Auton akku

kaperi

Jäsen
Autossani on Excide-akku (kaksi (2) kpl, paku), 1,5v ikäisiä ostettu Motonetista, pikku pakkasella hyytyivät reilusti alle käynnistystason. Onko muilla samoja kokemuksia?

Lappanen

Hyperaktiivi
Sen jälkeen kun Motonet ei enää myynyt Vartaa, olen noita Excidejä ja mikä se toinen vähän kiinalaiselle kalskahtava nimi on, joku S:llä alkava kait.. Ei ole kyllä ollut hyvää sanottavaa noista, kesällä toimivat ihan moitteetta mutta pakkasessa huomaa että ei kyllä kapasiteetti ole niissä kunnossa ekan talven jälkeen enää.

Mullakin 2 kpl Excidejä maasturissa, 10A ylläpitolaturi lähes joka talviaamu niitä ladannut pari tuntia ennen starttia, jos pidän virtoja hetken päällä ennen käynnistystä niin usein alkaa jännitemittari näyttämään 11V alkavia lukemia kun puhallin, radio ja valot päällä. Käyntiin lähtee kyllä aina ihan pirteästi, mutta nopeasti tosiaan tipahtaa jännite noissa alle 12V ajonkin jälkeen eikä ole montaa vuotta ikää.

kimmok

Vakionaama
Tarkistaisin ensin latauksen ja seuraavaksi virran kulutuksen ns. Lepotilassa. Ja tietenkin lataisin akut ja rasitus testaisin ne. Jos ei tähän ole aikaa niin kaupasta uudet akut ja herran haltuun.

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
No kun eihän näitä nyky-akkuja edes ladata täyteen, kun pitää S/S-autoissa jättää moottorijarrutukselle tilaa = voidaan moottorijarrutuksessa kuormittaa laturia kun on virralle paikka johon tunkea ja näin saadaan hidastusenergiaa talteen, jolla säästetään se 0.01g CO2-päästöissä. Ihan on just sieltä mihin aurinko ei paista niin tuo S/S kuin tämä akun täyteen lataamattomuuskin :mad:

Mekaniker

Vakionaama
Pieni apu on akkulaturista missä on recondition toiminne
Mukava on sen kanssa että akku pitää olla irtikytketty ja toimenpide vie sitten pari vuorokautta
:lumiukko:

Paras on kyllä akkulaturi kytkettynä suoraan akkuun lohkolämmittimen kanssa päällä
Se on ollut käytössä täällä joka aamuyö vaikka auto on tallissa, auto lämpiää siten huomattavasti nopeammin viime viikkojen säässä

Ostimme uuden Exide 62Ah akun vaimon autoon juuri ennen joulua ja mittasin latauksen jälkeen ja sain arvoksi 87%
Hups
Oli pakko kysyä liikkeestä ja kaikki heidän uudet akut oli samalla viivalla 86<-> 87%
Eli kun ostat uuden lyijyakun parasta ennen päiväys meni jo tehtaan varastoinnissa
Ja ei saa paremmaksi millään

maanma

Vakionaama
Akun jännitteestä tulee huolehtia. Erittäin lyhyet matkat tuhoavat akun varauksen. Yleensä akun pysyvähkö tuho tulee ihan muutamalla kerralla jännitteen laskettua reilusti alle 12v.

Exide Premium akun pitäisi ottaa latausta vastaan nopeammin ts. latautua lyhyemmälläkin matkalla paremmin.

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Yleensä akun pysyvähkö tuho tulee ihan muutamalla kerralla jännitteen laskettua reilusti alle 12v.
Täällä on akun jännite laskenut alle 10 V jo useamman kerran. Tuon huomaa siitä että ei kauko-ohjaimella ovet avaudu ja sisävalo ei syty avaimella sisälle mentäessä. Alkuviikosta oli tämä tilanne taas kertaalleen, akun napajännite vain 8,2 V.

