Akkujen sarjaan kytkentä - johdot väärin

Voisiko olla vaan jokin kosketushäiriö kun eilen antoi erikoisia jännitteitä välikaapeleiden, säätimeltä tulevien kaapeleiden se kuormakaapeleiden ollessa kiinni? Pari napaa oli aika sotkuisia. Putsaan ne nyt ensihätään ja kokeilen miltä vaikuttaa sen jälkeen.
Ehdottomasti uskottavin selitysvaihtoehto. Invertteri nappaa jääkaapin käynnistyvaiheessa satojen ampeerien virran. Kaikkien johtojen ja liitosten on oltava ensiluokkaisessa kunnossa ja mitoitukseltaan asialliset, jotta homma toimii kunnolla. Kaikki liitokset on syytä puhdistaa kunnolla sopivin menetelmin kohteesta riippuen. Esimerkiksi lyijyseostermiaalit on syytä puhdistaa tarkoitukseen valmisteluilla teräsharjamaisilla navan ja napakengänpuhdistimilla. Liitokset pitää myös kiristää kunnolla ja suojata sopivilla akun napojen suojaukseen tarkoitetuilla rasvoilla tms. (rakenteesta ja materiaaleista riippuen). Akkuliikke varmaan osaa neuvoa yksityiskohtien osalta.

Tässä vielä kuva säätimen ja paneeleiden jännitteistä/virroista kun invertteri + jääkaappi kiinni. Aurinko pilvessä niin lataus maltillinen.
Screenshot_20220509-131810.jpg

Nimenomaan tarvitaan rajoitus, jotta tuo toimii luotettavasti käräyttämättä kelan käämiä ja putlijohdekatkojaa. Kelan saturoituminen käytännössä polttaa käämin, koska virta nousee hyvin korkeaksi heti katkojan johtavan vaiheen aluksi, koska katkojan johtamattoman tilan ajalle tarvitaan tyypillisesti paneelin rinnalle kytketty puskurikondensaattori, joka pystyy keräämään paneeleiden koko virran ilman, että jännite nousee merkittävästi optimipisteen yläpuolelle. Tuo kondensaattori tietenkin purkautuu seuraavan kelan latausvaiheen aikana, mutta vaikuttaa myös optimipisteen säätöön niin, että kelan yli kulkeva virta voi periaatteessa kasvaa miten suureksi tahansa (ellei fysikaaliset syyt käytännössä puutu peliin).
Varmasti noissa yleensä on virtarajoitus. Ainakin mun tekemässä on.

Kelan saturoituessa sen induktanssi laskee (ei romahda). Tuo lisää rippeliä ja heikentää hyötysuhdetta. Hetkellinen virta siis kasvaa, mutta keskimääräinen laskee. Suuri virta aiheuttaa suuret häviöt kelassa ja FETeissä, jolloin ne voivat ylikuumentua. Sinänsä pelkkä saturaatio ei tuota ensisijaisesti aiheuta.

Tässä vielä kuva säätimen ja paneeleiden jännitteistä/virroista kun invertteri + jääkaappi kiinni. Aurinko pilvessä niin lataus maltillinen.
Ihan OK säätilanne huomioon ottaen jääkaapin normaalikäyntitilanteessa. Samoin laturi näkyy toimivan lähes ideaallisesti noiden lukujen mukaan.

Noilla numeroilla hyötysuhde 99%, mutta eihän lukejen tarkkuus riitä erottelemaan viimeisiä prosentteja.

Kelan saturoituessa sen induktanssi laskee (ei romahda). Tuo lisää rippeliä ja heikentää hyötysuhdetta. Hetkellinen virta siis kasvaa, mutta keskimääräinen laskee. Suuri virta aiheuttaa suuret häviöt kelassa ja FETeissä, jolloin ne voivat ylikuumentua. Sinänsä pelkkä saturaatio ei tuota ensisijaisesti aiheuta.
Pitää paikkansa. Kukaan tuskin silti suunnittelee buck-hakkuria niin, että kelasydäntä ajetaan voimakkaasti saturoituneessa tilassa, koska käämille olisi varattava enemmän tilaa ja säätö joutuu "kaltevan pinnan reunalla" toimimaan aika vaikeissa oloissa. Tuo myös vaikuttanee suunnitelmaan käytännössä niin, että buck-piirin antamaa virtaa luultavasti rajoitetaan suunnittelulla paljonkin, jos vastaanottavan puskurin tai kuorman jännite on merkittävästi suunniteltua matalampi. Eihän tuo välttämättä vaadi virtamittauksia, vaan pulssisuhteen säätö sekä syöttö- ja lähtöpuolen puskurikondensaattoreiden jännitteiden dynaaminen tai pelkkien minimi-ja maksimiarvojen seuraaminen riittää.

