Auton akkupatteriston lataus agregaatilla

BBF

Aktiivinen jäsen
Kun on oma agregaattisysteemi, on sähköä aina halvalla saatavilla, eikä olla riippuvia mistään. Halpaahan akustojen lataus on tarkoitukseen viritetyllä dieselillä, joka polttaa polttoöljyä tai biodieseliä tai muuta sopivaa ainetta.
Ei se agregaattisähkö yleensä mitään halpaa kyllä ole, verkkosähköä saa halvemmalla.
 

kaihakki

Vakionaama
Voihan olla, että töpselisähkön hinta pysyy alhaalla ja sitä riittää kaikkina vuorokauden aikoina. Jos noin on, niin agregaatti-idea ei saa kannatusta. Jos energiaintensiivinen teollisuus häipyy Suomesta, kuten Vesa tuossa arveli, niin sitten sähköä riittää kaikkiin skenaarioihin ja vielä myytäväksikin ulkomaille.
 

kotte

Hyperaktiivi
Jossakin verkkosähköttömällä kesämökillä tuollaiselle latausaggregaatille olisi varmaankin tarvetta. Ei ole kovin mieltä ylentävää ainakaan odottaa auringon paistetta, jotta pääsisi sateista kesän jaksoa pakoon sadesäällä sopiviin rientoihin tai takaisin kotiin. Pakollinen puolenkin tunnin lataustauko kesken matkan ei aina sovi kuvioihin. Kaipa tulee ennen pitkää veneitäkin, joiden kohdalla olisi poikkeustilanteissa vastaavaa tarvetta (vai onko pilvinen sadesää kesällä Suomessa poikkeus?).
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Jossakin verkkosähköttömällä kesämökillä tuollaiselle latausaggregaatille olisi varmaankin tarvetta. Ei ole kovin mieltä ylentävää ainakaan odottaa auringon paistetta, jotta pääsisi sateista kesän jaksoa pakoon sadesäällä sopiviin rientoihin tai takaisin kotiin. Pakollinen puolenkin tunnin lataustauko kesken matkan ei aina sovi kuvioihin. Kaipa tulee ennen pitkää veneitäkin, joiden kohdalla olisi poikkeustilanteissa vastaavaa tarvetta (vai onko pilvinen sadesää kesällä Suomessa poikkeus?).
DIY-veneitä on ollut aika kauan - hitaassa veneessä lyijynkään paino ei haittaa ja tehontarve on pieni, niitä liikkuu paneelienkin tuoton varassa, mutta ei sillä tavalla matkaveneilyä harrasteta. Normivenehän ei liikkeessä kovin paljon ole - lopulta, akku ehtii latautua laiturissa ja saaren rannassa.
 

kotte

Hyperaktiivi
Normivenehän ei liikkeessä kovin paljon ole - lopulta, akku ehtii latautua laiturissa ja saaren rannassa.
Tuosta tulee itselle ajatus, että kun moottoriveneilyssä koneen ääni on aina häiriö, sähköhybridiveneily voisi toimia niin, että vesillä ajetaan sähköllä ja akulla, mutta kun on tultu kohteeseen ja noustaan maihin, käynnistetäänkin latausaggregaatti ja akku saa maissaolon aikana latautua. Moottorin äänestä on vähiten haittaa, kun kukaan ei ole aivan vieressä. Veneelle palattua vois taas jatkaa hiljaista menoa akun energialla laturi sammutettuna.
 

t0ntza

Aktiivinen jäsen

jmaja

Hyperaktiivi
Tää on aivan ällistyttävä vehje, vauhtia 22 solmua, ei juuri minkäänlaista meteliä eikä muodosta aaltoja.
Rahalla saa. 250 tonnia veneen, joka maksaisi 1/3 tuosta tavallisena perämoottoriveneenä. Lisäksi erona se perämoottorin todella paljon parempi suorituskyky, kantavuus ja asuttavuus.

