12KHR-N uudet ominaisuudet

I

ILPmies

Vieras
En ole löytänyt esitteistä kovinkaan syventäviä teknisiä tietoja. Mitkä ovat siis parannukset vanhaan/vanhoihin IVT malleihin nähden?! Hintahan on kovempi, joten jotain uutta ja innovatiivista löytynee myös rahan vastineeksi?
 
I

ILPmies

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
  • #2
Vs: 12KHR-N uudet ominaisuudet

Eikö kenellekään ole tietoa?!
 
I

ILPmies

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
  • #3
Vs: 12KHR-N uudet ominaisuudet

Harmillista, että käyttökokemukset ovat foorumilla ko. laitteesta käytännössä nolla. Harkitsen oman tulevan pumpun vaihtamista IVT:stä johonkin muuhun merkkiin. Laite ei näemmä jostain syystä ole foorumilaisista kiinnostava. Liekö syynä korkea hinta ja vakuutukseen perustuva takuujärjestely sitten. Joka tapauksessa laite ei nyt näytä houkuttelevalta silmissäni enää. Olisiko jokin muu saman teholuokan laadukas vaihtoehto viiden vuoden takuulla? Viiden vuoden takuusta en ole valmis tinkimään.
 

sulo2604

Jäsen
Vs: 12KHR-N uudet ominaisuudet

Itse tein samasta syystä vaihdon IVT:stä Mitsubishi FD-25. Siinä on kataikon maahantuomana 5 vuoden takuu, hieman hiljaisempi sisäyksikkö ja tunnetusti vähävikainen.

IVT vaikutti alkuun aivan loistopeliltä, mutta mitä enemmän luin esitettä tai etsin kokemuksia laitteesta, sitä enemmän aloin epäillä valintaani. IVT:n esite vaikutti "kuponkiuutismaiselta", se oli huonosti suomennettu eikä antanut kuvaa laatulaitteesta. Lisäksi sisäyksikkö on kyllä tyylikäs suljettuna, mutta toimiessaan siitä aukeaa suuri luukku, eikä kone ole enää läheskään niin hyvän näköinen.

Mutta tärkein syy vaihtoon oli hinta. IVT 2000€, Mitsu 1690€. Hintaero vaatisi 1,5-2 vuoden takaisinmaksuajan. Pari yötä valvoneena ja asiaa miettineenä päätin ottaa Mitsun, tilasin sen ja siitä asti on ollut hyvä mieli. Nyt asennusta odottaessa, alustavasti 28.9
 
I

ILPmies

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
  • #5
Vs: 12KHR-N uudet ominaisuudet

No, jään vielä haaveilemaan. Toivottavasti syksyn mittaan laitteen omistajat laittaisivat laitteesta käyttö-/asennuskokemuksia tänne foorumille. Haen takaa mm. perusteluja laitteen korkealle hinnalle. Takuu se ei voi olla, koska edullisempiinkin laitteisiin saa viiden vuoden takuun laitteen hinnalla. Tuskinpa muitakaan merkkejä tappiolla asennellaan/myydään...
 
I

ILPmies

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
  • #6
Vs: 12KHR-N uudet ominaisuudet

12KRH-N hankittu ja asennettu. Toistaiseksi ei moitittavaa.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: 12KHR-N uudet ominaisuudet

ILPmies sanoi:
12KRH-N hankittu ja asennettu. Toistaiseksi ei moitittavaa.

No löytyykö siitä uusia ominaisuuksia?
Löytyykö ulkoyksiköstä pohjansulanapitovastusta?
 
I

ILPmies

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
  • #8
Vs: 12KHR-N uudet ominaisuudet

Siellä menee kuparinen kuumakaasuputki. Vastusta en ole ainakaan kotelon ulkopuolelta katsottuna löytänyt.
 
I

ILPmies

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
  • #9
Vs: 12KHR-N uudet ominaisuudet

Pumppu hönkinyt nyt pari kuukautta ainoana lämmön lähteenä ja ei moitteen sijaa. Tähän mennessä n. 30% pienempi kokonaissähkön kulutus. Ilmanohjaimet ovat lukittuina, laite lämmitysasennossa, ionisaattori päällä ja puhallinmoottorissa AUTO asento päällä. Pyynti tällä hetkellä 23C.
 
F

felon

Vieras
Vs: 12KHR-N uudet ominaisuudet

ILPmies sanoi:
Siellä menee kuparinen kuumakaasuputki. Vastusta en ole ainakaan kotelon ulkopuolelta katsottuna löytänyt.
Kuumakaasuputki on itsellä ainakin todella toimivaksi koettu. Hyvä!
 
F

felon

Vieras
Vs: 12KHR-N uudet ominaisuudet

ILPmies sanoi:
Harmillista, että käyttökokemukset ovat foorumilla ko. laitteesta käytännössä nolla. Harkitsen oman tulevan pumpun vaihtamista IVT:stä johonkin muuhun merkkiin. Laite ei näemmä jostain syystä ole foorumilaisista kiinnostava. Liekö syynä korkea hinta ja vakuutukseen perustuva takuujärjestely sitten. Joka tapauksessa laite ei nyt näytä houkuttelevalta silmissäni enää. Olisiko jokin muu saman teholuokan laadukas vaihtoehto viiden vuoden takuulla? Viiden vuoden takuusta en ole valmis tinkimään.
Lähes jokaiseen laitteeseen saa tänä päivänä vaikkapa 5 vuoden vakuutuksen/takuun jos sellaisen haluaa välttämättä ostettaessa! On se vaikkapa lämpöpumppu, televisio tai astianpesukone jne.
 
R

ropsteri

Vieras
Vs: 12KHR-N uudet ominaisuudet

Nyt nurkassa pöhisee tuo IVT:n 12 KHR-N... Hintaa tuli 2000€ asennettuna pumpulle pitkällisen tinkimis prosessin jälkeen. Omasta mielestäni sain pumpun
ihan kohtuulliseen hintaan.
 

Ilpisti

Vakionaama
Vs: 12KHR-N uudet ominaisuudet

2000€? Nyt on syytä taputtaa itseään selkään, melkoisen halvalla sait tuon pumpun :eek:.
Nyt kun pumppu on seinällä olisi kiva kuulla käyttökertomusta sen toiminnasta. Onko asunnossa takkaa, miten yhteistyö sujuu? Hemmo-testikin olis kiva nähdä, ja jos on asennettu kulutusmittari koneeseen niin millä tehoilla se yleensä jolkottelee milläkin pyynnillä. Tietysti tuohon vaikuttaa monikin asia mutta pääsis hehtaarille. Täällä FR_N on ottanut pääsääntöisesti n500w pyynnin ollessa 21° ja puhallus manuaali kakkosella.
 
