Auton yölataus - miten onnistuu/onnistuuko?

Husky

Hyperaktiivi
Mutta kyllä varmaan täytyy viskaalin tahtoon alistua ja parin vuoden päästä kakkosautoksi ottaa täyssähkö. Hybridiä ei tule.

Mutta tällaisina pakkasöinä meillä ei ole ylimääräisiä watteja nollaa enempi jaossa autoon. Mitenkäs kun sellaisen nilkuttaa viimeisillä voimilla pihaan ja se pakkasessa seisoo pari päivää akku tyhjänä, niin varmaan on jo puolisökö sen jälkeen eikä hevillä ota virtaa vastaan ennenkuin kelit lämpenee?
Lyijyakutkin, jotka tukevampaa tekoa, saattavat hajota moisesta.
 

pamppu

Vakionaama
Mutta tällaisina pakkasöinä meillä ei ole ylimääräisiä watteja nollaa enempi jaossa autoon. Mitenkäs kun sellaisen nilkuttaa viimeisillä voimilla pihaan ja se pakkasessa seisoo pari päivää akku tyhjänä, niin varmaan on jo puolisökö sen jälkeen eikä hevillä ota virtaa vastaan ennenkuin kelit lämpenee?
Jos piittaa omaisuudestaan, niin tyhjäksi ei jätetä ja kylmässä kaikkein viimeksi. Tyhjä lyijyakku jäätyykin ja hajoaa, litiumakut ei, mutta kipua ne ottaa tyhjänä olosta. Joissakin autoissa tuntuu olevan pölvästiä logiikkaa sen 12V akun latauksen suhteen jos pääakku on tyhjän puoleinen, jolloin tuossa tilanteessa voi saada haljenneen 12V akun riesaksi.

Jos ei seinästä yhtäkään kilowattia saa, niin sitten tulomatkalla piipahdetaan pikalaturissa pikku täydennyksellä. Ylipäätään kovassa pakkasessa viimeisten prosenttien ammentaminen on riskipeliä, varsinkin jos akku on nähnyt enempi elämää. Se ei välttämättä annakaan ulos kaikkea.

Kovat on kyllä kulutukset kun vuorokauden mittaan tavanomaisilla 3x25A nalleilla saa kummiskin verkosta ulos 24h x 16.7kW, eli semmoisen 400kWh. Veikkaan että tuo skenaario on kuiteski aika teoreettinen.
 

Husky

Hyperaktiivi
  • Keskustelun aloittaja
  • #3
Jos piittaa omaisuudestaan, niin tyhjäksi ei jätetä ja kylmässä kaikkein viimeksi. Tyhjä lyijyakku jäätyykin ja hajoaa, litiumakut ei, mutta kipua ne ottaa tyhjänä olosta. Joissakin autoissa tuntuu olevan pölvästiä logiikkaa sen 12V akun latauksen suhteen jos pääakku on tyhjän puoleinen, jolloin tuossa tilanteessa voi saada haljenneen 12V akun riesaksi.

Jos ei seinästä yhtäkään kilowattia saa, niin sitten tulomatkalla piipahdetaan pikalaturissa pikku täydennyksellä. Ylipäätään kovassa pakkasessa viimeisten prosenttien ammentaminen on riskipeliä, varsinkin jos akku on nähnyt enempi elämää. Se ei välttämättä annakaan ulos kaikkea.

Kovat on kyllä kulutukset kun vuorokauden mittaan tavanomaisilla 3x25A nalleilla saa kummiskin verkosta ulos 24h x 16.7kW, eli semmoisen 400kWh. Veikkaan että tuo skenaario on kuiteski aika teoreettinen.
No ei se ole teoreettinen. Autolla usein ajetaan iltamyöhään asti, niin ei aina ole kuin yösähkön aikaan paikalla, jolloin jo nykyäänkin täytyy katsoa mitä kapineita voi laittaa yhtä aikaa mihinkin vaiheeseen.

Ja jos vapaapäivät sattuu osumaan sopivasti, eli koville pakkasille ja kallille hinnoille kuten tapahtuu toistuvasti talvisin, niin ei lähtökohtaisesti viitsisi latailla, kun tälläkin palstalla mainostetaan, että sähköauto on KV:lle hyvä homma. Eli hyvin todennäköinen skenaario, että olisi tarve seisottaa tyhjillä akuilla.
 

pamppu

Vakionaama
Ja jos vapaapäivät sattuu osumaan sopivasti, eli koville pakkasille ja kallille hinnoille kuten tapahtuu toistuvasti talvisin, niin ei lähtökohtaisesti viitsisi latailla, kun tälläkin palstalla mainostetaan, että sähköauto on KV:lle hyvä homma. Eli hyvin todennäköinen skenaario, että olisi tarve seisottaa tyhjillä akuilla.

