Chofu Sereno RA-0929PVXUH mittaustuloksia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mstr
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

mstr

Aktiivinen jäsen
Chofu Sereno RA-0929PVXUH lokia > 1 vrk . Tämän pumpun Ultimatemarket toimitti viallisen 10 Pro Inverterin tilalle (ks. ketju "Ultimate/Kehno COP" ym. Ultin mainoksia lukiessa en pitänyt pahana mutta myöhemmin näin testituloksia:
http://www.ekvy.ee/images/Kasulikku/Peatykid%2010_12.pdf kuva 10.3
http://www.radron.se/Documents/Tester%20med%20annat%20betygssystem/tabeller/060816_kompl_3_luftluftvarmepump_a.pdf

Verrattuna 10 Pro:hon Chofu on hieman isompi ja äänekkäämpi, ainakin suurimmalla puhallinnopeudella. Ilmanohjaussiivekkeitä ei voi säätää niin paljon kuin 10 Pro:ssa mikä haittaa täällä koska ilmavirtaa pitäisi suunnata viereiseen huoneeseen. Käyttäjälle tarjotaan kolme puhaltimen nopeutta. Mittauksia häiritsee se että laite säätää itse puhaltimen nopeutta käyttäjän asetuksesta riippumatta. Arvelen että laite ei käytä useampia kuin kolme. Varmuuden vuoksi pitäisi viritellä puhaltimen pyörimisnopeuden mittaus. Nyt yritin kuunnella mikä kolmesta nopeudesta on käytössä, pumppu tuntui säätävän med ja max välillä.

Puhallusilman määräksi on ilmoitettu 660 m3/h. Koska muuta tietoa ei ole saatavilla olen käyttänyt laskuissani arvoja:
max (100%) 660, med (80%) 530, min (60%) 400 m3/h.
Sievennetty kaava antoteholle on silloin Pout [kW] ~ dT * 0,22/0,176/0,133.

Laskin COP arvot hetkellisen tehon mukaan ja enkä huomioinut sulatusjaksoja. Puhallinasetus koko testin ajan max, autom. säädön poikkeava tila merkitty.

Aluksi pumppu otti -0,5 C lämpötilassa tehoa 1180 W ja arvioin COPin olevan 2,6 ... 2,7. Pumppu kävi n. 80% ottoteholla. Ulkolämpötila huomioiden tulos vastaa sitä jonka Råd&Rön antoi (2,7 @P50% ... 2,8 @P100%, + 2 C).

Lämpötilan ollessa hieman yli nollan pumppu kävi tasaisesti ilman sulatuksia (fan med) ja COP ~ 2,5.
Osatehoilla nollan molemmin puolin COP 2,3 ... 2,5.
EDIT: Ylläpitoteho P 400 W, -2 C, dT 5,5, fan min. ja COP 1,8 ... 1,9. Tässä pisteessä se on enimmin aikaa, välillä sulattelee ja potkaisee vähäksi aikaa reippaammin.
Hemmo testi @-0,5 C: Puhallusilma 38 C kun imuilma 22 C.

Noin 140 W näyttää hukkuvan tuulettimiin, sulatusvastukseen ja elektroniikalle. Ei ole tietoa oliko Råd&Rön testissä aivan sama malli ja oliko sulatusvastus mukana. Chofu oli mitatuista pumpuista ainoa jonka COP @P50% < COP @P100%.

Pakkasella COP heikkenee paljon Råd&Rön mukaan (COP 2,0 @-7 C). Voi olla että en pääse mittaamaan kovemmilla pakkasilla kun talvi alkaa olla lopuillaan täälläpäin. Aamulla oli kuitenkin enimmillään -8,4. Muutin Tp 22 -> 30 C. Esim. 07:13 alkaen COP 2,0...2,1 ja dT ~ 10,5 C. Enempää lämpöä laitteesta ei irtoa. Sulatuksen jälkeen puhallusilma käväisee 40 C:ssa mutta silloin puhallin on med-asennossa. Arvioin että alle -10 pumppu ei riitä ylläpitämään mukavaa huonelämpöä tässä rakennuksessa.

Ulti mainostaa tätä Rolls-Roycena. Olikos se niin että oikean Rolls-Roycen tehoja ei aikoinaan ilmoitettu muuten paitsi "riittävästi". Varsin vaatimattomat on tämän pumpun suoritusarvot. Toivoin saavani vaikkapa Audin mutta taisi tulla Suzuki. Nyt kun pumppujen maailmaan on päässyt sisään vaatimukset kasvaa ymmärryksen mukana. Suunnilleen samalla investoinnilla taitaa saada pumpun jonka COP > 4 @ 0 C & P50% ja joka toimii pakkasella paremmin.

Kuvaajassa mittausväli 7.3.klo 9:00 - 8.3.klo 13 ja toisessa on zoomattu tämä aamupäivä.