I

IVT 12 GR-N

Vieras
Vs: 12KHR-N uudet ominaisuudet

ILPmies sanoi:
Pumppu hönkinyt nyt pari kuukautta ainoana lämmön lähteenä ja ei moitteen sijaa. Tähän mennessä n. 30% pienempi kokonaissähkön kulutus. Ilmanohjaimet ovat lukittuina, laite lämmitysasennossa, ionisaattori päällä ja puhallinmoottorissa AUTO asento päällä. Pyynti tällä hetkellä 23C.

AUTO asentoa ei kannata pitää jos sinulla on samassa huoneessa varaava takka. Yli 10 asteen pakkasella kannattaa käyttää muista asentoja kuin AUTO asentoa. Jos tulee ulkoyksikön alle pakkasella paljon jäätä niin siitä tietää että
ilmalämpöpumppu on tehokas ja toimii hyvin :)
 
I

ILPmies

Vieras
Vs: 12KHR-N uudet ominaisuudet

Viikossa tulee muuttolaatikkoon mukavasti täytettä eli jäätynyttä sulatusvettä. :) Tosi hyvin on pitänyt reilu 120m2 lämpimänä, tehokas pumppu. Muistaa vain pitää väliovet vähintään raollaan. Ainoastaan kylppärissä (20 astetta), kodinhoitohuoneessa (18 astetta) ja eteisessä (15 astetta) lattialämmöt päällä. Muuten mennään pumpun varassa ja hyvin on lämpöä riittänyt vaikka takkaa ei ole montaa kertaa poltettu. Etelä-Suomessa sijainti.

Noviisikysymys varmaan, mutta miksi AUTO asentoa ei kannata käyttää?
 
H

hype

Vieras
Vs: 12KHR-N uudet ominaisuudet

ILPmies sanoi:
Viikossa tulee muuttolaatikkoon mukavasti täytettä eli jäätynyttä sulatusvettä. :) Tosi hyvin on pitänyt reilu 120m2 lämpimänä, tehokas pumppu. Muistaa vain pitää väliovet vähintään raollaan. Ainoastaan kylppärissä (20 astetta), kodinhoitohuoneessa (18 astetta) ja eteisessä (15 astetta) lattialämmöt päällä. Muuten mennään pumpun varassa ja hyvin on lämpöä riittänyt vaikka takkaa ei ole montaa kertaa poltettu. Etelä-Suomessa sijainti.

Noviisikysymys varmaan, mutta miksi AUTO asentoa ei kannata käyttää?

Automaattipuhallusta voi käyttää, mutta Automaatti asetusta ei pumpusta. Koska silloin laite lämmittää ja viilentää vuoron perään, eli lämmitys tai viilennys vain erikseen päällä ja nyt ei tarvita viilennystä ;D
 
I

ILPmies

Vieras
Vs: 12KHR-N uudet ominaisuudet

Pumppu on siis lämmitysasennolla, puhallinmoottorin nopeus on AUTO asennossa. Tämä ilmeisesti ok?
 
M

mölli

Vieras
Vs: 12KHR-N uudet ominaisuudet

Pumppu on siis lämmitysasennolla, puhallinmoottorin nopeus on AUTO asennossa. Tämä ilmeisesti ok?
Lähetetty: tänään kello 20:14
Kirjoittanut: hype

Mulla on samalla lailla ja on ok! pumppu asennettu 15. 7.2010 ja on pyörinnyt siitä saakka koko ajan. kulutus mittari alusta saakka kiinni ja tänään katoin lukeman 789 kw viennyt sähköä sis kesän jäähdytyksen.
 
I

ILPmies

Vieras
Vs: 12KHR-N uudet ominaisuudet

Onkohan olemassa ulkokäyttöön tarkoitettuja kulutusmittareita? ILP:n sähkörasia sijaitsee ulkona. Olisi mukava seurailla kulutusta...
 
Vs: 12KHR-N uudet ominaisuudet

Itsellä harkinnassa kyseinen pumppu. Löytyykö lisää kokemuksia, etenkin sulatusjaksot kiinnostavat? Kiinnostaisi tietää, kuinka pitkiä lämmitysjaksot ovat pakkasella? Pumppu maksaisi n. 2500 € asennettuna, onkohan rahan arvoinen peli?
 
E

eharkku

Vieras
Vs: 12KHR-N uudet ominaisuudet

Kaipailisin kokemuksia kohtalotovereilta. Eli siis ko. pumpun hankkineilta.

Itse en ole ollut kovinkaan tyytyväinen pumpun lämmitykseen. Pumppu on minulla vanhassa koulurakennuksessa, joka muutettu omakotitalokäyttöön. Pinta-alaa on 216 neliötä ja pumppu sijaitsee talon toisessa päädyssä. Päädyssä, jossa on huonekorkeutta 320cm, jota on noin 150 neliötä. Loput alasta huonekorkeutta 250.

Talo on kivirakennus, joten kesällä viilennysominaisuutta tarvitsi käyttää juuri ei ollenkaan. Kosteudenpoistossa käytössä jonkin verran, eikä siinä olekaan valittamista.

Tällä hetkellä ja näin ensimmäisten nollakelien aikaan pumppu käytössä jo täydellä teholla. Lämpötilapyyntö täysillä(32 astetta) ja puhallus automaatilla. Se, mihin olen lievästi sanottuna helvetin pettynyt, on että pumppu saa huonelämpötilan juuri ja juuri 19 asteeseen. Vaikka siis kaikki nupit kaakossa. Ja tämä siis huoneessa, jossa pumppu puhaltaa. Noin kymmenen metrin päässä tupakeittiössä pumppu jaksaa nostaa lämmön jopa 17 asteeseen. Talon toiseen päätyyn en ole edes olettanut lämmitysvaikutuksen ulottuvan, joten siellä lattialämmöt päällä ja puuta palaa. Mitkähän on lämmöt, kun pistää 15 pakkasta?

Myyntimiehen puheiden perusteella sallin itselleni odottaa vähän enemmän ja viime talvena valitinkin asennusfirmaan. Sieltä kävi setä mittailemassa ja sanoi et kaikki kunnossa. Laittoi kuitenkin kylmäainetta lisää ja pumppu toimikin ehkä paremmin. Pistivät kuitenkin vielä laskun perään aiheettomasta käynnistä. Viime talvena oli ongelmana myös ulkoyksikön jäätyminen, ja sitä pitikin vähän väliä voidella kiehuvalla vedellä. Myyntimies kertoili puhelimessa oireesta, jossa ulkoyksikkö jäätyy ja kennoston keskellä juuri ja juuri kämmenen kokoinen aukko. Tämän pitäisi kertoa kylmäaineen vähyydestä, mutta kuten tuli sanottua, ainetta on asentajan mukaan riittävästi.

