Nikon
Aktiivinen jäsen
Kuvassa tosiaan Tekee kompuralla lämmitystä ja jos siinä olisi hanan kuva niin tekee kompuralla käyttövettäAurinko on lämmitys ja tuo nuoli ja pyörimismerkki että lämpöä tehdään. Varmaan ihan kompuran pyörimistä meinaa.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kuvassa tosiaan Tekee kompuralla lämmitystä ja jos siinä olisi hanan kuva niin tekee kompuralla käyttövettäAurinko on lämmitys ja tuo nuoli ja pyörimismerkki että lämpöä tehdään. Varmaan ihan kompuran pyörimistä meinaa.
Nyt illan, yön ja aamun havaintojen perusteella, vaikuttaisi tuo -34 asteen ulkolämpötila olevan jonkunlainen kipupiste tuolle 12kW J-sarjan monoblockille. -33 asteessa jaksoi vielä pitää varaajan kohtuu hyvin tavoitteessa (42 astetta) ilman vastuksia, kompura hyrräsi noin 100Hz ja sulatuksia oli kyllä tiheään. Sitten kun lämpötila putosi -34 asteeseen niin pana ei enää ajanutkaan kompuraa kuin noin 70Hz ja samaten pienensi myös vesipumppua. Tuossa kohtaa tarvitsi sitten ensikertaa tässä reilun vuoden aikana myös vastuksia. Vastuslaskuriin näytti yöllä ilmestyneen 2h. Menovesi laahasi siinä maks 40 asteessa, kun minulla on se vastusten poiskytken kun dT tavoitteeseen on -2 astetta.
Mielenkiinnosta, että millaisella COPilla jaksaa enää puskea lämpöä noissa pakkasissa, eli kuinka lähellä ykköstä ollaan?Nyt illan, yön ja aamun havaintojen perusteella, vaikuttaisi tuo -34 asteen ulkolämpötila olevan jonkunlainen kipupiste tuolle 12kW J-sarjan monoblockille. -33 asteessa jaksoi vielä pitää varaajan kohtuu hyvin tavoitteessa (42 astetta) ilman vastuksia, kompura hyrräsi noin 100Hz ja sulatuksia oli kyllä tiheään. Sitten kun lämpötila putosi -34 asteeseen niin pana ei enää ajanutkaan kompuraa kuin noin 70Hz ja samaten pienensi myös vesipumppua. Tuossa kohtaa tarvitsi sitten ensikertaa tässä reilun vuoden aikana myös vastuksia. Vastuslaskuriin näytti yöllä ilmestyneen 2h. Menovesi laahasi siinä maks 40 asteessa, kun minulla on se vastusten poiskytken kun dT tavoitteeseen on -2 astetta.
Nyt aamulla kun lämpötila nousi taas asteella takaisin tuohon -33, niin palattiin tuohon aiempaan 100Hz rallatteluun ja nyt sitten ei taas ole kysellyt vastuksia apuun.
Kovin lyhyt on vielä tämä tutkimusjakso näin kovalla pakkasella mutta ei tuo ainakaan ihan justiin näyttäisi olevan kompuraa sammuttamassa.
Varmasti hyvin lähellä tai alle. Panan oma ilmoitus kokonaiscopille on 1,1 tänään, 1,3 eilen ja 1,9 sunnuntaina.Mielenkiinnosta, että millaisella COPilla jaksaa enää puskea lämpöä noissa pakkasissa, eli kuinka lähellä ykköstä ollaan?
Kaksi asiaa, jotka voisi vaikuttaa ovat vesipumpun nopeus (onko rajoitettu?) ja lämmityksen dT. Minusta Panan reagointi noihin ei ole aina sieltä oikein loogisemmasta päästä. Minulla service cloud näyttää pumpun Maximum Duty 0x96 ja lämmityksen dT 7. Toisaalta minulla on kyllä myös käyräohjaus käytössä.Mikäköhän mahtaa olla kun 12kW J-sarjan monoblock ei yritä puskea lämpöä yli 1800W (kompura 34Hz) vaikka pyynti ei täyty?
Direct Modessa ajeltu nyt jonkun aikaa 32 pyynnillä ja nyt yrittänyt Heishamonin kautta pyyntiä nostaa, mutta ei jaksa enää pyynti täyttyä ja kompuran kierrokset ei tuosta nouse.
Tuossa eilen klo 18 aikoihin pudonnut ulkolämpötila -19 -> -20 ja sen jälkeen pyyntilämpötila alkanut täyttyä huonosti ja tullut tuollaista sahaamista mukaan...
Kyllähän tämän pitäisi kovemmilla tehoilla ajaa kuten @MiR tuossa ylempänäkin mainitsee.
Quiet modekaan ei ole enää päällä.
Onko tuo kompressorin ottoteho?Nyt ilmoittaa, että ottoteho 5,6kW
On, vastus ei tuossa päälläOnko tuo kompressorin ottoteho?
Aika iso kompuraOn, vastus ei tuossa päällä
Täällä samassa laitoksessa huiput 6,2kW ja pidempään 5,9kW, ulkoisella virranmittauksella todettuna.Aika iso kompura
16kw koneessa melkein tuplaten isompi. Hörppää 9kw.Aika iso kompura
Pläräsin tuota panan ilmoittamaa ottotehologia jonkin matkaa taakse päin ja suurin mitä löytyi oli 6,4. Tänään kuitenkin ollut 5,6-6kW. Tässä 12kW mallissahan on sama kompura ja vesipumppu kuin 9kW mallissakin. 16kW kaiketi sitten ainakin kompura on eri.16kw koneessa melkein tuplaten isompi. Hörppää 9kw.