Vs: Chofu Sereno RA-0929PVXUH mittaustuloksia

Tuo laitehan on jo 4 vuotta vanha malli vuodelta 2004.
Uudempia malleja on tullut Chofulta tuon tilalle. Ulti on jostain saanut vanhan varaston edullisesti.

http://www.radron.se/Documents/Tester%20med%20annat%20betygssystem/tabeller/041203_10_varmepumpar_tab.pdf
http://forbrukerportalen.no/filearchive/FR_Varmepumpekorrigert.pdf

janti sanoi:
Tuo laitehan on jo 4 vuotta vanha malli vuodelta 2004.
Uudempia malleja on tullut Chofulta tuon tilalle. Ulti on jostain saanut vanhan varaston edullisesti.
Tätä hieman ounastelin. Kumma että Ultin verkkosivuilla sanotaan
"Ultimatemarketin ilmalämpöpumppuvalikoima täydentyy uudella huipputuotteella.
Chofu pääsee käytännössäkin kylmissä ja vaikeissa olosuhteissa hyötysuhteeseen 3. "
Chofun sivuilla on nykyäänkin tarjolla malli RA-0929PVXU. Tuo H-kirjain puuttuu, oliskohan sillä tekemistä tämän talvivarustuksen kanssa?
Taitaa muuten olla noi antamasi linkit sama pumppu, Chofun sivuilla on RA-0929PVXU sisäyksikön merkintä RC-0929PVXU.

Ei tuosta pumpusta oikein Keski- ja Pohjois-Suomeen ole. Hyvä Cop +7°C, mutta kylmempään päin mennessä COP-käyrä tippuu, kuin lehmän häntä. Siinä pitää olla jo "hyvä" suunnitteluinsinööri, jotta saa käyrän tippumaan noin suoraviivaisesti ja jyrkästi pakkaselle päin mentäessä.

Vai että Rolls-Royce se sitten on Ultimaten mielestä. Onko siinä ihan kapillaariputket tai jotain muu systeemi?

Kallis tuo CHOFU on....1298,00 EUR.
esim. Mitsu FD25 VABH 1150eur + asennus.

Ja kyllä on aika pohjanoteeraus, jos lippulaivamalli toimii noin huonosti ???
Vanhat toimivat perusmallit, kun pesee tuon mennen tullen.

Kieltämättä karisee itselläkin usko noihin uusimpiin laitteisiin, enää ei voi vanhempien laitteiden toiminnalla peilata mitään. Ja jos tuo lippulaivakin on 4 vuotta vanha malli, niin Avot !

Eipä tuota nyt oikein muulla tavalla voi kommentoida, kuin että melkoista pelleilyä Ultimatelta.

Mitenköhän Pumppu Pettää kääntää tämän voitoksi ;-)

Onko mstr tai joku muu tehnyt lisää mittauksia Chofu Serenolla? Paljonko kWh on kulunut?

Itselläni on nyt ollut laite 78 päivää käytössä ja sähköä se on vienyt sinä aikana 1022 kWh ja olen ollut muutenkin ihan tyytyväinen.

Vesikeskuslämmitys on ollut kokonaan poiskytkettynä tuon ajan. Olen laskenut lämmöt alas lämminvesivaraajasta ja olen käyttänyt käyttöveden lämmittämiseen erillistä pientä varaajaa.
Takkaa olen poltellut jonkin verran, mutta takkahuone on erillään Chofulla lämmitettävistä tiloista.
Pesuhuoneessa ja saunassa on tietenkin ollut lattialämmitys tietenkin päällä koko ajan.

Kun en ole ollut mikään himopuillalämmittäjä, niin puut pääsivät loppumaan joku aika sitten. Viimeisten 18 päivän sähkönkulutus on ollut 199 kWh - siis ilman takkaa.

Itselläni ei ole kokemusta muista pumpuista.

Pumppu ollut päällä yhtäjaksoisesti 33 vrk ja kulutus 363 kWh. Talo Espoossa, rv 1957, pumppu on ainoa lämmitin alakerrassa 72 m2. Kulutus keskimäärin 458 W, ei huono. Ajanjaksolla lämpötilan keskiarvo oman aurinkoherkän (omatekoisesta Stevenson screenistä huolimatta) mittarin mukaan 0,0 C. Alakerran häviöt ei tiedossa, arvelen 1 kW nollakelillä.

Laskin sulle viim. 18 vrk keskikulutukseksi 461 W, sattumalta lähes sama kuin täällä. Lämpötilan keskiarvo tuolla jaksolla täällä mitattuna +0,1 C. Tuolla 78 vrk jaksolla sulla kului keskimäärin 546 W. Missäpäin ja millainen talo?

Plussakeleillä pumppu toimii OK, pakkasella COP huono. Parina aamuna oli pakkasta yli 15 ja huonelämpötila laski alle normaalin mutta mittauksen vuoksi en laittanut patteritermostaatteja auki.

Ei ole minullakaan kokemusta muista pumpuista, tuota viallista Ultimatea en laske mukaan. Chofun COP mittausta vaikeuttaa se että pumppu säätelee itsenäisesti puhaltimen nopeutta. Pitäisi jotenkin mitata tuo. Ainoat "luotettavat" lukemat olen saanut silloin kun pumppu hönkii täysillä.

Olen havainnut että kun lämpötila saavuttaa ylärajan, pumppu laskee tehoa ja yleensä myös puhallusnopeutta. Tällöin nähdäkseni COP pienenee ja pumppu jää junnaamaan huonommalla COPilla pitkäksi aikaa. Pudotan silloin pyynnin 16 C jolloin pumppu pysähtyy ja parin tunnin kuluttua taas nostan pyynnin 21 C:een. Yöksi olen kaukosäätimen ajastimella laittanut 3 tunnin tauon samasta syystä. Joskus puhallusnopeus korvin kuullen ei laskekaan kun pumppu laskee tehoa ja COP nousee ihan oikeasti joksikin aikaa. Kummallista, pitäisi saada se nopeuden mittaus jotta asiaan saisi selvyyden.