Puhallus-/sulatusjaksot tuntuvat olevan suurin piirtein 20 min puhallusta ja 10 min sulatusta. Eli kolmasosan ajasta sulatus päällä.

Näihin kokemuksiin kaipailisin näkemyksiä. Millaista lämmitystehoa on edes lupa odottaa ko. laitteen antavan? Siis mihin tämän pumpun pitäisi pystyä.
Ja ovatkohan nuo jäätymiset ja sulatusjaksot kuten pitää?
 

Ilpisti

Vakionaama
Vs: 12KHR-N uudet ominaisuudet

Pystyisitkö mittaamaan imu-ja puhalluslämpötiloja laitteesta? Ei kyllä kuulosta ihan normaalilta käytökseltä..
 
E

eharkku

Vieras
Vs: 12KHR-N uudet ominaisuudet

Laitoin mittarin anturin puhallusaukon suulle, josta tulokset. Tulokset siis viimeisestä lämmitys-sulatus kierrosta(20min-10min)

Pyyntö on siis 32 astetta ja puhallus automaatilla. Tulolämpötilalle ei ole omaa mittaria, mutta tuloilmaksi koneen oma näyttö antaa 20-21 ja puhallusilma 45-47 astetta. Oliskohan tuo automaattipuhallus noin kakkosen tasoista(1-3). Sulatuksen aikana imu putos 19 asteeseen ja suuaukolta aina 15 asteeseen(varmaan kuten kuuluukin). Ja sisälämpötila siis 19 astetta.

Onkohan laitteen ulkolämpötila-anturilla jotain virkaa, ohjaako se esim. sulatusta, vai onko koko ominaisuus kosmetiikkaa? Näyttää nimittäin tällä hetkellä ulkolämpötilaksi -11 ja todellinen on 2,5 plussaa :eek:.

Voiko sitä edes odottaa tämän pumpun toimivan ainoana lämmön lähteenä edes toiseen päätyyn taloa? Vai kuten asentaja totes, että pistä sähköpatterit lämpimämmälle niin ei ole kylmä :)

Lisätään vielä, että aika tarkalleen 11 kuukautta virta kulkenut energiankulutusmittarin läpi ja kulutuslukemaksi on tähän mennessä kertynyt 8840 kWh. Ja kesäaikana, toukokuun puolesta välin elokuun loppuun pumppu ollut muutamia kosteudenpoistoja lukuunottamatta kiinni. Eli on se ainakin kulutusta kerryttäny "ihan kivasti".
 
Vs: 12KHR-N uudet ominaisuudet

Siis lämmitysjakso on vaan 20 minuuttia? Ei helvetti, ei toi voi olla normaalia. Ootko kokeillut manuaalista puhallusta? Ei noilla autopuhalluksilla yleensä tee mitään.
 

Ilpisti

Vakionaama
Vs: 12KHR-N uudet ominaisuudet

eharkku sanoi:
Laitoin mittarin anturin puhallusaukon suulle, josta tulokset. Tulokset siis viimeisestä lämmitys-sulatus kierrosta(20min-10min)

Pyyntö on siis 32 astetta ja puhallus automaatilla. Tulolämpötilalle ei ole omaa mittaria, mutta tuloilmaksi koneen oma näyttö antaa 20-21 ja puhallusilma 45-47 astetta. Oliskohan tuo automaattipuhallus noin kakkosen tasoista(1-3). Sulatuksen aikana imu putos 19 asteeseen ja suuaukolta aina 15 asteeseen(varmaan kuten kuuluukin). Ja sisälämpötila siis 19 astetta.

Onkohan laitteen ulkolämpötila-anturilla jotain virkaa, ohjaako se esim. sulatusta, vai onko koko ominaisuus kosmetiikkaa? Näyttää nimittäin tällä hetkellä ulkolämpötilaksi -11 ja todellinen on 2,5 plussaa :eek:.

Voiko sitä edes odottaa tämän pumpun toimivan ainoana lämmön lähteenä edes toiseen päätyyn taloa? Vai kuten asentaja totes, että pistä sähköpatterit lämpimämmälle niin ei ole kylmä :)

Lisätään vielä, että aika tarkalleen 11 kuukautta virta kulkenut energiankulutusmittarin läpi ja kulutuslukemaksi on tähän mennessä kertynyt 8840 kWh. Ja kesäaikana, toukokuun puolesta välin elokuun loppuun pumppu ollut muutamia kosteudenpoistoja lukuunottamatta kiinni. Eli on se ainakin kulutusta kerryttäny "ihan kivasti".

Kovin on kyllä nopeita nuo lämmitysvedot, ei taida olla normaalia. Kuuraantuuko uy:n kenno umpeen asti tuon 20min aikana?

Nuo puhallusilman arvot keikkuu sillä rajalla, ei ne ihan huonoja tuloksia ole mutta pitäisi kyllä olla korkeampia, varsinkin jos tuo puhallus on noin kakkosella. Voi tulla rajoitus vastaan ja kone alkaa himmaamaan tehoja ettei kuumakaasut lämpene liikaa. Kokeiles laittaa puhallus man3:lle, ja seurailet tilannetta vaikka päivän verran, alkaako lämmöt nousemaan muualla talossa. Siltikin nuo 20min lämmitykset ovat liian lyhyitä, jollei ehdi vetämään uy:tä ihan "tukkoon" asti, sitten nuo sulatukset tulevat tarpeeseen. Jos kenno menee ihan tukkoon asti niin sulaako kokonaan kuurasta vapaaksi sulatuksen aikana?

Tuo mittari jonka pitäisi näyttää ulkolämpötilaa lienee enemmänkin vaan rekvisiittaa, ei se tuossa FR-N:ssäkään todellisuutta näytä ;)
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: 12KHR-N uudet ominaisuudet

eharkku sanoi:
Onkohan laitteen ulkolämpötila-anturilla jotain virkaa, ohjaako se esim. sulatusta, vai onko koko ominaisuus kosmetiikkaa? Näyttää nimittäin tällä hetkellä ulkolämpötilaksi -11 ja todellinen on 2,5 plussaa :eek:.

Kuinka kaukana seinästä tuo ulkoyksikkö on ja onko sen ympärille laitettu suojakotelo tai katos?
 

