Auton akku

fraatti

Hyperaktiivi
Miksikön tuolla Webastolla on nyt 20A sulake, jos kerran 5A jo riittäisi??
katso liitettä 94132

On siellä tuollaiset sulakeet myös paikallaan => Onkohan siellä joku PTC-lämmitin?
katso liitettä 94135
katso liitettä 94134

Nuo lasinlämmittimet on ne viheliäiset. Menevät automaattisesti päälle pätkäajossa, vaikka sisäpuhallin olisi sulattanut jo lasit.
katso liitettä 94136
katso liitettä 94137
katso liitettä 94138
Onko lasinlämmittimelle relettä? Rele irti tai kytkin ohjauskarvan väliin?

kotte

Hyperaktiivi
Riittäisikö sytytysvaiheessa? Lämmittimet säännöllisesti sytytetään hehkutulpalla ja kaikki lämmittimet, joita olen mittaillut, vievät aluksi kymmenisen ampeeria juuri sytytyksen aikana. Tuo vaihehan ei parhammillaan kestä kuin kymmeniä sekunteja tai ehkä joskus minuutin pari bensalle, dieselille tai valopetroolille suunnitelluilla laitteilla.

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Viimeksi muokattu:

pjkl

Aktiivinen jäsen
Ennen akutkin kestivät. 2002 ostettu Bosch Silver-akku kyykkäsi kakkosautossa vuonna 2019. Koskaan sitä ei erikseen ladattu, ainoastaan auton laturin varassa. Tuona aikana laturi vaihdettiin kerran. Tyhmähän se on nykyään, joka kestävää kulutustuotetta valmistaa. Muilla samanlaisia kokemuksia?

Esäätäjä

Vakionaama
No mikä sitten? Kerro kun tiedät
Niin siis että webastolta suoraan sähkö puhaltimella, tietysti jos joku 80-90 luvun auto niin tuollai ne silloin tai releellä.
Mutta kai nyky automaatti-ilmastoinnin täytyy herättää että osaa säätää läpät kuumalle puolelle.
Yhteen autoon olen asennuttanut, toisessa tehdäsasenteinen.

Alfonzo

Aktiivinen jäsen
katso liitettä 94132

On siellä tuollaiset sulakeet myös paikallaan => Onkohan siellä joku PTC-lämmitin?
katso liitettä 94135
katso liitettä 94134

Nuo lasinlämmittimet on ne viheliäiset. Menevät automaattisesti päälle pätkäajossa, vaikka sisäpuhallin olisi sulattanut jo lasit.
katso liitettä 94136
katso liitettä 94137
katso liitettä 94138

Webaston liekki sytytetään hehkutulpalla. Omani vie 17-18A ensimmäisen minuutin ajan ja sen jälkeen putoaa noin 3,5A lukemaan.

Viimeksi muokattu:

Lurkus

Vakionaama
Niin siis että webastolta suoraan sähkö puhaltimella, tietysti jos joku 80-90 luvun auto niin tuollai ne silloin tai releellä.
Mutta kai nyky automaatti-ilmastoinnin täytyy herättää että osaa säätää läpät kuumalle puolelle.
Yhteen autoon olen asennuttanut, toisessa tehdäsasenteinen.
Onhan näitä uusiakin ja uudehkoja autoja ilman automaatti ilmastointia. Niissä tosiaan puhaltimen virta menee varmaan edelleen ton läpi

Mekaniker

Vakionaama
Onhan näitä uusiakin ja uudehkoja autoja ilman automaatti ilmastointia. Niissä tosiaan puhaltimen virta menee varmaan edelleen ton läpi
Vaimon yli-ikäiseen autoon laitoin kiina-poltin viime kuussa, itsessään helppoa kytkeä lämm.puhallin kunhan ensin sai auton muoviosat purettua pois että löytäisi johdot
Onneksi löytyy todella hyviä asennusohjeita eurooppalaisista polttimista jotka voi soveltaa suoraan "ulkomailta" tuleviin

kotte

Hyperaktiivi
Nykyautoissa kytkimet on muutenkin korvattu pitkälti väyläohjatuilla elektronisilla kytkimillä, joten ainakin tehdasasennettu webastokin kytketään tyypillisesti väylään ja käyttöjänniteeseen, jolloin laitteiden kytkentöihin ei kosketa, vaikka optiona on asennettu lisälämmitin. Ohjaus aktivoidaan asetuksella tai ohjelmistomuutoksella. Samalla saadaan läpät, sähkömoottorit ja pumput toiminaan niin kuin niiden tuleekin toimia lisälämmitintä käytettäessä.