Ilmanohjaussiivekkeet ei sivusuunnassa säädy riittävästi ja puhallus osuu vastapäiseen seinään 3 m päässä kun tarkoitus oli puhalluttaa oviaukkoon, joka on 125 cm sivussa keskikohdilta mitattuna. Lämpötilaero on tuon takia turhan suuri eri huoneissa. Tuppaa ilma lämpenemään liikaa pumpun lähellä.

Pitäisi oikein skannata oman tuvan piirustukset, niin pääsisi vähemmällä selittämisellä.
Mulla on Maskussa 25v vanha Jämerä-kivitalo-Kuitia, mutta siinä on joitakin muutoksia verrattuna tähän mallitaloon: http://www.jamera.fi/mallitalot?talo=10254706
Mulla ei esimerkiksi ole olohuoneessa takkaa, vaan ainoastaan takkahuoneessa. Alakerrassa ei ole KHH vaan tekninen tila, jossa on keskuslämmitys 1,5m3 varaaja.
Seinässä on K 0,24 W/m2K ja katossa 0,21 W/m2K. Seinärakenne ei ole massiivinen siporex, vaan 150 mm siporex, 125 mm villa, ilmarako ja uloimpana 85mm poltettu tiili. Lämmitettävä pinta-ala on yhteensä vajaa 100 m2, mutta sisätilavuutta on kaikkiaan lähes 300 m3.

Sisäyksikkö on olohuoneessa ison makkarin oven yläpuolella lämmittämässä kahta ylintä tasoa.
Tytär asustelee em. makkarissa ja hän pitää aika paljon ovea kiinni, eikä ilma muutenkaan oikein kierrä sinne, joten siellä on ollut apuna sähköpatteri, koska keskuslämmitys ei ole ollut päällä.
Kämppä on auki R/OH välillä, jotenka ilma nähtävästi kiertää aika mukavasti talon keskellä olevan savupiippusaarekkeen ympäri, koska yläkerran makkareissa lämmöt on pysyneet.

Voisin sanoa, että mulla on pysynyt 21 C lämpö, mutta asetus on ollut 19 C! Aluksi mulla oli puhallin minimillä, mutta kerran kovemmalla pakkasella lämpö oli kotoa pois ollessani tippunut 19 asteen paikkeille. Lukaisin ohjekirjaa ja siellä kehotettiinkin käyttämään puhaltimelle Auto-asentoa. Sen jälkeen ei ole ollut ongelmia lämpötilojen kanssa.

En ole seurannut muuta, kuin kW-tunteja. Ainoastaan yhden kerran leikin lämpömittarilla, joka oli ilman sisäänmeno/ulostuloritilässä. Mulla oli seuraavat mittaustulokset:
17.02.2009 klo 23, ulkona - 11 C, sisällä 21 C, ilma sisään 21 C ja ulos 30 C, asetus 19 C ja puhallin Auto-asennossa. Kone otti noissa "olosuhteissa" 1004 W. En huomannut kirjata ylös, millä nopeudella puhallin juuri tuolloin puhalsi - olettaisin, että kakkosnopeudella.

Tässä alkaa lämmityskausi etelärinteisellä tontilla pian loppumaan, mutta syksyllä jatketaan harjoituksia.

Moron!
Kuinkas on nuo Chofut pelaillu? Itsekin tuli se otettua 10 Pron tilalle eikä kyllä ole ainakaan vielä pahaa sanottavaa. On ainakin hiljaisempi, automatiikka toimii järkevämmin, kylmää tuli helteellä riittävästi ja sen verran tuli mittailtua että ihan kivasti lämmintäkin puskee tarvittaessa (semmosta 49:ää 24,5 sisääntulolla, ulkona oli n. 7C astetta, ottotehoja en ole mitannu). Saa nyt sitten nähä kuinka se talvesta selviää...

Kesä tuli ja meni. Mulla on kone ollut pois päältä käytännöllisesti katsoen toukokuun alkupuolelta lähtien.
Muutaman kerran käynnistin laitteen kesällä, annoin käydä vähän aikaa ja laitoin taas pois. Muistaakseni ohjekirjassa neuvotaan käynnistelemään laite silloin tällöin.
Ainoastaan yhden kerran kesällä kokeilin jäähdytystä, enkä kirjannut mitään arvoja ylös, mutta kylmää sieltä tuntui tulevan ihan mukavasti ja ääni tuntui hiljaiselta.
Nyt syksyllä on lämmityskausi alkamaisillaan ja olen poltellut takassa puita muutamana päivänä.
Viime viikonloppuna annoin koneen käydä ja lämmittää yhden yön.
Varmaan aika pian ilmat kylmenee sen verran, että pitää laittaa kone päälle vakituiseen.
Mulla on sisälämpötila ollut noin +20, nyt näyttää olevan +21.

Chofu on kWh mittarin takana, joten kerrotaan kokemuksia, kun niitä alkaa tulla. Toistaiseksi ei mitään valittamista.

Ei tuo chofu nyt aivan turha kapistus ole, tänään on ollut koko päivän ulkona -22 ja kyllä vielä lämmintä piisaa. Tosin ei paljoa yli 35:n asteen pääse ulospuhalluslämpö. Tuon puhallustehon tämäkin laite rajoittaa korkeintaan kakkosteholle, mutta millä perusteella tässäkin tuo ottoteho on kovalla pakkasella hieman alempi?