Sitä voi sitten funtsia että saisko vaikka kalliimmallakin repästyä jokusen kilowattitunnin ja jättää sitten seisomaan vajaana vaan ei tyhjänä. Omassa autossa 6kWh on 10%, joten aika pian saa määrän joka ei enää niin rassaa akkua. Ottaa sitten loput 60-80% myöhemmin. Tai sitten tuo että tullessa tempaisee pikalaturista 10% lisää, siinä menee pysähdyksessä ei montaa minuuttia mene. Tai sitten jos on mahdollista jossain päivän aikana ottaa se 10% tms mikä tarvis, ettei ihan tyhjäksi jää.
 

Husky

Hyperaktiivi
  • Keskustelun aloittaja
  • #5
Varmaan paree ladata sitten vähäsen kalliimmallakin hinnalla. Jossain juuri lukikin, että jos tyhjä akku pakkasessa pääsee kylmenemään, kun vaikka jono laturille, niin sitten hinurilla saatava lämpimään talliin, niin se vasta kallista lystiä on.
 

Batman

Aktiivinen jäsen
Ei hyvää päivää. Mitä järkeä on ostaa sähkö/hybridi-auto, jos ei raaski ladata sitä. On varmaan itsetutkiskelu paikallaan ja kun se on tehty niin kannattanee tarkastaa sähkösopimus. Muistathan, että käärinliinoissa ei ole taskuja.
 

Esäätäjä

Vakionaama
Varmaan paree ladata sitten vähäsen kalliimmallakin hinnalla. Jossain juuri lukikin, että jos tyhjä akku pakkasessa pääsee kylmenemään, kun vaikka jono laturille, niin sitten hinurilla saatava lämpimään talliin, niin se vasta kallista lystiä on.
No ei se nyt laturijonossa kylmene, saa olla päiviä kovemmassa pakkasessa että alkaa suojat menemään päälle. Vai lyijyakustako nyt puhutaan?
Nuo sähköauton akut kyllä ottaa vastaan, mutta tekee pahaa akulle jos liian kylmänä ladataan.
Vanhemmissa outlander phev ei ollut mitään akunlämmitintä ja Lapin olosuhteissa on mahdollista että akku menee niin kylmäksi että suoja menee päälle. Sen jälkeen sillä ei voi ajaa polttiksellakaan ennenkuin keli lämpenee tai saa talliin.
 

RauskiH

Vakionaama
Ei hyvää päivää. Mitä järkeä on ostaa sähkö/hybridi-auto, jos ei raaski ladata sitä. On varmaan itsetutkiskelu paikallaan ja kun se on tehty niin kannattanee tarkastaa sähkösopimus. Muistathan, että käärinliinoissa ei ole taskuja.
Jotenkin nyt vaikuttaa että jäsen @Husky pyrkii kaikin voimin perustelemaan miksi ei ostaisi sähköautoa kun ehkä kannattaisi tehdä juuri päin vastoin tai sitten unohtaa koko homma ja ajaa polttiksella niin kauan kun se vain on yhteiskunnallisesti hyväksyttävää.

On hyvä tiedostaa että pikalatauksen kilometrikustannus vastaa suurin piirtein polttiksen polttoainekustannusta joten jos on varaa ajaa polttiksella niin ei pilalataaminenkaan pitäisi ahdistaa. Latureita on sen verran paljon että jonoja saa melkein hakea. Kotilataus tulee sitten polttista halvemmaksi varmaan 99% ajasta.

Kotonakin pärjää 25A nallella kun vähän käyttää järkeä ja esim. perinteistä kuorman hallintaa tai sivistyneempää automaatikkaa. Muistaakseni @Husky lämmittää osin ilpillä ja pakkasilla palaa puutakin niin ihmettelen että mihin hukkuu yöajan 8-9h 15kw teho vuorokaudesta toiseen ettei siitä riitä vähintään tuntia tai paria auton akkuun millä jo ajaisi seuraavana päivänä 100km kahta puolen mikä edustaa jo kohtuullista 30-40tkm/a ajoja. Muutamasta kovan pakkasen ja sähkön hinnan päivästä per vuosi ei mielestäni kannata tehdä numeroa muuten kuin itsepetos mielessä.

Ihan vertailun vuoksi meillä on napapiirillä pärjätty 25A nallella yli 200m2 sähkötalossa täyssähkiksen ja plugarin kanssa. Valtaosa latauksista tapahtuu 0-3c hintaan enkä edes muista milloin autoihin olisi mennyt yli 5c hintaista sähköä
 

fraatti

Hyperaktiivi
Ei hyvää päivää. Mitä järkeä on ostaa sähkö/hybridi-auto, jos ei raaski ladata sitä. On varmaan itsetutkiskelu paikallaan ja kun se on tehty niin kannattanee tarkastaa sähkösopimus. Muistathan, että käärinliinoissa ei ole taskuja.
Täytyykin huvikseen laskea että mitä sähköauton lataaminen on maksanut tänä vuonna kunhan tämä vuosi tulee täyteen. Sen tiedän jo nyt että se on paljon vähemmän kuin pörssisähkön keskihinta. Samalla siitä voi erotella oman aurinkosähkön osuuden ja arvon latauksen osalta.
 

