Aurinkopaneelisysteemin huollosta juttua

kaihakki

Vakionaama
Meillä konesaumattu peltikatto. Huoltomaalausprojekti käynnissä. Paneelit olleet kohta kaksi vuotta.
Huomasin, että paneelien alla maalipinta edelleen ihan ok. Ei paista aurinko, niin pysyy hyvänä.
Mutta paneelien alle on kasaantunut erinäköistä höytyvää.

AI:n mukaan luonnosta rakenteisiin ja pinnoille kulkeutuvat höytyvät ovat pääasiassa haavan ja pajun siemenhaivenia, kukkien ja kasvien haituvia sekä puiden siitepöly- ja kuitumassoja. Tuuli kuljettaa näitä keveitä ja pumpulimaisia luonnonmateriaaleja, ja ne takertuvat helposti rakennusten ulkopintoihin.

Piti vesiletkuttaa höytyvät pois. Taitaa olla joka vuotinen huoltokohde.
Voisi ehkä ajatella paneelien lisähankintaa ja sillä tavalla peittää lisää maalipintaa.

Nämä nykyiset vesiohenteiset kattomaalit on ihan surkeita verrattuna entisaikojen maaleihin. Kahteen kertaan maalaus ei näköjään riitä. Pitänee maalata kolme kerrosta ja kokeilla vielä joku ala neljään kertaan.

Vuosi sitten maalasin peltikaton nowometal roof topilla. On vesiohenteinen, vaikutti minusta hyvältä. 2x. Aiemmin olen käyttänyt tärpättipohjaisia maaleja mutta nyt ainakin seinät ja katto menee vesiohenteisilla.

onhan sitä kunnon maalia saatavana, miksi ostaa akvaa
meilla sinkitty aaltopelti maalattu mustalla 40 vuotta sitten ja musta on vieläkin, ei ihan niin musta kuin maalatessa

Nämä nykyiset vesiohenteiset kattomaalit on ihan surkeita verrattuna entisaikojen maaleihin. Kahteen kertaan maalaus ei näköjään riitä. Pitänee maalata kolme kerrosta ja kokeilla vielä joku ala neljään kertaan.
Olen omani maalannut 12 vuotta sitten tikkurila akvalla nimenomaan siksi ettei kahta kertaa enempää tarvi maalata ja akva tarttuu vaikka ämpärimuoviin pysyvästi.

Huomasin, että paneelien alla maalipinta edelleen ihan ok. Ei paista aurinko, niin pysyy hyvänä.
Mutta paneelien alle on kasaantunut erinäköistä höytyvää.
Minulla oli keräimet 11 vuotta. Niiden alla peltikatossa kuiva vihertävä nukka mikä vaati vettä ja harjaa että lähti pois.

Tiilikaton kanssa luultavasti tulee ongelmia ajan kanssa jos on paneelikenttä päällä

Takaisin
Ylös Bottom