Akku irti ja sisälle sulamaan. Oli aika huurussa/jäässä ulkopinta, kun ulkolämpötila oli lauhtunut nopeasti. Selkeästi oli toinen pää akusta kylmempi (negatiivinen napa) noin +2C kun toinen pää oli +8C. En tiedä oliko siellä jo kenno jäässä.

Parin tunnin sulattelun jälkeen akkulaturi kiinni napoihin. Nätisti alkoi ottamaan 10A sisään ja muutaman tunnin päästä alkoi latausvirtakin laskemaan. Noin 12-16 h latauksen jälkeen oli latausjännite jo 15 V. Muutaman tunnin annoin huilia (lataus OFF) ja tuon jälkeen napajännite oli hieman yli 13 V. Sitten vielä 6 h latausta ja noin 6 h huilia. Huilin jälkeen napajännite sama hieman yli 13 V.
=> Akku takaisin autoon kiinni ja kovaa ajoa vaan :cool:

Tuo Vartan alkuperäinen 8 vuotias akku on nyt jo 4 kertaa sipannut samalla tavoin. Lyhyt pätkäajo kovalla pakkasella ajonaikaisen webaston kanssa tuon aiheuttaa. Normaalisti Webaston sulake onkin mulla irrallaan. Oma osansa on sillä että kytkee kovemmalla pakkasella aina etu- ja takalasin lämmittimet päälle käynnistyksen jälkeen. Nuo saisi kyllä ohjelmoitua pois, mutta palavat aina takaisin jos akku kyykkää. :)

Wespa

Aktiivinen jäsen
Lyhyt pätkäajo kovalla pakkasella ajonaikaisen webaston kanssa tuon aiheuttaa. Normaalisti Webaston sulake onkin mulla irrallaan. Oma osansa on sillä että kytkee kovemmalla pakkasella aina etu- ja takalasin lämmittimet päälle käynnistyksen jälkeen.

Oikein oppikirjaesimerkki polttomoottoriauton väärinkäytöstä, sähköauto-ostoksille mars mars! :)

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Oikein oppikirjaesimerkki polttomoottoriauton väärinkäytöstä, sähköauto-ostoksille mars mars! :)
Eipä ole latausmahdollisuutta, 6A shukopistoke vaan. ;)

... tämä akun lataaminen on jo kyllä tuttua homaa.

Tuskimpa alle 10 tkm/vuosi ajoilla tulisi sähköautoa kannattavaksi. :cool:

Viimeksi muokattu:

Pansu

Aktiivinen jäsen
No kun eihän näitä nyky-akkuja edes ladata täyteen, kun pitää S/S-autoissa jättää moottorijarrutukselle tilaa = voidaan moottorijarrutuksessa kuormittaa laturia kun on virralle paikka johon tunkea ja näin saadaan hidastusenergiaa talteen, jolla säästetään se 0.01g CO2-päästöissä. Ihan on just sieltä mihin aurinko ei paista niin tuo S/S kuin tämä akun täyteen lataamattomuuskin :mad:
Useimmat autot lienee lataa akun vain luokkaa 80% täyteen, kun täyteen lataaminen on hidasta ja tuhlaa energiaa.
Toinen syy tosiaan tuo hidastus jolloin ladataan täysillä.

Suomessa tarvittaisiin kyllä jonkinlainen talvimoodi autoon, mutta se on lienee muuttaisi päästöjä ja siten kiellettyä…

tet

Hyperaktiivi
Sen jälkeen kun Motonet ei enää myynyt Vartaa, olen noita Excidejä ja mikä se toinen vähän kiinalaiselle kalskahtava nimi on, joku S:llä alkava kait..

Tuo Exide näyttää aika mielenkiintoiselta brändiltä. Jenkeissä on Exide Technologies, jonka juuret löytyvät vuodesta 1888 asti. Heidän akkujensa brändiväri on sininen. Sitten google löytää myös intialaisen Exide Industries -yhtiön, jonka brändiväri on punainen. Itse olen törmännyt vain noihin jenkkien sinimustiin akkuihin. Kaiketi nuo mainitsemasi ovat myös niitä, eikä intialaisten punaisia?