Ultimaattori

Aktiivinen jäsen
Vs: 12KHR-N uudet ominaisuudet

No onhan tuossa hallille kokoakin. Eikös tuo normaali huonepinta-alaan suhteutettuna olisi jo lähellä 300 neliötä? Mulla mökillä koko lailla vastaava Sharp ja sen puhalluslämmöt ovat ihan vastaavat kuin tässä "ongelma tapauksessa". Ei se koskaan ole puhaltanut aivan yhtä kuumaa ilmaa kuin kotona oleva Mitsu. Sanoisin pumpun tosiaan tekevän töitä täysillä ja sen tuottama lämpö ei yksinkertaisesti riitä enempään tässä rakennuksessa. Taitaa olla tuon ikäisissä rakennuksissa sahanpurut eristeenä, ja nekin valuneet vielä pohjalle.... Ellei ole remontoitu niiltä osin. Toista pumppua vaan kaveriksi ja/tai eristeet kuntoon.
 

R-410A

Aktiivinen jäsen
Vs: 12KHR-N uudet ominaisuudet

eharkku sanoi:
Laitoin mittarin anturin puhallusaukon suulle, josta tulokset. Tulokset siis viimeisestä lämmitys-sulatus kierrosta(20min-10min)
Pyyntö on siis 32 astetta ja puhallus automaatilla. Tulolämpötilalle ei ole omaa mittaria, mutta tuloilmaksi koneen oma näyttö antaa 20-21 ja puhallusilma 45-47 astetta. Oliskohan tuo automaattipuhallus noin kakkosen tasoista(1-3). Sulatuksen aikana imu putos 19 asteeseen ja suuaukolta aina 15 asteeseen(varmaan kuten kuuluukin). Ja sisälämpötila siis 19 astetta.
Voiko sitä edes odottaa tämän pumpun toimivan ainoana lämmön lähteenä edes toiseen päätyyn taloa? Vai kuten asentaja totes, että pistä sähköpatterit lämpimämmälle niin ei ole kylmä :)
PUHALLUS SUURIN MANUAALINEN HEMMOTESTISSÄ!
"Eharkku" asenna toinen noin 5-6 kW ILP ja asentajan ehdottamat sähköpatterit, muuten ei ulkoyksikön sulatukset toimi eikä lämpö riitä!
Tee ”Hemmotesti”
Aloita nyt vaikka testaamalla onko kone kunnossa, vai mistä johtuu mielestäni huono lämmitysteho ( on kyllä neliöitä/kuutioitakin paljon ).
Nyrkkisääntönä on, että 1 kW riittää n. 30 m2 lämmitykseen ja n. 15 m2 jäähdytykseen. Sinulla on 216 m2 ala, eli IVT tehokkain lippulaiva on PremiumLine 12KHR-N 6,5 kW pumppu, jonka pitäisi lämmittää noin 195 m2 alan, mutta koska kuutioita on normaalia enemmän pitäisi olla vielä toinen ILP.
OHJEET HEMMOTESTISTÄ:
Tavoiteulkolämpötila on siis kutakuinkin -5 astetta
Määritelläämpä vielä tavat millä mittaukset pitäisi pyrkiä tekemään:
1. ulkolämpötila siis n. -4:sta -6:n astetta.
2. lämmitys manual-asetuksella
3. puhallus manual-asetus, nopeus maksimi-asetus ( sinulla varmaan 5:tos nopeus )
4. lämmönpyyntö maximilla ( sinulla+ 32° C)
5. mittaus suoraan sisäyksikön ulostuloaukosta.
Mittaa niin kauan että suurin puhalluslämmön näyttö mittarissa jää paikoilleen.
Lisäksi olisi hyvä jos ulkoyksikön kenno olisi testin alussa huurteeton.
Mikäli mahdollista niin imuaukkon myös lämpömittari, nyt imun/puhalluksen lämpötilaerosta asiantuntijat kertovat onko ILP kunnossa vai ”yskiikö” se!

”Eharkkulle” HEMMOTESTEJÄ
Tästä löydät eri ulkolämpötiloista foorumilaisen nimim.”HEMMO” aloittamia testejä
KESÄLLÄ
http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=10357.0
TALVELLA
http://lampopumput.info/foorumi/index.php?board=32.0

- 0-5 astetta
http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=11990.0
- 10 astetta
http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=11991.0
-15 astetta
http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=11994.0
- 20 astetta
http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=11995.0
- 25 astetta tai yli
http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=11996.0


Vertailun vuoksi minun Hemmotestit: Toshiba RAS-10PAVP-ND asennettu 4.12.2009
Lämpöpyynti kapulasta suurin, eli 30°C ja 5:tos nopeus

Hemmomittaus 06.12.2010 klo 7:00 ( suositus -5°C )
Ulkona lämpötila -5°C
Imu...... +29°C
Puhallus +56,3°C
Erotus 27,3 astetta
Puhallus suurin eli 5:tos nopeus, jolla ( puhallusarvo. 665 m³/h )
Tänään on +22°C pyynnillä sisälämpötila 23,4°C.

Hemmomittaus 27.11.2010 klo 12:00 ( suositus -10°C )
Ulkona lämpötila -10,2°C
Puhallus +52°C ( lämpömittarista kuva )
Puhallus suurin eli 5:tos nopeus, jolla ( puhallusarvo. 665 m³/h )
Meni varmaan tappiin koska asteikosta loppu numerot!
Tänään 22°C pyynnillä sisälämpötila oli 23°C.

Hemmomittaus 28.11.2010 klo 11:00 ( suositus 15°C )
-6 astetta kylmempää ulkona, pudotti sisäyksikön puhalluslämpöä kymmenellä °C:lla
Ulkona lämpötila -16°C
Puhallus +42°C ( lämpömittarista kuva )
Puhallus suurin eli 5:tos nopeus, jolla ( puhallusarvo. 665 m³/h )
Tänään 22°C pyynnillä sisälämpötila oli 23°C.

Hemmomittaus 13.12.2010 klo 7:43 (suositus -25°C)
Ulkona -24,2°C ( alin lämpötila pohjoispirkanmaalla tänä talvena )
Imu.........+25,5°C
Puhallus +40,0°C ( lämpömittarista kuva )
Erotus on 14,5 astetta
Puhallus suurin eli 5:tos nopeus jolla ( puhallusarvo. 665 m³/h )

Hemmomittaus 23.12.2010 klo 6:30
Ulkona 27,5 °C
Imu.......+24,5°C
Puhallus 38,8 °C
Erotus 14,3 astetta
Puhallus suurin eli 5:tos nopeus jolla ( puhallusarvo. 665 m³/h )

Toshiba Ras 10 ( 5 ) Puhallusarvot m³/h on:
1. 345.0 m³/h
2. 393,5 m³/h
3. 475.0 m³/h
4. 517,5 m³/h
5. 665.0 m³/h

”janti” kirjoitti.
Yleisesti ottaen mitä pienemmällä puhallus- ja imuilman lämpötilaerolla saa kämpän pysymään lämpimänä, sitä parempi COP.
Tai vielä yksinkertaisemmin mitä alemmalla puhalluslämpötilalla asunto pysyy lämpimänä, niin sitä parempi COP.
Minä! Copeista ym hienouksista en tiedä "hölöpäsen pöläystä" mutta toosa pukkaa hyvin lämmintä!
En osaa "hivistellä" jätän sen muille, koska se vaatii korkeampaa ammattitaitoa!

