Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.

Täällä on akun jännite laskenut alle 10 V jo useamman kerran. Tuon huomaa siitä että ei kauko-ohjaimella ovet avaudu ja sisävalo ei syty avaimella sisälle mentäessä. Alkuviikosta oli tämä tilanne taas kertaalleen, akun napajännite vain 8,2 V.Yleensä akun pysyvähkö tuho tulee ihan muutamalla kerralla jännitteen laskettua reilusti alle 12v.
Lyhyt pätkäajo kovalla pakkasella ajonaikaisen webaston kanssa tuon aiheuttaa. Normaalisti Webaston sulake onkin mulla irrallaan. Oma osansa on sillä että kytkee kovemmalla pakkasella aina etu- ja takalasin lämmittimet päälle käynnistyksen jälkeen.
Eipä ole latausmahdollisuutta, 6A shukopistoke vaan.Oikein oppikirjaesimerkki polttomoottoriauton väärinkäytöstä, sähköauto-ostoksille mars mars!![]()
Useimmat autot lienee lataa akun vain luokkaa 80% täyteen, kun täyteen lataaminen on hidasta ja tuhlaa energiaa.No kun eihän näitä nyky-akkuja edes ladata täyteen, kun pitää S/S-autoissa jättää moottorijarrutukselle tilaa = voidaan moottorijarrutuksessa kuormittaa laturia kun on virralle paikka johon tunkea ja näin saadaan hidastusenergiaa talteen, jolla säästetään se 0.01g CO2-päästöissä. Ihan on just sieltä mihin aurinko ei paista niin tuo S/S kuin tämä akun täyteen lataamattomuuskin![]()
Sen jälkeen kun Motonet ei enää myynyt Vartaa, olen noita Excidejä ja mikä se toinen vähän kiinalaiselle kalskahtava nimi on, joku S:llä alkava kait..
Juu, talvella ei tarvitsisi jättää turhaan sitä tilaa sinne akkuun. Tuohan on siellä vain älykästä latausta varten, ja ei talvella tuota tarvita. Kovassa kuormituksessa ei akkua ladata ollenkaan vaan virta tulee akusta, moottorijarrutuksessa sitten ladataan sitäkin kovemmin.Suomessa tarvittaisiin kyllä jonkinlainen talvimoodi autoon, mutta se on lienee muuttaisi päästöjä ja siten kiellettyä…
Ei se weba siellä kuormita about yhtään mitään, esilämmityksessäkin se suurin kuorma tulee auton oman sisäpuhaltimen käytöstä, ei webasta.Lyhyt pätkäajo kovalla pakkasella ajonaikaisen webaston kanssa tuon aiheuttaa.
No onneksi siitä "turhasta tilasta" pääsee helposti eroon ulkoisella laturilla => itsellä onkin harkinnassa joskos ensi kesänä investoisi tuollaiseen kiinteään laturiin, niin auto olisi talvisin aina silloin-tällöin narun jatkona kuin perinteikkään lohkarinkin aikaiset autoni ovat olleet. Näin voi varsin huoleti jo webaillakin paikat kuumiksi aina ennen liikkeelle lähtöä. Toistaiseksi olen viritellyt laturin kiinni sen kerran-pari talvessa, jotta ei tuota eco-modea pukkaisi ihan niin herkästi. Ei sillä, kun ei ole sähköjakkaroita tahi -luukkuja, niin tuo ecoilu haittaa yhtään mitään, vaan olisihan se parempi silti ilman.Juu, talvella ei tarvitsisi jättää turhaan sitä tilaa sinne akkuun.
Tuo Exide näyttää aika mielenkiintoiselta brändiltä. Jenkeissä on Exide Technologies, jonka juuret löytyvät vuodesta 1888 asti. Heidän akkujensa brändiväri on sininen. Sitten google löytää myös intialaisen Exide Industries -yhtiön, jonka brändiväri on punainen. Itse olen törmännyt vain noihin jenkkien sinimustiin akkuihin. Kaiketi nuo mainitsemasi ovat myös niitä, eikä intialaisten punaisia?
Millai jaksat tuota touhua?Täällä on akun jännite laskenut alle 10 V jo useamman kerran. Tuon huomaa siitä että ei kauko-ohjaimella ovet avaudu ja sisävalo ei syty avaimella sisälle mentäessä. Alkuviikosta oli tämä tilanne taas kertaalleen, akun napajännite vain 8,2 V.