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Suomessa tarvittaisiin kyllä jonkinlainen talvimoodi autoon, mutta se on lienee muuttaisi päästöjä ja siten kiellettyä…
Juu, talvella ei tarvitsisi jättää turhaan sitä tilaa sinne akkuun. Tuohan on siellä vain älykästä latausta varten, ja ei talvella tuota tarvita. Kovassa kuormituksessa ei akkua ladata ollenkaan vaan virta tulee akusta, moottorijarrutuksessa sitten ladataan sitäkin kovemmin. :cool:

HiTec

Lyhyt pätkäajo kovalla pakkasella ajonaikaisen webaston kanssa tuon aiheuttaa.
Ei se weba siellä kuormita about yhtään mitään, esilämmityksessäkin se suurin kuorma tulee auton oman sisäpuhaltimen käytöstä, ei webasta.
Juu, talvella ei tarvitsisi jättää turhaan sitä tilaa sinne akkuun.
No onneksi siitä "turhasta tilasta" pääsee helposti eroon ulkoisella laturilla => itsellä onkin harkinnassa joskos ensi kesänä investoisi tuollaiseen kiinteään laturiin, niin auto olisi talvisin aina silloin-tällöin narun jatkona kuin perinteikkään lohkarinkin aikaiset autoni ovat olleet. Näin voi varsin huoleti jo webaillakin paikat kuumiksi aina ennen liikkeelle lähtöä. Toistaiseksi olen viritellyt laturin kiinni sen kerran-pari talvessa, jotta ei tuota eco-modea pukkaisi ihan niin herkästi. Ei sillä, kun ei ole sähköjakkaroita tahi -luukkuja, niin tuo ecoilu haittaa yhtään mitään, vaan olisihan se parempi silti ilman.

Hempuli

Töllintunaaja
Ne, joiden kuvittelen jotain autoilusta ymmärtävän, ovat sanoneet nykyakkujen käyttötuntien tulevan täyteen jopa kesken ajon. Oma ajatus auton akusta on merkata hankintahetki akkuun ja viiden vuoden kuluttua hankkia uusi. Alkuvuodesta oli akuista niin kova kysyntä, että eioo:ta myytiin monessa paikassa. Kumma kun pakastaa, niin akkukaupoilla on ryysistä.

Lappanen

Hyperaktiivi
Tuo Exide näyttää aika mielenkiintoiselta brändiltä. Jenkeissä on Exide Technologies, jonka juuret löytyvät vuodesta 1888 asti. Heidän akkujensa brändiväri on sininen. Sitten google löytää myös intialaisen Exide Industries -yhtiön, jonka brändiväri on punainen. Itse olen törmännyt vain noihin jenkkien sinimustiin akkuihin. Kaiketi nuo mainitsemasi ovat myös niitä, eikä intialaisten punaisia?

Nyt kun tarkemmin katsoin (ja muistelin) niin tuo Exide on sinimusta mitkä mulla maasturissa on. Ne mulla tosiaan kyykkää helposti alle 12V jännitteeseen jostakin syystä, eikä ole kovin pitkäisiä muutkaan olleet, traktorissa 3 vuotta vanha Exide AGM ja -25C pakkasilla ei enää virta riitä käynnistämään vaikka on latingissa ollut.

Motonetillä ei ole enää myynnissä noita S-kirjaimella alkavia mitkä oli todella kuraa (ehkä yhdistin tuon Exiden jotenkin niihin), ne olivat punamustia.

pökö

Kaivo jäässä
Täällä on akun jännite laskenut alle 10 V jo useamman kerran. Tuon huomaa siitä että ei kauko-ohjaimella ovet avaudu ja sisävalo ei syty avaimella sisälle mentäessä. Alkuviikosta oli tämä tilanne taas kertaalleen, akun napajännite vain 8,2 V.

Akku irti ja sisälle sulamaan. Oli aika huurussa/jäässä ulkopinta, kun ulkolämpötila oli lauhtunut nopeasti. Selkeästi oli toinen pää akusta kylmempi (negatiivinen napa) noin +2C kun toinen pää oli +8C. En tiedä oliko siellä jo kenno jäässä.