Se on mukava kuulla, että laite pelaa. Täällä etelässä on tänään ollut -13 pakkasta ja hyvin pelaa Chofu.
Muistaakseni alkuvuodesta -09 täälläkin oli pari päivää yli -20 pakkasta ja kyllä lämpöä tuli silloinkin.

Olen poltellut puita alakerran takassa nyt kovemmilla pakkasilla ihan päivittäin, kun ILPin lämmöt ei sinne pääse millään. Kyllä sieltä alhaalta tietysti jotakin lämpöä tänne ylös tulee, joten sähkönkulutusta on hiukan vaikea vertailla.

Lupasin tuossa aikaisemmin hiukan mittaustuloksiakin, mutta kävi sikäli hiukan kehnosti, että olin laittanut muistiinpanoja ulkoiselle kovalevylle ja se jumiutui. Saa nähdä menikö ne tiedot sen sileän tien, vai saako ne palautettua.

Vesikeskuslämmitys ei ole ollut päällä ollenkaan.

Kun tälle viikolle ennustettiin -10 ... -15 lämpötiloja niin vaihdoin öljylle. 10 viikkoa yhtämittaa lämmitin alakerran ~ 72 m2 Chofulla, yläkerta oli öljyllä.
Valitettavasti ei ole tiedossa paljonko talo kuluttaa. Aikaisempi öljynkulutus on ollut noin 3000 l sisältäen saunarakennuksen ja kellarin.
Epäilen että putket saunalle hukkaavat myös paljon.

Pidin tietsikan mittaamassa lämpötiloja ja tehoa. Puhaltimen nopeutta en ole mitannut. Arvelen äänen perusteella että se käyttää vain 5..6 eri nopeutta.
Suurimman nopeuden uskon erottavani joten COPpiakin olen yrittänyt haarukoida. Kulutus on ollut esim. viikolla 48-50

vko 48: 50,7 kWh, Ta +5,4 (Ulkolämpötilan keskiarvo omalta pihalta mitattuna)
vko 49: 97,8 kWh, Ta +1,1
vko 50: 112,3 kWh, Ta -0,2

Alla kuvaajat viikolta 48 ja 50. Ylinnä niissä on kolmen huoneen lämpö, siniset käyrät on Chofun ottoteho ja ilman lämpeneminen, Alinna on ulkolämpötila.

Sulatukset alkaa vasta 0 C tuntumassa jopa 95 ... 100 % suht. kosteudessa. Kuvastaako tämä sitten sitä että laite ei ota lämpöä ulkoilmasta mitenkään hektisesti? Tähän suuntaan viittaa se että tuo surkea Ulti 10 Pro Inverter, josta ei tehoa irronnut, ei kertaakaan sulattanut, ei koskaan edes huurtunut.

Suurin ottoteho on ollut ~ 1475 W, sulatuksen jälkeen lyhytaikaisesti. Pikkupakkasella suurin teho oli 1130 W.

COP saattaa huidella osateholla ja pluskelillä 3 yläpuolella. Pakkasella - 5 ...- 8 teho tuntuu loppuvan täällä. Se johtuu osaksi siitä että COP pienenee paljon pakkasella. Sitten kun laite käy täysillä niin sekin pienentää COPpia. Ja sulatuksetkin tiputtavat antotehoa. Kun vielä rakennus hukkaa silloin enemmän niin öljylle on mentävä.

Liitetiedostot

• ilp-poll48.jpg
    ilp-poll48.jpg
    100,2 KB · Lukukerrat: 665
  • ilp-poll50.jpg
    ilp-poll50.jpg
    152,6 KB · Lukukerrat: 699

Eilen koneen lämmitysteho alkoi hiukan pettämään, kun on ollut useampi päivä pakkasta peräkkäin.
Mulla on ollut asetusarvona +19, jolloin lämpö on pysynyt tasaisesti +20:ssä. Eilen huomasin, että sisälämpötila oli hiukan tippunut eli samaan kuin asetusarvokin +19 asteeseen, mikä ei vielä huolettanut mutta...
Aattelin sitten eilen illalla nostaa hiukan asetusta, jolloin kone ei jaksanutkaan nostaa lämpötilaa. Pakkasta oli tuolloin ulkona -17 astetta.
Yön ja aamun aikana on ollut ja on nytkin pakkasta -18 ja sisälämpötila on laskenut +18 asteeseen +21 asteen asetuksella.

Kävin ulkona katsomassa ja kiinnitin huomiota, että puhaltimen pysähtyessä sulatusvaiheessa ei kennossa ollut näkyvää huurtumista. Tuli mieleeni, että olisko kuumakaasusulatus jo ehtinyt poistaa huurteen. Aivan kennon alareunassa oli ohut, alle sentin kaistale jäätä. Tippuvesikaukalon pohjalla ei ollut lainkaan jäätä. Koneen alle maahan on kylläkin muodostunut iso jääklöntti.

Kone on nyt ollut eilis illasta automaatilla +21 asetuksella, puhallusnopeus on pysynyt aika tasaisesti 2-arvossa. Mittasin ulostulevan ilman lämpötilan +36 - voi olla että se olisi vielä hiukan noussut, jos olisin jaksanut mittarin kanssa odottaa. Tehoa kone ottaa nyt noin 1160-1180 W.

