Auto-asetus

P

projph

Vieras
Kuinkas ajelette ILPiä näin kesäkeleillä? Yöllä saattaa tarvita lämmitystä ja päivällä viilennystä. Kun laitan AUTO-asentoon, niin eipä ole hyvä. Ensin viilentää ja sitten saattaa hetken päästä ruveta lämmittämään. Pitäisikö ajella tarpeen mukaan manuaalilla. Pumppu on vasta asennettu Tossu 10GAVP, siksi kaikki on vielä hakusessaan.

Aikon

Jäsen
Vs: Auto-asetus

Tuolla kyselin kesäkäytöstä gallupilla, jos jotain osviittaa antaa:
http://lampopumput.info/foorumi/index.php/topic,2245.0.html

Minun mielestä kannattaa manuaalisesti vaihdella joko lämmitys tai jäähdytys moodia omien tarpeiden mukaan ja jättää automaatti rauhaan. Itsellä on nyt päivisin ilppi kiinni ja öisin varmuuden vuoksi asetettuna 20 asteeseen, jos sattuisi hyvinkin viileä yö tulla. Jäähdytystä tarpeen mukaan jos sisälämpötila hyppää 25 tai yli.

VesA

In Memoriam

Joo.

Ainakaan Argon automaattiasennolla ei tee mitään, toiminta on aivan kummallista. Sopivaa lämpötilaa ei saa mitenkään pysymään. Vehje ei ole ollenkaan hanakka vaihtamaan lämmityksen ja jäähdytyksen väliilä, vaan pitää lämpötilan kaukana asetusarvosta jommallakummalla puolella. Eli joko palelee tai on kuuma.

Tosippa

Aktiivinen jäsen

projph sanoi:
Kuinkas ajelette ILPiä näin kesäkeleillä? Yöllä saattaa tarvita lämmitystä ja päivällä viilennystä. Kun laitan AUTO-asentoon, niin eipä ole hyvä. Ensin viilentää ja sitten saattaa hetken päästä ruveta lämmittämään. Pitäisikö ajella tarpeen mukaan manuaalilla. Pumppu on vasta asennettu Tossu 10GAVP, siksi kaikki on vielä hakusessaan.

Mulla on 13GAVP. Nyt kun helteitä ei ole vielä ollu, niin olen yleensä illalla laittanut viilennyksen päälle (pyynti 22-21). Ajastimella olen ohjelmoinut laitteen sammumaan paria tuntia ennen heräämistä. Joskus on sitten tarttenu lämmittää aamusella.

Manuaalisesti valitsen jäähdytyksen tai lämmityksen. Puhallinta olen nyt viilennyskäytössä käyttänyt useimmiten AUTO-nopeudella.

markusj

Aktiivinen jäsen

Kuten olen jo aiemmin todennut Mitsu FA35 toimii ihan loistavasti auto-asennolla. Vaihtaa moodia jäähdytykseltä lämmitykselle tai päinvastoin, jos lampötila poikkeaa yli 15 minuutin ajan +-2°C asetusarvosta. Laite myös antaa sitä lämpötilaa, mitä kapulasta pyytää.

VesA

In Memoriam

markusj sanoi:
Kuten olen jo aiemmin todennut Mitsu FA35 toimii ihan loistavasti auto-asennolla. Vaihtaa moodia jäähdytykseltä lämmitykselle tai päinvastoin, jos lampötila poikkeaa yli 15 minuutin ajan +-2°C asetusarvosta. Laite myös antaa sitä lämpötilaa, mitä kapulasta pyytää.

En tiedä miten Mitsu sen tekee.. mutta sama +-2 astetta on Argossa ja se on kyllä sietämättömän laaja haarukka.

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

Tätä nykyään laite (Pana E9DKEW) on manuaalisesti laitettu lämmityksellä ja pyyntinä on +19 astetta.
Laite toimii ajastuksella seuraavasti: käyntiin kello 19:00 ja pois kello 6:00.
Näillä asetuksilla kämppän sisälämpötila on noin 23-24 asteinen.