Ps itselläni on ollut Sharp/IVT ilmalämpöpumppu kesti 6v7 kk, pumppu oli mielestäni hyvä mutta myyjän/maahantuojan IVT:n jälkimarkkinointi oli ala-arvoista!
 

jarski73

Aktiivinen jäsen
Vs: 12KHR-N uudet ominaisuudet

R-410A sanoi:
PUHALLUS SUURIN MANUAALINEN HEMMOTESTISSÄ!
"Eharkku" asenna toinen noin 5-6 kW ILP ja asentajan ehdottamat sähköpatterit, muuten ei ulkoyksikön sulatukset toimi eikä lämpö riitä!
Tee ”Hemmotesti”
Aloita nyt vaikka testaamalla onko kone kunnossa, vai mistä johtuu mielestäni huono lämmitysteho ( on kyllä neliöitä/kuutioitakin paljon ).
Nyrkkisääntönä on, että 1 kW riittää n. 30 m2 lämmitykseen ja n. 15 m2 jäähdytykseen. Sinulla on 216 m2 ala, eli IVT tehokkain lippulaiva on PremiumLine 12KHR-N 6,5 kW pumppu, jonka pitäisi lämmittää noin 195 m2 alan, mutta koska kuutioita on normaalia enemmän pitäisi olla vielä toinen ILP.
OHJEET HEMMOTESTISTÄ:
Tavoiteulkolämpötila on siis kutakuinkin -5 astetta
Määritelläämpä vielä tavat millä mittaukset pitäisi pyrkiä tekemään:
1. ulkolämpötila siis n. -4:sta -6:n astetta.
2. lämmitys manual-asetuksella
3. puhallus manual-asetus, nopeus maksimi-asetus ( sinulla varmaan 5:tos nopeus )
4. lämmönpyyntö maximilla ( sinulla+ 32° C)
5. mittaus suoraan sisäyksikön ulostuloaukosta.
Mittaa niin kauan että suurin puhalluslämmön näyttö mittarissa jää paikoilleen.
Lisäksi olisi hyvä jos ulkoyksikön kenno olisi testin alussa huurteeton.
Mikäli mahdollista niin imuaukkon myös lämpömittari, nyt imun/puhalluksen lämpötilaerosta asiantuntijat kertovat onko ILP kunnossa vai ”yskiikö” se!

”Eharkkulle” HEMMOTESTEJÄ
Tästä löydät eri ulkolämpötiloista foorumilaisen nimim.”HEMMO” aloittamia testejä
KESÄLLÄ
http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=10357.0
TALVELLA
http://lampopumput.info/foorumi/index.php?board=32.0

- 0-5 astetta
http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=11990.0
- 10 astetta
http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=11991.0
-15 astetta
http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=11994.0
- 20 astetta
http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=11995.0
- 25 astetta tai yli
http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=11996.0


Vertailun vuoksi minun Hemmotestit: Toshiba RAS-10PAVP-ND asennettu 4.12.2009
Lämpöpyynti kapulasta suurin, eli 30°C ja 5:tos nopeus

Hemmomittaus 06.12.2010 klo 7:00 ( suositus -5°C )
Ulkona lämpötila -5°C
Imu...... +29°C
Puhallus +56,3°C
Erotus 27,3 astetta
Puhallus suurin eli 5:tos nopeus, jolla ( puhallusarvo. 665 m³/h )
Tänään on +22°C pyynnillä sisälämpötila 23,4°C.

Hemmomittaus 27.11.2010 klo 12:00 ( suositus -10°C )
Ulkona lämpötila -10,2°C
Puhallus +52°C ( lämpömittarista kuva )
Puhallus suurin eli 5:tos nopeus, jolla ( puhallusarvo. 665 m³/h )
Meni varmaan tappiin koska asteikosta loppu numerot!
Tänään 22°C pyynnillä sisälämpötila oli 23°C.

Hemmomittaus 28.11.2010 klo 11:00 ( suositus 15°C )
-6 astetta kylmempää ulkona, pudotti sisäyksikön puhalluslämpöä kymmenellä °C:lla
Ulkona lämpötila -16°C
Puhallus +42°C ( lämpömittarista kuva )
Puhallus suurin eli 5:tos nopeus, jolla ( puhallusarvo. 665 m³/h )
Tänään 22°C pyynnillä sisälämpötila oli 23°C.

Hemmomittaus 13.12.2010 klo 7:43 (suositus -25°C)
Ulkona -24,2°C ( alin lämpötila pohjoispirkanmaalla tänä talvena )
Imu.........+25,5°C
Puhallus +40,0°C ( lämpömittarista kuva )
Erotus on 14,5 astetta
Puhallus suurin eli 5:tos nopeus jolla ( puhallusarvo. 665 m³/h )

Hemmomittaus 23.12.2010 klo 6:30
Ulkona 27,5 °C
Imu.......+24,5°C
Puhallus 38,8 °C
Erotus 14,3 astetta
Puhallus suurin eli 5:tos nopeus jolla ( puhallusarvo. 665 m³/h )

Toshiba Ras 10 ( 5 ) Puhallusarvot m³/h on:
1. 345.0 m³/h
2. 393,5 m³/h
3. 475.0 m³/h
4. 517,5 m³/h
5. 665.0 m³/h

”janti” kirjoitti.
Yleisesti ottaen mitä pienemmällä puhallus- ja imuilman lämpötilaerolla saa kämpän pysymään lämpimänä, sitä parempi COP.
Tai vielä yksinkertaisemmin mitä alemmalla puhalluslämpötilalla asunto pysyy lämpimänä, niin sitä parempi COP.
Minä! Copeista ym hienouksista en tiedä "hölöpäsen pöläystä" mutta toosa pukkaa hyvin lämmintä!
En osaa "hivistellä" jätän sen muille, koska se vaatii korkeampaa ammattitaitoa!