Lueskelin tätä foorumia ja hiukan alkoi epäilyttämään, että kylmäainetta olisi liian vähän - tiedä sitten.

Olisi pitänyt pitää asetusarvo hiukan korkeammalla, kun näitä pakkasia oli tiedossa. Voipi olla, että talo vaan pääsi jäähtymään turhan viileäksi. Tämmönen kivitalo reagoi aika hitaasti.

Pitääpä seurata, mitä tapahtuu, jos pakkanen alkaa vähitellen hellittämään...

Kerroppa puhallusmäärä tuolla nopeudella ja puhalluslämpötila ero, vai onko se 18-36 = 18 ?

Itsellä tuottaa samaa puhalluseroa eli siinä mielessä sulla kaikki kunnossa. Myöskään ei paljoa näillä pakkasilla huurua tule kummastakaan 13 invertteristä.

Joo, lämpötilaero on 18 astetta. Ilmamäärästä en osaa sanoa tarkkaan. Ultimate/Chofu Serenon teknisissä tiedoissa se on 660 m3/h, muttei siinä kerrota millä puhallinnopeudella.
http://www.ultimatemarket.com/PublishedService?file=page&pageID=Chofu_1.html

Palataan asiaan illalla, nyt pitää lähteä asioille.

Laaksonenster sanoi:
Joo, lämpötilaero on 18 astetta. Ilmamäärästä en osaa sanoa tarkkaan. Ultimate/Chofu Serenon teknisissä tiedoissa se on 660 m3/h, muttei siinä kerrota millä puhallinnopeudella.
http://www.ultimatemarket.com/PublishedService?file=page&pageID=Chofu_1.html

Palataan asiaan illalla, nyt pitää lähteä asioille.
Minulla ainakin laite rajoittaa tuon puhallinnopeuden korkeintaan kakkosteholle pakkasen laskiessa johonkin ~15 ja yli. Mitä se sitten kuutioissa mahtaa olla niin kuka tietää.
Viime yönä oli -24 ja kyllä alkoi jo teho hiipua, makuuhuoneiden pattereita löin päälle ettei muijan tartte valittaa :P. Olis kyllä kannattanu kokeilla että kuinka alas huonelämpötila laskee.
Mutta kuten sanottua, olen vielä ihan tyytyväinen laitteeseen, 71 neliöö on pysyny lämpösenä tähän asti ja osatehoillakin lämpöä tulee hyvin. Miinuksena tuo automaattisulattelu joka on aivan turha, miksei sulatustarvetta voi haistella olosuhteiden mukaan. Toisaalta alkaa tuo sulattelu kuitenkin vasta -2 asteesta, kun Ultin pro 10 inv sulatti parhaimmillaan +7 asteessa ??? ???

Joo, huomasin saman, ettei automaattikäytössä kovemmilla pakkasilla näytä olevan suurinta puhallusnopeutta käytössä ollenkaan.

Tarkemmin ajatellen, ei se mikään ihme ole, ettei mulla meinaa tehot riittää kovemmilla pakkasilla. Chofullehan luvataan max 6,2 kW lämpöteho ja tuon se antaa kaiketi silloin, kun ulkona on plussaa. Mitä lie, pari-kolme kilowattia tulla kovalla pakkasella...

No... Kun mulla on talossa osittainvaraava vesikeskuslämmitys. Siinä on 1,5 m3 varaaja, jossa on 12 kW yövastukset ja 6 kW päivävastus. Kovemmilla pakkasilla on päivävastuskin mennyt päälle.
Sähköä on mennyt päivässä kovemmilla pakkasilla varmaan yli 100 kWh. Eihän se mun pikku-Chofu jaksa millään noin parillakymmenellä kWh:lla päivässä.

En ollut tarkemmin aatellut asetelmaa, kun takkaa polttelemalla lämmöt on kuitenkin ihan mukavasti riittäneet.

Mää asun yksin, eikä kukaan pääse huomauttelemaan, jos on hiukan vilpoista. Lapset tulee jouluna - voi olla, että tarttee hiukan nostaa lämpötilaa. Voi olla, että täytyy laittaa keskuslämmitys päälle pariksi päiväksi.

Nyt on taas +20 sisällä, kun pakkanen hellitti. Makuuhuoneissa on +18, kun niihin ei ilma kierrä niin hyvin.
Alakerran takkahuoneessa on vielä +19, kun eilen illalla poltin pesällisen puita.
Koneessa on asetuslämpötila nyt +21 siltä varalta, että kylmiä kausia taas tulee.

Eilen illalla oli pakkasta -8 ja nyt näyttää olevan -6 astetta. Kone ottaa ainakin nyt "ylöslämmityksessä" sen saman, eli karvan verran yli kilowatin ja vuorokaudessa oli kulunut aika tarkkaan 20 kWh.

Alakerran saunatiloissa on sähköllä toimiva lattialämmitys. Siinä ei ole erillistä mittausta, mutta arvioisin, että se kuluttaa noin 5 kWh/d.

Ei tää kovin kallista lämmittämistä ole, kun noita puitakin tulee haalittua ilmaiseksi :)

Miten on Chofu käyttäjillä lämpö riittänyt? On ollut niin kylmää että pidin Chofun talvilomalla ja poltin öljyä. Ilpo oli päällä vain viikon 5 ja 6.
Ilpo hoiti alakerran, ei ollut mitään lisälämmitystä paitsi tavanomainen valaistus, kodinkoneet jne.