Ja nyt -22 ja pumppaaminen loppui - Ilmeisesti pakkasraja. Espoossa harvinaista nää kelit.
Ei sammu SM:n mukaan.Mulla oli käsitys että H-sarjan mono tcap sammuisi kun mennään alle -23. Mutt oma kone jatkoi van käyntiä vaikka oli pari tuntia alle tuon rajan. Onko muilla kokemuksia H-sarjalaisesta?
Ei sammu (J-sarjassa tuo sama kuva) ja nyt minulla on pito, että tuo limited operation raja on -33 eli -34 rajoitetaan niin kuin tuossa aiemmin kirjoitin havainnoista. Mutta mistä Panasta oli tuo vastaavan näköinen piirros missä kompura pysähtyy -23? Oliko se joku ei-TCAP?Ei sammu SM:n mukaan.
katso liitettä 92381
Ne on nuo 1-vaiheiset J-sarjalaiset ei T-CAPit.Mutta mistä Panasta oli tuo vastaavan näköinen piirros missä kompura pysähtyy -23? Oliko se joku ei-TCAP?
Kyllä pitäisi vielä COP2 irrota noilla pyynneillä.Ulkona -20 ja kompura vie 4kw ja tuottaa 4,2kW. Pyynti 36.
Ja nyt -22 ja pumppaaminen loppui - Ilmeisesti pakkasraja. Espoossa harvinaista nää kelit.
Tässä J-sarjassa vetäsin eilen muutoksia tuohon vastushommaan sekä poistin buffer -ohjauksen ihan vaan raakana eli piti kone sammuttaa. Huomasin, että aiheuttaa sen että Pana opettelee uudelleen tuon sammutuksen jälkeen kv pumpun ohjauksen, millä pääsee taas kartalle tuon dT:n kanssa. Tuo näyttää ottavan sen 3-4 tuntia uutta käyntiä. Aloittaa isolla kv arvolla ja siitä sitten pikku hiljaa pienentää.Hei mite tuo mahdollinen pysäytys tässä H sarjan koneessa kannattaa junailla, jos joutuu esim. käyrän muuttamisen takia myllyn pysäyttää. Kun ei oo Heishamonia niin ihan laite pitää laittaa off muutosten tekemiseksi. Tietty sama pysäytyksellä voi laittaa suorallekin niin on suurempi muutosalue käytössä konetta samnyttamatta.
Tää ihan vaan siltä varalta ettei tää +5 asteen poikkeutusvara riitä.
Kiitos vastauksesta, nyt pystyy yöllä nukkumaan paremmin. Oon pelännyt et kone sammuis ja kämppä jäähtyisi kun mulla ei ole mitään automaatiota ohjaamaan kattilan vastuksia.Ei sammu SM:n mukaan.
Jos on T-CAP malli (monobloc tai / split) niin ei pitäisi sammua vielä -22, vaan noin -28-30cUlkona -20 ja kompura vie 4kw ja tuottaa 4,2kW. Pyynti 36.
Eikö vastukset ole termostaatin takana?Oon pelännyt et kone sammuis ja kämppä jäähtyisi kun mulla ei ole mitään automaatiota ohjaamaan kattilan vastuksia.
Ei sammu, kato nuo aiemmat postit niin ei jää tänne virheellistä tietoa. Sammumislämpötilaa ollaa vielä etsimässä.Jos on T-CAP malli (monobloc tai / split) niin ei pitäisi sammua vielä -22, vaan noin -28-30c
On ne, täytyy kai säätää ne mahdollisimman tarkasti.Eikö vastukset ole termostaatin takana?
Sellaiseen säätöön ne ettei tarvi jännittää. Niitä voi pakkasten lauhduttua säätää uuteen moodiin.On ne, täytyy kai säätää ne mahdollisimman tarkasti.
No nyt kuitenkin lämpötila putosi tuohon -34 ja ei se nyt ihan sama tuo Panan käytös ole. Toki nyt ollaan bufferin (buffer tank mode ei siis käytössä, varaajalta pumpulle tulo 36) menossa hyvin lähellä tavoitetta 42 vs 40 ja kompura pyörii n. 80Hz, vesipumppu n. 16l/min eli taas jonkunlainen rajoitus on menossa.Nyt näyttää siltä, että en ainakaan tänään pääse näkemään, että toistuuko tuo tehon pudotus kun lämpötila laskee -33 -> -34. näyttää, että ulkolämpötila nyt vain jäkittää tuossa -33 ja sääennuste lupaa lauhtuvaa. Huomenna päivällä olisi enää -25. No siinä kuitenkin sitten odottaa seuraava uteliaisuuden aihe. Pitääkö tuo paikkansa, että -30 siirrytään 40min kellosulatuksiin.
Se on ihan hyvä että japanian insinöörit on teille splittiporukoille keksineet tuollaisen Japanilaista oopperaa vastaavan sonaatin ja vitsauksen tai jopa pahemman, vastineeksi meille monoulkoihmisille langetetusta aina läsnä olevasta pelosta ja huolesta jäätymisestä koska H2O.Tullut seurailtua pumpun sielunelämää HomeAssistantilla, Heishamlnilla ja Grafanalla. Varaajana välilaipallinen 1000L Akvatermin Solar. Olen alkanut tulla siihen tulokseen, että tulistusvaraaja menee hankintalistalle.
Toinen hermoille käyvä asia on tuo helvetinmoinen, joskin satunnainen, huiluääni kovilla pakkasilla. Toivottavasti pakkaset laskevat, ennen kuin naapureiden hermot menevät.