Parin tunnin sulattelun jälkeen akkulaturi kiinni napoihin. Nätisti alkoi ottamaan 10A sisään ja muutaman tunnin päästä alkoi latausvirtakin laskemaan. Noin 12-16 h latauksen jälkeen oli latausjännite jo 15 V. Muutaman tunnin annoin huilia (lataus OFF) ja tuon jälkeen napajännite oli hieman yli 13 V. Sitten vielä 6 h latausta ja noin 6 h huilia. Huilin jälkeen napajännite sama hieman yli 13 V.
=> Akku takaisin autoon kiinni ja kovaa ajoa vaan :cool:

Tuo Vartan alkuperäinen 8 vuotias akku on nyt jo 4 kertaa sipannut samalla tavoin. Lyhyt pätkäajo kovalla pakkasella ajonaikaisen webaston kanssa tuon aiheuttaa. Normaalisti Webaston sulake onkin mulla irrallaan. Oma osansa on sillä että kytkee kovemmalla pakkasella aina etu- ja takalasin lämmittimet päälle käynnistyksen jälkeen. Nuo saisi kyllä ohjelmoitua pois, mutta palavat aina takaisin jos akku kyykkää. :)
Millai jaksat tuota touhua?

Harrastelija

Vakionaama
Voiko AGM akulla korvata tavallisen tuosta noin vain?
Eikös siinä ollut ongelma yli- tai vajaalatauksesta jos latausta ei soviteta sopivaksi akkutyypin mukaan?
Varmaan se toimii aikansa mutta jääkö hyödyt saavuttamatta?

pökö

Kaivo jäässä
Mikä AGM-akku on kunnollinen?

Varta, Bosch, Exide, Yuasa, joku muu?

Yuasa agm on meillä 2-pyöräisissä alkuperäiset ja kestäneet pirun pitkään hyvinä

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Millai jaksat tuota touhua?
Sama homma se olisi varmaan uudemmallakin akulla. :rolleyes:

Uuden akun hinnalla saisi tuollaisen kiinteän akkulaturin, joka lataisi aina kun autoa esilämmitetään talvella.
Mullahan on vain ajonaikana toimiva webasto.

Hempuli

Töllintunaaja
Täällä on autossa ja veneessä ollut sekä AGM että nesteakkua eikä mitään käytännön eroa havaittu. Tosin kalusto on niin vanhaa, että akut voi vain irrottaa ja laittaa takaisin eikä millään testerillä tarvitse kertoa millaista akkua tuli vaihdettua. En ole kyllä keittänyt akkuja ylilatauksella, mistä etenkin AGM ottaa nokkiinsa.

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Viimeksi muokattu:

pökö

Kaivo jäässä

kotte

Hyperaktiivi
Laita tommonen. Mulla on ollu aina, pirun hyvä
Itsellä on ollut alusta lähtien vastaava 10A malli. Mokoma hajosi kolmen vuoden ikäisenä (lähtöpiirin pysyvä oikosulku). Uuden saanti takuuna osoittautui kovin hitaaksi ja hankalaksi (taitaa tuotteella olla 10v:n tai ainakin 5v:n takuu), joten oli pakko ostaa tarvikeliikkeestä uusi (tuo uusi on toiminut jo vuoden pari). Sain lopulta "marmori":lta takuukappaleenkin hajonneen tilalle, mutta enpä enää ikinä hankkisi Suomen maahantuojan kautta mitään lisäosia tuon byrokratiakoettelumuksen perusteella.

fraatti

Hyperaktiivi
Ei kannata vetää mutkia liikaa suoraksi. Monessa autossa toiminto kytkeytyy automaattisesti pois päältä kun ulkolämpötila laskee. Netissä huutelevat asiasta vain ne jotka eivät ole itse tutkineet miten se toimii vaan luottavat mutuun ja huutavat suu vaahdossa. Asia on helppo päätellä latausjännitteestä. Tiedän mistä puhun ihan omasta kokemuksesta.

fraatti

Hyperaktiivi
Mikä AGM-akku on kunnollinen?

