Basic 13:n lämpövastus

P

paerikss

Vieras
Kuuluuko tuon vedenpoistoreikiä auki pitävän vastuksen olla aina lämmin, vai vain silloin kun kone ei käy. Omassani tuo ei ole käytön aikana lämmin? Mahtaakohan olla vikaa vaiko ominaisuus? Tahtoo alareunasta olla aina jäässä, vaikka yläosa hörysylatuksella sulaa hienosti.

Toisessa pumpussani (Panasonic) on erilainen logiikka tuossa vastuksessa. Muutenkin Panan vastus on paljon kuumempi.

Karhulitos

Aktiivinen jäsen
Vs: Basic 10:n lämpövastus

paerikss sanoi:
Kuuluuko tuon vedenpoistoreikiä auki pitävän vastuksen olla aina lämmin, vai vain silloin kun kone ei käy. Omassani tuo ei ole käytön aikana lämmin? Mahtaakohan olla vikaa vaiko ominaisuus? Tahtoo alareunasta olla aina jäässä, vaikka yläosa hörysylatuksella sulaa hienosti.

Rikki tai pahasti alimitoitettu. Tilaa vaan huolto ennen kuin pohja jäätyy propelliin saakka.

Samppa

Ylläpitäjä
Ylläpidon jäsen

Jos Ultissa on 20W/m lämmityskaapeli, niin siitä loppuu kyllä teho heti nollan alapuolelle mentäessä. 75W/m on sopivampi näihin.

Tällaista ei siis taida löytyä itsesäätyvänä, vaan vaatii erillisen termostaatin.

Kari

Aktiivinen jäsen

No no Samppa käyttääkö joku nörtti sun nimmarias väärin vai olenko minä ihan sekasin?

P

paerikss

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
Vs: Basic 13:n lämpövastus

Täytyy huviksi vielä ultimatelle mailata asiasta. Takuuhan vehkeessä vielä on ja asennus on suoritettu kylmähuolto yrityksen kautta.

Mistäköhän tuon vastuksen tehon saisi selville? Ultimaten sivuilta ei ainakaan löydy.

Voiko tuon alkuperäisen heikomman vastuksen korvata tehokkaammalla poistamalla alkuperäinen ja laitamalla tehokkaamman suoraan samoihin liittimiin? Mistä tuollaisen vaihtoa kannattaisi pirkanmaalla kysellä, asentajayhtiöön en ollut oikein tyytyväinen (jos olisi vinkkejä)?

Panan vastus tuntuu huomattavasti lämpimämmälle kuin ultimaten. Panan on lämmin vaikka laite ei olisi ollut päällä muutamaan päivään. Pitääkö tuo vastus aina käytöstä riippumatta tuota pohjaa auki? Ilmeisesti se on säätyvä vastus?

edit: korjasin otsikkoa, kyseessä on siis basic 13 eikä 10 (lieneekö juurikaan väliä).

editedit: sorry jos kysymykset vaikuttavat typeriltä mutta kun näiden pumppujen kanssa on vielä itse melko noviisi :)

editoidaan lisää: Sitähän voisi laittaa pistotulpallisen säätyvän vastuksen tuon kaveriksi. Samalla voisi koittaa laittaa pumpun ajastimen taakse. Tulee autotalli turhan lämpimäksi kun joutuu pitämään pumppua sellaisella +23C lämpötilalla jotta prosessi toimisi hyvin (höyrysulatus).

Samppa

Ylläpitäjä
Ylläpidon jäsen

Kari sanoi:
No no Samppa käyttääkö joku nörtti sun nimmarias väärin vai olenko minä ihan sekasin?

No kuinkas niin? ;) Kyllä minä tuon eilen iltapäivästä olen näköjään aivan itse kirjoitellut. Itselläni oli 20W/m itsesäätyvää ilpin pohjalla ja eipä siitä ollut paljon taikaa enää -5 asteessa (lue: pitää vain n. millin ympäriltään sulana).

Kaapelissa pitäisi lukea sen teho. Tietenkin siihen on aika hankala päästä käsiksi purkamatta suojia päältä pois.

Tehokkaamman kaapelin voi laittaa samoihin liittimiin, kuin vanhan. Vaihto voi olla hieman työlästä, mutta ei teknisesti mitenkään vaikeaa. Kuuluu kuitenkin sähkömiesten hommiin (maallikko ei saa tehdä).

O

oskari

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

75w/m mistäs moista kaapelia??