Ps itselläni on ollut Sharp/IVT ilmalämpöpumppu kesti 6v7 kk, pumppu oli mielestäni hyvä mutta myyjän/maahantuojan IVT:n jälkimarkkinointi oli ala-arvoista!
oli miten oli,mutta COPPILOILLA se kämppä ei lämpene :)
 
E

eharkku

Vieras
Vs: 12KHR-N uudet ominaisuudet

Kiitoksia kommenteista! On pumppu aiheuttanu sen verran päänvaivaa, että ulkopuoliset näkemykset enemmän kuin tervetulleita. Jotenkin tuntuu, ettei näistä vehkeistä yksimielisiä mielipiteitä ole olemassakaan. Tietysti kohteetkin ovat aina erilaisia ja kuten joku viittasi, turha sitä on kuvitellakaan, että föönillä Hartwalli lämpiää. Tässä kuitenkin ajatuksia...

repomies sanoi:
Kuinka kaukana seinästä tuo ulkoyksikkö on ja onko sen ympärille laitettu suojakotelo tai katos?

Pitihän se käydä ihan mittaamassa. Etäisyyttä seinään on 20 cm eikä ole katosta. Ja ulkoyksikkö noin metrin korkeudella, seinäkannakkeilla. Katos voisi olla paikallaan eritoten talvisaikaan, koska satanut lumi kerryttää jäätyvää ainesta ulkoyksikössä. Tätä jäätymistä kummasteli pumpun asentaja(teki alihankintana tilatulle firmalle) ja hänen kokemuksensa mukaan ei vastaavaa laitetta ole tarvinnut lämpimällä("pyhällä") vedellä voidella. Mittasinpa vielä putkiston pituuden(sisäyksiköltä ulkoyksikölle) ja tulos noin 3m. Kyselin IVT:n huoltokorjaajalta yleisesti pumpun elämästä ja mikä lie, tuo oli ensimmäinen kysymys häneltä.
Ultimaattori sanoi:
No onhan tuossa hallille kokoakin. Eikös tuo normaali huonepinta-alaan suhteutettuna olisi jo lähellä 300 neliötä? Mulla mökillä koko lailla vastaava Sharp ja sen puhalluslämmöt ovat ihan vastaavat kuin tässä "ongelma tapauksessa". Ei se koskaan ole puhaltanut aivan yhtä kuumaa ilmaa kuin kotona oleva Mitsu. Sanoisin pumpun tosiaan tekevän töitä täysillä ja sen tuottama lämpö ei yksinkertaisesti riitä enempään tässä rakennuksessa. Taitaa olla tuon ikäisissä rakennuksissa sahanpurut eristeenä, ja nekin valuneet vielä pohjalle.... Ellei ole remontoitu niiltä osin. Toista pumppua vaan kaveriksi ja/tai eristeet kuntoon.

Rakennus on tosiaan vanhan koulurakennus, jossa vapaasti tuulettuva alapohja. Seinäthän ovat läpimitaltaan 50 cm kahdella ilmaraolla, tehty tiilestä. Lattiasta on vanhat purut otettu pois ja vaihdettu eristeet. Samalla lisätty ilmanvaihtoa alapohjaan. En ole vielä tuuletusluukkuja tukkinut, mutta kuhan pakkaset ovat pysyäkseen, menevät kiinni. Tällä huomattava vaikutus lämpövirtojen pienenemiseen. Yläpohja on valettua sementtiä ja yläpuolella noin puoli metriä hiekka/sammal seosta ja alakattoa laskettu sen parikytä senttiä ja laitettu villaa väliin. Isot ikkunat(kaksoislasit) varmasti iso energian siirtäjä, ulospäin.

No , mutta ajatuksia. Oli suunnitteilla, mistä joku jo vihjasikin, tilasin toisen pumpun. Pumppu tulee toiseen päätyyn taloa ja toivoa sopii, että näillä vehkeillä alkaa pirtti lämmetä. Ja, mikäs muu sen parempi kuin oma kokemus: en ottanut IVT:n pumppua. Parin viikon päästä tulee Mitsun 35 väljentämään vaatekertaa. Kyllähän se perusjärkeilylläkin ehken menee, että näillä kuutioilla ei t-paitakelejä toinna odotella. Taitaa se lämmin ilma kuitenkin levittäytyy kohtii kylmää. Kuten nyt on, pyynnöllä 32 pumpun huoneessa lämpötila näyttää yhdeksäntoista, ja niinhän se on, että lämpö hakeutuu kohti viileämpää, ja rajattu lämpöenergia riittää rajattuun tilaan.

Puhalluslämpötilat tuntuis olevan pumpulla ihan ok, mutta ulkoyksikön sulana pitäminen on vielä ihmettelyn aiheena. Tuossa joku sanoi, ettei ole tarvinnut ulkoyksikköä sulatella ja joku taas sanoo, että pitäähän sitä välillä sulatella manuaalisesti(vedellä). Vittu otapa näistä selvä. Niin kuin aiemmin mainitsin, kyselin IVT:n huoltajalta ja hän sanoi tulevansa ensi viikolla katsomaan laitetta. Se voi vaan olla etten uskalla laskea mestaria tontille, jos hän toteaa käynnin taas turhaksi. Laskua pukkaa. Se mikä on ollut alusta pitäen itselläni epäselvänä, että mihin pumpun pitäisi pystyä. Ja pitäisikö sen jäätyä umpeen. Nyt(=viinipullon päättäjäisiksi) kuvittelen, että sulanapito ei toimi kuten pitäisi, mutta lämmöntuotto kohallaan. Lukasin ruotsi-foorumilta http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=50.0, että ko. laitteessa ollut jotain sulatuksen kanssa kanssa ongelmia ja sitä korjailtu maahatuojan voimin. Se joka pääsee asian ytimeen selventäköön, eihän myö maalaiset halutakaan ymmärtää ruotsalaisia.

Tuo Hemmo testi lienee paikallaan, kuhan saadaan ne pakkaset yltymään. Vaikka eihän tuo miunkaan leivinuuni ymmärtäny COPpiloista mittään, vaikka yritin sitä modernisoida. Kuhan tässä pääsen päälle kolmen romillen ja pääsen ajatuksissa leivinuunin tasolle, niin voin kokeilla. Mutta tähän asti se on tuntunut intoutuvan ja käyvän heletin kuumuuvessa pelekästään koivuhalolla. No onhan se nielly lämpimällä liekillä kaikki merenelävistä ja ehkäisyvälineisiin(käytettyihin) , mutta jospa se tämä loppusyksy tois uunille sen kaverin johon IVT pystynyt ei. Kaksin aina koreasta.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: 12KHR-N uudet ominaisuudet

Sitä ulkoyksikön kotelointia kyselin siksi, että huono kotelo voisi luoda sisäänsä pakastimen joka saisi ulkolämpötila-anturinkin näyttämään puuta heinää, ja iso osa tehoista olisi kateissa. Tästä ei ole nyt riskiä kun kerran pumppua ei ole koteloitu; se saa ilmaa hyvin jos etäisyyttä seinään on sen 20 senttiä.
Outo juttu tuo ulkolämpötila-anturin näyttämä, se nyt jo yksinään olisi asentajalta kysyttävä juttu.

