Apua tietämättömälle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja msjossu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
M

msjossu

Vieras
Olisin erittäin kiitollinen jos joku nyt selittäisi hyvin yksinkertaisesti minulle pari asiaa.
Eli olemme rakentamassa omakotitaloa, johon tulee vesikiertoinen lattialämmitys (warmia) suoralla sähköllä. Siihen olisi ilmeisesti hyödyllistä hommata jonkinlainen lämpöpumppu systeemi.
Mitä käytännön eroa on vesi/ilmalämpöpumpuilla ja poistoilmalämpöpumpuilla?? Kumpi on tehokkaampi entä millaiset investointi kustannukset? Siis pyytäisin hyvin simppeleitä vastauksia, koska nämä laitteet eivät kerro minulle vielä yhtään mitään...
Kiitoksia etukäteen!!

Vs: Apua tietämättömälle

Kerro hieman lisää talosta ja sijainnista. Jos nyt itse alkaisin rakentamaan niin asentaisin kyllä edelleen vesikiertoisen lattialämmityksen ja siihen ilma-vesilämpöpumpun esim. Sanyo CO2:n lämmönlähteeksi. Tuolla vehkeellä saa hoidetua sekä lämpöisen käyttöveden että lämmitysvedenkin. Laitteessa on lisäksi sähkövastukset apuna koville pakkasille jolloin laitteen oma teho alkaa hiipua. Suosittelen myös ilmalämpöpumpun hankintaa kesä viilennykseen ja miksei myös apu lämmitykseen. Luulen että tuon CO2:n hinnat pyörii asennettuna tuolla 10 000€:n paikkeilla ja hyvän ILP:in saat 1500-2000 € asennettuna.

Luin kans jostain tuosta sanyon ilma/vesilämpöpumpusta ja se hiukka kiinnosti mua, mutta ajattelin ensin tutustua muihin vaihtoehtoihin. Tuleva talo on kaks kerroksinen jämerä talo ja kaupunkialueella. Tuo perinteinen lämpöpumppu systeemi ei kiinnosta mua, koska en halua olohuoneen (tai ylipäänsä mihkään) seinälle sitä rumaa hökötystä!!

Eräs kaverini kehui poistoilmalämpöpumpuista NILAN:ia ja kaipaisinkin siitä jotain infoa...

Vielä yksi blondi kysymys. Eli lämmittääkö poistoilmalämpöpumppu vain käyttövettä ja vesikiertoisen lattialämmitykseen käytetään suoraa sähköä? entäs toimiiko vesi/ilma lämpöpumppu samalla periaatteella? Nää asiat ei kyl näytä menevän kovin helposti jakeluun, joten toivon et joku vääntäis ne rautalangasta..

Kysymällä oppii!!!

Vesikiertoiseen lattialämmitykseen kannattaa näinä aikoina kyllä harkita joko maalämpöpumppua tai ilmavesilämpöpumppua. Niistä saa ymmärtääkseni parhaan hyötysuhteen eli ostetulla energialla lämpöä edullisimmin. Korjatkaa paremmin tietävät, jos olen väärässä. Nyt en itse tunne poistoilmalämpöpumppuja, joten niihin en ota kantaa.

Ilmavesilämpöpumpun etuna on, että se ei tarvitse kaivoa tai isoa puutarhaa, johon ne putket piilotetaan. Niitäkin löytyy täysin automaattisia pieneen tilaan mahtuvia laitteistoja, esim Daikin Altherma jo mainitun Sanyon lisäksi.

1) Maalämpöpumppu
Kalleimmat hankintakustannukset. Hinta haarukka helposti 10 000 - 15 000 euroa, joka ei vielä sisällä tietysti lattialämmitystä. Hyvää on todella hyvä hyötysuhde, joka ei paljoa laske pakkasen kiristyessäkään. Maalämpöpumpun edut paranevat isoissa taloissa (noin 200 m2 ja yli). Hyvää on se, että energialla lämpiää talon lisäksi myös käyttövesi. Porakaivo voi tulla kalliiksi, jos vaatii putkituksen (riippuu maaperästä). Helppokäyttöinen ja halvimmat käyttökustannukset.

2) Poistoilmalämpöpumppu
Kohtuulliset hankintakustannukset. Hinta haarukka noin 7000 - 10 000 euroa. Hyvää on se, että samalla hoituu talon ilmastointi. Hyötysuhde huononee pakkasen kiristyessä. Poistoilmalämpöpumpun tehokkuus paranee selvästi, jos hukkalämpöä on saatavilla runsaasti eli ilmalämpöpumpun kaveriksi sopii varaava takka/leivinuuni hyvin kun sitä käyttää säännöllisesti pakkasilla ja täten tekee sitä hukkalämpöä. Hyvää on se, että energialla lämpiää talon lisäksi myös käyttövesi, etenkin kesällä hyvällä hyötysuhteella. Sopii parhaiten taloihin alle 200 m2, joissa on käytössä tulisija.

