124 ehdx kulutus syyskuussa oli

S

SanyoSami

Vieras
meidän 124:nen kulutti 1-30.9. välisenä aikana ohlsonin kwh mittarilla 50 kwh,jotenka tyytyväinen olen.
Pyyntö +21 ja tila 140m2.

tet

Hyperaktiivi
Vs: 124 ehdx kulutus syyskuussa oli

SanyoSami sanoi:
meidän 124:nen kulutti 1-30.9. välisenä aikana ohlsonin kwh mittarilla 50 kwh,jotenka tyytyväinen olen.
Pyyntö +21 ja tila 140m2.

Varmastikin siis tiedät paljonko olisi ollut kulutus ilman pumppua? ;) Tuo lukuhan ei kerro mitään jos ei ole vertailukohtaa...

obelix

Aktiivinen jäsen

samaa luokkaa pana ne12, pumpun kulutus 51kwh copit 4-5 kokonaiskulutus 964 kwh, kuuden edellisvuoden keskikulutus syyskuulta 1187kwh.

kakluuni

Aktiivinen jäsen

Itsellä täyttyy vuosi pumppujen hankinnasta 15.11 ja asuintilan (n.120m2) lämmitykseen pumpulla mennee arviolta 3000kWh (tällä hetkellä n.2750kWh). Tämän päälle on poltettu puuta joku alle kuutio, ehkä puoli olisi lähempänä. Yksikään lattialämmitys tai muu ei ole ollut päällä. Muusta asumisesta on tietysti generoitunut lämpöä, mutta alle 10 000 kWh kokonaisvuosikulutuksella ei hirveitä, koska tuosta potista lämmitetään käyttövesi ja kellarin 60m2 ja yläkerran 80m2 ylläpitölämmitys ja jatkuvalämmitteinen kissankoppi. ;D
Talossa ei lämmöntalteenottoa, eikä tosin kovin kovaa tuuletustakaan.

Edellisiin vuosiin on asuin tilan kulutusta hankala verrata, koska samaan aikaan lämmitettävät tilat suureni melkolailla ja rakennusaikainen lämmitys muissa tiloissa on ollut vaihtelevaa.

Joka tapauksessa kokonaiskulutus putosi reilusti vaikka tilat kasvoivat. Talvikin oli leuto, mutta vastaavasti puuta olen aiemmin polttanut ahkerammin.

Varovaisesti arvioiden jo 2,5 COPilla (viime talvena ei etelässä kunnon pakkasia oikein ollut ja pumpun pitkän ajan keskimääräinen ottoteho oli vain 650W vaikka kävi 24h vuorokaudessa) säästi asuinkerroksen pumppu n. 400e eikä kylmästä kärsitty. Saattaa olla, että COP on selkeästi korkeampi, koska kävi osatehoilla ja puut poltin pääasiassa juuri kylminä päivinä, jolloin pumppu ei joutunut ihan punaisena huutamaan paljonkaan.

S

SanyoSami

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

niin no, vertailu kohteena termax 20 kaksoiskattila+junior joka veisi noin 6-7 litraa vuorokaudessa Kesäleneä,
polttoöljyn kw per litra en tiedä,mutta oisko 1 litra = 10 kw siis 6 x 10 kw x 30 vrk= 1800kw ja Ilpillä 50kw.

S

SanyoSami

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Ja lisää: siis jos 1800 kw ölpillä kk = 150 € ja ILP 50 kw kk = 5 € ja lisäksi lämminkäyttövesi sähköllä, siinä ei vielä mittaria mulla, mutta tulossa.. Tuskin kuitenkaan 145 € kuukaudessa lämpimään käyttöveteen. Ja jos 360 päivää
vuodessa ILP ja 5 päivää vuodessa Öljyllä niin .. No vuoden päästä olen paljon viisaampi. Pidän kirjaa kulutuksesta/
eri vaihtoehdot.

tet

Hyperaktiivi

SanyoSami sanoi:
niin no, vertailu kohteena termax 20 kaksoiskattila+junior joka veisi noin 6-7 litraa vuorokaudessa Kesäleneä,
polttoöljyn kw per litra en tiedä,mutta oisko 1 litra = 10 kw siis 6 x 10 kw x 30 vrk= 1800kw ja Ilpillä 50kw.

Huh, onpa kulutus. :eek: Tuo taitaa kuitenkin olla vuosikulutus jaettuna 365:llä? En usko että 6-7 l/vrk on oikea lukema syyskuun keleillä. Pannaan veikaten että joku 4 litraa voisi olla lähempänä. Ja öljystä saa noin 9 kWh/litra talteen uusilla vermeillä, eli 4 x 9 = 36 kWh/vrk = 1080 kWh/kk. Vanhalla pannulla luku on ehkä vain 7 kWh/litra eli tekisi noin 840 kWh/kk.

S

SanyoSami

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

niin no sanon tuohonkin, 2500 l litraa vuodessa vähintään olen teboililta ostanut..ja väitän että tulipalo pakkasilla kulutus 15- 20 litraa vuorokaudessa.. talon seinät lastylevy- 5 tuuman hirret-bituliitti-tiiliverhous.
ikkunat ja ovet fenestran mallia 2005,ja kalleimmat selektiivit. 19 ikkunaa, kolme ovea. Termax ja junior vm 1999. Välikatto:
haltex-rimat- muovi- bituliitti-100 milliä villaa- 500 milliä puruja.Patteri lämmitys 140 m2 ja niissä ilp.
lisäksi pesu-sauna ja kkh tilat 60m2 joissa lattialämmitys. Ja jos 2500 l öljyllä vuodessa niin vähän,
joskus palaa 3000 litraakin.kokemusta öljylämmityksestä vuodesta 2002.. ILPistä 08 / 08 asennettu.
Talon rv 1974. 200m2. ja kuten sanoin minä mitään kw h :sta ymmärrä, Ainoat mistä jotain tajuan on TeeBeen öljylasku, sähkölasku ja Ohlsonin kwh mittari.Viime vuoden kilowatit sähkössä 5100 kwh,
ja se tavallisen elämisen laskua, ei lämmitystä.Ja silti väitän että syksyllä palaa 6-7 litraa leneä vuorokaudessa.

Back
Ylös Bottom