Toivottavasti Mitsu jaksaa paremmin.
 

Ultimaattori

Aktiivinen jäsen
Vs: 12KHR-N uudet ominaisuudet

Ainakin 12GHR näyttää ulkolämpötilaa hyvinkin oikean suuntaisesti. Tosin se ei edes pysty näyttämään -11 lukemia kun siinä on vain 2 segmenttiä numeroille ja miinusmerkki kuluttaa yhden... Pienin lukema on siis -9
 
E

eharkku

Vieras
Vs: 12KHR-N uudet ominaisuudet

Tässä vielä linkki ruotsifoorumin keskustelunpätkään: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=39016.0

Onko kukaan kuullut tästä et standardfel hos IVT?
 
I

ILPmies

Vieras
Vs: 12KHR-N uudet ominaisuudet

eharkku sanoi:
Kiitoksia kommenteista! On pumppu aiheuttanu sen verran päänvaivaa, että ulkopuoliset näkemykset enemmän kuin tervetulleita. Jotenkin tuntuu, ettei näistä vehkeistä yksimielisiä mielipiteitä ole olemassakaan. Tietysti kohteetkin ovat aina erilaisia ja kuten joku viittasi, turha sitä on kuvitellakaan, että föönillä Hartwalli lämpiää. Tässä kuitenkin ajatuksia...

Rakennus on tosiaan vanhan koulurakennus, jossa vapaasti tuulettuva alapohja. Seinäthän ovat läpimitaltaan 50 cm kahdella ilmaraolla, tehty tiilestä. Lattiasta on vanhat purut otettu pois ja vaihdettu eristeet. Samalla lisätty ilmanvaihtoa alapohjaan. En ole vielä tuuletusluukkuja tukkinut, mutta kuhan pakkaset ovat pysyäkseen, menevät kiinni. Tällä huomattava vaikutus lämpövirtojen pienenemiseen. Yläpohja on valettua sementtiä ja yläpuolella noin puoli metriä hiekka/sammal seosta ja alakattoa laskettu sen parikytä senttiä ja laitettu villaa väliin. Isot ikkunat(kaksoislasit) varmasti iso energian siirtäjä, ulospäin.

No , mutta ajatuksia. Oli suunnitteilla, mistä joku jo vihjasikin, tilasin toisen pumpun. Pumppu tulee toiseen päätyyn taloa ja toivoa sopii, että näillä vehkeillä alkaa pirtti lämmetä. Ja, mikäs muu sen parempi kuin oma kokemus: en ottanut IVT:n pumppua. Parin viikon päästä tulee Mitsun 35 väljentämään vaatekertaa. Kyllähän se perusjärkeilylläkin ehken menee, että näillä kuutioilla ei t-paitakelejä toinna odotella. Taitaa se lämmin ilma kuitenkin levittäytyy kohtii kylmää. Kuten nyt on, pyynnöllä 32 pumpun huoneessa lämpötila näyttää yhdeksäntoista, ja niinhän se on, että lämpö hakeutuu kohti viileämpää, ja rajattu lämpöenergia riittää rajattuun tilaan.

Puhalluslämpötilat tuntuis olevan pumpulla ihan ok, mutta ulkoyksikön sulana pitäminen on vielä ihmettelyn aiheena. Tuossa joku sanoi, ettei ole tarvinnut ulkoyksikköä sulatella ja joku taas sanoo, että pitäähän sitä välillä sulatella manuaalisesti(vedellä). Vittu otapa näistä selvä. Niin kuin aiemmin mainitsin, kyselin IVT:n huoltajalta ja hän sanoi tulevansa ensi viikolla katsomaan laitetta. Se voi vaan olla etten uskalla laskea mestaria tontille, jos hän toteaa käynnin taas turhaksi. Laskua pukkaa. Se mikä on ollut alusta pitäen itselläni epäselvänä, että mihin pumpun pitäisi pystyä. Ja pitäisikö sen jäätyä umpeen. Nyt(=viinipullon päättäjäisiksi) kuvittelen, että sulanapito ei toimi kuten pitäisi, mutta lämmöntuotto kohallaan. Lukasin ruotsi-foorumilta http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=50.0, että ko. laitteessa ollut jotain sulatuksen kanssa kanssa ongelmia ja sitä korjailtu maahatuojan voimin. Se joka pääsee asian ytimeen selventäköön, eihän myö maalaiset halutakaan ymmärtää ruotsalaisia.

Tuo Hemmo testi lienee paikallaan, kuhan saadaan ne pakkaset yltymään. Vaikka eihän tuo miunkaan leivinuuni ymmärtäny COPpiloista mittään, vaikka yritin sitä modernisoida. Kuhan tässä pääsen päälle kolmen romillen ja pääsen ajatuksissa leivinuunin tasolle, niin voin kokeilla. Mutta tähän asti se on tuntunut intoutuvan ja käyvän heletin kuumuuvessa pelekästään koivuhalolla. No onhan se nielly lämpimällä liekillä kaikki merenelävistä ja ehkäisyvälineisiin(käytettyihin) , mutta jospa se tämä loppusyksy tois uunille sen kaverin johon IVT pystynyt ei. Kaksin aina koreasta.

Tervehdys,

meillä jäätyi myös aika lailla vasemmasta poskesta viime talvena, mutta laite toimi ihan normaalisti ainakin lämmöntuotannon osalta. Laitekohtaista kulutusta en ole seurannut tarkemmin, ainoastaan kokonaiskulutusta, joka on pumpun myötä pienentynyt 21 000kWh => 16 000kWh per viimeisin tarkasteluvuosi. Talo 1-krs. 121m2 Kastelli vm. 2000.

Olen ymmärtänyt, että niin kauan, kuin laite toimii normaalisti (lämmöntuotto ok, kulutus ok...), ei huolta. Tokihan täytyy seurata, ettei jää ulotu pyöriviin lapoihin ja muukin poikkeva seuranta paikallaan niin, kuin kodinkoneissa yleensä.

Tuolla aiheesta informaatiota, tosin kyseessä kaupallinen edustaja:

http://www.scanoffice.fi/fi/tietoa-laempoepumpuista/ilmalaempoepumpun-ulkoyksikoen-jaeaetaeminen/

t. ILPmies
 
E

eharkku

Vieras
Vs: 12KHR-N uudet ominaisuudet

kalle-mies sanoi:
Joko sait selvyyttä eharkku tuohon lämmitysjakson lyhyyteen? Kävikö huoltomies katsomassa pumppua?