Ei siis ihan kuin Tesla, jolla sentään saa paremman suorituskyvyn lisähinnalla.
 

t0ntza

Aktiivinen jäsen
Jostain pitää aloittaa kun keksitään jotain kokonaan uutta. Kyllä niitä kaksipaikkaisia Ferrareitakin joku ostaa vaikka Skoda Octavia olisi kaikin puolin järkevämpi valinta.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Jostain pitää aloittaa kun keksitään jotain kokonaan uutta. Kyllä niitä kaksipaikkaisia Ferrareitakin joku ostaa vaikka Skoda Octavia olisi kaikin puolin järkevämpi valinta.
Mutta ostaisko kukaan sitä Ferraria, jos sen huippunopeus olisi 80 km/h ja hinta edelleen sama? 1/3 hinnalla saa kuitenkin 45+ solmua kulkevan vastaavankokoisen veneen.

Kantasiipiveneitä on ollut ennenkin. Tässä n. 10 vuotta sitten esitelty:
 

t0ntza

Aktiivinen jäsen
t0ntzankin mainitsema 100kWh/vrk (tuulitunneli näköjään talona)
Pakko palata vielä tähän tuulitunneliväitteeseen, siis 100 kWh / vrk @ -15C. Jos yhtään ymmärrän lämmitystarveluvuista, tuo on 3.125 kWh / astepäivä. Turun pitkäaikainen lämmitystarveluku on 4013, josta vuotuinen lämmitystarve olisi 12540 kWh. Minusta tuo ei kuullosta ollenkaan pahalta. Itsellä öljyä menee reippaat 2200 litraa vuodessa.

Kahdella naapurilla on kolmen kuutiometrin yösähkövaraaja, puhuvat 30 000 kWh vuotuisesta sähkönkulutuksesta. Nää on tällaisia vuosituhannen vaihteen isohkoja kaksikerroksisia omakotitaloja, noin 250 m2.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Jos yhtään ymmärrän lämmitystarveluvuista, tuo on 3.125 kWh / astepäivä. Turun pitkäaikainen lämmitystarveluku on 4013, josta vuotuinen lämmitystarve olisi 12540 kWh.
Ei se ihan noin suoraviivaista ole. Maanvaraiset lattiat ja seinät, käyttäveden teko ja käyttösähkö sotkevat tuota.

Meidän kämpässä meni juuri 160 kWh/vrk suoralla sähköllä -15 C:ssä. Espoossa mennyt monta vuotta n. 28 000 kWh, vaikka lämmitystarveluku ollut reilusti alle 4000? 10 000 kWh yli noin lasketusta.
 

kaihakki

Vakionaama
Nostetaan rimaa ja vaaditaan että 20 solmun vauhdissa voi keskustella huutamatta.
Minulla oli joku vuosi sitten meriveneenä Hesassa Yamarin 4600 pulpettivene + 60 hp Yamaha nelari perämoottori. Sen huippunopeus oli n. 33 solmua ja oli aivan loistolaite. Ei vaan aika riittänyt kaikkeen harrastukseen, niin myin pois. Mutta 20 solmua tuolla veneellä oli hyvin hiljaista menoa ja pystyi juttelemaan huutamatta.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Nostetaan rimaa ja vaaditaan että 20 solmun vauhdissa voi keskustella huutamatta.
Sekin on tehty jo 70-luvulla. Hyvin äänieristetty sisäperä niin melutaso plaanissa vastaa auton sisätilaa. Ei vaan yleensä tehdä edelleenkään.

Avoveneenä tuskin tuo kriteeri täyttyy Candelassakaan. Tuuli häiritsee liikaa.
 

kaihakki

Vakionaama
Mökillä minulla on Suvi pulpettivene. En muista mittaa. Mutta kone on Honda 9.9 hp nelari. Yksin ajellessa pääsee hieman yli 20 solmua. Mutta melu on melkoinen. Mutta järvi on sen verran kivikkoinen, että isompaa laitetta ei kannata hankkia. Tähän mennessä olen ruhjonut varmaankin n. 5 potkuria ja yhden kerran ajoin niin pahasti kiveen, että koko perä meni uusiksi. Onneksi löytyi perämoottorihajottamosta sopiva perä. Maksoi kyllä paljon.
 

t0ntza

Aktiivinen jäsen
Polttomoottorit alkavat kuullostaa niin hyvälle että joku voisi tuoda markkinoille dieselmoottorilla toimivan ilmalämpöpumpun. Ei tarttis kuluttaa kallista sähköä eikä murehtia verkon kaatumisesta jne. Ajatelkaas kun muutkin jokapäiväiset vehkeet voisikin helposti tankata sen sijaan että niitä pitää roikottaa johdon perässä, sijoittaa hankalasti just pistorasian viereen jne.

