Bosch Climate 8101i asetukset

Jackal

Jäsen
Otsikon laitteella ainoa tapa saada n. 120 neliön asunto joka huoneesta lämpimäksi edes nollan tienoilla (tai muutama aste pakkasta) on nelospuhallus, siivekkeet lähes vaakaan ja pyynti 21-23. Asunto on kyllä myös korkeakattoinen, joten lämmitettäviä kuutioita paljon.

Auto-asetuksella (puhallus) tai kolmospuhalluksella ilma ei leviä tarpeeksi vaan jää pyörimään eteisaulaan missä pumppu sijaitsee ja luulee, että koko asunto on jo pyynninmukaisessa lämmössä.

Nelospuhallus vaan on jo niin kova, että tukka hulmuaa. Kolmonen olisi kohtuullinen, mutta ei riittävän tehokas. Ja huolestuttaa, että jo näillä lämpötiloilla alkaa ongelmat? Pumpun 6,5 kW pitäisi kyllä olla tarpeeksi tehokas.

Muilla samaa?
 

KsK

Aktiivinen jäsen
Otsikon laitteella ainoa tapa saada n. 120 neliön asunto joka huoneesta lämpimäksi edes nollan tienoilla (tai muutama aste pakkasta) on nelospuhallus, siivekkeet lähes vaakaan ja pyynti 21-23. Asunto on kyllä myös korkeakattoinen, joten lämmitettäviä kuutioita paljon.

Auto-asetuksella (puhallus) tai kolmospuhalluksella ilma ei leviä tarpeeksi vaan jää pyörimään eteisaulaan missä pumppu sijaitsee ja luulee, että koko asunto on jo pyynninmukaisessa lämmössä.

Nelospuhallus vaan on jo niin kova, että tukka hulmuaa. Kolmonen olisi kohtuullinen, mutta ei riittävän tehokas. Ja huolestuttaa, että jo näillä lämpötiloilla alkaa ongelmat? Pumpun 6,5 kW pitäisi kyllä olla tarpeeksi tehokas.

Muilla samaa?
Olisi hyvä nähdä talon pohja, onko useassa kerroksessa, uusi/vanha, koneellinen LTO:lla vai raitis yms yms? Voisi näiden avulla yrittää ymmärtää, missä mahdollisesti haasteita.

Noin lähtökohtaisesti toki 120m2 vielä suuremmalla sisäkorkeudella, kuulostaa aika ylärajoilta 6,5kW, jos yksin pitää lämmittää. Toki näillä keleillä luultavasti enemmän kyse ilman leviämisen ongelmasta kuin, että tehot loppuisi kesken (lähinnä kovemmilla pakkasilla voi tulla yksinkertaisesti teho vastaan sitten). Verrokkina vaikka Panasonicin HZXKE25 ilmoitetaan päälämmityslähteenä n. 100m2 ja siinä max teho 7,5kW, mutta nämäkin on niin monen muuttujan yhteenlaskettu summa, että mikä riittää mihinkin, millä ulkolämpötilalla ja millä asetuksilla jne.

Jos ongelma olisi ollut se, että ei ilma kierrä täysilläkään, niin olisi voinut kokeilla nostaa pyyntiä pumpusta, jolloin näilläkin keleillä saadaan sille enemmän työtä ja ei vedonesto rupea niin herkästi rajoittamaan puhallusta, mutta kuvauksesi mukaan ongelma on enemmänkin, että 4 puhalluksella puhaltaa jo omaan makuun liian kovaa eli ei vaikuta, että vedonestokaan on ongelma toistaiseksi.

Summa summarum kuulostaa kuvauksesi perusteella enemmänkin juuri siltä, että haaste on saada lämmin ilma leviämään koko taloon, eikä niinkään, että laitteesta loppuu teho kesken. Jos sisäyksikön paikkaa ei lähde muuttamaan (jos sattuisi olemaan optimaalisempi paikka esim.), niin vaihtoehdot on aika rajalliset, joista toinen on tuo puhallustehon kasvatus ja toinen sitten puhalluksen suuntaus (ja näiden yhdistelmä tietysti).

Molempia olit tekstiäsi tulkitsemalla jo testannut ja säätänyt, joten kortit on aika hyvin katsottu ja fakta voi yksinkertaisesti olla, että sinun tilanteessa tuo maksimipuhallus on tarpeellinen, jotta ilma kiertää koko taloon, mikäli haluat, että pumppu lämmittää koko torpan itse. Sinänsä huolesi "jo näillä lämpötiloilla alkaa ongelmat" ei välttämättä ole niin suuri ongelma, jos ja kun vaikuttaa, että ongelma on tuo ilman siirtäminen tarpeeksi, eikä sen lämmittäminen, joten tiettyyn pisteeseen saakka pumppu vaan ottaa enemmän tehoa, kun pakkanen kiristyy ja tilanne pysyy muuten "samana" (kunnes tulee myös tehoraja vastaan).
 

