä

Kylmäaineen seassa kulkee kompressoriöljyä hienona sumuna. jos se tuota on niin sisäyksikkö vuotaa jostain. Imeekö mahdollisesti rasvaista ilmaa josta rasvaa voisi tiivistyä pisaroiksi, onko keittiössä tai niin että ilmavirta tulee keittiöstä? Tällöin kyllä suodattimien luulisi olevan rasvaisia.
 
J

jxpg

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
  • #3
Vs: Öljy roiskeita sisäyksikössä

Ei, rasvaista ilmaa ei pääse sisään. On itse asiassa mahdollisimman kaukana keittiöstä.
Onko oletettava pientä vuotoa sisäyksikössä?
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Öljy roiskeita sisäyksikössä

Jos asennustakuuta on jäljellä, niin voisihan sen asentajan kutsua takuukäynnille asian tarkastamaan.
Mitään virheilmoituksia laite ei ilmeisesti vielä ole antanut.

Ilmenikö öljy vasta käytettäessä laitetta jäähdytyksellä?
 
J

jxpg

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
  • #5
Vs: Öljy roiskeita sisäyksikössä

Ilmenikö öljy vasta käytettäessä laitetta jäähdytyksellä?
Mielestäni kyllä.

Mitään virheilmoituksia laite ei ilmeisesti vielä ole antanut.
Ei mitään ilmoitusta. Laite toimii normaalisti.
Onko laitteessa mitään itsedignoosi toimintoa? Laite on IVT. Ohjekirjasta en löytänyt.
 
J

jxpg

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
  • #6
Vs: Öljy roiskeita sisäyksikössä

Jep! vikakoodien testaus ohje löydetty tältä foorumilta. Testi kertoi 9 -3. Mitähän sekin tarkoittaa?
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Öljy roiskeita sisäyksikössä

jxpg sanoi:
Ilmenikö öljy vasta käytettäessä laitetta jäähdytyksellä?
Mielestäni kyllä.

Kumma juttu, eikös paineet ole sisäyksikössä pienemmät jäähdytyskäytössä kuin lämmityksellä.
Kyllä kaasut olisi pitänyt lämmityksellä jo vähentyä.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Öljy roiskeita sisäyksikössä

9-3 kertoo että kylmäaineet on vähissä => IVT:lle huoltoilmoitus ja asentaja paikalle

http://www.klimacompagniet.dk/getdoc.asp?id=5&md5hash=9BE54AB02A964052E52792D8A73A5BDC
 
J

jxpg

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
  • #9
Vs: Öljy roiskeita sisäyksikössä

9-3 kertoo että kylmäaineet on vähissä => IVT:lle huoltoilmoitus ja asentaja paikalle
Jep, heti huomenna. Onneksi takuuta/vakuutusta on jäljellä vielä pari vuotta.
 
J

jxpg

Vieras
Vs: Öljy roiskeita sisäyksikössä

Lohjan IVT centeriin tehty reklamaatio. Huoltomies ottaa yhteyttä muutaman päivän sisällä.
 
J

jxpg

Vieras
Vs: Öljy roiskeita sisäyksikössä

Huoltomies on sitten käynyt.
Tutki aluksi öljypisaroita. Epäili että jos olisi vuotoa sisäyksikössä, ei kuitenkaan näkyisi öljyä. Ei kuulemma ole väliä vuodon kannalta onko lämmitys vaiko jäähdytys toiminto käytössä. Kertoi että on tavallista että jähdytystoiminnolla kosteus ja pöly tekevät likaraitoja ilmanohjaimiin. Kuulemma omakin pumppu tekee samaa.
Tarkisti sitten vikakoodin, ilmoitti 0, ei 9-3.a. Ukkosmyrsky oli muutama päivää sitten, jolloin sähköt katkesivat jokisikin aikaa ja vikamuisti pääsi nollaantumaan.
Liiitokset tarkisti sisä- ja ulkoyksiköstä, olivat kunnossa.
Seuraavaksi liitti ulkoyksikköön pumpun joka imi järjestelmästä jäähdytysaineet pois astiaan, joka oli vaa'an päällä. Tulos noin 1,1 kiloa, kun pitäisi olla noin 1 kilo. Eli tavaraa jopa hieman liikaakin. Ei siis ole tavaraa vuotanut ulos. Laittoi lopuksi pumppuun uudet jäähdytysaineet.
Kertoi että joskus kun on erittäin kuumaa ulkona ja pumppua käytetään jäähdytystoiminnolla, saattaa ulkoyksiköltä ulos tuleva putkenmutka jääytyä hetkeksi (osoitti sormella yhtä mutkaa), ja tällöin jäähdytysaine ei kulje, ja järjestelmä tekee vikakoodin. Ehkä nytkin käynyt näin.
Öljyroiskeista piti mahdollisena että keittiörasvaa olisi kulkeutunut ilman mukana sisäyksikköön. Täytynee siis pyyhkiä pois ja katsoa tuleeko uutta. Kerrottakoon että nuo öljypisarat olivat aika pieniä ja alkaneet kuivua. No, seuraillaan tilannetta.
Mielestäni kuitenkin nopeaa toimintaa IVT huollolta kun neljässä päivässä tulivat. Asiallisen oloinen huoltomies oli.
 
J

Jäähöyry

Vieras
Vs: Öljy roiskeita sisäyksikössä

Että kylmäaine jäätyisi putkeen???!!!
 

Tois puol jokke

Vakionaama
Vs: Öljy roiskeita sisäyksikössä

Keittiössä höyrynä leijuvat rasvat ei lennä varmana kylmänveden kanssa ulos koneesta, ne jää sinne kunnes kuumalla tai pesuaineella irrotetaan. Olisko sittenkin vain pölyä vedenkanssa
 
D

Deleted member 1344

Vieras
Vs: Öljy roiskeita sisäyksikössä

Mullakin on jäähdytyskaudella ilmeentynyt ruskeita likaraitoja ilmanohjainläppään. Ja tämä siis kummassakin pumpussa.
 
J

Jäähöyry

Vieras
Vs: Öljy roiskeita sisäyksikössä

Kapillaari saattaiskin jäätyä mutta ei sisäyksikön nesteputki...pitäis olla paljon vettä...onhan siellä kuivaajakin...
 
Back
Ylös Bottom