Husky

Hyperaktiivi
Jotenkin nyt vaikuttaa että jäsen @Husky pyrkii kaikin voimin perustelemaan miksi ei ostaisi sähköautoa kun ehkä kannattaisi tehdä juuri päin vastoin tai sitten unohtaa koko homma ja ajaa polttiksella niin kauan kun se vain on yhteiskunnallisesti hyväksyttävää.

On hyvä tiedostaa että pikalatauksen kilometrikustannus vastaa suurin piirtein polttiksen polttoainekustannusta joten jos on varaa ajaa polttiksella niin ei pilalataaminenkaan pitäisi ahdistaa. Latureita on sen verran paljon että jonoja saa melkein hakea. Kotilataus tulee sitten polttista halvemmaksi varmaan 99% ajasta.

Kotonakin pärjää 25A nallella kun vähän käyttää järkeä ja esim. perinteistä kuorman hallintaa tai sivistyneempää automaatikkaa. Muistaakseni @Husky lämmittää osin ilpillä ja pakkasilla palaa puutakin niin ihmettelen että mihin hukkuu yöajan 8-9h 15kw teho vuorokaudesta toiseen ettei siitä riitä vähintään tuntia tai paria auton akkuun millä jo ajaisi seuraavana päivänä 100km kahta puolen mikä edustaa jo kohtuullista 30-40tkm/a ajoja. Muutamasta kovan pakkasen ja sähkön hinnan päivästä per vuosi ei mielestäni kannata tehdä numeroa muuten kuin itsepetos mielessä.

Ihan vertailun vuoksi meillä on napapiirillä pärjätty 25A nallella yli 200m2 sähkötalossa täyssähkiksen ja plugarin kanssa. Valtaosa latauksista tapahtuu 0-3c hintaan enkä edes muista milloin autoihin olisi mennyt yli 5c hintaista sähköä
No juurihan sanoin että varmana pakko kakkosauto vaihtaa täyssähkikseen parin vuoden päästä.

Ja tässä on elelty sillä tavalla että kapineet toimisivat myös niinä kovan pakkasen päivinä joita joka talvi on. Että tuo ei käy, että jo lähtökohtaisesti ajattelee, että no pari päivää sinne tänne, että hiihtelee sitten suksilla 50km.

Lisäksi tuo juuri eniten särkee päätä tässä tuo "yhteiskunnallisesti hyväksyttävä", voi meitä...
 

RauskiH

Vakionaama
No juurihan sanoin että varmana pakko kakkosauto vaihtaa täyssähkikseen parin vuoden päästä.

Ja tässä on elelty sillä tavalla että kapineet toimisivat myös niinä kovan pakkasen päivinä joita joka talvi on. Että tuo ei käy, että jo lähtökohtaisesti ajattelee, että no pari päivää sinne tänne, että hiihtelee sitten suksilla 50km.

Lisäksi tuo juuri eniten särkee päätä tässä tuo "yhteiskunnallisesti hyväksyttävä", voi meitä...
Paljonko siihen kakkosautoon tulee vuodessa ja millaista on tyypillinen päiväkäyttö? Jos lohkaiset suorasähkölämmityksestä yöllä yhden tunnin ajan 3x16A autolle niin sillä pääsee jo enemmän kuin tyypillinen 40km ajosuorite on, kahdella tunnilla pääsee sitten jo lähemmäs 100km mikä tekee vuositasolla jo 30tkm.

Olen huomannut että sähköauton tottumattoman on tyypillisesti hankala mieltää tankkauseroja polttikseen verrattuna. Sähköauto tankataan ainakin meillä käytännössä talvella joka päivä ja kesällä tulee silloin tällöin jätettyä päiviä väliin jos sähkön hinta on ylhäällä ja lupeissa halvempaa. Se että autolla nilkutetaan kotiin kilpikonnamoodissa yötä vasten ei ole todennäköistä kun käytännössä lataus tulee aloitettua min 30% tasosta ja useinmiten 50-60% tasosta. Oikeastaan kotiin tullaan matalalla varauksella ainoastaan silloin kun tullaan pidemmältä reissulta. Tällöin edellinen lataus on tehty pikalaturilla ja lopetan tyypillisesti latauksen siten että kotiin saavutaan ykkösprosenteilla
 

Husky

Hyperaktiivi
Paljonko siihen kakkosautoon tulee vuodessa ja millaista on tyypillinen päiväkäyttö? Jos lohkaiset suorasähkölämmityksestä yöllä yhden tunnin ajan 3x16A autolle niin sillä pääsee jo enemmän kuin tyypillinen 40km ajosuorite on, kahdella tunnilla pääsee sitten jo lähemmäs 100km mikä tekee vuositasolla jo 30tkm.

