Bosch 8100i toiminta

newbie657

Tulokas
Hellou!
Elämäni ensimmäinen ilmalämpöpumppu tuli hommattua n.2kk sitten.bosch climate 8100i merkkinen siis.
Sitä vaan olen alkanut miettimään kun en näistä mitään ymmärrä eikä ole aikaisempaa kokemusta näistä,että mikä on normaalia ja mikä ei pumpun toiminnassa
Lähinnä sen takia että asennus ei sujunut ihan kivuitta..tai no asennus joo mutta sen jälkeinen käyttöönotto ei..eli laite touhusi aluksi omiaan mm. Oli mennyt ensimmäisenä yönä viilennykselle itsestään ja aamulla kämpässä aikas kylmä
Sitten myöhemmin alkoi temppuilemaan esim.kaikki kolme valoa paloivat yhtä aikaa vihreä oranssi ja sininen..välillä villkuivat ja välillä paloivat yhtäaikaa..myös piti piipitystä
No tästä kuitenkin selvittiin kun soitin asentajalle joka soitti johonkin boschilla..eivät olleet kuulemma ennen kuulleet tälläisesta toiminnasta..
Ohjeena oli resetoida kaukosäädin ja laite ottamalla se pois virrasta n.15 minuutin ajaksi.. tämä tuntui toimivan koska enää laite ei ainakaan mene itsestään viilennykselle.
Nyt kuitenkin olen alkanut epäillä toimiiko laite oikein koska en tiedä mikä on normaalia ja mikä ei eli onko esim. Normaalia että lämmityksellä ollessaan puhallin teholla 2 eikä mikään automattinen toimita ole päällä ja ulkona +4 astetta lämmintä että puhallus sammuu muutaman tunnin välein ja ilmeisesti ulkoyksikkökin sammuu ainakin äänestä päätellen..ja samaan aikaan vihreä virtavalo vilkkuu hitaasti..tämä kestää n. 7.30 min ja sitten alkaa taas puhaltamaan normaalisti..kaikenlaisia ihmeellisiä ääniä myös kuuluu tämän aikana..
Kiitos vastauksista etukäteen☺️
 

PolyEsko

Vakionaama
Boschista ei mitään ymmärrystä, mutta mahtaisiko tuossa lopun tekstissä viitata laitteen sulatukseen, eli ulkona oleva keskusykiskkö sulatttaa kennoon kertyneen kuuran/jään? Samalla voi kuulua erilaista suhinaa/pulputusta tai vastaava sisäyksiköstä. Vaikka onkin ulkona aika lämmin, niin kenno voi hyvinkin kuuraantua silloinkin.
Onko siellä laitteen alla joku palju, jonne sulatusvedet valuvat vai maahanko ne valuvat? Jos ei ole tyhjennettävää astiaa, niin laitteen alle muodostuu talvella aika iso jäävuori.
 

Petsku76

Jäsen
Nyt kuitenkin olen alkanut epäillä toimiiko laite oikein koska en tiedä mikä on normaalia ja mikä ei eli onko esim. Normaalia että lämmityksellä ollessaan puhallin teholla 2 eikä mikään automattinen toimita ole päällä ja ulkona +4 astetta lämmintä että puhallus sammuu muutaman tunnin välein ja ilmeisesti ulkoyksikkökin sammuu ainakin äänestä päätellen..ja samaan aikaan vihreä virtavalo vilkkuu hitaasti..tämä kestää n. 7.30 min ja sitten alkaa taas puhaltamaan normaalisti..kaikenlaisia ihmeellisiä ääniä myös kuuluu tämän aikana..
Kiitos vastauksista etukäteen☺️
Tämä on juurikin ulkoyksikön automaattinen sulatus. Vihreä hitaasti vilkkuva virtavalo kertoo käyttäjälle, että sulatussykli menossa. Sisäyksiköstä voi kuulua suhinaa tai kovaäänistäkin pohinaa sulatuksen aikana. Ihan normaalia toimintaa. Sulatuksien tiheys puolestaan riippuu ulko-olosuhteista, tehopyynnistä jne.
Joskus nää -Boschit (varmaan jotkin muutkin pumput) tekee ns. "tuplasulatuksia" eli pari sykliä peräkkäin.
Kyllähän nää joskus voi muutenkin sekoilla, kun joku bitti menee poikittain. Kantsii ensimmäisenä kokeilla laitteen hetkellistä boottaamista virrattomaksi, kuten sinuakin neuvottiin. Ohjekirjassa on neuvot, miten lukea vikakoodit, jos epäilee laitteen olevan jossain vikatilassa.
 