Samppa

Ylläpitäjä
Ylläpidon jäsen

puhunkohan kuitenkin läpiä päähäni... Tarkistelenpa ennen kun vastailen tämän enempää ;D

Joka tapauksessa tuo 20W/m kaapeli oli itselläni, eikä riittänyt pitämään pohjaa sulana. Tarkistan tuon tehokkaamman kaapelin koon.

Kuvia tuollaisesta 20W/m kaapelista löytyy Karhulitoksen postittamana, tästä ketjusta:
http://lampopumput.info/foorumi/index.php/topic,334.0.html

edit:
Noniin tarkastin asiaa ja hieman on korjaamista. Ensinnäkin itsellänikin on tuota 20W/m kaapelia n. 80cm, jolloin tehoksi tulee n. 16W (plussalla).

Tuo 75W:n nappasin ulkomuistista tästä ketjusta:
http://lampopumput.info/foorumi/index.php/topic,1180.msg12546/topicseen.html#msg12546

Ei mennyt ihan noin kuin muistin, mutta sinnepäin. Hyvä, että korjasitte ;) Tuolla puhutaan siis kokonaisteholtaan 75W:n kaapelista (n. 1,5m pitkä). Ja huom. tämä 75W:n kaapeli ei siis ole itsesäätyvää, kuten oskari jo tuossa epäili. Eli vaatii erillisen termostaatin.

J

jule-

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Noita sulanapito kaapeleita on myytävissä esim. Finnparttialla , Clas Ohlsonilla ja Biltemalla.
Eri tehoisia näyttäisi olevan , sen enempää niihin tutustumatta.

Kari

Aktiivinen jäsen

Nyt kyllä puhun enemmä läpiä päähäni kun laki sallii.

1" Eli kaikki ILP:eissä olevat lämmitys kaapelit ovat itse säätyviä.
2" Lämmityskaapelien 20W/m ja 75w/m eivät ole kovinkaan vertailukelposia arvoja suoraan keskenään
koska vaikka itsesäätyvät kaapelit olevinaan pitävät esim: +7C lämpötilaa päällä niin niiden ominaisuudet ovat kuitenkin aika heikkoja säätämään lämpötilaa edes 10C tarkkuudella.
3"Eli säätöä tarvitaan mutta kaapeli itsessään säätää suurimmat erot verrattuana suoraan lämmitykseen.
4" jne:

Jos ihan oikeita kylmiin olosuhteisiin tehtyjä ILP:ejä tehtäisiin niin niissä olis pohjapelti prässätty niin että
patterin alla oleva pinta olis laitettu viettämään alas kohti poisto reikää (ei haittaisi yhtään ilmankiertoa)

Ja hurjimmat valmistajat tekis senkin erittäin huonosti lämpöä siirtävästä muovista.

Ja ihan hurjimmat käyttäs" i see" tekniikkaa patterin sulatukseen silmä vaan kattos koska patteri on sula
ja hop taas kone päälle.

Ja koirista tykkääville siinä olis sellane lisä toiminto että sulatuksessa sihisis ja kiipeis puuhun se ILP meinaan. ;)

P

paerikss

Vieras

Kari sanoi:
Ja koirista tykkääville siinä olis sellane lisä toiminto että sulatuksessa sihisis ja kiipeis puuhun se ILP meinaan. ;)

Jos mun avataria katsoo niin sopisi puuhunkiipeävä malli mullekkin, banaanin kun mulle lyö käteen niin pakenen myös tuonne lehvistöön ;)

Okei se OT:stä. Ajattelin itse hankkia laadukkaan pätkän pistotulpallista lämpövastuskaapelia ja vetää pistokkeen lämpöpumpun taakse. Pistän tuon Kaapelin niin hyvin kuin maalaisjärki sanoo vesireikien kohdalle, jos se toimisi paremmin. Sitä en tiedä kannattaisiko tuo orginaali myös kytkeä pois, vaikka toisaalta luulisi, että kun se on säätyvä niin se pysyy pois päältä jos tuo pistotulpallinen on tehokkaampi.

Sellaiset jotka ovat itsessään säätövastuksella lienevät kaikki tehoa 20w/m?

Kari

Aktiivinen jäsen

Itsesäätyviä kaapeleita löytyy ihan mitä vaan arvoja piruuttani vilkasin yhtä kaapelin pätkää mikä oli jostain
matkaan jäänyt niin oli 66W / metri ja maximi lämpötila 110C.Eli valinnanvaraa kyllä löytyy.