Olen huomannut että sähköauton tottumattoman on tyypillisesti hankala mieltää tankkauseroja polttikseen verrattuna. Sähköauto tankataan ainakin meillä käytännössä talvella joka päivä ja kesällä tulee silloin tällöin jätettyä päiviä väliin jos sähkön hinta on ylhäällä ja lupeissa halvempaa. Se että autolla nilkutetaan kotiin kilpikonnamoodissa yötä vasten ei ole todennäköistä kun käytännössä lataus tulee aloitettua min 30% tasosta ja useinmiten 50-60% tasosta. Oikeastaan kotiin tullaan matalalla varauksella ainoastaan silloin kun tullaan pidemmältä reissulta. Tällöin edellinen lataus on tehty pikalaturilla ja lopetan tyypillisesti latauksen siten että kotiin saavutaan ykkösprosenteilla
Kakkosautoon tulee 15-20tkm vuodessa ja käyttö vaihtelee tosi paljon. Voi olla ajossa/pois pihasta 15h päivästä ja kilsoja 100-200km useita päiviä putkeen ja sitten miten vapaat osuu ja muut menot, niin seistä useamman päivän.

En ole perehtynyt miten nuo ilmeisen fiksut laturit osaavat lohkaista ylimääräisiä ampeereja kustakin vaiheesta, mutta jos patterit naksuvat piharakennuksesssa (talon lattiavastukset pakkasilla koko yöjakson päällä) vaikka vartin välein vartiksi (saattaa kyllä mennä yli 25A erilaiset piikit, että ehkä nuo laturit pitää ohjata maksimissaan viralliseen 25A rajaan eikä yli), niin mitä auton akut tykkää tuollaisesta vartin räpsäyksestä?

Joo tässä on muutakin perehtymistä vielä tehtävä monenlaista ja tosiaan ei nyt ihan heti täydy autoa vaihtaa, mutta täyssähkis epäilemättä tulee sitten.
 

pamppu

Vakionaama
En ole perehtynyt miten nuo ilmeisen fiksut laturit osaavat lohkaista ylimääräisiä ampeereja kustakin vaiheesta, mutta jos patterit naksuvat piharakennuksesssa (talon lattiavastukset pakkasilla koko yöjakson päällä) vaikka vartin välein vartiksi (saattaa kyllä mennä yli 25A erilaiset piikit, että ehkä nuo laturit pitää ohjata maksimissaan viralliseen 25A rajaan eikä yli), niin mitä auton akut tykkää tuollaisesta vartin räpsäyksestä?

Pumppufoorumilla kun ollaan, niin kyllä se nyt on tehtävä viimesen päälle MLP-remppa ensin :D

Tai kenties esim. tallin patterien eteen vois laittaa vaikka jonkun kontaktoriohjauksen, että ne on pois päältä pari tuntia illalla ja sitten syöttää autoa sen pari tuntia. Toisaalta ootko tsekannut datahubista, että onko oikeasti tuntitasolla useinkin koko kapasiteetti jo käytössä? Tässäkin tuvassa ennen omia energiaremontteja edellinen asukas oli onnistunut kuluttamaan yli 33MWh vuodessa 25A sulakkeilla ja sulla on allekirjoituksen mukaan selvästi sievempi kulutus. Eli kyllä sinne pitäisi mahtua… Toisaalta jos on yösähkövaraava lämmitys, niin sitten yösähkö on kyllä varmaan kortilla.
 

Husky

Hyperaktiivi
Juu tuota yölatausta pohdin tässä. Kyllä ennen klo22 on ylimääräistä (tosin kismittäisi jos laajalti täytyy sitä käyttää, kun usein kallista), mutta auto usein tulee pihaan vasta klo23-24. Yösähköä joinakin vuosina mennyt yli 75% kaikesta lämmityskaudella.

MLP-rempalle täytyy vielä pari muutakin syytä kehitellä :)

Mutta aivan, tuo voisi olla yksi vaihtoehto, että pari tuntia (jos se tosiaan piisaa) piharakennusten patterit pois pelistä, niin jää ne piikitykset pois. Nuo patterit luokkaa 3kW.
 

RauskiH

Vakionaama
Ei tuosta kannata ongelmaa kehittää kun ratkaisuvaihtoehtoja on useita mlp rempan lisäksi. Helpoimmalla tuossa pääsee kun ottaa laturilta kuormanohjauksen lattialämmityksen ja lvv kontaktoreille eli nämä ovat mykkänä silloin kun laturi ottaa virtaa. Suurimman osan vuotta tässä ei ole mitään ongelmaa kun ei sinne lattiaan mene 9h täyttä tehoa kuin tulipalopakkasilla. Kuten @pamppu mainitsikin niin kannattaa tutkia kulutuskäppyröitä ja katsoa missä ulkolämpötilassa on mennyt aamu 7 asti täysi teho. Laturin tehon rajaus esim. 3x14a niin ilpille jää 10a ja vähän marginaalia. Lisäksi kannattaa katsoa että ilpin kanssa ei ole samassa vaiheessa patterikuormia. Jos tuntuu että lämmöt ei riitä kovimmilla pakkasilla niin lataa näillä keleillä yösähkön ulkopuolella.