Eipä ole tullut selvyyttä jaksojen pituuteen. Niin kuin taisin mainita, soittelin IVT:n huoltoon ja lupasivat palata asiaan heti seuraavalla viikolla. Eipä ole mitään kuulunut. Näin toimii IVT-Service. Puhelimessa tosiaan sanoi, että kuulostaa täysin normaalilta 20min ON - 10min OFF. Kuulemma korkea ilmankosteus muodostaa kuuraa kennoon ja pitää sulatella tiheämmin. Jaksot olivat kyllä samat myös viime talven kuivimpaan aikaan. Mut seurataan tilannetta.

Tänään kävi asentaja lykkäämässä Mitsun 35:n (B-Malli) ja se on tuossa muutaman tunnin pöhissy. Katsotaan nyt miten alkaa vaikuttaa kokonaisuuteen, mutta ainakin talon Mitsupää alkaa olla jo hyvinkin kohillaan lämmöissä.

Olipa sen verta reilu asentaja et suostu tsekkaamaan IVTnkin toimintaa. Mittaili systeemin paineet ja sanoi niiden olevan kohdillaan eli ainakaan vuotoa ei ole ollut. Mittauksessa oli pyyntö täysillä ja puhallus ykkösellä. Painetta oli putkessa 35 baria, joka kuulemma kohdillaan.

Se mihin asentaja kiinnitti huomiota oli pumpun asento. Pumppu oli hieman kallellaan ja kenollaan eteenpäin. Tämä vaikuttaa heikentävästi sulamisvesien poistumiseen, sillä poistoreiät ovat yksikön takaosassa. Sulamisvedestä ei kaikki ole päässyt ulos ja näin osaltaan lisännyt jään kertymistä. Enpähän urpona ole osannut tuollaista ajatellakaan. Siispä suosittelen kaikkia tarkistamaan ulkoyksikön asento ihan passin kanssa. Parempi olla vaikka mieluummin vähän takakenossa, niin pääsee vedet paremmin pois. Ja tietysti vaakasuorassa.

Siispä, jos jollain olisi mahdollista ajastaa vastaavan laitteen sulatusjaksoja, niin olisin kovin kiitollinen. Viikonloppuja!
 
Vs: 12KHR-N uudet ominaisuudet

Kyselin itse myös IVT:ltä tuota sulatushommaa ja sain vastaukseksi, että IVT KHR-N ei koskaan sulata aikaohjatusti vaan anturit "haistelevat" sulatustarpeen. Tuohan ei ainakaan pidä paikkaasi sinun tapauksessasi tai sitten pumpussasi on jotain vikaa.
 
E

eharkku

Vieras
Vs: 12KHR-N uudet ominaisuudet

Tänään odotteli kotona yllätys. Sisäyksikkö vetäytynyt kuoreensa ja herjaa vikakoodia.

Kukaan törmännyt KHR-N:n kanssa vikakoodiin 6-0?

Ulkoyksikköhän tuo oli vetäny aika jäähän. Sulattelin enimpiä jäitä, mutta ulkoyksikkö ei enää käynnisty.
Huomenna se taas testattava IVT-huollon erinomaisuus.

Vähän vertailua. Talon toisessa päädyssä oleva Mitsun pumppu kennostoltaan täysin sula.
Ainakin tämä erä Mitsulle: 6-0. :)
 
P

puu-uuni

Vieras
Vs: 12KHR-N uudet ominaisuudet

eharkku mitenkä kävi? Ihtellä kävi niin notta samainen 12KHR-N rusahti viime talvena vikakoodin kanssa (koodia en muista) mutta kun aikani rusikoin kaukosäädintä ja vetelin töpseliä niin hirnahti käyntiin. Pakkasta oli muuten karvan yli -30C. Tulipahan kokeiltua silläkin säällä.

Kevättä kohti katselin öljylätäkköä kojeen alla. Keväällä korjailtiin paineet ja litkut kuntoon. Nyt syys-talvella lopetti lämpimän puhaltamisen.

Ihan mielenkiinnolla vaan kyselen notta voisi saada vähän vinkkiä mitä nuissa on yleensä ollut vikana.
 
E

eharkku

Vieras
Vs: 12KHR-N uudet ominaisuudet

Viikko sitten soittelin yritykseen, jolle langennut IVT-huollot ja kiirettä tuntui olevan. Lupasivat että seuraavalla viikolla ehken kerkiävät.
Nykysin tuntuu, että mitä tahansa huoltoja saa ruinata ja ruinata, joten maanantaina soittelin ja tiedustelin, että millekäs päivälle sitä tulikaan huolto sovittua.
Kaveri kertoi, että nyt on pakkasta liikaa (siinä -12-15) eikä heillä oo varaa ostaa asentajille talvisia käsineitä eikä alushousuja, joten kassellaan syksymmällä.

No ei se nyt ihan noin sanonut vaan kertoi etteivät asenna -10 astetta kovemmilla pakkasilla, koska muoviset liittimet eivät kestä. Mitä lieneevätkin..

Siis odotellaan suvikelejä ja kärryytellään pattereita. Se luvattu pumpun itsensä takaisinmaksuaika eiku pitenee :)

Kyselin vikakoodista, ja oli saanut maahantuojalta selville, että ropeli ei pääse pyörimään tai sen moottori on rikki. Tarkistin ulkoyksikön sisukset eikä jäätä ollut niin paljoa, että olisi ropeleita vioittanu. Varaosia on kuulemma varattu repullinen, kunhan nyt tarkenevat tulla tonteille. Huoltomies epäili myös sulatusanturin toimivuutta ja kertoi varaavansa senkin mukaan. Ja viime kädessä vaihtavat ulkoyksikön uuteen (vuonna 2012+x).

Liitin viestiin kuviaki joissa ensimmäisessä on IVT:n kylki juuri hajoamisen jälkeen ja talon toisessa päädyssä olevan Mitsun kylki. Sit on myös IVT:n ropeli ja takakennostoa samaiselta hetkeltä. Mitsun kennosto oli täysin puhdas ja kuvassa näkyvä jää on tullut saman tason rappusen lumista eli ei ole kennossa.
 

Liitteet

  • kylki1.jpg
    kylki1.jpg
    72 KB · Katsottu: 668
  • mitsu1.jpg
    mitsu1.jpg
    75,2 KB · Katsottu: 551
  • ropeli1.jpg
    ropeli1.jpg
    108,3 KB · Katsottu: 616
  • takaa1.jpg
    takaa1.jpg
    91,6 KB · Katsottu: 693
Back
Ylös Bottom