Viikolla 5 oli keskilämpötila -5,1 C, mitattu pihalta 5 min välein. Alakerrassa oli 21 ... 24 C ja keskiarvo 22,6. Pyyntönä oli 20 C. Ilpon
kuluttama energia 140,5 kWh ja keskimääräinen ottoteho 836 W.

Viikolla 6 oli keskilämpötila -8,9 C ja alakerrassa keskiarvo 21,7. Ilpon kuluttama energia 152 kWh ja keskimääräinen ottoteho 905 W.
Lyhytaikaisesti oli -16...-18 C ja olin jo vähällä avata patteritermostaatit ja lopettaa testin kun keittiössä oli vain 19 ja vaimo ei oikein
ymmärtänyt testin merkitystä. Lisäsin pyynnön 23 C, ei paljon vaikutusta. Puhallusnopeus vain hiipuu kun teho loppuu.

Kun teho ei riitä, laskee huonelämpö sen verran että syntyy tasapainotila talon vaipan häviöiden ja ilpon antotehon välillä. Talon lämpöaikavakio
on tällöin merkityksellinen, ulkolämpötilan pitäisi puutalossakin olla tasainen kai 1...2 vrk että tasapainotila syntyisi. Tässä oli alle 1/2 vrk
kylmempää kuin -12 C ja talo ei ehtinyt jäähtyä tasapainotilaan.

Testin perusteella sanoisin että Chofusta loppuu teho tässä mökissä -10 C vaiheilla. Tämä ei ole helppo arvioida siksi että ulkolämpötila heilui
suuresti. On määrittelykysymys missä kohtaa voi todeta että ilpon teho ei riitä, ts. minkä verran sisälämpötila saa pudota. Pidin raja-arvona asteen
pudotusta, sen jo tuntee.

Kuvissa alimpana ulkolämpötila, sen 4 h liukuva keskiarvo ja ottoteho. Ylempänä on lämpötilan 4 h liukuva keskiarvo kolmesta huoneesta ja yläkerran
makuuhuoneesta (öljylämmitys).

Olen aikaisemmin mitannut talon alakerran lämpöhäviöksi öljypolttimen käyntiajasta kun lämpötila huoneissa 21...22.5 C

1,8 kW @ -5 C ja 2,1 kW @ -9 C.

Kattilahäviöt on tästä poistettu ja luvut esittävät karkeasti tehohäviön huonetilasta. Noista voi laskea COP 2,18 @ -5 C ja 2,32 @ -9 C. Ensimmäinen
luku on liian pieni siksi että sisälämpö oli asteen korkeammpi. Peukalosäännön mukaan tehohäviö on ollut 5 % suurempi. Tämä huomioiden COP olisi
2,26 @ -5 C. Joka tapauksessa nämä näyttävät minusta kelvollisilta arvoilta.

Aika pieneltä tuo Chofun lämmitysteho pakkasella tuntuu. Miten muilla Chofun käyttäjillä on teho riittänyt? Siis ilman takkaa tai muuta apua. Talon
eristyksistä ja lämmitettävistä kuutioistahan tuon riittävyys on kiinni.

Liitetiedostot

• ave04hvko05.jpg
    ave04hvko05.jpg
    132,2 KB · Lukukerrat: 564
  • ave04hvko06.jpg
    ave04hvko06.jpg
    136,2 KB · Lukukerrat: 555

Mää olen vähän odotellutkin juttua tähän aiheeseen liittyen.

Mun kokemusten mukaan lämpöä riittäisi hiukan kovemmilla pakkasilla, kuin -10 - ilman apulämpöä siis.
Kone on pumpannut jatkuvasti ja ensimmäisen täyden vuoden sähkönkulutus oli 2400 kWh, joka on niin vähän, että olen jopa ruvennut epäilemään kWh-mittaria. Vuoden kokonaiskulutus on pudonnut dramaattisesti, että kyllä tuolla Chofullakin säästöä saa syntymään.

Olen kylläkin poltellut takassa joka ilta, mutta kellarissa olevan takkahuoneen lämpötila on ollut keskimäärin alle 20 astetta, kun se takkahuone on aika iso, eli yli 20 neliötä ja siellä alakerrassa on muitakin huoneita ilman keskuslämmitystä, johon se takan lämpö leviää. Tulee siitä hiukan tietenkin tänne yläkertaankin, jota olen lämmitellyt Chofulla. Kuutioita mulla on yläkerrassa paljon eli noin 300, mutta neliöitä vain 100n paikkeilla.

Viime päivinä täällä etelässä on pakkanen kieppunut -15 ja -20 välillä, jossa Chofun lämpö alkaa pikku hiljaa loppumaan, mutta kyllä se kuitenkin jaksaa pitää noin 19 astetta lämpötilaa. Itse olen tottunut ja viihdyn tuossa lämpötilassa. Jos on tullut viluiseksi tietämiäni vieraita, olen laittanut keskuslämmön päälle, mutta koko talven aikana noin on tarvinnut tehdä alle viisi kertaa.
Ne viluiset ei vissiin uskalla tulla kovemmilla pakkasilla meille ;D

Asiaan ::)
Viime yön aikana pakkanen oli hellittänyt 13 asteeseen ja Chofu oli jaksanut nostaa lämmön 19 -> 20 asteeseen. Päivällä pakkasta oli hetken -11 paikkeilla ja lämpö nousi +21 asteeseen. Nyt klo 16.20 on taas -14 astetta ja sisälämpö tippunut +20 asteeseen.