Varta, Bosch, Exide, Yuasa, joku muu?

Yuasa agm on meillä 2-pyöräisissä alkuperäiset ja kestäneet pirun pitkään hyvinä
Olen pitänyt Exideä laadukkaana akkuna enkä ole pettynyt. Jotkus akkukauppiaat ovat sanoneet että kannattaa ottaa painavin akku. Kerroin saman työkaverille ja hän sanoi että ostamassaan traktorin akussa oli painoerot samoilla Ah määrillä jotain 5kg luokkaa... Osti painavimman.. En kysyny Ah määrää mutta mun mielestä kertoi että paino oli jossain 40kg paikkeilla tms...

kotte

Hyperaktiivi
Ei kannata vetää mutkia liikaa suoraksi. Monessa autossa toiminto kytkeytyy automaattisesti pois päältä kun ulkolämpötila laskee.
Esimerkiksi omassa autossa näkyy muutamaa astetta kovemmalla pakkasella nostavan akun lautausjännitteen pysyvästi 14,8V:iin (samaa luokkaa tai hiukan korkeampi kuin kesällä moottori- tms. jarrutusenergian talteenottojännite). Ei tuo silti mitenkään hyvin tai ainakaan nopeasti akkua lataa, koska lyijyakku(kin) on huono latautumaan pakastuneena.

fraatti

Hyperaktiivi
Esimerkiksi omassa autossa näkyy muutamaa astetta kovemmalla pakkasella nostavan akun lautausjännitteen pysyvästi 14,8V:iin (samaa luokkaa tai hiukan korkeampi kuin kesällä moottori- tms. jarrutusenergian talteenottojännite). Ei tuo silti mitenkään hyvin tai ainakaan nopeasti akkua lataa, koska lyijyakku(kin) on huono latautumaan pakastuneena.
Jep, se on kuitenkin itse akun ominaisuus, ei sen että autossa on jarrutusenergian talteenotto.

haraldh

Vakionaama
Mun -09 A4-sessa taitaa olla alkuperäinen akku. 270 tkm ajettu, ja webaston asensin siihen. 30 min webastoa, 16 min ajoa. On toiminut monta vuotta, ikinä en ole akkua ladannut. Lähtee -22⁰C käyntiin 40 min webastoinnin jälkeen. Edellisetkin A4set toimi noin, akun vaihdon jälkeen yhdessä tapauksessa.

HiTec

Näin se varmaankin on, eihän tuo vie kuin 33 W ellei siinä ole joku lisäpumppu veden kierrätykseen. Mulla siis vain ajonaikana toimiva laite.
TT-Evo se on itselläkin ja toimii niin ajon aikana, auton lääppimänäytöltä ajastettuna kuin kaukkarillakin ja lämmittää niin moottorin kuin kabiininkin.
1706295483103.png

Monessa autossa toiminto kytkeytyy automaattisesti pois päältä kun ulkolämpötila laskee.
No juu, S/S kyll deaktivoituu, mutta että tuo vajaa-latauskin, jaa-a :hmm:
Ainakin Ctekin älylaturilla homma hoituu ilman mitään akun irroitusta.
Myös Benton on tässä kohtaa varsin toimiva laite, bt-yhteydellä voi vaikka sisällä lämpösestä katsoa miten on auton akku pihalla latautunut.

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Näin se varmaankin on, eihän tuo vie kuin 33 W ellei siinä ole joku lisäpumppu veden kierrätykseen. Mulla siis vain ajonaikana toimiva laite.
Miksikön tuolla Webastolla on nyt 20A sulake, jos kerran 5A jo riittäisi??
1706295448984.png

On siellä tuollaiset sulakeet myös paikallaan => Onkohan siellä joku PTC-lämmitin?
1706295795767.png

1706295709281.png

Nuo lasinlämmittimet on ne viheliäiset. Menevät automaattisesti päälle pätkäajossa, vaikka sisäpuhallin olisi sulattanut jo lasit.
1706295977307.png

1706295999452.png

1706296020167.png

Back
Ylös Bottom