Akut kyllä porisee edelleen kun absorptio-/bulk-lataus käynnissä. Akkuliikkeen mukaan kuuluu asiaan, että ladattaessa kiehuu. Akut kädellä kokeiltaessa on ihan viileät.

Screenshot_20220509-134905.jpg

Viimeksi muokattu:
Akut kyllä porisee edelleen kun absorptio-/bulk-lataus käynnissä. Akkuliikkeen mukaan kuuluu asiaan, että ladattaessa kiehuu.
Tuollaisia ne perinteiset lyijyakut valitettavasti ovat. Jotkin levyjen seosmetallit vähentävät porinaa polttamalla vedyn osin sähköksi ja loput lämmöksi. Muutoin joutuu aika ajoin lisäämään demineralisoitua vettä.

Tuollaisia ne perinteiset lyijyakut valitettavasti ovat. Jotkin levyjen seosmetallit vähentävät porinaa polttamalla vedyn osin sähköksi ja loput lämmöksi. Muutoin joutuu aika ajoin lisäämään demineralisoitua vettä.
Eli siis se porina on ihan Ok ja on niin kuin ominaisuus, ei vika?

Ei pitäisi porista noin alhaisella jännitteellä vielä. Jossain 14,5 V paikkeilla vasta. Akkujen lämpötila ja tarkempi kemia toki vaikuttavat tuohon.

Kiehuuko kaikki kennot? Voi johtua myös epätasapainosta eli joissain kennoissa ylitetään jo 2,4 V/kenno, vaikka keskimäärin ollaan vasta 2,35:ssä.

Ei pitäisi porista noin alhaisella jännitteellä vielä. Jossain 14,5 V paikkeilla vasta. Akkujen lämpötila ja tarkempi kemia toki vaikuttavat tuohon.

Kiehuuko kaikki kennot? Voi johtua myös epätasapainosta eli joissain kennoissa ylitetään jo 2,4 V/kenno, vaikka keskimäärin ollaan vasta 2,35:ssä.
Vaikuttaa siltä, että kaikki kyllä porisee. Tuossa screenshotin ottohetkellä jännite oli tuo, mutta esim. nyt on 14,65V.

Nousee jopa näinkin ylös.
SIlloin tällöin ja hetken aikaa jännite saakin nousta noihin lukemiin, kunhan säädin ei jatka moista tuntikausia, vaan pudottaa jännitteen arvoihin, joista oli edellä kuvia/juttuja. Tuollainen jännite ja virta kyllä ilman muuta käynnistää "porinan", mutta se kuuluu asiaan ...

Ei kyllä saisi mielestäni nousta yli 14,8-15 V kuin kerran pari vuodessa tehtävässä kennojen tasauksessa. Itse en koskaan lataa yli 14,8 V ja veneen lyijyakut lähtevät vähintään 12. kaudelle.

Edit: kylmässä ladattaessa lämpötilakorjaus voi nostaa reilustikin yli 15 V, mutta ei nyt ole pakkasta ellet ole varsin pohjoisessa.

Ei kyllä saisi mielestäni nousta yli 14,8-15 V kuin kerran pari vuodessa tehtävässä kennojen tasauksessa. Itse en koskaan lataa yli 14,8 V ja veneen lyijyakut lähtevät vähintään 12. kaudelle.

Edit: kylmässä ladattaessa lämpötilakorjaus voi nostaa reilustikin yli 15 V, mutta ei nyt ole pakkasta ellet ole varsin pohjoisessa.
Aloittaja ei tainnut kertoa akkujen merkkiä, mutta esim Rolls tekee tuollaisia 2V deep cycle akkuja. Silloin tuo 15.3V absorptiojännite (2.55 V kenno) olisi aika lähellä itselläni olevien Rollsin 6V akkujen arvoja: Eli valmistajan suositukset omille akuille: Absorptio kennojännite 2.45V + lämpötilakompensaatio -5mV/oC (verrattuna +25oC lämpötilaan).