Minä

Jäsen
Kuulemma 4A ylläpitolaturit ei välttämättä jaksa isoa akkua tai varsinkaan kahta kunnolla ladata. Fordilla kertoivat lisäksi, että laturi herättää joissakin malleissa can väylän ja se vie jo tuon 4A, itse en ole asiaa tutkinut tai siitä mitään ymmärrä.

10A Lidlin laturi sai ainakin akun täyteen pakkasillakin…

fraatti

Hyperaktiivi
Kuulemma 4A ylläpitolaturit ei välttämättä jaksa isoa akkua tai varsinkaan kahta kunnolla ladata. Fordilla kertoivat lisäksi, että laturi herättää joissakin malleissa can väylän ja se vie jo tuon 4A, itse en ole asiaa tutkinut tai siitä mitään ymmärrä.

10A Lidlin laturi sai ainakin akun täyteen pakkasillakin…
Yleensä noissa pienitehoisissa latureissa on merkitty jonkinmoinen suositus että minkäkokoisen akun lataamiseen ne soveltuvat.
Esim 3.8A CTEKissä on asia kerrottu näin: MXS 3.8 mikroprosessoriohjattu 7-vaiheinen akkulaturi ja ylläpitäjä, joka sopii akuille kapasiteettialueella 1,2–85 Ah.

Webaston sulakkeetkin on tässä ollut puheena niin mun ducatossa oli sille kolme sulaketta, yksi kellolle, yksi itse laitteelle ja yksi sisätilan puhaltimelle. Tuo viimeisin tarvitaan jos värkki on niin asennettu että sen oma rele ohjaa auton puhallinta. Wanhemmissa ja yksinkertaisemmissa se onnistui, mutta tuoreemmissa saatetaan tarvita myös auton omaa järkeä aukomaan vesiventtiileitä, tai ohjaamaan ilmaläppiä tms.... Silloin tuota suurinta sulaketta ei välttämättä ole.

repomies

Hyperaktiivi
Sama homma se olisi varmaan uudemmallakin akulla. :rolleyes:

Uuden akun hinnalla saisi tuollaisen kiinteän akkulaturin, joka lataisi aina kun autoa esilämmitetään talvella.
Mullahan on vain ajonaikana toimiva webasto.
Vain ajonaikana toimivan webaston pitäisi saada virtansa laturilta. Kokonaan toinen juttu on sitten, jos auto syystä tai toisesta haluaa aktiivisesti purkaa akkua ajon aikana, esimerkiksi pysäyttämällä moottorin liikennevaloissa myös talvikeleillä.

Mikäli haluaa pysyvästi päästä akkujen kanssa kikkailusta, ostaa arctic battery heaterin ja laittaa sille sähköt invertterin kautta toimimaan ajon aikana. Invertterille sähköt vain laturilta, tai jos se ei onnistu, niin ns terminal 15. Näin akku lämpenee ajon aikana, ja myös latautuu, toisin kuin jääkylmä akku. Voi myös laitella defaliittimellä, jos pitää siitä vaihtoehdosta enemmän, kuin ajon aikana lämmityksestä.

Sähköautoissa konehuoneessa on huomattavasti vähemmän hukkalämpöä lämmittämässä paikkoja. Siinä voi 12V akku sitten ottaa huonosti virtaa, ja esimerkiksi yllättävää korroosiota voi ilmetä osissa jotka polttomoottoriversioissa ovat kestäneet. Esimerkkinä jälkimmäisestä vW eUpin (+Mii, Citigo) ohjausvaihde. Jos itselläni olisi 12V akun kanssa ongelmia sähköautossa, laittaisin lämmittimen akulle.

jalittam

Aktiivinen jäsen
Mulla ökypenariin vaihtu 2v sitten tehtaanlaisen Bannerin tilalle Varta. +10v orkkis oli. Ei viel harmeja ollu, mut testerikin kehotti jo vaihtamaan.
Mul ei oo SS, mut kers löytyy. Moottorijarrutus on ookoo tasoa, säästää jarruja. Ihan kiva.
Penarin idea webastosta on lämmittää eka sisätilat. Iha kiva hypätä kajuuttaan, lämpee kohtuu nopeesti. Kaukosäädin tos ökyssä n kertaa paskempi, mitä esim shitikan näytöllinen, millä voi ajastaa, asettaa sisälämmön...
Aina käyntiin lähteny toi 3l diesel pada.

Wanhassa c5 shitikas akku kyykkäs, ku vaihdoin hehkut. Kaik olleet paskana pitemmän aikaa. Pakkasella ilman roikkaa starttasin - hehkuvalo jopa sytty.
Muutoin ns. palmun alta toi starttaa. Ilman hehkujakin...