 

jmaja

Hyperaktiivi
Polttomoottorit alkavat kuullostaa niin hyvälle että joku voisi tuoda markkinoille dieselmoottorilla toimivan ilmalämpöpumpun.
Joo. Liukuva vene ja lentokone ovat ne viimeiset kohteet, joissa järkevästi sähköön siirrytään. Molemmissa vastus kasvaa reilusti painon mukana, erityisesti veneessä. Lentokoneessa sentään on vielä rungon ilmanvastus merkittävä. Kummassakaan ei saada jarrutusenergiaa talteen, joten nettoenergiaa kuluu aivan yhtä paljon sähköllä kuin polttomoottorillakin. Molemmissa myös tehoa tarvitaan paljon matkanopeuden ylläpitoon, toisin kuin autoissa reiluun 100 km/h saakka.

Kantosiivillä ja hiilikuiturakenteilla saadaan toki 20-30 solmua kulkevan veneen tehontarve kohtuulliseksi, mutta ei sinne sitten voi paljon lastia ottaa, kun tehontarve kasvaa hurjasti.

Kiinnostavampi kehitys veneilyssä on purjeveneiden valtava suorituskykyhyppäys. Uusimmat AC-veneet kulkevat 5 m/s tuulessa 40 solmua. Kryssi-VMG tuossa tuulessa 25 solmua. Lähes yhtä kovaa kulkevat vielä 3,5 m/s tuulessa, mutta sitten tipahtavat kantosiiviltä ja kulkevat alle 10 solmua. Yli 50 solmua kovemmissa tuulissa, mutta sitten alkaa ongelmat siipien kavitoidessa. No eipä noistakaan pitkään aikaan, jos koskaan, tule tavallisen pulliaisen veneitä.
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Kantosiivet ovat sellainen juttu joka tulee aina muutaman kymmenen vuoden välein, mutta tuppaavat sitten taas katoamaan useimmista käyttötapauksista. On niillä erikoistapauksissa paikkansa. Onhan noita ollut ihan äskettäin Tallinnan pikalautoissakin Linda linellä - niissä aluksissa jotka oli tehty Italialaisista militäärivehkeistä.
 

kaihakki

Vakionaama
Polttomoottorit alkavat kuullostaa niin hyvälle että joku voisi tuoda markkinoille dieselmoottorilla toimivan ilmalämpöpumpun. Ei tarttis kuluttaa kallista sähköä eikä murehtia verkon kaatumisesta jne. Ajatelkaas kun muutkin jokapäiväiset vehkeet voisikin helposti tankata sen sijaan että niitä pitää roikottaa johdon perässä, sijoittaa hankalasti just pistorasian viereen jne.

Nonyt ollaan ytimessä. Ekä tarvi pähkäillä jotain kummia siirtohintajuttuja, jne.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Kantosiivet ovat sellainen juttu joka tulee aina muutaman kymmenen vuoden välein, mutta tuppaavat sitten taas katoamaan useimmista käyttötapauksista.
On noi kuitenkin kehittyneet valtavasti. Perinteiset vedenpintaa puhkovat eivät ole kovinkaan tehokkaita. Syvällä toimivalla kantosiivellä ei tarvitse aalloista välittää eikä aaltoja tule. Tietysti rajansa silläkin. Lisäksi vastus on huomattavan paljon pienempi. Jotain pitää keksiä, jos aiotaan jatkaa näitä pikavuoroja Tallinnaan ja Tukholmaan. 20-30 solmun vauhdilla kulutus on varsin suurta kaikilla muilla vesikulkuneuvoilla.
 
Back
Ylös Bottom