Auto vai manuaali

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jarip
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

jarip

Vakionaama
Aika usein täällä kehoitetaan tai kerrotaan puhallinopeuden asetuksista. Pitää olla II tai III taikka jotakin muuta manuaaliviritystä. Itse olen aina pitänyt puhaltimen auto-asennossa ja hyvin tuntuu toimivan. Kun lämpöjä tarvitaan vähän, niin pumppu käy sievästi. Sitten taas kun tehoja tarvitaan, puhallin nostelee tarpeen mukaan kierroksia. Yleensä nopeudet vaihtelevat sulatusjaksojen välissä aika paljon.

Uskoisin, että pumppu osaa itse säätää näitä nopeuksia optimaalisesti ja hommaan puuttuminen manuaaliasetuksilla aiheuttaa vain huonompia tuloksia.

Toki mode on manuaalilla ja siivet on säädetty sivulle, mutta korkeuden ja puhallinnopeuden saa pumppu itse päättää.

Vs: Auto vai manuaali

jarip sanoi:
Aika usein täällä kehoitetaan tai kerrotaan puhallinopeuden asetuksista. Pitää olla II tai III taikka jotakin muuta manuaaliviritystä. Itse olen aina pitänyt puhaltimen auto-asennossa ja hyvin tuntuu toimivan. Kun lämpöjä tarvitaan vähän, niin pumppu käy sievästi. Sitten taas kun tehoja tarvitaan, puhallin nostelee tarpeen mukaan kierroksia. Yleensä nopeudet vaihtelevat sulatusjaksojen välissä aika paljon.

Panan auto-puhallusnopeus poikkeea muista ILPeistä. Panassa auto-puhallusnopeutta säädellään sisäyksikön kennon lämpötilan mukaan. Tämä toimii mielestäni erittäin hyvin normaalikäytössä. Joissakin tilanteissa tuo alhainen kennon lämpötila rajoittaa puhallusnopeutta myös manuaali asetuksella ja esim. takan lämpöä ei lämmityskäytössä pysty levittämään tehokkaasti ilman vaihtamista puhallusmoodiin.

vastaavasti toteutettua auto-puhallusnopeuden säätöä ei ole tullut vastaan miltään muulta merkiltä. Olisiko Panalla patetti tähän ratkaisuun, koska kukaan muu ei sitä käytä?

Useimmat ILPit säätävät sisäpuhaltimen auto-puhallusnopeutta lähinnä pyynnön ja imuilman lämötilaeron perusteella. Kennon lämpötilaa käytetään useimmissa tapauksissa vain rajoittamaan kylmän ilman puhallusta esim. sulatuksien jälkeen.

janti sanoi:
jarip sanoi:

Panan auto-puhallusnopeus poikkeea muista ILPeistä. Panassa auto-puhallusnopeutta säädellään sisäyksikön kennon lämpötilan mukaan. Tämä toimii mielestäni erittäin hyvin normaalikäytössä. Joissakin tilanteissa tuo alhainen kennon lämpötila rajoittaa puhallusnopeutta myös manuaali asetuksella ja esim. takan lämpöä ei lämmityskäytössä pysty levittämään tehokkaasti ilman vaihtamista puhallusmoodiin.

vastaavasti toteutettua auto-puhallusnopeuden säätöä ei ole tullut vastaan miltään muulta merkiltä. Olisiko Panalla patetti tähän ratkaisuun, koska kukaan muu ei sitä käytä?

Useimmat ILPit säätävät sisäpuhaltimen auto-puhallusnopeutta lähinnä pyynnön ja imuilman lämötilaeron perusteella. Kennon lämpötilaa käytetään useimmissa tapauksissa vain rajoittamaan kylmän ilman puhallusta esim. sulatuksien jälkeen.