P

paerikss

Vieras

jule- sanoi:
Noita sulanapito kaapeleita on myytävissä esim. Finnparttialla , Clas Ohlsonilla ja Biltemalla.

Kaikki näiden paikkojen tarjoamat tuntuvat rajoittuvan 10w/m:iin. Täytyy jatkaa etsimistä.

VesA

In Memoriam

paerikss sanoi:
jule- sanoi:

Kaikki näiden paikkojen tarjoamat tuntuvat rajoittuvan 10w/m:iin. Täytyy jatkaa etsimistä.

Jos tilaa riittää, kannattaisi varmaan laittaa vehkeen pohjalle vaikka kuinka vähän ohutta solumuovia tyyliin retkipatja ja vastusta kiemurtamaan vasta sen päälle. Vesi ei jäätyne ilmassa kovinkaan äkkiä, mutta pelti on hyvä lämmönvaihdin.

P

paerikss

Vieras

Osaisiko joku neuvoa oikeasti mistä tuollaisen säätyvän sulapitokaapelin saisi. Nyt on jo muutama tukku kahlattu läpi sekä kokolailla kaikki vähittäiskaupat joita olen keksinyt. Kaikki myyvät vain tuota 10w/m +5c kaapelia.

Sellaisen voi toki teettää, mutta missä? Itse en tiedä edes mitä osia pitäisi hankkia tuota varten (karkesti varmaankin vastuskaapeli, termari ja pistotulppa osa).

tet

Hyperaktiivi

paerikss sanoi:
Osaisiko joku neuvoa oikeasti mistä tuollaisen säätyvän sulapitokaapelin saisi. Nyt on jo muutama tukku kahlattu läpi sekä kokolailla kaikki vähittäiskaupat joita olen keksinyt. Kaikki myyvät vain tuota 10w/m +5c kaapelia.

Kyllä niitä saa mistä tahansa sähköliikkeistä. Jos myyvät ei-oota, niin käske tilaamaan vaikka SLO:lta, kyllä niitä löytyy.

P

paerikss

Vieras

tet sanoi:
paerikss sanoi:

Kyllä niitä saa mistä tahansa sähköliikkeistä. Jos myyvät ei-oota, niin käske tilaamaan vaikka SLO:lta, kyllä niitä löytyy.

SLO:n sivuilta en itse ainakaan löytänyt valmiina kaapelina muuta kuin tuota 10w/m?

Kari

Aktiivinen jäsen

Kyseleppä ILP asennus liikkeistä.Yksi mikä voisi kanssa toimia jos meinaat pistotulpallista valmis kaapelia
käyttää niin vedä kaksinkertaisesti tai vaikka kolminkertaisesti taivutuksissa vaan ei saa tehdä tiukkoja
mutkia.Ties vaikka toimiskin en ole moista ite kokeillut mutta äkkiseltään funtsattuna pitäs toimia.
Isompi tehoseen kaapeliin pitäs kuitenkin melkein laittaa termari koska niiden lämpötilat on niin korkeita
että ovat päällä kesät talvet jos ei katkaista termarilla.

P

paerikss

Vieras

Kari sanoi:
Kyseleppä ILP asennus liikkeistä.Yksi mikä voisi kanssa toimia jos meinaat pistotulpallista valmis kaapelia
käyttää niin vedä kaksinkertaisesti tai vaikka kolminkertaisesti taivutuksissa vaan ei saa tehdä tiukkoja
mutkia.Ties vaikka toimiskin en ole moista ite kokeillut mutta äkkiseltään funtsattuna pitäs toimia.
Isompi tehoseen kaapeliin pitäs kuitenkin melkein laittaa termari koska niiden lämpötilat on niin korkeita
että ovat päällä kesät talvet jos ei katkaista termarilla.

Näin ajattelinkin tehdä, vedän reippaat lenkit tuonne. Yksi sähkäri tekee sen minulle. Eipä tuota vaikea ole sitten kesäksi nypäistä irti. joudun vetämään seinästä kumminkin syöttökaapelin läpi, laittaa sisälle vaikka kytkimen niin on todella helppoa.

tet

Hyperaktiivi

paerikss sanoi:
Näin ajattelinkin tehdä, vedän reippaat lenkit tuonne. Yksi sähkäri tekee sen minulle. Eipä tuota vaikea ole sitten kesäksi nypäistä irti. joudun vetämään seinästä kumminkin syöttökaapelin läpi, laittaa sisälle vaikka kytkimen niin on todella helppoa.