Baltic

Aktiivinen jäsen
Jos tuo Kaperin paku sattuu olemaan tuoreehko Taunus Transit, nii nyppää akun navasta
sen "valvonta"sulakkeen pois. Sitte lataa kunnolla ja samalla pääsee eroon vammasesta StartStop ominaisuudesta.

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Jos tuo Kaperin paku sattuu olemaan tuoreehko Taunus Transit, nii nyppää akun navasta
sen "valvonta"sulakkeen pois. Sitte lataa kunnolla ja samalla pääsee eroon vammasesta StartStop ominaisuudesta.
Pitäisikin kokeilla omaan ajoneuvoon tätä kikkaa. :cool:

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Pitäisikin kokeilla omaan ajoneuvoon tätä kikkaa. :cool:
Tuohon Fordin BMS-systeemiin tuli jälkiasennuksena tuollainen suojasulake, jonka nyt otin pois (siirsin sulakkeet ylempään tyhjään kohtaan talteen). Pitää seurata miten lataa ilman BMS:ssää näin talvella, laittaa kesäksi sitten sulakkeen paikalleen. :)
https://www.fordclub.fi/foorumi/viewtopic.php?t=45812&start=3675

1706695655282.png
1706695711951.png

Viimeksi muokattu:

haraldh

Vakionaama
Minulla on -09 A4 Allroadissa myös joku ongelma tuon Start 'n Stopin kanssa joka ilmeisesti vaikuttaa lataukseenkin. Ehkä tästä syystä minulla toimii vielä <kop kop> vakioakku vaikka webastoakin tulee käytettyä. Takapyörän takana ilmeisesti joku lataukseen liittyvä moduuli joka on uinut monta vuotta sitten kun kattoluukusta vuosi vettä ja auto oli nokka ylöspäin jyrkässä mäessä pysäköitynä.

Lappanen

Hyperaktiivi
Tutulla oli jatkuvia ongelmia Ford S-Max kevythybridin kanssa (ei siis ulkoista latausmahdollisuutta).

Kovemmilla pakkasilla käynnistysakusta loppui virta ja auto joko sammui ajosta tai ei enää sammutuksen jälkeen lähtenyt käyntiin. Joka kerta lopputulos oli, että lava-autolla merkkiliikkeen pihaan, akun lataus ja auto ajoon. Oli useaan otteeseen myös tutkimuksissa merkkiliikkeessä, vikaa ei löytynyt. Akkukin vaihdettiin, vika ei poistunut. Onneksi oli tuore auto ja takuuseen meni kaikki.

Ilmeisesti tuo BMS-sulakkeen poisto (jos se löytyy) olisi ratkaissut ongelman.

No auto meni vaihtoon, samanlainen dieselmalli tilalle. En ihmettele, uusi auto ja joka ainoa kerta kun on pakkasta saa olla pala kurkussa että pääseekö kotipihasta liikkeelle ja jos pääseekin, pääseekö takaisin kotiin samalla kyydillä ilman merkkiliikkeessä vierailua..

fraatti

Hyperaktiivi
Minulla on -09 A4 Allroadissa myös joku ongelma tuon Start 'n Stopin kanssa joka ilmeisesti vaikuttaa lataukseenkin. Ehkä tästä syystä minulla toimii vielä <kop kop> vakioakku vaikka webastoakin tulee käytettyä. Takapyörän takana ilmeisesti joku lataukseen liittyvä moduuli joka on uinut monta vuotta sitten kun kattoluukusta vuosi vettä ja auto oli nokka ylöspäin jyrkässä mäessä pysäköitynä.
Usein jos akku alkaa olemaan ehtoopuolella tai lataus muuten heikoilla kantimilla niin start-stop pudotetaan monessa autossa pois pelistä.
Joissain autoissa on virran- ja jännitteen mittausmötti akunnavan tuntumassa. Siitä menee väylällä tieto eteenpäin. Jos väylän piuha on vaikka irti niin auto siirtyy "nilkutus-moodiin", jolloin akkua ladataan aina jotakuinkin vakiojänniteellä. Samassä mötissä on myös lämpötilan mittaus. Tämä kertoo akun lämpötilan ja muualla sitten tehdään päätös että onko esim jarrutusenergian talteenotto käytössä vai ei.

haraldh

Vakionaama
Minun tapauksessa tuo latausautomatiikka on siis död, ja siksi Start-stop ei toimi. Ihan vikakoodeilla näkyy syy. En kaipaa Start 'n Stoppia, mutta mietin että nyt kun se lataa vakiojännitteellä niin se on ehkä ollut ihan hyvä vain tuolle akulle.

Back
Ylös Bottom