Kaiken kaikkiaan olen aika tyytyväinen tohon ILPattimeen, vaikkei se ihan kovimmilla pakkasilla ole riittänytkään.

Semmosia käyttökokemuksia mulla on ollut, että pitää seurata, ettei ILPin ulkopintaan muodostu lumi/härmäkuorta, jota kone ei sulata. TM - Rakennusmaailmassa oli juttua siitä ja kaiketi semmoinen kuoren muodostuminen on aika yleinen ominaisuus ja se pitää vaan hyväksyä. Ei ILP aivan huoleton peli siis aina ole.
Olen kolme kertaa talven aikana käynyt sulattamassa kuoren kastelukannullisella lämmintä vettä - ei sitä kuorta siis alituiseen sinne tule. Taitaa olla pöllyävää lunta tai jotakin. Pitää tehdä hänelle joku lumisuoja ensi talveksi.

Mitä sulla on ollut lämmitysenergian kulutus vuosittain ennen ilpin hankkimista?

Turha tästä on yrittää johtaa mitään riippuvuutta muihin Ultin malleihin. Chofun markkinointipuheet on laadittu korkeamman hinnan perustelemiseksi.
Ne on bullshittiä mutta on sitä muuallakin. Joku tolkku niihin kyllä täytyisi saada.

Sulatukset huomioiva COP ei paljon yli 2 ollut VTT testissä eräälle suositulle merkille. Ja tuo uusin Pro Inverter kuuluu olevan parempi kuin Chofu.

Ei kyllä Ultimarketti mainostaa itse lippulaivaansa ihan pumppujen Rolsroysena... ;)

* Ultimatemarketin ilmalämpöpumppuvalikoima täydentyy uudella huipputuotteella. Olemme saaneet yksinoikeudella myyntivalikoimiimme japanilaisen Chofun tuotteet. Chofu on jopa alansa arvostetuin brändi maailmalla.

Oletko ajatellut hankkia Japanissa valmistetun ilmalämpöpumpun? Siis oikeasti Japanissa kokonaan valmistetun ilmalämpöpumpun? Jos tämä asia on sinulle tärkeä, niin Chofu Sereno on erittäin varteenotettava vaihtoehto.

Chofu Sereno Hi-Cop on on tarkoitettu noin 80 - 175 m2 tiloihin. Chofu on erityisesti kiinnittänyt huomiota talvitoimintaominaisuuksiin Pohjoismaisissa olosuhteissa. Chofu on ennenkaikkea lämmityspumppu, jonka teoreettinen COP eli hyötysuhde on jopa 7. Chofu pääsee käytännössäkin kylmissä ja vaikeissa olosuhteissa hyötysuhteeseen 3.

Myymämme Chofu Serenon mallisarja on RA-0929PVXUH. Tämä on erityisesti Skandinaviaan suunniteltu mallisto ja siinä on ollut mm. ensimmäisenä laitteena maailmassa tehdasasennettu täydellinen talvitoimintajärjestelmä. Chofu on todellisten ammattilaisten suosima laite, jossa käytetään mm. teollisuuspumppujen vahvempia komponentteja. Tämän vuoksi laite on maailmalla saanut kutsumanimen lämpöpumppujen "Rolls Royce".

mstr sanoi:
Mitä sulla on ollut lämmitysenergian kulutus vuosittain ennen ilpin hankkimista?
Näyttää jutustelu olleen tuossa välillä aika kaukana aiheesta, mutta tuleehan sitä itsekin runoiltua...
Keskuslämmitys on ennen ILPiä pelannut leutoina talvina käytännössä kokonaan yösähköllä. Mulla on sähkön kokonaiskulutukset olleet alla olevan taulukon mukaisia, mutta on hiukan vaikea sanoa paljonko yösähköstä on kulunut lämmitykseen, koska varaajassa on kesälläkin ollut ylävastus päällä lämpimän käyttöveden valmistamiseksi.
Fortum lähetti sähkölaskun liitteenä tiedotteen, jonka mukaan lämmityskulut olisivat omakotitalossa noin 50% sähkönkulutuksesta ja käyttövesi sekä muu taloussähkö olisivat kumpikin noin 25%. Tämän perusteella lämmityskulut olisivat ennen ILPiä olleet yli 10000kWh vuodessa.
Aika v-v Päivä kWh Yö kWh
05-06 6400 15600
06-07 7400 16900
07-08 7000 14000
08-09 6000 12000
09-10 6300 5800

Ja sitten selityksiä:
-Lukemat on otettu tammi/helmikuun vaihteessa ja lukemassa 08-09 on ILP ollut päällä kahden viikon ajan.
-Lukemassa 09-10 on keskuslämmitys ollut pois päältä melkein koko ajan, mutta olen poltellut puita takassa ja sen vaikutusta lämmityskustannuksiin on vähän vaikea arvioida.
-Se, että päivälukema on noin alhainen, vaikka ILP on ollut jatkuvasti päällä yli 6/12 kk johtuu paljolti siitä, että nuorimmainen muutti kotoa syksyllä -09 ja olen asustellut yksin.
-Yksi syy yökulutuksen putoamiseen on myös siinä, että käyttövettä ei enää ole voitu lämmittää keskuslämmityksen varaajassa vaan se on lämmitetty erillisessä lämminvesivaraajassa, joka käyttää sekä päivä-, että yösähköä.