Petsku76

Jäsen
Meillä on n. 110 neliöinen omakotitalo.. Yhdessä kerroksessa, matala huonekorkeus, keskellä taloa käytävä, jonka varrella huoneet. Talon toisessa päässä takkahuone ja toisessa iso olohuone, jossa 8101 pöhisee. Eli pohjakuvaltaan ihan perussetti 70-80 -luvun taitteesta.
Vielä on helposti riittänyt 20-21 asteen pyynti näillä max. -7 asteen pakkasilla. Puhallusta olen pitänyt kolmosella tai nelosella, kun väki töissä/koulussa ja makkarien ovet ovat jätetty päiväksi auki. Yöllä pidetään kakkosella. Jos olohuoneessa oleskellaan vaikka TV:tä katsellen, niin korkeintaan kakkosella tai automaatilla.
Suuntauksien kanssa en ole itsekkään vielä ihan sinut. Olen testaillut eri asetuksia, mutta tuntuisi, että meillä lämpö leviää paremmin perälle asti, kun ei suuntaa puhallusta ihan alas, vaikka niin yleensä neuvotaan. Potkua itse lämmitystehon suhteen tuntuisi riittävän.
Nollan tienoilla tuo sulattelu katkaisee lämmittelyä kohtuu taajaan (kenties 1-1,5 tunnin välein), mutta nyt pakkasen hieman kiristyessä väli on selvästi harventunut.
 

Jackal

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #4
Pohjakuva liitteenä! Yhdessä kerroksessa, rak. v 1999. Perus-LTO löytyy. Tuo talon keskellä oleva saareke ei mene ylös kattoon asti, joten koko eteinen, olohuone ja keittiön katto on korkea ja ilma voi liikkua vapaasti. Makuuhuoneissa normaali huonekorkeus.

Tosiaan tehoa tuntuu löytyvän, ilma jää vain 3-puhalluksellakin liikaa pyörimään pumpun eteen, mikä tullut nyt ilmi vasta pakkasilla. Tuo kolmos ja nelospuhalluksen ero voisi olla pienempi, itse kaipaisin siihen väliin yhtä tehoa vielä.

Sulattelua tuntuu olevan jo melkein tunnin välein.
 

Liitteet

  • 8101i.jpg
    8101i.jpg
    139,3 KB · Katsottu: 195

DrPaiN

Aktiivinen jäsen
olin vähän laiskasti puhdistanut suodatinta ja ihmettelin kun ei se oikein lämmitä... suodattimen pesun jälkeen valtava ero.
 

KsK

Aktiivinen jäsen
Pohjakuva liitteenä! Yhdessä kerroksessa, rak. v 1999. Perus-LTO löytyy. Tuo talon keskellä oleva saareke ei mene ylös kattoon asti, joten koko eteinen, olohuone ja keittiön katto on korkea ja ilma voi liikkua vapaasti. Makuuhuoneissa normaali huonekorkeus.

Tosiaan tehoa tuntuu löytyvän, ilma jää vain 3-puhalluksellakin liikaa pyörimään pumpun eteen, mikä tullut nyt ilmi vasta pakkasilla. Tuo kolmos ja nelospuhalluksen ero voisi olla pienempi, itse kaipaisin siihen väliin yhtä tehoa vielä.

Sulattelua tuntuu olevan jo melkein tunnin välein.
Melkein kun peilikuvana olis asennus eli tuolla olohuoneen "syvennyksessä", niin pääsisi nätisti puhaltamaan kaikkiin olleellisiin suuntiin pienemmälläkin pöhinällä. Nyt haasteeksi oletettavasti muodostuu tuo kuvassa oikealla alhaalla keittiön viereinen makkari ja mahdollisesti muutenkin tuo puoli talosta (oletan, että puhaltaa aika suoraan tuosta asennuksesta katsoen kohti olohuonetta).

Melkein on kokeiltava eri pysty- ja vaakasuuntauksilla, jos saisi sen ilman pois tuosta eteisestä pyörimästä pienemmilläkin puhalluksilla. Tuntuu kyllä oudolta, jos jo lähes vaakasuorassa puhaltaa, että 3-puhalluksella ei riittäisi ollenkaan ja 4-puhalluksella taas on suunnilleen hurrikaani ja riittää helposti. Toki voi olla, että Boschissa on tuollainen todella suuri hyppäys näiden tehoasetuksien välillä.

Mitkä osat talosta jää turhan viileäksi, jos tosiaan ajat sillä 3-tasolla? Puhut, että jää eteiseen pyörimään, mutta ei kai se 3-taso niin heikko voi olla, että oikeasti lämpenee vain tuo eteinen ja sen lähistö, varsinkin jos puhaltaa lähes vaakatasossa? Toki kun ei tiedä miten tuossakin koneellisen ilmanvaihdon virtaukset on tarkalleen toteutettu, mutta niissäkin se liikkuva massa sen verran pienempi, että ei nyt ihan älytöntä vaikutusta pitäisi olla...
 
Viimeksi muokattu:
Back
Ylös Bottom