Eli meikäläisen 24V systeemissä (12 kennoa) oli tänään adsorptiojännite 30.45V lämpötilan ollessa +8 oC

Aloittaja ei tainnut kertoa akkujen merkkiä, mutta esim Rolls tekee tuollaisia 2V deep cycle akkuja. Silloin tuo 15.3V absorptiojännite (2.55 V kenno) olisi aika lähellä itselläni olevien Rollsin 6V akkujen arvoja: Eli valmistajan suositukset omille akuille: Absorptio kennojännite 2.45V + lämpötilakompensaatio -5mV/oC (verrattuna +25oC lämpötilaan).

Eli meikäläisen 24V systeemissä (12 kennoa) oli tänään adsorptiojännite 30.45V lämpötilan ollessa +8 oC
Tämmöset: https://www.batteryservicehub.com/product/8-epzb-520/

Kyllä näillä akuilla kaikkien ohjeiden mukaan absorptionjännite on noin 15.3V. Tänään seilasi 14-15V väliä. Ohjekirjan mukaan tuo absorptio kestää maksimissaan 2 tuntia, mutta ei tätä enempää ennen kuin pudottaa kellutukseen.

Edit: Absorptioaika max 2h jännitteen olleessa 12.2-12.6V ja 1h jännitteen ollessa yli 12.6V.

Viimeksi muokattu:

Kiehuuko sulla noi Rollsin akut kun lataus on absorptiolla/bulkilla?

Kyllä ne muistaakseni jonkin verran pitää sellaista kiehuvaa/kuplivaa ääntä, erityisesti absorptiovaiheessa. Ekvalisaation aikana se kuuluu hyvin selvästi.
Mulla on tuo ekvalisointi pois päältä, kun aiemmat akut olivat AGM-akkuja. Pitäisikö mun laittaa se päälle ja mikä sen ekvalisoinnin tarkoitus? Mitä eroa kellutukseen?

Mulla on tuo ekvalisointi pois päältä, kun aiemmat akut olivat AGM-akkuja. Pitäisikö mun laittaa se päälle ja mikä sen ekvalisoinnin tarkoitus? Mitä eroa kellutukseen?
Pääfuktio on estää akkujen sulfatoitumista. tämä on tosin ongelmana pääasiassa silloin kun akkujen varaus jää pitempään vajaaksi. Toinen fuktio on että se nostaa lämpötilaa ja sekoittaa akkuhappoa, joilla on tapana muodostaa tiheyskerrostumia. Olen ymmärtänyt että tämä tätä tapahtuu etenkin talven aikana.
Itse olen ajanut lyhyen 1h ekvalisaation Victronin säätimestä aina keväällä kun alan talven jälkeen käyttämään mökin sähköjä enemmän ja kesän/alkusyksyn aikana kerran kuukaudessa tai kahdessa kuukaudessa.

Pääfuktio on estää akkujen sulfatoitumista. tämä on tosin ongelmana pääasiassa silloin kun akkujen varaus jää pitempään vajaaksi. Toinen fuktio on että se nostaa lämpötilaa ja sekoittaa akkuhappoa, joilla on tapana muodostaa tiheyskerrostumia. Olen ymmärtänyt että tämä tätä tapahtuu etenkin talven aikana.
Itse olen ajanut lyhyen 1h ekvalisaation Victronin säätimestä aina keväällä kun alan talven jälkeen käyttämään mökin sähköjä enemmän ja kesän/alkusyksyn aikana kerran kuukaudessa tai kahdessa kuukaudessa.
Kiitos vastauksesta. Pitääpä vaikka tuossa loppukesästä kokeilla tätä

Tämmöset: https://www.batteryservicehub.com/product/8-epzb-520/

Kyllä näillä akuilla kaikkien ohjeiden mukaan absorptionjännite on noin 15.3V. Tänään seilasi 14-15V väliä. Ohjekirjan mukaan tuo absorptio kestää maksimissaan 2 tuntia, mutta ei tätä enempää ennen kuin pudottaa kellutukseen.

Edit: Absorptioaika max 2h jännitteen olleessa 12.2-12.6V ja 1h jännitteen ollessa yli 12.6V.
Nuo ovat selvästi perehtyneet asiaan. Vaikuttaa suorastaan ammattimaiselta touhulta ja luulisi, että ajattelutavasta olisi periytynyt jotakin itse akkutuotteenkin suunnitteluun ja valmistukseenkin.

• Tykkää
Reaktiot: Wdz
Kiitos kaikille vastanneille. Jonkun verran taas viisastui näistä aurinkosähköjutuista, kiitos teidän. Mukavaa kesää kaikille!

Takaisin
Ylös Bottom