On täällä huushollissa siis muutakin tapahtunut kuin laitettu ILP, eli ei tuo kaikki säästö siitä johdu.

Kävin vielä läpi talon lämpötilat nyt yöllä klo 01. Ulkona -23, yläkerrassa +19...+20, saunaosaston lattialämmitys +26 ja takkahuoneessa +19, kun poltin siellä illalla pesällisen. Kun on näin kylmä, niin nyt mulla on keskuslämmitys päällä alennetulla lämmöllä ja patterien menovesi +28 ja paluuvesi +24.

Laaksonenster sanoi:
Aika v-v Päivä kWh Yö kWh
05-06 6400 15600
06-07 7400 16900
07-08 7000 14000
08-09 6000 12000
09-10 6300 5800

Onhan tuossa kulutusta, ei niin paljon kuin täällä mutta kuitenkin. Epäilen että luvuista voisi saada selvyyttä täällä mutta yritetään nyt kuitenkin.

Normaalimpien vuosien 05 ja 06 kulutus oli siis kaikkiaan 22000 ja 24300 kWh. Yösähköluvuista voisi arvella että lämmitykseen meni jotain 17000 kWh. Puiden polttaminen voi vääristää tätä tulosta, itse osaat kai arvioida onko noin.

Fortumin esittämä lämpimän veden osuus 25 % saattaa pitää paikkansa lapsiperheeessä joka asuu matalaenergiatalossa. Meillä kun on vanha talo ja kaksi aikuista ja käytämme lämmintä vettä säästeliäästi ja saunomme kaksi kertaa viikossa, on osuus pakkasviikkoina luokkaa 1 %. Öljyä paloi viikoilla 3,4 ja 7 viikossa 90 ... 97 l. Viiden minuutin suihkuvedet lämmittää noin 0,2 litralla öljyä. Kesällä osuus on suurempi, koko vuodelle jotain 2 %. Luku perustuu arviolaskelmaan, ei mittauksiin. En lähde tässä laskelmia sen tarkemmin esittämään.

Muun sähkökulutuksen osuuskin voi vaihdella paljon, meillä on noin 3500 kWh eli 14 % laskennallisesta öljyn energiasisällöstä. Yhteensä siis 16 %
muuhun kuin lämmitykseen. Sulla päiväsähköä meni noin 7000 kWh, aika paljon.

Se että olet 2009 voinut laittaa keskuslämmityksen kokonaan pois, on voinut tiputtaa häviöitä paljon. Jos pitäisi veikata jotain niin varaajan ja
putkien häviöt on voineet olla 500 W josta vuositasolla tulisi säästöä 4500 kWh. Tällöin jäisi lämmitykselle 12500 kWh. Tämä olisi 60 % siitä mitä
meillä menee. Riittäähän Chofu silloin kylmemmille ilmoille.

Noita suuria päiväkulutuksia selittää ainakin se, että silloin nuorimmainen asui vielä täällä poikakaverinsa kanssa. Meillä on ollut aika paljon kaikenlaista sähkövempainta käytössä, eikä niitten kulutuksesta ole niin paljon välitetty. Nuorimmainen harrastaa urheilua ja pesukonekin kävi käytännössä joka päivä.
Saunan/pesuhuoneen lattialämmitys oli ennen vähän turhan lämpimällä ja se oli päällä päivisinkin. Nyt se on kokonaan yösähköllä.
Lämpimänveden kulutuksesta myös sen verran, että kyllä se on mulla ollut aikaisemmin aika suuri. Muistan tapauksen, kun tytär suihkusta tullessaan tuumasi, että oli meinannut nukahtaa sinne lämpimään suihkuun. Veden kulutus on ollut laskussa siitä alkaen, kun em. poikakaveri lähti harmaisiin -09 alussa. Nyt, kun tytärkin muutti pois, tippui vedenkulutus vielä alle puoleen.
Lämpimänvedenvalmistus keskuslämmitysvaraajassa olevan kierukan avulla ei ole ollut oikein järkevää. Siinähän pitää varaajan yläosa lämmittää aika kuumaksi yösähköllä, että lämmintä vettä riittää suihkussanukkujille vielä illalla. Kesällä varsinkin siinä kuluu energiaa hukkaan, kun sitä karkaa sisäilmaan.

Takkaa en ole aikaisemmin lämmittänyt niin usein kuin nyt, koska siellä takkahuoneessa ei ole keskuslämmitystä enää päällä, jolloin lämpötila putoaa helposti 15 asteen paikkeille. Samalla koko alakerta jäähtyy turhan kylmäksi.

Ennen oli ennen ja nyt on nyt. Chofu on ollut pyörimässä hiukan yli vuoden ja itse olen siihen aika tyytyväinen.
Joku tehokkaampi ILP olisi ehkä pärjännyt paremmin kovilla pakkasilla, eikä olisi tarvinnut lainkaan avittaa keskuslämmityksellä. Chofun kulutti 2400 kWh vuodessa. Keskuslämmitykseen on arviolta kulunut maksimissaan 500 kWh nyt tämän -09 loppuvuodesta alkaneen kylmän jakson aikana. Alkuvuodesta -09 ei olisi tarvinnut lämmittää varaajaa lainkaan, mutta oli pakko kun silloin piti tehdä lämmintä käyttövettä, kun erillistä varaajaa ei ollut vielä asennettu.

Takaisin
Ylös Bottom