Bosch compress 7000 lämpötila seilaa

S

Sessa

Vieras
Onkohan normaalia että uudessa 7000 laitteessa lämpötilapyynti on 23C ja ulkona jokin +7-+10C. Laite lämmittää 23 pyyntiin moitteettomasti, mutta rupeaa samantien puhaltamaan huoneenlämpöistä niin kovaa että 1-2 minuutissa lämpötila on 22C ja siitä taas 1-2 minuuttia ja lämpötila on 21C. Tiedon näkee pumpun omasta näytöstä ja tuntee myös iholla. Sen jälkeen alkaa lämmityspuhallus 23C:seen. Tätä kestää taas jokin 4 minuuttia ja sama jäähdytysrumba taas sen jälkeen. En ymmärrä ja laite on lämmityksellä.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Bosch compress 7000 lämpötila seilaa

Oletko kokeillut ajaa laitetta AUTO-puhallusnopeudella?

Manuaalinopeudella laite puhaltaa valitulla nopeudella myös ne jaksot kun kompressori ei käy, tämän vuoksi se puhallusilma viilenee välillä. Tämä on laitteen normaalia toimintaa.
https://www.scanoffice.fi/sites/default/files/vtt-s-00340-16.pdf
 

Liitteet

  • Puhallusnopeus_vaalenasinisella.jpg
    Puhallusnopeus_vaalenasinisella.jpg
    114,9 KB · Katsottu: 533
S

Sessa

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
  • #3
Vs: Bosch compress 7000 lämpötila seilaa

Olen kokeillut myös automaattipuhallusta ja siitäkään ei ollut apua. Toiminta samanlaista.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Bosch compress 7000 lämpötila seilaa

Sessa sanoi:
Olen kokeillut myös automaattipuhallusta ja siitäkään ei ollut apua. Toiminta samanlaista.

Oletko kokeillut pienempää puhallusnopeutta?
 
S

Sessa

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
  • #5
Vs: Bosch compress 7000 lämpötila seilaa

Sekoilu tulee jo kaikkein pienimmällä nopeudella.
 

pökö

Kaivo jäässä
Vs: Bosch compress 7000 lämpötila seilaa

Nämä +10 kelit on ainakin meillä hankalat kelit ilpille kun ollaan ihan siinä rajalla tarviiko lämmittää ollenkaan.
 
S

Sessa

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
  • #8
Vs: Bosch compress 7000 lämpötila seilaa

Uusi testi

Pyynti 24 ja laitoin puhallus manuaali 2 päälle. Silloin lämpötila oli 24 astetta ja laite puhalsi niin kauan kovempaa, kunnes sai tiputettua lämpötilan 22 asteeseen ja hiljeni ehkä noin 4 minuuttia. Sitten alkoi taas paljon hiljaisemmalla nopeudella lämmittämään kohti 24 astetta??????. Kun saavutti sen niin taas sillä kovemmalla nopeudella rupesi siirtämään huoneenlämpöistä?????? ja tiputti huoneenlämmön 22 asteeseen.
 

hemaris

Aktiivinen jäsen
Vs: Bosch compress 7000 lämpötila seilaa

janti sanoi:
”Sekoilu” loppuu kun pakkaset alkavat. :)

Tämä on myös minun kokemukseni. Itsellä on ILPin lämpötilapyynti automaattiohjauksessa (zwave) ja oma kokemus on että näissä ulkolämpötiloissa pyyntilämpötilaa on kutakuinkin mahodotonta estää sisälämpötilan jojotusta. Itsellä pyyntiä ohjaava lämpömittari on ns. "kulman takana" takana ja siinä pisteessä lämpötila seilaa yhden asten sisällä edestakaisin, lähempänä ILPiä lämpötilavaihtelu on luultavasti suurempaa (en ole tosin mitannut). Vastaavasti automaatio säätää pyyntilämpötilaa 2-3 asteen haarukassa. Tilanne luultavasti tasoittuisi jos siirtäisin ILPin oman lämpötila-anturin kauemmaksi.

Heti pakkasten tultua tilanne on yleensä tasoittunut.
 