Akku irti ja sisälle sulamaan. Oli aika huurussa/jäässä ulkopinta, kun ulkolämpötila oli lauhtunut nopeasti. Selkeästi oli toinen pää akusta kylmempi (negatiivinen napa) noin +2C kun toinen pää oli +8C. En tiedä oliko siellä jo kenno jäässä.
Parin tunnin sulattelun jälkeen akkulaturi kiinni napoihin. Nätisti alkoi ottamaan 10A sisään ja muutaman tunnin päästä alkoi latausvirtakin laskemaan. Noin 12-16 h latauksen jälkeen oli latausjännite jo 15 V. Muutaman tunnin annoin huilia (lataus OFF) ja tuon jälkeen napajännite oli hieman yli 13 V. Sitten vielä 6 h latausta ja noin 6 h huilia. Huilin jälkeen napajännite sama hieman yli 13 V.
=> Akku takaisin autoon kiinni ja kovaa ajoa vaan
Tuo Vartan alkuperäinen 8 vuotias akku on nyt jo 4 kertaa sipannut samalla tavoin. Lyhyt pätkäajo kovalla pakkasella ajonaikaisen webaston kanssa tuon aiheuttaa. Normaalisti Webaston sulake onkin mulla irrallaan. Oma osansa on sillä että kytkee kovemmalla pakkasella aina etu- ja takalasin lämmittimet päälle käynnistyksen jälkeen. Nuo saisi kyllä ohjelmoitua pois, mutta palavat aina takaisin jos akku kyykkää.![]()
Voi. Mulla on on AGM korvattu tavallisella ja sitä ei suositella missään tilanteessa, virta on silti riittänytVoiko AGM akulla korvata tavallisen tuosta noin vain?
Eikös tavallisen akun latui vaan jätä AGM-akun lataamatta täyteen asti, eli toimii kyllä mutta akusta ei saada kaikkea hyötyä irti?Voi. Mulla on on AGM korvattu tavallisella ja sitä ei suositella missään tilanteessa, virta on silti riittänyt
Sama homma se olisi varmaan uudemmallakin akulla.Millai jaksat tuota touhua?
Laita tommonen. Mulla on ollu aina, pirun hyväSama homma se olisi varmaan uudemmallakin akulla.
Uuden akun hinnalla saisi tuollaisen kiinteän akkulaturin, joka lataisi aina kun autoa esilämmitetään talvella.
Mullahan on vain ajonaikana toimiva webasto.
![]()
DEFA Akkulaturi MultiCharger 1205 Flex
DEFA:n tehokas pienikokoinen akkulaturi. Tyyppi: 5A Jännite: 12V Tuotetieto: MultiCharger 1205 Flexwww.espare.fi
Voi olla,ben tiedäEikös tavallisen akun latui vaan jätä AGM-akun lataamatta täyteen asti, eli toimii kyllä mutta akusta ei saada kaikkea hyötyä irti?
Näin se varmaankin on, eihän tuo vie kuin 33 W ellei siinä ole joku lisäpumppu veden kierrätykseen. Mulla siis vain ajonaikana toimiva laite.Ei se weba siellä kuormita about yhtään mitään, esilämmityksessäkin se suurin kuorma tulee auton oman sisäpuhaltimen käytöstä, ei webasta.
Mulla oli pösössä tuo sama, sai sen toki ajastettuakin. Mutta pointti on että vain ajonaikana toimiva wepa ei akkua tapa jos auton laturi on ehjä.Näin se varmaankin on, eihän tuo vie kuin 33 W ellei siinä ole joku lisäpumppu veden kierrätykseen. Mulla siis vain ajonaikana toimiva laite.
