Arvioidut säästöt Toshiballa vuodessa

T

Teppo Tulppu

Vieras
Tein pienen arviolaskelman viime vuonna keräämäni talon (20-luku, hirsi, 120 + 70m2) sähkönkulutusdatan, Toshiban Ruåtsin-tutkimuksen (http://www.toshibafinland.com/files/ilptesti_se.pdf) ja likimääräisten Helsingin-keskilämpötilojen (Ilmatieteen laitos) perusteella. Kahdesta viimeisestä lähteestä olen suurpiirteisesti päässälaskien "interpoloinut" likimääräisiä arvoja, eli voitte kommentoida keskilämpötilojen sekä ILP-lukujen (COP, lämpöteho) realistisuutta. Oletin myös, että perheen muun kuin lämmityksen sähköntarve on max ~1kW ympäri vuoden, joka määrä siis kuluu joka tapauksessa sähköä.

Laskin siis, paljonko voisi säästyä nykyisellä lämmitystarpeella vuodessa nykyisestä 26MWh:sta sähköä, jos hommaisin Toshiba-invertterin. Tulos on aika ökyhulppea 12MWh, voiko pitää paikkaansa, mitä sanovat Toshiban omistajat. Tämmöinen taulukko, kertokaa virheet, niin säädän... Toivottavasti osasin liittää kuvan oikein:

O

oskari

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
Vs: Arvioidut säästöt Toshiballa vuodessa

En tuosta taulukosta osaa sanoa,mutta mulla kului ennen ilppiä 20000kwh ja ilpin kanssa 14000 kwh toshiba daisekai 10

M

MAH

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
Vs: Arvioidut säästöt Toshiballa vuodessa

Mulla näyttäis tippuvan kulutus 27000:sta 18000:n.
Koneena toshiba daiseikai 13 ja paikka on reilu 100 kilometriä napapiiriltä pohjoseen.

Back
Ylös Bottom