S

Sessa

Vieras
Vs: Bosch compress 7000 lämpötila seilaa

-1 pakkasessa laite alkoi toimimaan fiksusti, mutta -2 asteessa ja kylmemmässä alkoi taas sekoilemaan.
 

hemaris

Aktiivinen jäsen
Vs: Bosch compress 7000 lämpötila seilaa

Sessa sanoi:
-1 pakkasessa laite alkoi toimimaan fiksusti, mutta -2 asteessa ja kylmemmässä alkoi taas sekoilemaan.
Ainakin itselläni ongelman perussyy on pieni lämmitystarve yhdistettynä Panasonicin ILPpien vedonpoistoon joka rajoittaa puhallusnopeutta sisäyksikön kennon ollessa viileä. Johtaa siihen että pumpun sisäyksikön ympäristö on kyllä halutun lämpöinen, mutta tämä lämpö ei leviä muualle huoneistoon. Ainoa tapa saada lämpö leviämään on nostaa pyyntiä, mutta tämä johtaa sitten ylilämmitykseen ja/tai lämpötilan seilaamiseen.

Minulla tilanne korjaantuu lämpötilan laskiessa kun lämmön tarve kasvaa ja puhallusnopeudet kasvavat. Näin on käynyt nytkin. Aiemmin viikolla lämpötila jojotti ylös-alas, mutta nyt mennään jo huomattavasti tasaisemmin. tämä näkyy hyvin kuvissa olevista käppyröistä.

sinun tapauksessa kokeilisin että auttaisiko puhallusnopeuden lisäys minimistä näillä keleillä. Tai sitten voisi miettiä ilmanohjaimien säätöä niin että puhallus etenee esteettä sisäyksiköstä poispäin.
 

Liitteet

  • lämmöt.jpg
    lämmöt.jpg
    74,1 KB · Katsottu: 424
S

Sessa

Vieras
Vs: Bosch compress 7000 lämpötila seilaa

4 minutin sykli vaan ihmetyttää.
Laite lämmittää 23 pyyntiin moitteettomasti, mutta rupeaa samantien puhaltamaan huoneenlämpöistä niin kovaa että 1-2 minuutissa lämpötila on 22C ja siitä taas 1-2 minuuttia ja lämpötila on 21C. Tiedon näkee pumpun omasta näytöstä ja tuntee myös iholla. Sen jälkeen alkaa lämmityspuhallus 23C:seen. Tätä kestää taas jokin 4 minuuttia ja sama jäähdytysrumba taas sen jälkeen. En ymmärrä ja laite on lämmityksellä.
 

VesA

In Memoriam
Vs: Bosch compress 7000 lämpötila seilaa

Sessa sanoi:
4 minutin sykli vaan ihmetyttää.
Laite lämmittää 23 pyyntiin moitteettomasti, mutta rupeaa samantien puhaltamaan huoneenlämpöistä niin kovaa että 1-2 minuutissa lämpötila on 22C ja siitä taas 1-2 minuuttia ja lämpötila on 21C. Tiedon näkee pumpun omasta näytöstä ja tuntee myös iholla. Sen jälkeen alkaa lämmityspuhallus 23C:seen. Tätä kestää taas jokin 4 minuuttia ja sama jäähdytysrumba taas sen jälkeen. En ymmärrä ja laite on lämmityksellä.

Eihän se huoneen lämpötilasta mitään tiedä, se mittaa lämmöt omasta kainalostaan.. ja kun se siihen lähelle pienen lämpöisen alueen saa aikaiseksi niin sen se myös äkkiä jäähdyttää kompuran pysähtyessä. Tuollainen laite mittaa lämpötilaa ehkä 5 minuutin välein ja sitten sen äly koittaa siitä jotain päätellä, ei siinä perinteistä termostaattia ole muutenkaan. Ohjelmisto ei vaan osaa käyttäytyä tuossa tilanteessa sen paremmin, luultavasti laitteen pieninkin antoteho on ihan liikaa tarpeeseen nähden. Ainoa mikä tuossa voi auttaa on lämpöanturin siirto pois koneen sisuksista jonnekin missä lämpö ei nouse niin äkkiä.
 
Back
Ylös Bottom