Kaikki lattialämmitykset ja patterit on pesutiloja myöten pois päältä. Pesutilojen ikkunat on etelään, joten aurinko pitää ne lämpimänä ja kuivina. Jäähdytystarvetta on ollut tänä vuonna noin 3-4 päivänä ja nekin on hoidettu ajastimellaparituntia iltapäivisin jäähdyttäen .

markusj

Aktiivinen jäsen

VesA sanoi:
Ainakaan Argon automaattiasennolla ei tee mitään, toiminta on aivan kummallista. Sopivaa lämpötilaa ei saa mitenkään pysymään. Vehje ei ole ollenkaan hanakka vaihtamaan lämmityksen ja jäähdytyksen väliilä, vaan pitää lämpötilan kaukana asetusarvosta jommallakummalla puolella. Eli joko palelee tai on kuuma.
VesA sanoi:
markusj sanoi:

En tiedä miten Mitsu sen tekee.. mutta sama +-2 astetta on Argossa ja se on kyllä sietämättömän laaja haarukka.

Jos Argo pitää lämpötilan kaukana asetusarvosta jommallakummalla puolella, auto-asento on varmaankin ongelmallinen. Itselläni tuo pysyy hyvin nätisti siinä arvossa, mitä kapulasta on pyydetty.

Jos käytännössä ajattelee, miten tuollaisen logiikan pitäisi toimia, ollaa varmaankin seuraavan kaltaisissa tilanteissa:
1. Laite pysyy jäähdytyksellä, niin kauan kuin rakennuksen massat luovuttavat lämpöä tai sitä vuotaa rakennukseen ulkoonta.
2. Laite pysyy lämmityksellä, niin kauan kuin rakennus vuotaa kylmää ulkoonta.
3. Moodi vaihtuu jähdytykseltä lämmitykselle, kun rakennus on jäähtynyt alle asetusarvon ja on vuotanut kylmää -2°C alle asetusarvon 15 minuuttia.
4. Moodi vaihtuu lämmitykseltä jäähdytykselle, kun rakennukseen on vuotanut lämpöä +2°C yli asetusarvon 15 minuuttia.

Se miten yleisiä tai miten tiuhaan tuollaisia moodin vaihtotilanteita syntyy, on varmaankin se mielenkiintoinen kysymys. Ymmärtääkseni niitä tapahtuu vain hyvin harvoin niin hyvin eristetyissä taloissa, joissa asumme. Suomessa lisäksi talojen lämpöä sitovat ja luovuttavat massat ovat melkoisia ja ne hoitavat osan säädöntarpeesta ihan passiivisesti, niin että yölämpötilan laskulla ei ole kovin suurta merkitystä, mikäli ikkunat ovat kiinni.

Jos laite menee jonkinlaiseen hystereesistilaaan - lämmitys-jäähdytys-lämmitys-jäähdytys -, on luultavasti laitetta ohjaava lämpötila-anturi sellaisessa paikassa, jossa on suuria lämpötilan vaihteluita. Ylipäänsä tällainen moodien vaihtotilanne pitäisi syntyä vain, kun päivän keskilämpötila on jossakin +10 ... +20 °C välimaastossa. Jos säätö ei ylipäätänsä pysy kummallaakaan moodilla asetuslämpötilassa, tilanne on varmaankin ongelmallinen ja auto-asento hyödytön.

Jos menen mielikuvituksen puolelle, voisin kuvailla tilannetta seuraavasti. Jäähdytysmoodilla laite pyrkii ensin invertteri säädöllä pitämään lämpötilan halutussa. Jos ja kun olosuhde muuttuu, menee laite ensin on-off tilaan, koska rakennus passiivisesti luovuttaa koko ajan lämpöa ja lopulta pysyvästi Off-tilaan, jos mitään jäähdytyksen tarvetta ei enään esiinny. Mikäli lämpötila on muuttuunut sillä tavoin, että jäähdytystä ei kerta kaikkiaan tarvita, itse rakennusmassat säätävät passiivisesti helposti ainakin vuorokauden verran lämpötilaa, jollei sitä erityisesti tuuleta tai lämmitetä vaikkapa leivinuunilla. Uskoisin, että vastaavasti tapahtuu myös, kun tullaan lämmitysmoodilta jäähdytysmoodille.