3) Vesi-ilmalämpöpumppu
Kohtuulliset hankintakustannukset. Luultavasti poistoilmalämpöpumpun luokkaa eli noin 10 000 euroa. Hyötysuhde huononee selvästi pakkasen kiristyessä. Joten pakkasella taas se takka kyllä pelastaa. Hyvää on myös se, että samalla lämpiää myös käyttövesi. On hyvä vaihtoehto etenkin jos lauhat talvet yleistyvät ja sää on enimmäkseen siinä nollan tietämillä.
Paras käyttökohde on talot alle 200 m2. Huonoa: Ulkoyksikön meteli pakkasella.

4) Vaihtoehto: vesikiertoinen pellettitakka/kattila. Hinta noin 5000 - 10 000 euroa. Jos pelletin poltto kiinnostaa, niin voisi olla käyttökustannuksiltaan kohtuullinen. Huonoa on se, että vaatii hieman huoltotoimenpiteitä ja polttoaine vaatii varastoinnin. Edut paranevat varsinkin 200 m2 ja yli kokoisissa rakennuksissa.

Kaikki ovat toimivia ratkaisuja.
Jos lämmitettävä pinta-ala on noin 200 m2 tai yli, niin valitse maalämpö (tai pelletti).

Jos talosi koko on noin 100 - 150 m2 niin valitse poistoilma tai ilma-vesilämpöpumppu.
Poistoilmalämpöpumppu on hyvä jos olet lisäksi AKTIIVINEN takanlämmittäjä. Ilma-vesi lämpöpummpu on hyvä jos asut rannikolla tai alueellasi on lauhat talvet.

En osaa sanoa parasta, mutta kyllä näissä vaihtoehdoissa selkeitä painotuseroja löytyy. Vai mitä?

Mielestäni: ilmalämpöpumoppu + varaava takka on myös hyvä yhdistelmä, jos lämmitettävän kohteen pinta ala on alle 150 m2. Jos eritys on kunnossa ja ilma pääsee kiertämään, niin tuskin paljon sähköpattereita tarvitsee enää käynnistellä.

Kiitoksia vastauksista. Näiden tietojen perusteella kallistun ehkä tuon poistoilmalämpöpumpun suuntaan, Koska talo on n. 150m2 ja tarkoitus olisi takkaa käyttää aika ahkerasti. Tosin asun kyllä rannikolla ja tuntuu ettei näitä pakkasia enää hirveästi ole, mutta eiköhän tästä jonkinlaiseen ratkaisuun päästä...

Poistoilmalämpöpumppu on hyvä ratkaisu. Älä kuitenkaan tee halvinta ratkaisus korvausilman suhteen, eli räppänät seiniin tai ikkunoiden päälle. Se aiheuttaa ikävän vedontunteen, kun kun korvausilma tulee raakana sisälle. Jos esim on 20 pakkasta, niin korvausilma on todella kylmää. Suosittelen siis putkistoa ja ilman esilämmitystä. Esilämmitys tietysti mielummin vedellä kuin sähköllä.

Täältä myös ääni poistoilmalämpöpumpulle jos talon eristys on kunnossa. Uskoisin, että kaikkein paras investointi on erittäin hyvä eristys, eli matalaenergiatalo - passiivitalo. Tuolloin itse lämmitysjärjestelmälle ei jää paljon muuta kuin lämpimän käyttöveden tuotto sekä kaikkein kovimpien pakkasten aikaan lämmitys. Normaalit sähkölaitteet (jääkaappi, pakastin, tv, tietokone...) pitävät huolen asunnon lämmityksestä.

Noin minä tekisin, jos nyt rakentaisin..

Entä jäähdytys kesällä? Jos talo on aurinkoisella paikalla niin voisi olla mukava ominaisuus. Toinen kerros voi lämmetä ikävästi vaikka puut varjostaisivat koko päivänkin. ILPiä voisi harkita portaikkoon tai johonkin huomaamattomaan paikkaan niin saisi viilennystä ja haluttaessa halpaa lämmitystä talvellakin.

varajussi sanoi:
Entä jäähdytys kesällä? Jos talo on aurinkoisella paikalla niin voisi olla mukava ominaisuus. Toinen kerros voi lämmetä ikävästi vaikka puut varjostaisivat koko päivänkin. ILPiä voisi harkita portaikkoon tai johonkin huomaamattomaan paikkaan niin saisi viilennystä ja haluttaessa halpaa lämmitystä talvellakin.

Löytyyhän poistoilmalämpöpumpuistakin viilennysmahdollisuus, esim. Nilanilta: http://www.nilan.fi/vp18cek9/

Takaisin
Ylös Bottom