newbie657

Tulokas
  • Keskustelun aloittaja
  • #4
Kiitos vastauksista..
Vähän itsekkin jostain lueskelin että voisi olla sulatuksesta kyse .sitä vaan ihmettelin että ulkona ei ole pakkasta
Vikakoodeja ei näy ainakaan puhelimen apissa .. kiitos myös vinkistä laittaa joku astia ulkoyksikön alle
Toivottavasti tämä on sitten normaalia toimintaa
 

arimika

Vakionaama
Kiitos vastauksista..
Vähän itsekkin jostain lueskelin että voisi olla sulatuksesta kyse .sitä vaan ihmettelin että ulkona ei ole pakkasta
Vikakoodeja ei näy ainakaan puhelimen apissa .. kiitos myös vinkistä laittaa joku astia ulkoyksikön alle
Toivottavasti tämä on sitten normaalia toimintaa

Ja vielä muista tyhjentää se astia välillä!
 

newbie657

Tulokas
  • Keskustelun aloittaja
  • #6
Koitan muistaa tyhjentää
Sen verran vielä ,että kannattaako puhallin pitää juurikin esim. 2-3 teholla vai automaatilla? Siis puhallin tiedän että koko ilmalämpöpumpun automaatti tilaa ei tulisi käyttää.
Ja kysytään nyt sitten samalla että onko viilennys käytössä kesällä myös odotettavissa jotain pysähtymisiä..
 

Petsku76

Jäsen
Koitan muistaa tyhjentää
Sen verran vielä ,että kannattaako puhallin pitää juurikin esim. 2-3 teholla vai automaatilla? Siis puhallin tiedän että koko ilmalämpöpumpun automaatti tilaa ei tulisi käyttää.
Ja kysytään nyt sitten samalla että onko viilennys käytössä kesällä myös odotettavissa jotain pysähtymisiä..
Taitaa yleisin neuvo ilppien kanssa olla, että puhallus niin isolle kuin korvat kestää, kait hyötysuhde tuolloin paras ja ilma leviää asuntoon parhaiten. Itse olen pitänyt talvella puhallusta mukavuussyistä manuaalisesti tilanteen mukaan 1-3 asennoissa ja pyyntiä vähän korkeammalla, koska sisäyksikkö olohuoneessa korvien yläpuolella. Hetkittäin sitten nelosella, jotta lämpöä menisi peränurkkiin asti. Nyt puhallus on ollut automaatillakin ja pyynti +21 ja se on hyvin piisannut näillä lauhoilla ilmoilla. Automattinen puhallustehon säätö pitää puhallusta melko pienellä - paitsi hetken sulatuksen jälkeen pohistelee enemmän.

Viilennyksellähän ei kone pysähtele, koska mitään ulkoyksikön sulatuksia ei tarvita. Paljuakaan ei näinollen tarvitse tyhjentää viilennyksien aikaan, mutta sitä kondenssiputkea kannattaa seurailla. Se tuo vettä sisäkennolta ulos - etenkin ilmankosteuden ollessa korkea.
Ja ehdottomasti viilennyksen jälkeen kannattaa pitää sisäyksikkö hetken pelkällä puhalluksella, jotta sisäkenno kuivuu. Riskinä on kostean kennon homehtuminen ja hajuhaitat, jos sisäyksikkö jää viilennyksen jälkeen kosteaksi. Puhallustoiminto löytyy Boschin sovelluksesta.
 

PolyEsko

Vakionaama
Viilennyksellähän ei kone pysähtele, koska mitään ulkoyksikön sulatuksia ei tarvita. Paljuakaan ei näinollen tarvitse tyhjentää viilennyksien aikaan, mutta sitä kondenssiputkea kannattaa seurailla. Se tuo vettä sisäkennolta ulos - etenkin ilmankosteuden ollessa korkea.
Tuota noin. Joutuu sitä paljua viilennyksenkin aikana tyhjentämään, jos ne sisäyksikön kondenssivedet johdetaan ko. paljuun eikä talon sokkelin viereen maahan. Toistakymmentä litraa voi helpolla tulla sitä kondenssi vettä vuorokaudessa.

Vähän itsekkin jostain lueskelin että voisi olla sulatuksesta kyse .sitä vaan ihmettelin että ulkona ei ole pakkasta
Se ulkokenno voi olla pakkasen puolella, vaikkei ilman lämpötila olekaan ja kuuraantuu siksi.
 

Harrastelija

Hyperaktiivi
Tuota noin. Joutuu sitä paljua viilennyksenkin aikana tyhjentämään, jos ne sisäyksikön kondenssivedet johdetaan ko. paljuun eikä talon sokkelin viereen maahan. Toistakymmentä litraa voi helpolla tulla sitä kondenssi vettä vuorokaudessa.


Se ulkokenno voi olla pakkasen puolella, vaikkei ilman lämpötila olekaan ja kuuraantuu siksi.
Jotta ulkoilmasta saadaan lämpöä talteen, pitää kennon olla ulkoilmaa kylmempi.
Eli nollan lähellä kenno on hyvinkin miinuksen puolella kun lämmitetään.
 
Back
Ylös Bottom