Toki vielä parempi vaihtoehto ja minkä toteuttaisin itse heti on siirtää lämmityksen ohjaus yösähköstä shellyn perään. Tällä saa kulut halvemmaksi oli autoa tai ei. Nallit kyllä saa kestämään kun porrastaa kuormia jonkin verran. Em. Kuorman ohjaus toimii myös shelly vaihtoehdon kanssa.

Hyvää pitää myös mielessä ettei ole mikään pakko saada akkua joka aamuksi 80-90%. Tämän lisäksi ainakin itsellä tulee eteen hyvin hyvin harvoin tilanteita että yömyöhään tullaan kotiin ykkösprosenteilla ja aamulla pitää olla akku täynnä 400km ajoa varten... Ja vaikka tulisikin niin pikalaturit ovat sitä varten.

Jos edelleen tuntuu mahdottomalta niin liittymän voi toki nostaa 3x35a. Tällöin muuttamatta mitään vanhaa voit ottaa aina 30a autoon. Pelkästään yölatauksilla saat autoon joka yö 60kwh ja tällä pääsee vuositasolla jo sen 100tkm
 

pamppu

Vakionaama
Tuo ”pari tuntia tallin lämmitys pois” kuittais ainakin sen että jos on tultu tyhjänä, eikä aamulla tarvitse lähteä, niin siinä ehtii saamaan sen verran prosentteja, ettei se jää ihan tyhjäksi. Jos siinä sietäisi vaikka 2 tuntia vetää 3x6A, niin se olis 8kWh luokkaa, 10-15% akusta riippuen.

Perusongelmahan on tässä ilmeisesti se, että yövaraava lämmitys aika tehokkaasti kyllä täyttää sen yöajan kovilla pakkasilla. Niitä nyt ei ihan loputtomasti ole vuodessa kuitenkaan.

Jos talon lattia virta-anturein väistäisi, niin auton voi laittaa pyytämään kovslla teholla, mutta hyvin pienet prosentit, jos ei ole tarvetta aamulla lähteä. Tai sitten isommat jos tarvii. Myös esim. tossa mun laturissa voi myös kertoa että anna autolle enintään X kWh ja sitten poikki.

Jos autolla on ajettava, lämmitys sitten väistämättä kytkeytyy myös päivällä päälle, jos autolle on annettu yöllä paljon. Ellei sitten isonna liittymää. Tai käy pakkaspäivinä pikalaturilla. Tai satu lauhempi päivä.
 

RauskiH

Vakionaama
Tuo ”pari tuntia tallin lämmitys pois” kuittais ainakin sen että jos on tultu tyhjänä, eikä aamulla tarvitse lähteä, niin siinä ehtii saamaan sen verran prosentteja, ettei se jää ihan tyhjäksi. Jos siinä sietäisi vaikka 2 tuntia vetää 3x6A, niin se olis 8kWh luokkaa, 10-15% akusta riippuen.

Perusongelmahan on tässä ilmeisesti se, että yövaraava lämmitys aika tehokkaasti kyllä täyttää sen yöajan kovilla pakkasilla. Niitä nyt ei ihan loputtomasti ole vuodessa kuitenkaan.

Jos talon lattia virta-anturein väistäisi, niin auton voi laittaa pyytämään kovslla teholla, mutta hyvin pienet prosentit, jos ei ole tarvetta aamulla lähteä. Tai sitten isommat jos tarvii. Myös esim. tossa mun laturissa voi myös kertoa että anna autolle enintään X kWh ja sitten poikki.

Jos autolla on ajettava, lämmitys sitten väistämättä kytkeytyy myös päivällä päälle, jos autolle on annettu yöllä paljon. Ellei sitten isonna liittymää. Tai käy pakkaspäivinä pikalaturilla. Tai satu lauhempi päivä.
Kyllähän tuo yölämmitys kannattaisi kustannusmielessä joka tapauksessa laittaa pörssihinnan perään esim. 15eur shellyllä. Jos nallit ei kestä koko kuormaa päiväsaikaan niin jättää joka vaiheesta vaikka 1kw lattialämmitystehoa yösähkölle oman kontaktori perään
 

Harrastelija

Vakionaama
Ei riitä yösähköaika jos vaikka 11kW:lla yrittää (tyhjää) akkua ladata. Tuohan voi viedä yli 8 tuntia (riippuu akun koosta). No joo jää siinä muutama tunti yösähköä muulle käytölle.
Jos käyttää virtamuuntajia ja latausteho jää pienemmäksi niin yksi yö ei riitä? Onko tarvetta ajaa akku tyhjäksi peräkkäisinä päivinä?

Montako tuntia lämmitys on päällä yöaikana? Jossain vaiheessa termostaatti lopettaa lämmityksen?