Anteeksi tyhmä kysymys, mutta miksi sille tarvii oma syöttö vetää kun siellä ulkoyksiköllä on jo 230 VAC valmiina? ;) Jos kerran sähkäri sen asentaa niin laitata se ulkoyksikön syöttöliittimiin kiinni, siellä ne on muidenkin kaapelit.

P

paerikss

Vieras

tet sanoi:
paerikss sanoi:

Anteeksi tyhmä kysymys, mutta miksi sille tarvii oma syöttö vetää kun siellä ulkoyksiköllä on jo 230 VAC valmiina? ;) Jos kerran sähkäri sen asentaa niin laitata se ulkoyksikön syöttöliittimiin kiinni, siellä ne on muidenkin kaapelit.

Ei kysymys luultavasti ole tyhmä vaan minä :).

Eli kun aikomuksena on virittää pumppu kellon taakse, niin silloinhan katkeaisi myös tuon vastuksen virta? Eli järkeilin että on parempi että vesireikien sulanapito toimii kuitenkin kokojanan.

tet

Hyperaktiivi

paerikss sanoi:
Eli kun aikomuksena on virittää pumppu kellon taakse, niin silloinhan katkeaisi myös tuon vastuksen virta? Eli järkeilin että on parempi että vesireikien sulanapito toimii kuitenkin kokojanan.

Jos kellokytkin sattuisi katkaisemaan syötön kesken sulatuksen, niin silloin voisi tulla jäätymisongelmia pohjallekin. Mutta tulisi silloin muitakin ongelmia, kuten tuossa edellä jo pähkäiltiin, eli sulatus jäisi kesken ja voisi kenno alkaa jäätymään.

Jos laite on sammuksissa, ei vettäkään mistään sinne pohjalle valu. Tai tottakai hetken valuu sammutuksen jälkeen, jos ollaan plussan puolella, mutta silloin taas ei sulanapitoakaan tarvita.

En näe ongelmaa siinä jos kaapeli kytkeytyy laitteen mukana pois päältä. Enemmän kyllä epäilen sitä kellokytkimen jaksotusta, että miten saat sellaiset käyntijaksot ettei sammutus satu kesken sulatuksen. Se sulatusväli kun varmasti Ultissakin vaihtelee kelien mukaan.

P

paerikss

Vieras

tet sanoi:
paerikss sanoi:
En näe ongelmaa siinä jos kaapeli kytkeytyy laitteen mukana pois päältä. Enemmän kyllä epäilen sitä kellokytkimen jaksotusta, että miten saat sellaiset käyntijaksot ettei sammutus satu kesken sulatuksen. Se sulatusväli kun varmasti Ultissakin vaihtelee kelien mukaan.

Näinhän se saatta olla, jotain täytyy kuitenkin kokeilla ennekuin heittää koko paskan menemään :) Ei siitä varmaankaan mitään haittaakaan ole jos on pistotulpallinen? Muutenkin ajattelin rasian seinään tuonne laittaa, saa jouluvaloille yms.

edit: sähkäri siis ehdotti tätä pistotulppa mallia oman kokemuksen perusteella. Hän myös ehdotti tuon orginaalin korvaamista tehokkaammalla kaapelilla. Tulossa on 2.5m 26w/1m termostaatilla. Tuon Panasonicin kaapeli on ainakin kylmällä aina lämmin, vaikka laite olisi ollut poissa päältä useemman päivän.

tet

Hyperaktiivi

paerikss sanoi:
Tuon Panasonicin kaapeli on ainakin kylmällä aina lämmin, vaikka laite olisi ollut poissa päältä useemman päivän.

Johtuu siitä, että Pana ei sammuta sähköjä ulkoyksiköstä. Sanyo sammuttaa, eli ei lämpene kaapeli jos laite on kaukosäätimestä painettu off-asentoon.

P

paerikss

Vieras

tet sanoi:
paerikss sanoi:
Tuon Panasonicin kaapeli on ainakin kylmällä aina lämmin, vaikka laite olisi ollut poissa päältä useemman päivän.

Johtuu siitä, että Pana ei sammuta sähköjä ulkoyksiköstä. Sanyo sammuttaa, eli ei lämpene kaapeli jos laite on kaukosäätimestä painettu off-asentoon.

Pistotulpalla toteutettu toimii siis samalla tavalla. Ainakin tuo Pana on pysynyt loistavasti pohjaltaan sulana ultiin verrattuna. Ehkä myös laatueroilla on tekemistä asian kanssa ::)

Back
Ylös Bottom