Tuollaisia moodi vaihtotilanteita ymmärtääkseni vuorokauden sisällä (jos säätölogiikka on edes jotakuinkin oikein) pitäisi tapahtua vain silloin, kun päivä- ja yölämpötiloilla on erittäin jyrkkä ero, ja käytännössä tilanteissa joissa yöllä on pakkasta ja päivällä noustaan 20°C tuntumaan. Muissa tapauksissa, jossa moodi vaihtuu, on kysymys jo siitä, että moodin vaihdolle on todellinen tarve ulkolämpötilan pysyvän muutoksen takia.

Lopuksi ehkä voisi sanoa, että laitteissa ja niiden säätölogiikoissa on varmaankin eroa. Lisäksi asiaan saataa vaikuttaa melko paljon lämpötila-anturin paikka. Jos anturi on vaikkapa vetoisessa paikassa (sellaisen aukon lähellä, joka on auki yöt ja päivät kesällä), esimerkiksi lähellä kosteita tiloja, jossa on lattialämmitys, lieden lähellä, lähellä kondenssipyykinkuivainta tai lähellä jotakin muuta lämmön tai vedon kohdetta.

H

Hemmo

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

markusj sanoi:

Palataanpas tähän aiheeseen, koska olen saanut kyselyjä muutamalta uuden ilpin omistajalta kyseisestä aiheesta.

Anteeksi vaan, mutta en ymmärrä miksi suomessa käyttäisin auto-asetusta lämmityksen tai viilennyksen ohjaukseen?
Kesällä on viilennys- ja talvella lämmitystarvetta.
En ole kertaakaan käyttänyt auto-asetusta, en kesällä enkä talvella.

Ja jos on muuta lämmitystä (puu,öljy,sähkö ym.) käytössä, piilee myös riski, että toiminnat menee päällekkäin.
Lämmitetään puulla ja ilppi viilentää.
Hupaisaa, mutta kallista, eikö ;D

Kyllä tuo autoasetus on tarkoitettu etelämaitten käyttöön.
Siellä kun nuo lämpötilat saattavat vaihdella +40 päivällä, jopa 0 asteeseen yöllä.
Tällöin tuo autotoiminto puolustaa paikkaansa pitämään huoneilman tasalämpöisenä,
eikä tarvitse olla vahtimassa ilpin toimintaa päivä-ja yökäytössä.

Meillä se vaan aiheuttaa enerkian tuhlausta. Ensin lämmitetään ja sitten viilennetään ja päinvastoin!! ???
Vaikka ulkolämpötilan muutokset ei sitä edes vaadi ;)

PauliG

Vakionaama

Samaa mieltä Hemmon kanssa, unohtakaan automaatti moodi voi aiheuttaa yllätyksiä meinaan kulutuksen suhteen.
Vain käsisäätö on ainoa oikea tapa, myös lämpötilaa joutuu rukkaamaa 1-3 asetta ylös/alas riipuen helteen voimakuudesta tai pakkasen purevuudesta.

M

mitsu68

Vieras

joo kyllä tuo pitää paikkaansa mitä markusj kirjoitti,itselläni on myös missukka ja testata on tietenkin pitänyt ei missukka poukkoile yhtään,mutta tuolla piha mökissä oleva pana heittää ees taas lämmityksen ja jäähdytyksen välillä,mutta laite on aika pienessä tilassa ja saattaa johtua siintä, ettei ilma pääse leviämään kunnolla.Noissa rappukäytävä asennuksissa on sama ongelma ettei koneet oikein tiedä mitä tekisi kun laite on automaatti asetuksella.itse olen hemmon ja paulig:een kanssa samoilla linjoilla ettei täällä pohjolassa tuota automaatti asetusta juurikaan tarvita,kyllä se on tuonne savimajoihin varmaan ihan hyvä juttu.

Back
Ylös Bottom