Edit; Sorry, olikin hybridi ketju
 
Viimeksi muokattu:

Ton1A

Vakionaama
Tuo tietysti riippuu päivittäisestä käytöstä, mutta esim. mä lataan tyypillisesti noin lataustilasta 50-60% -> 90% kerralla. Koska lataaminen on kertaluokkaa helpompaa kotona kuin bensiksellä käynti, ei ole mitään mieltä ajaa JA jättää akkua tyhjähköksi.
 

kotte

Hyperaktiivi
Tuollaiset 88kWh:n latausrupeamat lienevät poikkeustapauksia hybridiautojen kategoriassa (täyssähköautoille toki välistä mahdollisia), mutta sähkön ajastettu käyttö lähtee nyt joka tapauksessa siitä, että pitäisi arvioida, miten paljon mihinkin kulutuskohteeseen tarvitaan esimerkiksi aamuun mennessä minimissään sähköä ja miten paljon sähköä voisi järkevästi kuhunkin käyttää, jos sähkö sattuisi olemaan halpaa. Moisilta haarukoilta pitää sitten valita seuraavan yöjakson ja ääritapauksessa edeltävän illankin ajalta sähkön hintataso suhteessa seuraaviin päiviin ja päätettävä, valitaanko lähellä minimiä oleva kulutus vai joltakin ylemmältä tasolta. Sitten vain valitaan, jaksot, joihin käyttö keskitetään ja mahdollisesti järjestellään kulutusjaksoja keskenään tarkoituksenmukaisuusperiaatteella, mikäli syitä moiseen on (esimerkiksi niin, että autoa kannattaa ladata akun ollessa vielä lämpimänä ja auton sisätilat on syytä lämmittää juuri ennen suunniteltua liikkeelle lähtöä; tilojen lämmittämistä puolestaan voidaan useimmiten vähentää mieluiten iltayöstä).

Varsin pitkälle moiset päätökset voisi automatisoida niin, että varsin pienellä päivittäisellä ohjeistuksella saa kokonaisuuden riittävästi raiteilleen. Sopivan havainnollisen käyttöliittymätoteutuksen nuo kumminkin vaativat, jotta päivittäisestä käytöstä ei muodostu turhan korkeaa kynnystä.
 

Husky

Hyperaktiivi
Mieluusti en nostaisi liittymää tästä 3x25A:sta, kun menee kuukausimaksut jo sfääreihin. Ettei ollut jo lähelle 70e/kk nykyisen 40e/kk sijasta, ja on käsitys että liittymän päivityskin on suht kallis pläjäys Elenian ollessa kyseessä.

Joo, ei varmasti ole talvessa yli 10 päivää, että auton lataus on ongelma ja eri ihmisillä voi olla erilainen näkemys onko tuo sitten ongelma vai ei jos pitää tehdä jotakin ylimääräistä, mutta aika rajoilla tämä 3x25A taitaisi olla esim viime talven pakkasissa. Jos vaikka peilaa mikä raivo on ilmoilla, jos pyytää hellankäyttöä siirrettäväksi tunnilla hinnan takia ja jo se "rajoittaa liikaa elämää että mitä tää pelleily on"....

Mutta kyllä tämä tästä eli varmaan suttaantuu sitten kun aika koittaa.
 

Harrastelija

Vakionaama
Onnistuuko nuo noin 10 kertaa esim kauppareissulla?
Toki jos Su iltana tulee kotiin ja Ma aamuna pitäs päästä töihin niin eipä siinä kaupassa ehdi käydä.
 

Husky

Hyperaktiivi
Ei välttämättä ns luonnostaan onnistu. Mutta on tämä asennekysymys pitkälti eli ei ylitsepääsemätöntä.Täällä vaan talousjohtaja on enempi akkuautoja vastaan kuin itse, niin oksat ja latva lähtee, jos homma ei rullaa ns täydellisesti kun iskee erilaiset ajot ja kiireet ja kova talonlämmityspakkanen samaan päivään.
 

Arisoft

Hyperaktiivi
Lyijyakutkin, jotka tukevampaa tekoa, saattavat hajota moisesta.

Niiden kamia on sellainen että ne jäätyy tyhjänä ja sit sanoo poks. Itsellä hajosi aikoinaan laturi ja välillinen seuraus oli akun hajoaminen pakkasella. Sähköauton akussa ei tätä ongelmaa ole. Just äsken ajoin tänään aamulla täyteen ladatun sähköauton tyhjäksi kun käväsiisn Kouvolassa jouluostoksilla. Pihaan ajettaessa se sanoi että nyt pitäisi mennä laturille.

Jos minulla olisi just nyt sellainen tilanne etten sitä haluaisi isolla teholla ladata niin laittaisi sen latautumaan hyvin pienellä teholla. Sillä tavalla se ei paljoa pitäisi talon sähköjä häiritä jos 6A käyttää lataamiseen Shukosta eli 1380W. Ei se sillä täyteen tulisi mutta ei se tyhjäkään olisi aamulla.
 