Kyllä minulla mitsu FD25 tuntuu käyttäytyvän ihan samalla tavalla kuin tuo Pana. Kovan pakkasjakson aikana puhallusnopeus nousi arviolta III:n, mutta nyt kun ulkolämpö on -1 niin puhallus on säätynyt I-asentoon. Ei ole tarvinut koskea asetuksiin. Vai onko i-see jotenkin syyllinen tähän käytökseen? Oli miten oli niin ainakaan itsellä ei ole tarvetta koskea noihin säätöihin: pyyntö 20 astetta, kaikki muu autolla. Lämpö pysynyt todella tasaisena koko kämpässä.

hemaris sanoi:
[Kyllä minulla mitsu FD25 tuntuu käyttäytyvän ihan samalla tavalla kuin tuo Pana. Kovan pakkasjakson aikana puhallusnopeus nousi arviolta III:n, mutta nyt kun ulkolämpö on -1 niin puhallus on säätynyt I-asentoon. Ei ole tarvinut koskea asetuksiin. Vai onko i-see jotenkin syyllinen tähän käytökseen? Oli miten oli niin ainakaan itsellä ei ole tarvetta koskea noihin säätöihin: pyyntö 20 astetta, kaikki muu autolla. Lämpö pysynyt todella tasaisena koko kämpässä.

Ei i-see tähän ole mitenkään syyllinen.
Imuilma on ollut pakkasella useamman asteen pyyntilämpötila alempi. Ohessa FA-mallin auto-puhallusnopeuden säätöperusteet. Voitte itse kokeilla nostaa pyyntiä esim. 4 astetta ja katsoa nouseeko puhallusnopeus 3. nopeudelle.

Manuaalilla käytetään. Pumppu on eteisessä keskellä taloa, mitsu ei autolla puhalla ilmaa eteistä kauemmaksi.
Autolla mitsu ei vaan nosta puhallustehoa oli sitten +5 tai -15 ulkona lämpöä.
Autolla mitsu pitää vain tuon eteisen valitussa lämmössä. Pahallus on yötäpäivää asennossa kaksi. Aika automaatti
toiminto tuokin on. Noi säädöt olen mitsuun laittanyt ja niillä pelaa.

janti sanoi:
jarip sanoi:

Meillä on ollut Panasonic NE12GKE manuaalilla ja 2-asennossa. Tästä ketjusta innostuneena pistin sen autolle eilen illalla, mutta johan oli töistä tullessa lämpö laskenut 1-asteella normaalista minimistä.Pistin samantien taas manuaali 3:lle...nyt on lämmöt taas nousussa. Eli ainakaan tässä meidän ratkaisussa ei auto näyttäisi olevan optimi. Tottahan eilisillasta on lämpötila laskenut 0-asta -12 ja nyt -10... eli se voi olla osasyynä, annan ehkä jonakin päivänä "auto"lle vielä toisen mahdollisuuden.

Auto jo 2 vuoden ajan. Sanoisin että Toshiba pyörittää puhallinta myös kennon lämmön mukaan. Tämä siksi että kovalla pakkasella, kun tehot alkavat hiipua, lasketaan myös puhallusta kun se ilma on väljästi lämmintä tai haaleaa.

Pieni kämppä, ehkä siksi autopuhallus toimii ok.

Nobody sanoi:
Manuaalilla käytetään. Pumppu on eteisessä keskellä taloa, mitsu ei autolla puhalla ilmaa eteistä kauemmaksi.
Autolla mitsu ei vaan nosta puhallustehoa oli sitten +5 tai -15 ulkona lämpöä.
Autolla mitsu pitää vain tuon eteisen valitussa lämmössä. Pahallus on yötäpäivää asennossa kaksi. Aika automaatti
toiminto tuokin on. Noi säädöt olen mitsuun laittanyt ja niillä pelaa.

Sama juttu. Tämmöisessä rintamamiestalossa täytyy puhallinnopeus nostaa III-asentoon siinä -10 asteen paikkeilla, jos haluaa lämmön kulkeutuvan laajemmalti koko taloon.