Itsellä on ollut alusta lähtien vastaava 10A malli. Mokoma hajosi kolmen vuoden ikäisenä (lähtöpiirin pysyvä oikosulku). Uuden saanti takuuna osoittautui kovin hitaaksi ja hankalaksi (taitaa tuotteella olla 10v:n tai ainakin 5v:n takuu), joten oli pakko ostaa tarvikeliikkeestä uusi (tuo uusi on toiminut jo vuoden pari). Sain lopulta "marmori":lta takuukappaleenkin hajonneen tilalle, mutta enpä enää ikinä hankkisi Suomen maahantuojan kautta mitään lisäosia tuon byrokratiakoettelumuksen perusteella.Laita tommonen. Mulla on ollu aina, pirun hyvä
Ei kannata vetää mutkia liikaa suoraksi. Monessa autossa toiminto kytkeytyy automaattisesti pois päältä kun ulkolämpötila laskee. Netissä huutelevat asiasta vain ne jotka eivät ole itse tutkineet miten se toimii vaan luottavat mutuun ja huutavat suu vaahdossa. Asia on helppo päätellä latausjännitteestä. Tiedän mistä puhun ihan omasta kokemuksesta.No kun eihän näitä nyky-akkuja edes ladata täyteen, kun pitää S/S-autoissa jättää moottorijarrutukselle tilaa = voidaan moottorijarrutuksessa kuormittaa laturia kun on virralle paikka johon tunkea ja näin saadaan hidastusenergiaa talteen, jolla säästetään se 0.01g CO2-päästöissä. Ihan on just sieltä mihin aurinko ei paista niin tuo S/S kuin tämä akun täyteen lataamattomuuskin![]()
Olen pitänyt Exideä laadukkaana akkuna enkä ole pettynyt. Jotkus akkukauppiaat ovat sanoneet että kannattaa ottaa painavin akku. Kerroin saman työkaverille ja hän sanoi että ostamassaan traktorin akussa oli painoerot samoilla Ah määrillä jotain 5kg luokkaa... Osti painavimman.. En kysyny Ah määrää mutta mun mielestä kertoi että paino oli jossain 40kg paikkeilla tms...Mikä AGM-akku on kunnollinen?
Varta, Bosch, Exide, Yuasa, joku muu?
Yuasa agm on meillä 2-pyöräisissä alkuperäiset ja kestäneet pirun pitkään hyvinä
Esimerkiksi omassa autossa näkyy muutamaa astetta kovemmalla pakkasella nostavan akun lautausjännitteen pysyvästi 14,8V:iin (samaa luokkaa tai hiukan korkeampi kuin kesällä moottori- tms. jarrutusenergian talteenottojännite). Ei tuo silti mitenkään hyvin tai ainakaan nopeasti akkua lataa, koska lyijyakku(kin) on huono latautumaan pakastuneena.Ei kannata vetää mutkia liikaa suoraksi. Monessa autossa toiminto kytkeytyy automaattisesti pois päältä kun ulkolämpötila laskee.
Ainakin Ctekin älylaturilla homma hoituu ilman mitään akun irroitusta.Pieni apu on akkulaturista missä on recondition toiminne
Mukava on sen kanssa että akku pitää olla irtikytketty ja toimenpide vie sitten pari vuorokautta
Jep, se on kuitenkin itse akun ominaisuus, ei sen että autossa on jarrutusenergian talteenotto.Esimerkiksi omassa autossa näkyy muutamaa astetta kovemmalla pakkasella nostavan akun lautausjännitteen pysyvästi 14,8V:iin (samaa luokkaa tai hiukan korkeampi kuin kesällä moottori- tms. jarrutusenergian talteenottojännite). Ei tuo silti mitenkään hyvin tai ainakaan nopeasti akkua lataa, koska lyijyakku(kin) on huono latautumaan pakastuneena.
Ei ole pelkästään akun ominaisuus, vaan laturin (tehon), lataussäädön, akun ja lämpötilan yhteisvaikutus.Jep, se on kuitenkin itse akun ominaisuus, ei sen että autossa on jarrutusenergian talteenotto.
TT-Evo se on itselläkin ja toimii niin ajon aikana, auton lääppimänäytöltä ajastettuna kuin kaukkarillakin ja lämmittää niin moottorin kuin kabiininkin.Näin se varmaankin on, eihän tuo vie kuin 33 W ellei siinä ole joku lisäpumppu veden kierrätykseen. Mulla siis vain ajonaikana toimiva laite.
No juu, S/S kyll deaktivoituu, mutta että tuo vajaa-latauskin, jaa-aMonessa autossa toiminto kytkeytyy automaattisesti pois päältä kun ulkolämpötila laskee.
Myös Benton on tässä kohtaa varsin toimiva laite, bt-yhteydellä voi vaikka sisällä lämpösestä katsoa miten on auton akku pihalla latautunut.Ainakin Ctekin älylaturilla homma hoituu ilman mitään akun irroitusta.
Meinasin sitä että akku ei ota kylmänä sähköä vastaan.Ei ole pelkästään akun ominaisuus, vaan laturin (tehon), lataussäädön, akun ja lämpötilan yhteisvaikutus.
Miksikön tuolla Webastolla on nyt 20A sulake, jos kerran 5A jo riittäisi??Näin se varmaankin on, eihän tuo vie kuin 33 W ellei siinä ole joku lisäpumppu veden kierrätykseen. Mulla siis vain ajonaikana toimiva laite.