K

korsteeni

Vieras
kiesi ilmoitti että olen pitänyt akkua liian täynnä, seisoi 81% ladattuna pari päivää kun ennakoin väärin kulutuksen enkä saanut ajamalla menemään alle 80% vaikka targettina oli
yleensä pyrkii olemaan akku liiaksi ladattuna marras-tammikuulla kun tulee käytettyä yön 0 hintoja päivän ollessa lyhyt
muulloin ei ongelmaa ole kun on jatkuvasti oma sähkö
 

Antero80

Vakionaama
Mieluusti en nostaisi liittymää tästä 3x25A:sta, kun menee kuukausimaksut jo sfääreihin. Ettei ollut jo lähelle 70e/kk nykyisen 40e/kk sijasta, ja on käsitys että liittymän päivityskin on suht kallis pläjäys Elenian ollessa kyseessä.
Oletko Elenian sähköauton latauslaskuria kokeillut?
Screenshot_20241221-160329-894.png
 

Luukku

Vakionaama
Meillä latautuu auto 4kW (3x16A), poreallas 3kW (1x16A),LVV 2kW (1x16A) yöllä halvimpaan aikaa ja kaikki muut lämmitykset wc:n lattia+patteri, ph lattia, 2xilp. Kaikki yhtäaikaa ja sulakkeet kestää kyllä.
 

Husky

Hyperaktiivi
Täytyykin katsoa tuota latauslaskuria.

Meillä latautuu auto 4kW (3x16A), poreallas 3kW (1x16A),LVV 2kW (1x16A) yöllä halvimpaan aikaa ja kaikki muut lämmitykset wc:n lattia+patteri, ph lattia, 2xilp. Kaikki yhtäaikaa ja sulakkeet kestää kyllä.
Kysyinkin jo jossain ketjussa aikaisemmin, muttei tainnut kukaan vastata, että miten nuo älylaturit konffataan, että ehkä pitää niihin laittaa raja 25A per vaihe eikä laiteta ylivirroille? Kun kestäähän nuo pääsulakkeet etenkin pakkasilla jonkin verran ylitystä.

Mitenkäs piikitykset, oletan että älylaturi vähentää sitten ko. vaiheen latausta?
Meillä esim tosiaan räpsii jo nuo pelkät piharakennuksen patterit 3kW piikkiä yhteen vaiheeseen mikä jo oleellinen teho sekin. Oletan siis, että tuollaiset 15min kuormat vaikuttavat mitä älylaturi ottaa ja varmaan minuuttitasolla huomioi?

Tuohon sitten yösähkön aikaiset ILPin piikit (joka usein 3min katkokäynnissä ja repäisee sen aikaa 1500W: ), ja yösähköllä uuni/levyt 1-2kW piikit ja pesu/tiskikoneen 1+1kW piikit.
 

-Teme-

Vakionaama
Täytyykin katsoa tuota latauslaskuria.


Kysyinkin jo jossain ketjussa aikaisemmin, muttei tainnut kukaan vastata, että miten nuo älylaturit konffataan, että ehkä pitää niihin laittaa raja 25A per vaihe eikä laiteta ylivirroille? Kun kestäähän nuo pääsulakkeet etenkin pakkasilla jonkin verran ylitystä.

Mitenkäs piikitykset, oletan että älylaturi vähentää sitten ko. vaiheen latausta?
Meillä esim tosiaan räpsii jo nuo pelkät piharakennuksen patterit 3kW piikkiä yhteen vaiheeseen mikä jo oleellinen teho sekin. Oletan siis, että tuollaiset 15min kuormat vaikuttavat mitä älylaturi ottaa ja varmaan minuuttitasolla huomioi?

Tuohon sitten yösähkön aikaiset ILPin piikit (joka usein 3min katkokäynnissä ja repäisee sen aikaa 1500W: ), ja yösähköllä uuni/levyt 1-2kW piikit ja pesu/tiskikoneen 1+1kW piikit.
Kyllä nuo 3-vaihelaturit pudottaa kaikilta vaiheilta sitä latausvirtaa yhtä aikaa.

ILP, PPK ja APK ottavat aika erillä tapaa energiaa. ILP piikki on lyhyt ja tuollainen piikki menee ihan jo sulakkeen marginaaliin. 25A mallia voi ajaa reilu 30A kuormalla tunnin ennen kuin nappi lähtee irti. Tottakai ylikuorma ikäännyttää sulaketta, siksi niitä pitää olla varalla jotta voi vaihtaa kun nalli napsahtaa. Tosin verkkoyhtiö alkaa siitä 20kW tehosta aiemmin valittamaan kuin sulakjeet… tai ainakin Caruna aloitti jo 18.5kW käytöstä
Samoin PPK kaikki isompi kuorma on ensimmäisen 30min aikana ja sen jälkeen kuormanhallinta voikin taas nostaa tehoja. APK on ottaa tehoa läpi ohjelman silti puhutaan 1kW eli n.4.5A virrasta
E305DF25-3558-4BD3-B58D-4B0432F139CA.jpeg
 

Ton1A

Vakionaama
Kysyinkin jo jossain ketjussa aikaisemmin, muttei tainnut kukaan vastata, että miten nuo älylaturit konffataan, että ehkä pitää niihin laittaa raja 25A per vaihe eikä laiteta ylivirroille? Kun kestäähän nuo pääsulakkeet etenkin pakkasilla jonkin verran ylitystä.
Ei ole mahdollista säätää yksittäisen vaiheen kuormaa. Edelleenkin se 'latauslaite' on vain voimavirtatöpseli parilla lisäherkulla. Fiksummat laitteet siis osaavat muuttaa autolle signaloitavaa maksimivirtaa lennosta liittymän kokonaiskuormituksen mukaan.
 