Juuri näin, jos sisäyksiköltä on matkaa alle 5m jokasuuntaan johon lämpö voi vaikutta, niin silloin auto toimii. Jos taas on käytäviä ym huoneita kauempana niin on syytä käyttä käsi asetuksia 1-3 jolloin lämpö leviää koko ajan paremmin perille. Lähes kaikki laitteet pienentää puhallusnopeutta kun alkaa teho hiipua pakkasilla. Esim FD:t vasta lähellä -25 astetta monet muut merkit jo alla -20 asteessa.
Toki FD:t ovat myös hieman ikäviä jos on laitettu liian pieneen tilaan niin ne tahtoo tehdä katkoja paljon kun lämpö nousee nopeasti pyyntöönsä. Isossa tilassa verraton laite.

Vanhassa kesämökissä 6*12metriä
Asennus 2005 syyskuu, 2008 joulukuu kokonais sähkön kulutus 25600 kilowattia. Kone kesät talvet 21 asteen automaatti säädöllä, automaatti puhallus/automaatti lämmitys tai jäähdytys (kone siis saa automaagisesti tehdä mitä tykkää). Aina päällä. Ainoa lämmönlähde.Ei polttopuita.

Ja tuo vanha kesämökki 20 luvulla rakennettu hirsinen talo, pinnassa lauta välissä hiukan sahanpurua. Sisällä lastulevy hirren päällä.

Katossa ja lattiassa aika heikot sammaleet/purut.

Ja osan kesästä puhaltee oman päänsä mukaan myös kylmää.

Aikoinaan jopa myyjäliike kehoitti olla käyttämättä automaatti puhallusta/lämmitys viilennys moden valintaa.
Muttei tullut uskottua, äsken käyty 07.01.2008 ko mökillä ja lämmöt 22, pakkasta -16.

Ja pumppu oli Panasonicin on/off 18, pohjapellin sulanapitovastuksella.

aika kauanhan tuosta käynnistä on. kannattaisi käydä useammin kuin kerran vuodessa (7.1.2008)

Tuolla automaattipuhalluksella ei meillä tee mitään. Se laskee liian pian puhalluksen I nopeudelle ja eihän sellainen henkäys levitä lämpöä mihinkään. Meillä pidetään II nopeudella ja kovalla pakkasella III nopeudella

Meillä Argon toiminnassa on selkeä ero automaatin ja manuaali välillä. Koska LTmittaus on kaukosäätimessä, niin automaatilla sisäyksikkö hönkii paljon lämpimämpää ilmaa, joka jää lähemmäs sisäyksikköä. Taas manuaalilla puhallusilma on hieman viileämpää, mutta se levittäytyy paremmin koko taloon. Uskoisin tuolla olevan jotain merkitystä COPiin kun sisäkennon lämpötila saa olla alhaisempi. Toisaalta, jos haluaa eri lämpötilan eri puolelle asuntoa, niin tuolla automaatilla sen voisi saavuttaa helpommin. Itselläni sisäyksikkö puhaltaa aina täysillä ja ääni tai veto ei pahemmin häiritse.

Hauki sanoi:
Meillä Argon toiminnassa on selkeä ero automaatin ja manuaali välillä. Koska LTmittaus on kaukosäätimessä, niin automaatilla sisäyksikkö hönkii paljon lämpimämpää ilmaa, joka jää lähemmäs sisäyksikköä. Taas manuaalilla puhallusilma on hieman viileämpää, mutta se levittäytyy paremmin koko taloon. Uskoisin tuolla olevan jotain merkitystä COPiin kun sisäkennon lämpötila saa olla alhaisempi. Toisaalta, jos haluaa eri lämpötilan eri puolelle asuntoa, niin tuolla automaatilla sen voisi saavuttaa helpommin. Itselläni sisäyksikkö puhaltaa aina täysillä ja ääni tai veto ei pahemmin häiritse.

Juuri samalla tavalla toimii Mitsu fd 25:n vaikka lämpötilanmittaus ei kaukosäätimestä tapahdukkaan. Ei kuitenkaan tarvitse puhallusta täysillä pitää.

Takaisin
Ylös Bottom