K

korsteeni

Vieras
Ei ole mahdollista säätää yksittäisen vaiheen kuormaa. Edelleenkin se 'latauslaite' on vain voimavirtatöpseli parilla lisäherkulla. Fiksummat laitteet siis osaavat muuttaa autolle signaloitavaa maksimivirtaa lennosta liittymän kokonaiskuormituksen mukaan.
sellainen käsitys että jotkin lataavat kahdella veiheella esmes 11kW
minulla tuo volkkari nostaa tehoa 7kW >yli 8 kW yhdestä vaiheesta kun vaan jännite nousee, taitas olla 11kw pintaan kahden vaiheen väliltä elikkä "yksivaiheisena" samoilla A tasoilla
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

-Teme-

Vakionaama
sellainen käsitys että jotkin lataavat kahdella veiheella esmes 11kW
minulla tuo volkkari nostaa tehoa 7kW >yli 8 kW yhdestä vaiheesta kun vaan jännite nousee, taitas onna 11kw pintaan kahden vaiheen väliltä elikkä "yksivaiheisena"
Tuo 8Kw yhdestä vaiheesta on 35A vaiheesta otettua virtaa
 

Ton1A

Vakionaama
Joka tapauksessa tuossa Type2-liittimessä menee vain yksi signaali maksimivirtaa varten. Sillä ei ole mahdollista kertoa auton laturille että jostakin vaiheesta pitäisi ottaa eri virta kuin jostakin toisesta. Jotkut seinäpömpelit kyllä osaavat vaihtaa lennosta yksi- ja kolmivaiheen välillä, mutta tuokin tehdään ihan vain releellä. Edelleenkin se laturi on autossa ja piuhassa kulkee ihan samaa sähköä kuin esim. voimavirtatöpselistä olisi tarjolla.
 

Arisoft

Hyperaktiivi
Tuo 8Kw yhdestä vaiheesta on 35A vaiheesta otettua virtaa

Tuo jänniteen nousu on tässä huomioitava. Auto ottaa virtaa tasaissti. Watit tulee sitten sen perusteella mikä on jännite. Itsellä se heittelee 3,6 - 7,2 kW luokkaa ajankohdasta riippuen yhdellä vaiheella. Kun verkossa on vähän kuormaa ja jännite ylempi niin watteja tulee enemmän mutta sulake kuormittuu tasan yhtä paljon.
 

Arisoft

Hyperaktiivi
Kysyinkin jo jossain ketjussa aikaisemmin, muttei tainnut kukaan vastata, että miten nuo älylaturit konffataan, että ehkä pitää niihin laittaa raja 25A per vaihe eikä laiteta ylivirroille? Kun kestäähän nuo pääsulakkeet etenkin pakkasilla jonkin verran ylitystä.

Sinun tapauksessa sinne pääkeskukseen laitetaan virtamittari ja älylaturile kerrotaan että 25A on raja. Se säätää auton latausta sitten niin että tuo 25A ei hirveesti ylity.

Se että joku lämppäri käynnistyy yhtäkkiä ei ole ongelma. Laturi regoi siihen sitten pienellä viiveellä ja laskee lataustehoa.
Jos sinulla olisi jokin sähkömoottori talossa, vaikka betonimylly, niin se repäisee ihan hirveän piikkikuorman startissa. Pääsulakkeet kestää suurenkin ylikuorman hetkellisesti, joten laturilla on aikaa reagoida esim. lämmittimen käynnistykseen.
 
K

korsteeni

Vieras
en tiedä tämän pömpelin näyttämistä, kiskomittariin enempi luotan ja sen mukaan 8,6kW on ollut suurin, sillon jännitteet olin säätänyt aika korkealle

1734807368656.png
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

-Teme-

Vakionaama
en tiedä tämän pömpelin näyttämistä, kiskomittariin enempi luotan ja sen mukaan 8,6kW on ollut suurin, sillon jännitteet olin säätänyt aika korkealle

katso liitettä 102952
Mitenköhän tuo on laskettu. Pätötehoa 0.95 tehokertoimella saadaan n.7.24kW , 1 tehokertoimalla 7.6kW ja huipputeho on n.10.8kW jolloin mikään noista ei oikein osu tuohon 8.2kW lukemaan
Uskotaan kuitenni kun mittari näyttää ja käytössä ei taida olla 25A napit?
 
Back
Ylös Bottom